PDA

View Full Version : Kut, kut, kut brugzadeltjes!



Axelll
3 februari 2007, 13:18
He gasten,

Ik zit met een probleempje: Ik heb een brugzadeltje die nogal moeilijk doet. Snaren breken de hele tijd, dus ik denk misschien zit er wel een braampje en ja hoor. Dus braampje weggeveild maar nog steeds! Snaren houden het niet eens 3 dagen vol en dan breken ze al weer. Waar kan dit aan liggen? Het braampje bij het brugzadeltje is nu weg. Het is redelijk kut want volgende week zaterdag heb ik een best groot optreden in het voorprogramma van VanKatoen! Dus ik wil wel dat m'n gitaar het goed doet en niet dat ik tijdens het optreden snaren ga breken.

Groeten Axel.

Kaïn
3 februari 2007, 13:22
Hey, dat klinkt rot man!
Zo 1 2 3 kan ik geen oorzaak van het probleem verzinnen buiten dat er misschien toch nog een braampje zit, maar wat je zou kunnen doen is even wat graphtech zadeltjes scoren bij vox humana (of een andere bouwer). Daarmee breek je lang zo snel geen snaren meer. En anders...ja nieuwe snaren pakken voordat met vankatoen gaat spelen;)

Succes ermee!

Bins
3 februari 2007, 13:36
Graph-techs zijn heel chill inderdaad.

Wat ook wel eens wil helpen: Voordat je de snaar er opzet even met een (zacht) potlood over het zadeltje krassen zodat er wat grafietpoeder opligt. Dat werkt als een soort glijmiddel.

Mijn collega in de band brak ook elke dag een snaar door verotte zadels, en we hebben toen de avond voor een belangrijke gig (melkweg) eerst de zadels een beetje gevijld, toen met potlood erover, en toen de snaren erop. Zowel die gig, als de gig de dag erna geen snaar gebroken.

FruscianteFan
3 februari 2007, 13:38
Hey, dat klinkt rot man!
Zo 1 2 3 kan ik geen oorzaak van het probleem verzinnen buiten dat er misschien toch nog een braampje zit, maar wat je zou kunnen doen is even wat graphtech zadeltjes scoren bij vox humana (of een andere bouwer). Daarmee breek je lang zo snel geen snaren meer. En anders...ja nieuwe snaren pakken voordat met vankatoen gaat spelen;)

Succes ermee!Valt tegen hoor. Ik heb op twee gitaren graphtech zadels. Ik breek weliswaar veel minder snaren, maar ze breken nog wel af en toe.

Zorg in elk geval dat je een goede back-up hebt als je optreedt. Snaren breken tijdens optreden lijkt me niet zo'n ramp, als je maar niet de rest van het nummer en de set met 5 snaren verder moet.

Axelll
3 februari 2007, 13:40
Ja dat is het probleem. Ik heb maar 1 gitaar!

FruscianteFan
3 februari 2007, 14:13
Kun je niet iemand zover krijgen je een gitaar te lenen als backup? De gitarist van het hoofdprogramma wellicht?

Maar goed, als je nieuwe zadeltjes en verse snaren gebruikt, moeten ze het wel een optreden lang kunnen volhouden.

Axelll
3 februari 2007, 14:27
Ik ken de gitarist van de andere band die daar speelt, misschien kan ik daar wat mee regelen.

Axelll
3 februari 2007, 14:28
Maar dat is een korte termijn oplossing, ik zoek dus egenlijk ook iets voor op langere termijn. Nieuwe zadeltjes (graptech?) zijn dus de beste oplossing?

jaspie
3 februari 2007, 14:29
Valt tegen hoor. Ik heb op twee gitaren graphtech zadels. Ik breek weliswaar veel minder snaren, maar ze breken nog wel af en toe.

Zorg in elk geval dat je een goede back-up hebt als je optreedt. Snaren breken tijdens optreden lijkt me niet zo'n ramp, als je maar niet de rest van het nummer en de set met 5 snaren verder moet.
Ik heb ook graphtechs op men strat en ik breek nooit snaren. En ik rag er ook redelijk hard op.

mss snaar dikte eentje omhoog mocht je op 0.09s spelen Axell

Axelll
3 februari 2007, 14:38
Ik speel 0.11 wil eigenlijk 0.12 gaan spelen maar die kan ik nergens krijgen. Tot nu toe allemaal rare hoofden gekregen toen ik ernaar vroeg. Nu wel een pakje 0.11 met zwaardere bassnaren.

Ik rag trouwens wel als een beest, maar daar kan het niet aanliggen want het is altijd de b snaar.

FruscianteFan
3 februari 2007, 14:40
Ik moet zeggen dat ik mijn snaren ook wel heel lomp rek en vaak extreem hard aansla.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 14:43
Inderdaad. Gewoon gitaar afstellen naar je wensen en dan kan ie wel wat aan wat betreft aanslag :)
Ontstemmen hou je natuurlijk niet altijd tegen, maar het gaat vaak toch maar om 1 snaar die ff vervelend doet.

FruscianteFan
3 februari 2007, 14:43
Ik speel 0.11 wil eigenlijk 0.12 gaan spelen maar die kan ik nergens krijgen. Tot nu toe allemaal rare hoofden gekregen toen ik ernaar vroeg. Nu wel een pakje 0.11 met zwaardere bassnaren.

Ik rag trouwens wel als een beest, maar daar kan het niet aanliggen want het is altijd de b snaar.Kijk uit met zulke zware snaren. Op mijn Les Paul gebruik ik 012 (GHS en bij toeval Ernie Ball) en ik breek die bassnaren ook gewoon. Zwaardere snaren drukken harder tegen de zadels (tune o matic) en dat drukt waarschijnlijk nog harder dan met lichtere snaren.

Axelll
3 februari 2007, 14:45
Het gaat nu om een strat he.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 14:46
Kijk uit met zulke zware snaren. Op mijn Les Paul gebruik ik 012 (GHS en bij toeval Ernie Ball) en ik breek die bassnaren ook gewoon. Zwaardere snaren drukken harder tegen de zadels (tune o matic) en dat drukt waarschijnlijk nog harder dan met lichtere snaren.

Ik gebruik altijd 0.9 snaren en heb soms een redelijk harde aanslag, maar heb nog nooit last gehad van snaar-breuk. Alles met beleid! :D
De actie is namelijk zo ingesteld op mn gitaren dat de snaren niet te dicht op de toets liggen en niet te hoog...gewoon medium dus.

Aimé
3 februari 2007, 15:32
Om maar geen nieuw topic te moeten starten: ik heb een soortgelijk probleem, maar dan met mijn Asnaar. Het vreemde eraan is, ik breek constant die ene snaar, op 3 verschillende gitaren..geeft me de indruk dat het wel degelijk aan men speelwijze ligt, maar toch. Iemand tips?

Rinze
3 februari 2007, 15:46
Ik speel met .010 (Fenders), .011 (Gibsonmensuur) en .012 (slide), heb nooit ergens last van, al jaren geen snaar meer gebroken. Axelll, wat voor type brugzadeltjes heb je op je Strat zitten? Het moet mogelijk zijn om nauwelijks snaren te breken. Je kunt wel hard aanslaan, maar ik neem niet aan dat je volstrekt onbeheerst aanslaat (krijg je ook niet echt een goeie toon mee en al helemaal geen beheersing over je geluid). Breken de snaren op het zadeltje? Net wat voor plectrum speel je?

sofa
3 februari 2007, 15:55
Graph-techs zijn heel chill inderdaad.

Wat ook wel eens wil helpen: Voordat je de snaar er opzet even met een (zacht) potlood over het zadeltje krassen zodat er wat grafietpoeder opligt. Dat werkt als een soort glijmiddel.


Beetje droge zeep werkt ook.

Willem

RvB
3 februari 2007, 16:00
Ook belangrijk om te weten: waar breekt de snaar? Als dat bij de brugzadel is ,dan ligt iig daar het probleem.
Als de snaar bij de topkam afbreekt moet je die vervangen. Daar kunnen ook braampjes zitten.

Kijk waar het probleem is en vervang dan ook dat onderdeel. Beter wat geld uitgeven en daardoor (proberen) het probleem op te lossen dan dagenlang zitten te kutten.

stefke_m
3 februari 2007, 16:24
Ook belangrijk om te weten: waar breekt de snaar? Als dat bij de brugzadel is ,dan ligt iig daar het probleem.
Als de snaar bij de topkam afbreekt moet je die vervangen. Daar kunnen ook braampjes zitten.

Kijk waar het probleem is en vervang dan ook dat onderdeel. Beter wat geld uitgeven en daardoor (proberen) het probleem op te lossen dan dagenlang zitten te kutten.

ik denk dat hij het vaak opnieuw probeert in de buurt van zijn brug omdat hij zelf gezien heeft dat het daar telkens gebeurt. Ik zou zeggen even langs gitaarboer rijden en vervolgens ook je brug laten vijlen, misschien zit er ergens een braampje IN de brug?

FruscianteFan
3 februari 2007, 18:18
Ik gebruik altijd 0.9 snaren en heb soms een redelijk harde aanslag, maar heb nog nooit last gehad van snaar-breuk. Alles met beleid! :D
De actie is namelijk zo ingesteld op mn gitaren dat de snaren niet te dicht op de toets liggen en niet te hoog...gewoon medium dus.Neen, niet alles met beleid. Als ik door overschot aan energie hard wil aanslaan, sla ik ook aan alsof mijn leven ervan afhangt. Ik laat me helemaal gaan, en waarom ook niet?

Yamhammer_71
3 februari 2007, 18:28
Dat mag natuurlijk altijd, in mijn opinie: als de gitaar er maar niet onder lijdt. Zeker niet als het om een duur exemplaar gaat.

Axelll
3 februari 2007, 18:32
Het gebeurd de hele tijd bij de bruk denk ik. Of iets meer de brug in, ik heb van die moderne brugzadeltjes. Van die vierkantjes zeg maar.

FruscianteFan
3 februari 2007, 18:56
Dat mag natuurlijk altijd, in mijn opinie: als de gitaar er maar niet onder lijdt. Zeker niet als het om een duur exemplaar gaat.Mijn duurste gitaar is een Epi LP Custom, €500 nieuw. Met haar ga ik toch wel voorzichtig om, vooral omdat ik als de dood van voor een headstockbreuk. Maar op haar ram ik net zo hard als op mijn Squier. Ze zijn toch van mij.. op andermans gitaren ven ik veel voorzichtiger.

orreltak
3 februari 2007, 19:06
gewoon je zadels vervangen. weet niet hoelang je je gitaar al hebt maar mij hebben ze gister (in een gitaarzaak notabene) nog toevallig wijsgemaakt dat die standaard fender-brugzadeltjes niet `je van het` zijn.die slijten in no time.

die raadde toen ook graftech aan.

jplm
3 februari 2007, 19:20
Snaren breken de hele tijd, dus ik denk misschien zit er wel een braampje en ja hoor. Dus braampje weggeveild maar nog steeds!

Wat levert 'n brugzadelbraampje nog op tijdens zo'n veiling? 8-).

Groet, Jan.

mm80
3 februari 2007, 23:48
Je zou ook kunnen proberen om even 2 zadels om te wisselen en dan neem je voor de b snaar een zadel waarmee je geen problemen hebt gehad, die van de lage E bijvoorbeeld.
Daarna ga je een potje flink raggen en dus erachter komen of nu weer die b snaar snel breekt. Breekt ie snel dan zul je even verder moeten kijken.

zeppo
4 februari 2007, 11:20
kweet zo gauw niet wat je gitaar is, maar zou het zo kunnen zijn dat je b-snaar net ffe hoger ligt dan de rest, en zodoende de zwaarste klappen krijgt?

Bij mij breekt er toch zeker 1 snaar in de twee jaar :D

heinz3110
4 februari 2007, 12:14
...Ander merk snaren wil ook wel eens helpen hoor.Ik gebruikte jaren lang Gibson Brite Wires(blegh! achteraf,maar goed),die braken als de ziekte.Daarna D'darrio's ,en dat was al wat beter.

En nu Fender 250's en die blijven het meestal wel 1 gig en 3 repetities doen.

Bij Gibson waren het meestal de hoge e en b snaren,bij d'dario-s de D en A en bij die 250's meestal de D . LET WEL: Op meerdere gitaren van mij, dus dat lijkt mij meer de kwaliteit snaren dan brugzadels-problematiek waarom het bij mij dan breekt.

Dus misschien is de oplossing zo simpel als het nemen van een ander merk snaren ;)

Axelll
4 februari 2007, 17:18
Ik heb al D'arios, Fender, Elixer, Gretsch en GHS gebrobeerd. Het zadeltje van de b snaar was eigenlijk die van de hoge e dus ik heb hem al gewisseld.

Timmy
10 februari 2007, 22:48
Zeg! Het optreden van net was super; maar ik heb het gevoel dat dit topic niet voor niets was; jammer dat hij brak! Heeft niks afgedaan aan de rest van de show hoor ;)!