PDA

View Full Version : de curve van een 59 les paul hals.



kassie
1 februari 2007, 20:37
Om de toets en het fretwerk in een mooie curve te schuren wil ik een van deze blokken aanschaffen. Maar er zijn verschillende curve dieptes. wie kan mij vertellen welke curve ik voor een les paul 59 hals moet hebben?
http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/0415_1lg.jpg

groeten kassie

Noid
1 februari 2007, 21:51
Fretboard radius: The Gibson fretboard radius is 12" all the way from nut on to the end. It stays the same 12" radius. The fretboard is wider at the other end but the radius is still 12" all the way.

kassie
1 februari 2007, 21:58
dat zou dan betekenen.. dat bij de kop waar de hals dus smaller is. hij dus ook vlakker moet zijn??

dus gewoon een radius 12 blok gebruiken voor het hele fretboard? thanx

GibsonDC
1 februari 2007, 22:03
Je kan hem ook zelf maken, heb ik zelf ook gedaan:)

Mattia
1 februari 2007, 22:50
dat zou dan betekenen.. dat bij de kop waar de hals dus smaller is. hij dus ook vlakker moet zijn??

dus gewoon een radius 12 blok gebruiken voor het hele fretboard? thanx

Euh, nee. De ronding is hetzelfde. Je moet het zo zien: een standard radius wil zeggen dat je toets (als model bekeken) een gedeelte van een cilinder is. Een buis. De rand van de toets wordt inderdaad wat dunner naarmate je hoger op komt, maar het midden van de hals blijft op dezelfde dikte. Gewoon een enkele radius blok gebruiken.

Het alternatief zou een compound radius zijn; je toets is dan een gedeelte van een 'cone', krappere radius aan de nut, vlakker richting brug. Hier zijn ook boekdelen over geschreven. En het is wat ingewikkelder om te doen, zeker totdat je een beetje inzich begint te krijgen in hoe zo'n ding in elkaar zit.

kassie
2 februari 2007, 00:03
oke. ik begrijp het. gewoon met radius 12 schuren. daarna de toets naar de rest van de neck vormen zodat hij bij de nut tapser toe loopt. dan fretten. en de fretten nog even met radius 12 vlakken. maar dat betekend dat de curve wel hetzelfde aantal graden is bij de nut als bij de body. maar omdat de hals dunner is bij de nut, de hals daar dus relatief vlakker moet zijn als het deel bij de body omdat het fretboard daar breder is en dezelfde curve dus wat langer doorloopt.

Mattia
2 februari 2007, 06:34
Euh, ja, zoiets. Het is niet echt vlakker, gewoon minder breed.

Mijn volgorde is altijd: Toets radiussed, op maat schaven/zagen/whatever (dus: taper. Je hebt de breedt bij de topkam uitgezocht, je weet hoe breed het zit bij de brug, dus uittekenen, en kijken hoe breed te toets moet zijn), op de hals lijmen, de rest van de hals vormen.

ernieman
2 februari 2007, 07:26
Even verduidelijking van de radius-en.

Gewone (single) radius: opgebouwd uitgaande van een cilinder. Je neemt voor heel de hals dezelfde radius (D). Aan de kop waar de toets smal is (x) krijg je een klein hoogteverschil op midden toets tov zijkant toets (groen lijntje). Aan de body krijg je een groter hoogte verschil.

Compund radius: opgebouwd uitgaande van een stompe kegel. De radius aan de kop (d) is kleiner dan die aan de body (D). Hierdoor wordt het hoogteverschil (groen lijntje) van het midden van de toets tov de zijkant van de toets aan de kop als aan de body ongeveer gelijk aan elkaar (niet heel duidelijk te zien op de tekening...).

oknarb180
2 februari 2007, 10:33
Even verduidelijking van de radius-en.

Gewone (single) radius: opgebouwd uitgaande van een cilinder. Je neemt voor heel de hals dezelfde radius (D). Aan de kop waar de toets smal is (x) krijg je een klein hoogteverschil op midden toets tov zijkant toets (groen lijntje). Aan de body krijg je een groter hoogte verschil.

Compund radius: opgebouwd uitgaande van een stompe kegel. De radius aan de kop (d) is kleiner dan die aan de body (D). Hierdoor wordt het hoogteverschil (groen lijntje) van het midden van de toets tov de zijkant van de toets aan de kop als aan de body ongeveer gelijk aan elkaar (niet heel duidelijk te zien op de tekening...).

Hey Ernieman,

Mooie tekeningetje, en erg duidelijk!!! Ik wil even een kleine aanvulling doen:
De totale dikte van de toets is dus wel overal gelijk!!! Maar omdat de toets breder is bij de body loopt de radius daar verder door en daardoor lijkt het bij een single radius van de buitenzijde gezien alsof ie daar dunner is.

Bij een compound radius is het precies tegengesteld, daar lijkt de toets aan de buitenzijde overal ongeveer even dik. Dit komt dus door de verlopende radius.

Ik kan het helaas niet digitaal tekenen. Maar, Ernieman, misschien kun je de dikte van de toets er ook nog intekenen? Dan denk ik dat het beeld helemaal duidelijk.

vr.gr.

Branko

oknarb180
2 februari 2007, 10:46
Hey Ernieman,

Ik dacht eigenlijk dat de cirkels als een echte kegel (symetrisch) werden bepaald en jij tekent 'm a.h.w. a-symetrisch.
Klopt dat of heb ik het bij het verkeerde eind?

vr.gr.

Branko

Mattia
2 februari 2007, 11:21
Hey Ernieman,

Ik dacht eigenlijk dat de cirkels als een echte kegel (symetrisch) werden bepaald en jij tekent 'm a.h.w. a-symetrisch.
Klopt dat of heb ik het bij het verkeerde eind?

vr.gr.

Branko

Cylinder, bedoel je? Ja, symmetrisch die handel. Compound toetsen weer niet.

oknarb180
2 februari 2007, 11:41
Cylinder, bedoel je? Ja, symmetrisch die handel. Compound toetsen weer niet.

Ik bedoel dus eigenlijk dat het hart van de kleine cirkel in lijn lig met het hart van de grote cirkel. vervolgens ontstaat er een schuinte. Of zoals op het tekeningentje van Ernieman dat het hart van de cirkels niet in 1 lijn liggen.

vr.gr.

Branko

Mattia
2 februari 2007, 13:19
Ik bedoel dus eigenlijk dat het hart van de kleine cirkel in lijn lig met het hart van de grote cirkel. vervolgens ontstaat er een schuinte. Of zoals op het tekeningentje van Ernieman dat het hart van de cirkels niet in 1 lijn liggen.

vr.gr.

Branko

Ja, gewoon in een lijn. En technisch gezien is een compound radius toets eentje met een aneenschakeling elliptische vormen (doorsnede van een kegel die niet loodrecht op de as ligt), maar dat maakt eigenlijk allemaal niks uit.

oknarb180
2 februari 2007, 15:35
Ja, gewoon in een lijn. En technisch gezien is een compound radius toets eentje met een aneenschakeling elliptische vormen (doorsnede van een kegel die niet loodrecht op de as ligt), maar dat maakt eigenlijk allemaal niks uit.

Aha!!! ik begrijp 't toch goed!
Badankt Mattia!

vr.gr.

Branko

ernieman
2 februari 2007, 16:33
Ik bedoel dus eigenlijk dat het hart van de kleine cirkel in lijn lig met het hart van de grote cirkel. vervolgens ontstaat er een schuinte. Of zoals op het tekeningentje van Ernieman dat het hart van de cirkels niet in 1 lijn liggen.

vr.gr.

Branko

De harten van de crikels zijn dus wel in 1 lijn bedoeld (2 punten bepalen altijd 1 lijn. Pas vanaf 3 punten kun je een kromming hebben). Het tekeningetje is daarom ook als 3d tekening (perspectief) bedoelt, maar mijn tekenkunsten zijn niet zo je dat (en ik heb alleen ms-paint).

En het gaat toch om cirkels? We spreken over radiusen en een elips heeft geen (vaste) radius. De elipsen die ik getekend heb zijn bedoeld als cirkels vanaf een schuinte gezien.

Hou er ook rekening mee dat de toets aan de body breder is dan aan de kop. Daarom heb ik die schuin getekend om zo de verschillende breedtes op de juiste plaats in de cilinder of kegel te krijgen.

Mattia
2 februari 2007, 17:35
En het gaat toch om cirkels? We spreken over radiusen en een elips heeft geen (vaste) radius. De elipsen die ik getekend heb zijn bedoeld als cirkels vanaf een schuinte gezien.

Hou er ook rekening mee dat de toets aan de body breder is dan aan de kop. Daarom heb ik die schuin getekend om zo de verschillende breedtes op de juiste plaats in de cilinder of kegel te krijgen.

Juist ja, maar de meeste toetsen worden toch gemaakt zodat de dikte in het midden gelijk blijft, niet de dikte aan de zijkanten. Bij een fixed radius, tenminste. En dat betekent dat de toets wat dunner wordt, zo aan de randjes. Bij een compound radius die 'goed' is uitgerekend (dus: niet lukraak twee radiussen kiezen, maar gewoon uitrekenen; staat een heel stuk over in Fretwork Step by Step van StewMac, en in de GAL Big Red Book nummer 3 ook een aantal artikelen) is de toets in het midden egaal dik, en aan de randen ook egaal dik. En omdat het een deel van een kegeloppervlak is, zijn het eigenlijk geen cirkels, maar elliptische delen, omdat je niet loodrecht op de as zit, maar loodrecht op de oppervlakte. Dat scheelt echt minder dan een tiende mm ofzo (iemand had dat op een ander forum mooi uitgerekend), maar het is wel zo dat er strikt genomen geen sprake meer is van een 'radius'.

oknarb180
2 februari 2007, 19:56
De harten van de crikels zijn dus wel in 1 lijn bedoeld (2 punten bepalen altijd 1 lijn. Pas vanaf 3 punten kun je een kromming hebben). Het tekeningetje is daarom ook als 3d tekening (perspectief) bedoelt, maar mijn tekenkunsten zijn niet zo je dat (en ik heb alleen ms-paint).

Hey Ernieman,

Ik begrijp het, het is me helemaal duidelijk!!!
Jouw tekenkunsten zijn erg goed genoeg om de mensen te laten zien wat je bedoelt hoor, respect!!!

vr.gr.

Branko