PDA

View Full Version : Wah-Wah pedals



mikey-1
3 februari 2007, 12:22
Wat is een goede wah-wah pedal voor rond de 150 euro ?

mcannegieter
3 februari 2007, 16:06
Ik heb zelf de Crybaby 535Q. Ik zocht een pedaal met een normale stand en een volumeboost voor solo's. Daarnaast kan je deze ook instellen dat de wah erg subtiel is of juist heel fel. Ik vind dat je met dit pedaal wel het klassieke wah-geluid hebt met een aantal instelmogelijkheden. Als je dit pedaal online bestelt zit je zo rond de 160 euro (musik-produktiv.de of thomann.de)

GuitarMaster
3 februari 2007, 18:37
Voor dat geld is wel wat beters te krijgen dan een crybaby..., probeer 'ns een 2e hands RMC wah te scoren, er stond er vorige week eentje voor 125 euro op marktplaats.

vulvasonic
6 februari 2007, 14:17
Ik heb zelf de Crybaby 535Q. Ik zocht een pedaal met een normale stand en een volumeboost voor solo's. Daarnaast kan je deze ook instellen dat de wah erg subtiel is of juist heel fel. Ik vind dat je met dit pedaal wel het klassieke wah-geluid hebt met een aantal instelmogelijkheden. Als je dit pedaal online bestelt zit je zo rond de 160 euro (musik-produktiv.de of thomann.de)

Hoe verhoudt dit pedaal zich tov andere modellen. Ik weet dat je met deze wah een aantal interessante instellingen kunt doen dat op de meeste wahs ontbreekt.
Heb je bijvoorbeeld de Bad Horsey geprobeerd?

In mijn zoektocht naar mijn perfecte space-setup ben ik voor het eerst geïnteresseerd geraakt in de wah wah. Maar ik zoek dan wel een wah die vrij nasaal in te stellen is (denk aan Zappa en Michael Schenker) en een extra boost kan geven.

Rutger
6 februari 2007, 14:33
ik heb goeie ervaringen met de 535Q, heb er een keer op gespeeld toen ik inviel bij een funkband. ik kreeg er een 'warme' wah uit, daar hou ik dan weer van. geen idee hoe schel ie kan, maar met die instelmogelijkheden moet dat toch wel te fixen zijn...

robert-gitarist
6 februari 2007, 16:34
Ik heb een reeds aantal wahs(wylde wah,hendrix wah,dime wah en bad horsie2).Op moment gebruik ik heel veel de Morley Bad Horsie wah.Geweldig fijne wah maar komt bij mij op een 2de plaats.Op een staat zeker de Dime wah van Dunlop(met de camou dus).Alleen al de looks vind ik super.De wah zelf ook trouwens.Pedaal is gebouwd op basis van de 535Q maar heeft nog een paar leuke opties.Zeker de moeite waard om eens aan de tand te voelen.Wylde is wel leuk maar heeft niet die mooie funky wah sound om het zo maar te noemen.De Hendrix wah klinkt wat doffer op een of andere manier.

Flint Stone
6 februari 2007, 18:02
Wat is een goede wah-wah pedal voor rond de 150 euro ?
Op de site van Snarling Dog staan een paar sound samples van de Whine-O wah. Ik ben hem gelijk gaan proberen en heb hem ook meteen gekocht. Hij heeft verschillende mogelijkheden om geluiden in te stellen. De twee sounds ik nodig heb, kon ik er vrij makkelijk uithalen.
Het apparaat is ontworpen in USA en gemaakt in China. De prijs is 99 euro, maar het is absoluut geen weggooi ding. Daar is hij door de zware metalen behuizing sowieso veel te zwaar voor.
1 nadeel : hij is spuuglelijk, zeg maar wanstaltig lelijk . Een knallende kleur rood die je niet licht over het hoofd ziet, het pedaal zelf in de bekende vorm van een voet met tenen met daarom heen een glimmend verchroomde rand. Last but not least zijn de ogen in het logo van de Snarling Dog dan ook twee roodoplichtende lampjes.
Maar ja, als je een goede pedaal voor weinig zoekt moet je deze eens proberen. Ogen dicht en genieten maar. 8-)

mcannegieter
6 februari 2007, 18:12
Citaat:
Origineel gepost door mcannegieter
Ik heb zelf de Crybaby 535Q. Ik zocht een pedaal met een normale stand en een volumeboost voor solo's. Daarnaast kan je deze ook instellen dat de wah erg subtiel is of juist heel fel. Ik vind dat je met dit pedaal wel het klassieke wah-geluid hebt met een aantal instelmogelijkheden. Als je dit pedaal online bestelt zit je zo rond de 160 euro (musik-produktiv.de of thomann.de)


Hoe verhoudt dit pedaal zich tov andere modellen. Ik weet dat je met deze wah een aantal interessante instellingen kunt doen dat op de meeste wahs ontbreekt.
Heb je bijvoorbeeld de Bad Horsey geprobeerd?

In mijn zoektocht naar mijn perfecte space-setup ben ik voor het eerst geïnteresseerd geraakt in de wah wah. Maar ik zoek dan wel een wah die vrij nasaal in te stellen is (denk aan Zappa en Michael Schenker) en een extra boost kan geven.


Ik weet niet precies hoe nasaal je wilt gaan en met een morley heb ik niet geprobeerd dus daar kan ik niets over zeggen. Wel merk ik dat de effectiviteit van de boost erg afhankelijk is van over wel geluid je de wah inschakelt. Clean is hij zeer duidelijk, over mn Hot rod + Jekyll kanaal (tubescreamer) ook duidelijk maar over mn hyde kanaal wordt het toch minder duidelijk. Maar de boost is er nog steeds. De 535Q (en dunlop in het algemeen) is wat mij betreft het klassieke wah-geluid, dus probeer hem is uit.

MarkS
6 februari 2007, 21:30
Op de site van Snarling Dog staan een paar sound samples van de Whine-O wah. Ik ben hem gelijk gaan proberen en heb hem ook meteen gekocht. Hij heeft verschillende mogelijkheden om geluiden in te stellen. De twee sounds ik nodig heb, kon ik er vrij makkelijk uithalen.
Het apparaat is ontworpen in USA en gemaakt in China. De prijs is 99 euro, maar het is absoluut geen weggooi ding. Daar is hij door de zware metalen behuizing sowieso veel te zwaar voor.
1 nadeel : hij is spuuglelijk, zeg maar wanstaltig lelijk . Een knallende kleur rood die je niet licht over het hoofd ziet, het pedaal zelf in de bekende vorm van een voet met tenen met daarom heen een glimmend verchroomde rand. Last but not least zijn de ogen in het logo van de Snarling Dog dan ook twee roodoplichtende lampjes.
Maar ja, als je een goede pedaal voor weinig zoekt moet je deze eens proberen. Ogen dicht en genieten maar. 8-)
Ik heb sinds een paar weken de Snarling Dogs Blues Bawls wah.
Inderdaad spuuglelijk! (pooper scooper blue) en built like a tank!
Snarling Dogs schijnt een paar jaar geleden voor de overname (<2003) een aantal serious quality issues te hebben gehad, waardoor het (ook op dit forum) niet echt als betrouwbaar te boek staat. Volgens mij is dat een heel eind over. De meeste reviews op HC van >2003 zijn een heel stuk positiever dan van voor die tijd.

Vond 'em persoonlijk net ff lekkerder dan de Whine-O-Wah, beter gezegd, ik vond de op de JRC4558D gebaseerde drive een welkom extraatje t.o.v dat Hormone control/Beef Boost thingy van de Whine-O-Wah.
De drive is ook in te stellen als een boost, en gaat echt ziek hard. Mijn arme Epi VJH krijgt er dan flink van langs.
Vanwege de mogelijkheden wel ff een tijdje zoet geweest met het zoeken naar een lekkere sound.
Ik heb het rubber voetje aan de kant van de wah switch een stukje afgesneden, trapt nu een stuk minder zwaar in, en de sweep loopt net ff wat verder door in het hoog, wat vooral in de Voodoo stand net dat beetje extra geeft.
Was overigens in de opruiming voor 69 euro, de Whine-O-Wah voor 59 euro.

jimihattricks
6 februari 2007, 21:47
Hoe verhoudt dit pedaal zich tov andere modellen. Ik weet dat je met deze wah een aantal interessante instellingen kunt doen dat op de meeste wahs ontbreekt.
Heb je bijvoorbeeld de Bad Horsey geprobeerd?

In mijn zoektocht naar mijn perfecte space-setup ben ik voor het eerst geïnteresseerd geraakt in de wah wah. Maar ik zoek dan wel een wah die vrij nasaal in te stellen is (denk aan Zappa en Michael Schenker) en een extra boost kan geven.

Tja, het enige dat ik van Schenker weet is dat hij twee wah's tegelijk gebruikte:

"There was always the Michael Schenker trick of using two Wahs. One would be set stock and used as a regular Wah. The second one... he would disconnect the gear arm and reach in and pre-set the control with his finger to exactly the spot that he wanted. When the second Wah was activated, it came on at his pre-set control point."
(http://www.ampcrazy.com/web/wah.html)

Dit is in feite dus de 'Q'-control die ook op de 535QWah zit.. Ik heb m zelf ook, en vind t echt een tof ding. Voor de rest begrijp ik dus ook dat Michael zijn wahs laat modificeren met:
1) een preset freq control
2) een boost switch
3) een TB switch

nou, kijk naar de 535Qwah, die heeft een:
1) preset freq control (Q-control)
2) een apart in te schakelen boost switch (met in te stellen gain boost)
3) een TB switch (als ik me niet vergis)

Dus als je Michael Schenker wahtone wil hebben kom je hiermee aardig in de buurt.

De beperking van deze wah (dit stoort mij iig):

Er zijn 6 Q-settings, waarmee je het frequentieband waarin de wah werkt dus kunt varieren.. als je in een lage setting speelt, haal je dus vrijwel geen wah sounds uit je hoge snaren en vice versa..

Ik zou dan liever een wah hebben die effect heeft op een heel breed frequentieband, maargoed, dit is echt een prima wah, probeer m tweedehands te pakken te krijgen..

om even anderen voor te zijn, nee, hij klinkt idd heel anders dan een lekker ouwe vox of coloursound, maar het ontwerp is echt goed..

robert-gitarist
6 februari 2007, 22:42
En dan de Dime wah,die heeft nog een extratje dat je in kan stellen.Weet ff niet meer uit me hoofd en ben op moment té lui om naar boven te lopen en het ding uit de koffer te pakken :P 535Q heeft aan de zijkant 2 potmetertjes zitten en de dime wah 3.

jaspie
7 februari 2007, 14:33
maar voor de rest zijn ze hetzelfde?

jimihattricks
7 februari 2007, 14:58
extra potmeter is voor de 'toe down sweep range'.. (whatever that may be..?) voor de rest is die wah idd praktisch hetzelfde als de 535Q (hij heeft alleen een leuk camo-kleurtje natuurlijk ;))

Rutger
7 februari 2007, 14:59
nou, kijk naar de 535Qwah, die heeft een:
1) preset freq control (Q-control)
2) een apart in te schakelen boost switch (met in te stellen gain boost)
3) een TB switch (als ik me niet vergis)

dat laatste is een fabeltje hoor, de bypass is gebufferd

Flint Stone
8 februari 2007, 00:00
Was overigens in de opruiming voor 69 euro, de Whine-O-Wah voor 59 euro.

Waaaaaaaaaaaaaaat ?? Nou ja, 59 euro, dan heb ik met 99 euro bijna twee keer zo veel betaald. Maar laat je niet misleiden door het prijskaartje, het is heus geen Berengeur die je in je handen hebt.
Keuzemogelijkheden: 3 standen schakelaar (white room, voodoo, shaft) om de sweep-range in te stellen, 2 standen tuimelschakelaar voor een gewone of aggressievere wah-sound en nog een twee standen drukschakelaar voor een gewone of een hele vette wah.
Een standaard stalen drukschakelaar om de wah met je voet in te schakelen, volumeregelaar en natuurlijk is het pedaal in verschillende posities stil te zetten om het te gebruiken a la mark knopfler. Van de verschillende sounds heb ik er maar twee nodig en ik ben blij dat ik die heb. Zonder ingewikkeld inwendig tweaken, zal iedereen zo wel zijn eigen sounds kunnen vinden. :)

MarkS
8 februari 2007, 00:10
Waaaaaaaaaaaaaaat ?? Nou ja, 59 euro, dan heb ik met 99 euro bijna twee keer zo veel betaald.
Als jij de klanken die 99 euro meer dan waard vindt, who cares?