PDA

View Full Version : Taylor Big baby of toch de Crafter ?



Marley
2 februari 2007, 20:59
Hoi mensen ,

Ik speel sinds een dik jaartje op een Crafter GAE8 (semi ak. ) en speel graag en natuurlijk elke dag .

Nu zie ik in mijn omgeving een Taylor Big Baby staan in nieuwstaat voor 400,-

Als ik de specificatie vergelijk dat zie ik dat de Crafter ook een massieve zij en achterkant heeft en dit model Taylor niet . De Taylor heeft wel een massief bovenblad net zoals de Crafter .

Ik speel graag op de Crafter en ben dus zeker niet ontevreden met deze gitaar.

Wie heeft tips voor mij en/of weet de kwaliteit , klang ect. van deze gitaren op een rijtje te zetten ?

Groetjes
Marley

patricia
2 februari 2007, 21:05
hoi,

ik zou ze zeer zeker allebei proberen.
ik heb zelf de big baby gehad,besteld bij benelly..en
ik moet zeggen dat ie tegen viel.
hij is zo licht als een veertje,je weet niet wat je voelt,lijkt wel balsa.
en de klank was imo ook niet je van het!
dus.....je moet echt gaan vergelijken!
succes.

Yamhammer_71
2 februari 2007, 22:24
De Taylor Big Baby klinkt normaal gesproken 'helder', met een mooie sound. Het enige (minpuntje) is waarschijnlijk iets te weinig 'bas'.

De Crafter klinkt over het algemeen 'warm' en is wat meer op de bassen en middengebied gericht...voor de hoge tonen moet je iets meer werken om ze er mooi uit te laten komen.

Ik zou ze gewoon allebei uitproberen en kijk als je de gitaren bespeeld meteen of de snaren op de Taylor/Crafter nog in goede conditie zijn, want dit kan van negatieve invloed zijn op de beoordeling van de sound van de gitaren. Nieuwe snaren =betere klank :)

Massief bovenblad wordt natuurlijk alleen maar beter door de jaren heen, dus hoe vaker je hem bespeeld, hoe beter de gitaar zal gaan klinken. De eigenschappen die de gitaar bezit worden dus door de jaren heen alleen maar beter of opvallender :)

Marley
3 februari 2007, 11:58
Bedankt alvast voor jullie reactie's .

De Crafter GAE8 heb ik in mijn bezit ( even voor de goede orde ) en speelt zeker niet verkeerd . Het is ook een gitaartje van € 500,- nieuwprijs . Zeker geen hoog bedrag maar voor een beginner die een jaartje speelt genoeg geld .

De Crafter heeft een massief bovenblad en massieve zij en achterzijde . De Taylor heeft geen massieve achter en zijkanten . Hoe kun je dit nu inschalen ?

Klinkt de Crafter daardoor warmer ? Is het toch beter om een gitaar te spelen die massieve zij en achterkant heeft ?

De Crafter is ook relatief zwaar , ik lees hier dat de Big Baby licht aan gewicht is . Wat moet ik hieruit concluderen ?

Een vriend van mij ( speelt regelmatig wel eens als gitarist mee met Treble ) speelt zelf nu op een Cold Clarke Fat lady . Deze gitaar is ook wel veel lichter
dan mijn Crafter maar klinkt bezopen goed ( nieuwprijs van de Fat lady is wel € 2000,- )

Pais
3 februari 2007, 12:05
De Crafter heeft een massief bovenblad en massieve zij en achterzijde . De Taylor heeft geen massieve achter en zijkanten . Hoe kun je dit nu inschalen ?

Klinkt de Crafter daardoor warmer ? Is het toch beter om een gitaar te spelen die massieve zij en achterkant heeft ?


Hier kun je toch achterkomen wanneer je hem gewoon even probeert? Als jij het verschil niet goed hoort, of het verschil niet helemaal kan waarderen, dan heeft het naar mijn inziens weinig zin om een nieuwe gitaar te kopen - je bent er dan toch niet blij mee, omdat het geen verbetering is?

Liefhebber
3 februari 2007, 18:18
Marley,

Om meteen met de deur in huis te vallen!
Ik zou die Crafter echt niet aan de kant zetten voor een Taylor Big Baby.
Die gitaar is nog steeds een schaalmodel(qua afmetingen). De echte baby Taylors zijn hele leuke reisgitaartjes en gitaartjes om even iets op uit te testen. Klinken heel goed voor dat geld! Waarschijnlijk omdat ze zo'n kleine klankkast hebben.
Ik speel wel eens op die gitaar van jou. Mijn zwager heeft er een. Echt wel een goede gitaar maar er zijn veel betere !!
Als je iets beters gaat zoeken dan kun je in het algemeen toch beter kijken naar een gitaar met zowel massief bovenblad als in ieder geval een massief achterblad.
Wat betreft ColeClark: dit zijn fantastische gitaren is mijn oordeel. Voor 1200 euro of zelfs wel minder eventueel, heb je een Fla 1 met top elektronica. De zeer bekende multi-instrumentalist Ben Harper(is echt een topper wat betreft kennis over gitaren en hun klank) speelt op dit model.
Ik heb er zelf een sinds 2 jaar en het is momenteel absoluut mijn lievelingsgitaar(ik heb in de loop van de jaren heel veel topgitaren bespeelt en er een aantal in mijn bezit en even afgezien van nylon snarigen en elektrische gitaren). In de eerste plaats om de klank en in de tweede plaats om de mooie constructie en de fantastische elektronika die er in zit( je kunt haar trouwens ook zonder krijgen)

stratestic
3 februari 2007, 19:00
Ik heb zelf een big baby en ik vind het een goede gitaar.
Ik heb nog wel een vraag klopt het dat hij doordat hij inderdaad een kleinere kast heeft (wat overigens heel fijn speelt) is hij een beetje veel bas heeft?
Ik dacht dat als ik er een setje 010 op zou dat minder zal worden in plaats van de 011 die er nu opzitten. Zou dat inderdaad uitmaken denken jullie.

LaurentB
3 februari 2007, 19:19
Absoluut die Taylor eens proberen! Ik heb een Crafter GAE-30, tegenwoordig ook zo'n 600 euro nieuw geloof ik, maar toevallig probeerde ik laatst een Baby Taylor uit (maar is dat dan altijd een Big Baby?), zo'n klein dingetje, en daar kwam een verrassend goed geluid uit! Meer geluid dan uit mijn Crafter in elk geval.
Massieve achterkanten doen wel wat, maar het ontwerp en het bovenblad zijn veel belangrijker.

Wat dat gewicht betreft: Crafters hebben een vrij dik bovenblad. Ik ontdekte kort geleden dat ik echt 013 snaren nodig heb om een voldoende diep geluid uit mijn Crafter te krijgen. Die Taylor spreekt veel makkelijker aan.

Liefhebber
3 februari 2007, 21:15
Absoluut die Taylor eens proberen! Ik heb een Crafter GAE-30, tegenwoordig ook zo'n 600 euro nieuw geloof ik, maar toevallig probeerde ik laatst een Baby Taylor uit (maar is dat dan altijd een Big Baby?), zo'n klein dingetje, en daar kwam een verrassend goed geluid uit! Meer geluid dan uit mijn Crafter in elk geval.
Massieve achterkanten doen wel wat, maar het ontwerp en het bovenblad zijn veel belangrijker.

Wat dat gewicht betreft: Crafters hebben een vrij dik bovenblad. Ik ontdekte kort geleden dat ik echt 013 snaren nodig heb om een voldoende diep geluid uit mijn Crafter te krijgen. Die Taylor spreekt veel makkelijker aan.

Je hebt baby Taylors. Zijn echt heel leuke gitaren. Jij beschrijft het geluid. Deze hebben ze weer groter gemaakt maar nog net niet op de schaal van een volwassen Taylor. Dan noemen ze die gitaar Big Baby en dan is het meteen veel minder want dan worden er andere eisen gesteld aan een gitaar!

Marley
6 februari 2007, 16:28
Ik heb een vanmorgen paar andere merken bespeeld waaronder de Big Baby , Fender modelen en nog een ander merk gemiddeld prijsklasse 500 - 600 .
Geen enkele kon mij echt overtuigen dat ik de Crafter moest omruilen .

Totdat ik een Martin DM bespeelde , wat een sound . Dit sprak mij wel aan maar tja de prijs is ook 1200,- ruim . Heerlijk wat een laag en vol geluid .

Ik spaar toch maar even door . Op mijn zoektocht op internet naar dit model Martin kwam ik ze wel al tegen nieuw voor 695,- in Duitsland .

Dat is wel een erghh groot verschil met Nederland . Een uurtje rijden vanaf hier en je kan veel geld sparen . Ik moet hier toch even over denken .....