PDA

View Full Version : Martin D-16 GT óf Taylor 210??



MJM
2 februari 2007, 23:09
Ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar omdat mijn oude instap gitaar steeds kapot gaat en ik aan een nieuwe toe ben. Ik ben daarvoor op zoek geweest bij verschillende winkels en ik kwam uit op de 2 bovenstaande gitaren. Ik vond dat de Martin wat voller van klank was en de Taylor wat feller, daarnaast heb ik nog meerdere gitaren geprobeerd waaronder Takamine en L'arivee, maar deze vond ik toch minder mooi klinken. Ik ben benieuwd wat jullie van deze 2 gitaren vinden. Als jullie andere gitaren in deze prijsklasse beter vinden hoor ik het graag!

MJM

northernlake
3 februari 2007, 15:09
Ik heb zelf een D-16GT en ben er heel erg blij mee. De mijne is echter uit 2001, en de specs van die oudere modellen wijken af van de nieuwere. De nieuwe hebben een Micarta (kunststof) toets en brug, maar op die van mij is alles nog van hout. Die kunststof is voor veel mensen een afknapper "omdat een gitaar van die prijs dat niet zou moeten hebben". Ik weet niet of het ik daar helemaal mee eens ben; ik heb een veel duurdere gitaar met Micarta toets gespeeld die eigenlijk heel erg lekker aanvoelde. Ik zou dat dus niet op voorhand als deal breaker zien.

Qua geluid denk ik dat je het aardig beschrijft. Taylors klinken mij ook 'feller' in de oren.

Probleem met dit soort vragen is dat anderen niet kunnen bepalen wat voor jou de beste keus is. Wel heb ik inmiddels gemerkt dat de beste gitaar zichzelf verkoopt. Ga nog eens op deze gitaren spelen en dan wordt het vanzelf duidelijk. Ben wel benieuwd wat het gaat worden.

MJM
4 februari 2007, 16:34
bedankt voor de reactie!
Ik weet nog niet welke van de 2 ik doe, de Taylor is nl wel weer 400 euro goedkoper. Ik denk toch dat ik voor de Taylor ga omdat die er dicht tegenaanzit qua geluid

Picker
5 februari 2007, 09:31
Mijn ervaring is dat de meeste Taylors meer geluid uit de snaren 'doorlaten' waardoor ze vaak helderder klinken. Martins geven wat minder respons bij de hogere frequenties waardoor ze in de oren van velen wat 'warmer' klinken.

Door andere snaren te kiezen kun je echter het geluid van een Taylor drastisch wijzigen, in mijn ervaring méér dan bij Martins, juist doordat Taylors zo 'transparant' zijn. Bij Martins is dat veel minder het geval, die klinken altijd als Martins.

Sorry voor alle 'quootjes' ;-). Mijn woordkeus is niet helemaal correct maar ik wil het niet al te techno maken.