PDA

View Full Version : onzuiver geluid op frets



Gitarezzo
2 februari 2007, 19:24
Hallo,

als ik de 7e fret van de A-snaar en de 7e fret van lage E-snaar indruk krijg ik een onzuiver soort van trillend geluid (heb ik het goed dat dit fretbuzz heet?). Wellicht heeft het te maken met het afstellen van de gitaar.

kan iemand mij hierbij helpen?

alvast bedankt

Gitaristje 18
2 februari 2007, 20:04
Is dat alleen als hem indrukt of als je hem aanslaat. Als je hem indrukt is het misschien de 2e toon die je hoort als je een snaar indrukt. Dat is de toon van de snaar tussen je vinger en de topkam. Als je hem aanslaat en je hoort een soort zoem, dan is dat fretbuzz. Je kan het oplossen door afstellen, of als de frets versleten zijn. Maar dan zie je echt flinke deukjes in de frets, er moet dan wel enorm lang op zijn gespeeld.
Maar goed, elektrische gitaren hebben altijd wel wat fretbuzz, vooral als je hem harder aanslaat.
Een beetje fretbuzz is niet zo erg, zolang het geluid maar niet gelijk dood slaat doordat de snaar gelijk stil wordt door de fretbuzz.

Yamhammer_71
2 februari 2007, 20:27
Ietwat fretbuzz hoor je ook helemaal niet als je de gitaar uitversterkt :)

Punt
2 februari 2007, 21:56
Lijkt erop dat een gitaartech met een vijltje dat kan oplossen...

Gitarezzo
2 februari 2007, 23:10
ik speel nog maar 5 maanden dus de frets zijn niet versleten dat zeker niet. als ik um aansla, maakt niet uit hard of zacht hoor je het door de versterker.

echt irritant nu ik net een nummer wou gaan leren, maar goed ik laat hem wel weer afstellen, kost me niks, ik mocht zo vaak terug komen als ik wilde en heb ik al een keer gedaan, maar deze keer zal ik wel ff dat duidelijker zijn, wellicht vorige keer wat nonchalant geweest, zo van het zal wel goed zijn.

in ieder geval bedankt

Yamhammer_71
2 februari 2007, 23:34
ik speel nog maar 5 maanden dus de frets zijn niet versleten dat zeker niet. als ik um aansla, maakt niet uit hard of zacht hoor je het door de versterker.

echt irritant nu ik net een nummer wou gaan leren, maar goed ik laat hem wel weer afstellen, kost me niks, ik mocht zo vaak terug komen als ik wilde en heb ik al een keer gedaan, maar deze keer zal ik wel ff dat duidelijker zijn, wellicht vorige keer wat nonchalant geweest, zo van het zal wel goed zijn.

in ieder geval bedankt

Dan lijkt het erop dat het enorme fretbuzz is, dan kun je het beste naar een gitaarbouwer gaan. Een paar buzz'jes maken niet veel uit zolang je gitaar niet ontstemd en je er geen last van hebt tijdens het uitversterken :)

Punt
2 februari 2007, 23:57
ik speel nog maar 5 maanden dus de frets zijn niet versleten dat zeker niet. als ik um aansla, maakt niet uit hard of zacht hoor je het door de versterker.

echt irritant nu ik net een nummer wou gaan leren, maar goed ik laat hem wel weer afstellen, kost me niks, ik mocht zo vaak terug komen als ik wilde en heb ik al een keer gedaan, maar deze keer zal ik wel ff dat duidelijker zijn, wellicht vorige keer wat nonchalant geweest, zo van het zal wel goed zijn.

in ieder geval bedankt

Ze zijn niet versleten maar waarschijnlijk slecht geplaatst.
Die ene fret steekt als het ware iets te hoog boven het fretboard.
Als dat zo is kan je die met een beetje afvlakken weer goed krijgen.

Gitaristje 18
3 februari 2007, 12:32
Ik heb het gevoel dat als je met single coil speelt, je de fretbuzz geluidjes echt vele malen sterker hoort. Als ik over mijn humbucker, een seymour duncan sh4 speel, clean, dan hoor ik het niet zo duidelijk, maar als ik coil split doe, dan hoor ik het best erg. Mijn gitaar heeft nogal last van fretbuzz, maar is niet zo heel erg. Heb er mee leren leven.
Hoorde een keer op een album van een metal band dat ze iets clean speelde, akoorden, en je hoorde, terwijl ze zachtjes aansloegen ook fretbuzz. Dus ga ik er vanuit dat het vaker voorkomt. Aangezien zo'n professionele band het wel op zou lossen als ze het niet vinden horen die fretbuzz.