PDA

View Full Version : Enter Sandman solo, de helft



Cizzie
2 februari 2007, 19:04
Hey, ik wil graag solo's leren spelen en dacht dat Enter Sandman wel een goede zou zijn!

http://www.zippyvideos.com/7341813576603576/video_9/

Is dit goed genoeg om verder te gaan met de andere helft? Of moeten er nog dingen worden verbeterd?

Alvast bedankt. :)

duphalac
2 februari 2007, 21:53
Het klinkt goed kwa timing enz. Ik denk echter dat de tab die jij speelt niet 100 % juist is (ik kan ook fout zijn he :)). Ik heb ff op internet gezocht en ben ook verschillende versies van de solo tegen gekomen.

Ik denk dat deze tab correcter is: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/metallica/enter_sandman_tab.htm

Cizzie
2 februari 2007, 23:30
Klopt, ik speel het iets anders dan Kirk, gebruik wel de zelfde noten hoor.
Ik speel het op die manier omdat dat iets makkelijker is voor me en ik het ook goed vind klinken :)

Cizzie
4 februari 2007, 18:13
Maar zijn de bends wel op goede toonhoogte zeg maar?
Vooral in de eerste lick, moet ik de snaren nog hoger duwen?

Michel89
4 februari 2007, 23:09
Je hoort bij de eerste phrase van je solo zeg maar... tum-tum tum-tum tum, tum-tum tum-tum *heel hoge tum-tum*, (Mooi omschreven he? :p) ik weet nie echt hoe het bij het originele nummer klinkt dus daar kan ik nie echt over meepraten.. Maareh, het klinkt niet vals... Toch vind ik het op de een of andere manier wel inderdaad een beetje verkeerd klinken voor me gevoel, die 2 noten. Kijk even of een andere manier om dat te spelen beter klinkt, kweet nie wat er nodig is om het te verbeteren maar experimenteer maar. Verder klonk alles wel goed, en ik hoor een mega verbetering als je het vergelijkt met je vorige solo's. :)

Tho
4 februari 2007, 23:26
Het klinkt voor mij niet echt duidelijk allemaal.. Ik heb wat biertjes op maar ik denk niet dat het daar aan ligt :satisfie: qua timing is het inderdaad prima

duphalac
5 februari 2007, 01:24
Maar zijn de bends wel op goede toonhoogte zeg maar?
Vooral in de eerste lick, moet ik de snaren nog hoger duwen?

Kwa techniek is het goed. Maar het klinkt idd soms toch wat raar.
Ik denk dat het beter is dat je die dubbele bends enz achterwege laat in het eerste stuk.
Het is ook zo dat de noten die jij in het begin speelt (met die bends) een hele toon hoger liggen dan die in de originele solo.
Jij speelt volgens mij dit (of toch iets in die aard):

|--------------------------- |-------||
|--15b----15b----15b------- |-------||
|--14b----14b----14b--------|-------||
|----------------------------|-------||
|----------------------------|-------||
|----------------------------|-------||

Aangezien je hier 2 noten tegelijk speelt zal 1 van de 2 noten overheersen. Het zal dus het geluid zijn van die noot die je hoort.
De 15 fret op de voorlaatste snaar is een D. Je bend deze noot 2 tonen hoger en dat wordt dus een E.
De 14 fret op de snaar daarvoor is een A die je bend tot een B. Het geluid dat je krijgt klinkt in dit geval als een B. De B overheerst dus.

In de originele solo wordt er echter dit gespeeld:

|--------------------------- |-------||
|--15-----15-----15-------- |-------||
|----------------------------|-------||
|----------------------------|-------||
|----------------------------|-------||
|----------------------------|-------||

De 15 fret op de voorlaatste snaar is een D. Jij speelt dus een andere noot dan de noot die in het origineel wordt gebruikt.

Probeer anders eens zoiets te spelen:

E||--------------------------|-----------------------------|
B||--15----15----15----12----|--------12-------------------|
G||--------------------------|--14----------14b----14pb----|
D||--------------------------|-----------------------------|
A||--------------------------|-----------------------------|
E||--------------------------|-----------------------------|

------------------------------|
----------------15b----15b---|
--14pb----14------------------|
------------------------------|
------------------------------|
------------------------------|

Die "pb" staat voor prebend. Dat wil gewoon zeggen dat je die als gebend moet zijn wanneer je ze speelt.

EDIT: Hou er ook rekening mee dat Kirk Hammett in deze solo gebruik maakt van een wah-pedaal. Je solo zal zo dus nooit helemaal hetzelfde klinken als het origineel.

Cizzie
5 februari 2007, 20:03
Heel erg bedankt voor de reacties! Is het zo beter gespeeld? Ik denk van wel... :)
http://www.zippyvideos.com/8415840006617076/video_11/


Enne ik heb wel een wah-pedaal, maar ik was zo slim om hem perongeluk uit in plaats van aan te drukken in mijn vorige filmpje.. :sssh: :chicken:

Maar ik vind het nog steeds niet zo lekker als bij Hammett klinken, nou ben ik natuurlijk geen Hammett maar toch!

Michel89
5 februari 2007, 20:12
Die 2 bends klinken zo inderdaad een stuk beter. Ben wel van mening dat dit toch een stuk cooler klonk:

|--------------------------- |-------||
|--15b----15b----15b------- |-------||
|--14b----14b----14b--------|-------||
|----------------------------|-------||
|----------------------------|-------||
|----------------------------|-------||

Ipv alleen de 15e fret op de B snaar. Verder lijkt ie naar mijn mening perfect, qua alles.

Danieldg
6 februari 2007, 21:36
hey, lekker gespeeld :)
ik speelde die bends in alle metallica liedjes zo gewoon:



------------------
--15-----15------
--14b----14b-----

Dus gewoon 14 een hele toon omhoog en de 15 gewoon laten, dat geeft wel het goede geluid vind ik ;)

Cizzie
6 februari 2007, 22:06
Aha, ja dat lijkt me ook voller klinken want je houdt die 15 gewoon maar vult het zeg maar op met die 14b. Bedankt! Zal het proberen toe te passen.