PDA

View Full Version : potmeters voor sc/hb



Orpheo
1 februari 2007, 23:50
welke potmeters kan je t best gebruiken voor een gitaar met singlecoils EN humbuckers?

B_2_the_a
2 februari 2007, 00:30
500k

10 tekens

Tristan
2 februari 2007, 01:37
Er zijn als het goed is speciale 300k of 400k potmeters of zoiets (RS Guitarworks ofzo?), anders zou ik gewoon voor 500k gaan...
Veel 500k CTS potmeters hebben ook een te lage waarde, dus je zou even bij de muziekwinkel waar je ze haalt kunnen vragen of ze hem even doormeten voordat je hem koopt, dan moet je wel CTS potmeters kunnen scoren van zo'n 400 a 450k...
De ene CTS pot schijnt overigens niet de andere te zijn, dus let even op wat je koopt, sommigen hebben namelijk een (zwakkere) aluminium schacht in plaats van messing en de binnenkant is bij sommige CTS pots zelfs van plastic (de pots die tegenwoordig in Gibsons gebruikt worden hebben dat naar het schijnt)...

B_2_the_a
2 februari 2007, 08:19
elke weerstand, condensator, potmeter, transistor.,.. wat dan ook

heeft z'n eigen waarde..

je zit namelijk met een 10 % tolerantie..





Maar het verhaal van slechte cts pots heb ik nog niet gehoord, bedankt voor de tip

Tristan
2 februari 2007, 11:12
Ik weet het niet zeker hoor, maar het staat in ieder geval op het les paul forum, als de potmeter een beetje licht aanvoelt en ook geen messingkleurige schacht heeft dan kan je hem dus schijnbaar beter laten liggen (dit noemen ze volgens mij ook de Allparts CTS pots ofzo)...
Die Gibson pots schijnen echt helemaal klote te zijn...

Het verschil in waarde schijnt te komen door een soort residu dat bij het wissertje zit, staat ook op het les paul forum, door wat van dit residu weg te halen kan je je pots opvoeren tot boven de 500k, veel van die pots hebben een waarde van zo'n 400 a 450k...

HaroldA
28 augustus 2008, 22:29
Ik zoek een nieuwe volume pot voor mijn LP Standard en kwam de volgende site tegen: http://www.lespaulforum.com/pots/potents.html

Nou weet ik ook waarom de mijne kapot is!!!

Waar haal ik een CTS pot voor mijn LP/Air Norton en welke waarde moet ik nemen? (Log of Lin en 300K of 500K)

B_2_the_a
29 augustus 2008, 00:46
500k
lin of log maakt niet uit, kwestie van smaak... log wordt veruit het meest gepakt

HaroldA
29 augustus 2008, 10:16
500k
Gibson gebruikt toch 300K? Waarom is 500K eigenlijk beter dan 300K? Of is dat afhankelijk van de output van je HB?

Last but not least: heeft iemand een adres van een CTS 'dealer' voor mij? (mag via PM)

Edit:
Reactie van Gibson gehad: "The pot you need is a 300k linear taper, long shaft."

Dus zowel lineair als 300K in een Gibson... :???:

Orpheo
29 augustus 2008, 12:08
gibson gebruikt 500k. ik heb hier 5 gibsons staan, en alle pots zijn 500k. hoe hoger de potwaarde, hoe meer hoog hij doorlaat. het verschil tussen 250/300 en 500 is behoorlijk. het maakt de pup behoorlijk donker, en je verliest er een hoop definitie en articulatie mee.

Tristan
29 augustus 2008, 12:37
Geen 300k nemen hoor, dat is helemaal ruk i.c.m. humbuckers, als je pots koopt ze van tevoren even laten doormeten dat ze echt 500k zijn, soms willen ze er nog weleens onder liggen en dat wil je echt niet hebben, een pot voor een humbucker moet minimaal 500k zijn...

Orpheo
29 augustus 2008, 18:30
Geen 300k nemen hoor, dat is helemaal ruk i.c.m. humbuckers, als je pots koopt ze van tevoren even laten doormeten dat ze echt 500k zijn, soms willen ze er nog weleens onder liggen en dat wil je echt niet hebben, een pot voor een humbucker moet minimaal 500k zijn...

voor de seymour duncan JB zou ik wel 300 doen, geeft 'm een iets ronder karakter ipv dat superscherpe, maar verder ben ik 't met je eens.

Chris Winsemius
30 augustus 2008, 18:36
Orph.: voor welke gitaar is het en kun je vertellen hoeveel pots en wat voor schakelaar(s) je gebruikt.

Bij puur HB of HB-SC combi's zou ik iig. 500k gebruiken.
Gemeten waarde pots verschilt behoorlijl, tolerantie ruim 10%. Meestal pak een stapel pots en afhankelijk v/d PUs/gitaar zoek ik waardes op, hogere waardes voor meer helderheid of lagere waardes voor meer warmte.

Voorbeeldje:

In m'n Elektra/Yamaha Pacifica 112 heb ik het volgende gedaan:
(2xGFS SC/1xSDhb, 2 knoppen, 5 way [4 pole]switch)

1 volume(250k) voor de M en N SCs en 1 volume (500k) voor de brug

1) N, 1e volume-regelaar

2) N + M, 1e volume-regelaar

3) M, 1e volume-regelaar

4) B (semiSCmode, P90-achtig), 2e volume-regelaar

5) B (HB), 2e volume-regelaar

Als er 3 knoppen op hadden gezeten had ik (nog) 'n tone-regelaar voor de SCs toegevoegd.

aaronstonebeat
31 augustus 2008, 01:32
Ik vraag me af hoeveel het uitmaakt.
Een volumepot is ahw een regelbare killswitch. Als het volume helemaal dicht staat is er een directe verbinding tussen de hete leiding en de aarde. Naarmate je het volume open draait, raken de leidingen meer van elkaar geisoleerd. De maximale waarde van de volumepot bepaalt de maximale isolatie.

Maar hoe verhoudt die zich tot de weerstand van het element? Impedantie (wisselstroomweerstand) van elementen varieert van zo'n 4 tot 20 kOhm, zeg voor het rekengemak 10 kOhm. Als je dat parallel zet met een potmeter van 250 kOhm is de resulterende weerstand 9,6 kOhm, met een exemplaar van 500 kOhm kom je op 9,8; bij 1 MOhm 9,9 kOhm

In mijn vorige en lopende zelfbouwproject gebruik ik 1 MOhm. Vanuit de gedachte dat ik met het volume vol open zoveel mogelijk het element wil horen zoals het is; wat er is, kun je er eventueel uitdraaien maar wat er niet is, kun je er niet indraaien.

Maar het zijn allemaal verschillen op het niveau van enkele procenten. Nu kan dat op exponentiële schalen veel uitmaken maar ik denk dat je het onderscheid eerder bij kleinere pots zult vinden dan bij nog grotere.

1/Rr = 1/R1 + 1/R2 en V = IxR (I = V/R) zijn m'n natuurkundige leidraden in deze.

Lineair of logaritmisch: ik gebruik log voor zowel volume als toon; lineair lijkt meer op een on/off-switch met een verborgen kantelpunt.

Chris Winsemius
31 augustus 2008, 10:58
Vriendelijk bedoeld hoor(!): maar theorie vs. praktijk/sound/regelbereik/etc. verschilt vaak...

Volume-potmeter fungeert als spanningsdeler, niet puur als 'n regelbare, parallele weerstand aan het signaal.

aaronstonebeat
31 augustus 2008, 12:31
Het is niet slechts theorie. Ik gebruik een pot van 1M op een gitaar met 3 spoelen die ik in elke denkbare combinatie aan en uit kan zetten, zowel in serie als parallel. In alle gevallen doet die pot het prima, bevalt me uitstekend.

piezo
31 augustus 2008, 13:04
Enne aaronstonebeat ....., je weerstandsberekening klopt ook niet. De DC weerstand van het element moet schematisch in serie met je signaalbron, niet parallel.

aaronstonebeat
31 augustus 2008, 13:38
Enne aaronstonebeat ....., je weerstandsberekening klopt ook niet. De DC weerstand van het element moet schematisch in serie met je signaalbron, niet parallel.

Daar denk ik toch anders over. Een volumepot sluit je zo aan:

http://www.odebar.com/images/volpot.jpg

Da's toch parallel, of ben ik nu gek?
Punt van het hele verhaal is dat de weerstand van de volumepot sowieso vele malen groter (in de orde van 50 tot 100 x) is dan die van het element.

Als ik mijn 1M pot dichtdraai, kom ik onderweg vanzelf een punt tegen waar hij nog maar 500k is, en 250k nog wat verderop.

piezo
31 augustus 2008, 14:00
Daar denk ik toch anders over. Een volumepot sluit je zo aan: ...... plaatje ......
Da's toch parallel, of ben ik nu gek?Ja, jij bent gek ..... Want in je plaatje zet je alleen de pot parallel over de signaalbron. Maar in je berekening .................

........ zeg voor het rekengemak 10 kOhm. Als je dat parallel zet met een potmeter van 250 kOhm is de resulterende weerstand 9,6 kOhm, met een exemplaar van 500 kOhm kom je op 9,8; bij 1 MOhm 9,9 kOhm

1/Rr = 1/R1 + 1/R2 en V = IxR (I = V/R) zijn m'n natuurkundige leidraden in deze............ ....... zet jij wel degelijk ook nog 10 kOhm parallel aan de pot.

aaronstonebeat
31 augustus 2008, 14:55
Piezo,

Ik geloof niet dat ik je begrijp. Een element heeft een weerstand (10k in mijn voorbeeldje) en een potmeter heeft een weerstand (max. 250k, 500k of 1M); die zijn parallel op de uitgang van de gitaar aangesloten. Als het volume helemaal open staat, is de resulterende weerstand vrijwel gelijk aan die van het element en naarmate je het volume dicht draait wordt de resulterende weerstand kleiner tot uiteindelijk het element helemaal is kortgesloten.

Laat 'ns zien hoe het dan volgens jou moet.

piezo
31 augustus 2008, 18:18
Ergens op het internet zal wel een tekeningetje te vinden zijn, waarin een element wordt beschouwd als een samenstelling van: een theoretische ideale electronenbron, in serie geschakeld met een spoel (zelfinductie) en een weerstand (gelijkstroomweerstand) en parallel geschakeld met een condensator (capaciteit). Met een uitleg erbij.
Dat maakt waarschijnlijk meer duidelijk dan een heel verhaal van mij.

aaronstonebeat
1 september 2008, 00:34
Je bedoelt vast deze:
http://buildyourguitar.com/resources/lemme/

Met oa dit plaatje:

http://buildyourguitar.com/resources/lemme/secrets2.gif

Ik begrijp nog steeds niet wat dit afdoet aan mijn visie (illusie?).

aaronstonebeat
1 september 2008, 01:56
Ik hoop dat 't Orpheo nog wat interesseert,

Vandaag heb ik de universeelmeter 'ns aan de uitgang van wat gitaren gehouden en aan de volumeknop gedraaid. Als het volume helemaal open staat, meet je ongeveer de impedantie van wat je aan elementen ingeschakeld hebt. Als het volume helemaal dicht staat meet je 0 Ohm.

Wat onderweg gebeurde, verraste me wel. Ik had gedacht dat de weerstand direct omlaag zou gaan, richting 0 naarmate de knop verder dicht gaat. Maar de weerstand blijkt eerst fors omhoog te gaan, wel in de orde van 100 kOhm, en pas dan te zakken naar 0.

Bij nadere bestudering lijkt dat weer logisch. Als je het volume dichtdraait, komt een steeds groter deel van de potweerstand in serie met het element; en die potweerstand is heel groot vergeleken met het element.

Weerleg het, Piezo!

Nog een interessante observatie vandaag: als ik de pre-amp in een van mijn gitaren aan zet en dan weerstand meet, is die altijd gelijk. Volume open, dicht of half maakt niet uit, 44 kOhm. Daar snap ik weer helemaal niks van, zeker gezien de claim bij de bedenker van die preamp dat zijn vinding de impedantie verlaagt en daardoor het verlies aan hoge tonen door de capacitaire werking van lange kabels tegengaat.
Ik ben uiterst tevreden over de werking van de pre-amp maar na de discussie van vandaag bekruipt me het gevoel dat ik nog wat blinde vlekken heb.

Kan iemand wat licht over dit alles doen schijnen?

Chris Winsemius
1 september 2008, 02:14
Ik hoop dat 't Orpheo nog wat interesseert,



Nog een interessante observatie vandaag: als ik de pre-amp in een van mijn gitaren aan zet en dan weerstand meet, is die altijd gelijk. Volume open, dicht of half maakt niet uit, 44 kOhm. Daar snap ik weer helemaal niks van, zeker gezien de claim bij de bedenker van die preamp dat zijn vinding de impedantie verlaagt en daardoor het verlies aan hoge tonen door de capacitaire werking van lange kabels tegengaat.
Ik ben uiterst tevreden over de werking van de pre-amp maar na de discussie van vandaag bekruipt me het gevoel dat ik nog wat blinde vlekken heb.

Kan iemand wat licht over dit alles doen schijnen?


Ik vermoed dat Orph. op 1 van z'n LPs aan het spelen is en/of zich puur met de sound bezig houdt ;)

Kun je 'n schema van die pre-amp posten? 't Lijkt er op dat de ingangs-impedantie zeer laag is van dat ding....

Nogmaals: theorie is leuk maar uiteindelijk draait het om de sound. 'n Hifi-matige benadering werkt helaas meestal averechts qua sound (imho). Wat voort gitaar, amp en speaker gebruik je trouwens?

aaronstonebeat
1 september 2008, 02:28
Hoi Chris, medenachtbraker,
Het schema van m'n pre-amp heb ik hier vandaan:
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html

En dit is het schema:

http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/images/preamp.gif

Natuurlijk gaat het om de sound! Ik probeer alleen maar te ontrafelen en te begrijpen waar die vandaan komt.

M'n gitaren zijn 'n strat, 'n sg en een zelfbouw. Bij de zelfbouw is de pre-amp ingebouwd, bij de strat en de sg gebruik ik een buitenboordmodel.
En mijn favoriete versterker is al een tijdje een Cube 60

Chris Winsemius
1 september 2008, 10:39
Had je aan de uitgang van die preamp gemeten (met daarachter de volume-pot)?

aaronstonebeat
1 september 2008, 10:45
Had je aan de uitgang van die preamp gemeten (met daarachter de volume-pot)?

De preamp zit helemaal aan het eind, de volumeknop zit er nog voor.

piezo
1 september 2008, 13:53
Ik begrijp nog steeds niet wat dit afdoet aan mijn visie.Misschien begrijpen we elkaar gewoon verkeerd. Zoals ik het las, neem jij die 10 kOhm als belasting van de signaalbron, terwijl het een onderdeel van de signaalbron is. Op dat plaatje staat de spoelweerstand in serie met de signaalbron, ook al is ie er in werkelijkheid onderdeel van. (Op die site staat dan ook onder het door jou aangehaalde betreffende plaatje: "The external load consists of ....")

Het kwam op mij over alsof je de interne weerstand van een batterij opnam in de berekening van het circuit dat ie van stroom moet voorzien.


........ gebruik ik 1 MOhm. Vanuit de gedachte dat ik met het volume vol open zoveel mogelijk het element wil horen zoals het is; wat er is, kun je er eventueel uitdraaien maar wat er niet is, kun je er niet indraaien.Als je het element "puur" wilt horen kun je de pots beter helemaal weglaten of vervangen door een aan/uitschakelaar. Wil je echter toch een bepaald regelbereik hebben dan wordt een soepel verloop van dat regelbereik juist weer belangrijk en moet je misschien genoegen nemen met het bekende compromis: 500 kOhm pots voor humbuckers en 250 kOhm pots voor singlecoils.

aaronstonebeat
2 september 2008, 19:50
Piezo,
Ja, ik denk dat we elkaar nu beter begrijpen.

Over het weglaten van potmeters denk ik ook wel. Op de nieuwste aanbouw zit alleen nog een volumeknop (naast schakelaars uiteraard); maar die wil ik dan toch graag hebben. Tot zover bevalt die 1M mij prima, maar ik zal vast nog met andere waardes gaan experimenteren.

HaroldA
15 september 2008, 23:14
Last but not least: heeft iemand een adres van een CTS 'dealer' voor mij? (mag via PM)
Oude koe, maar ik heb gisteren eindelijk 2 500k CTS pots besteld bij WD Music (http://www.wdmusic.co.uk/product/CTS_Premium_500k_Long_Shaft_Pot_CTS500XL)...

Ik ben benieuwd!