PDA

View Full Version : Tips voor een MXR distortion + clone?



treblemaster
2 februari 2007, 12:19
Ik wil eindelijk wel eens m'n eerste pedaal zelf in elkaar gaan zetten. Nu is mijn oog gevallen op een distortion + clone, aangezien die geschikt is voor beginners (zoals ik) en omdat ik een distortion + reissue heb (Dunlop) en graag een 'vintage' versie erbij wil. Oftewel ik wil een distortion + zoals MXR die eind jaren 70 maakte (met germanium dioden). Nu heb ik al twee mogelijke kandidaten gezien, nml. The Plus van Newtone en die van Build Your Own Clone. Ik zag alleen dat de gebruikte germanium dioden iets verschillen van type. Ik ben echt een beginner, dus weet niet of dat echt een verschil is of verwaarloosbaar qua geluid? Bij BYOC zitten standaard 1N34A dioden en bij Newtone zie ik die niet staan (wel GA103). De IC is wel hetzelfde (741).
Een ander punt; bij BYOC zit een veel duidelijker handleiding, maar is ook een stuk duurder...ik weet niet of iemand ervaring heeft met beide pedalen?

Verder is het aan te raden om zowieso een voetje te gebruiken voor de IC aangezien die vrij hittegevoelig is ? (nogmaals ik ben een beginner ;)......erg weinig soldeer ervaring....wel veel modelbouw, dus een vaste hand is niet zo'n probleem). Of nog andere dingen waar ik op moet letten?

Ik kan natuurlijk ook zelf een distortion + samenstellen ipv zo'n kant en klaar project maar voor m'n eerste project hou ik het liever wat simpel met duidelijke aanwijzingen enzo.

G.G.
2 februari 2007, 14:55
Ik zou het bij "De werkbank" posten en niet bij "Zelfbouw" Hier zitten de zagers en fresers, daar is het bakken, braden en solderen.

treblemaster
2 februari 2007, 15:41
Hoe kan ik het verplaatsen?

G.G.
2 februari 2007, 15:52
Hoe kan ik het verplaatsen?
Dat kan alleen een van de modjes. Ik zou de tekst knippen en plakken en bij de werkbank een nieuw onderwerp aanmaken.