PDA

View Full Version : Oudere Gibson les Pauls gaan steeds beter klinken of fabeltje?



Yamhammer_71
1 februari 2007, 16:06
Is het nou eigenlijk zo dat hoe ouder je Gibson les Paul is (en hoe meer je hem dus hebt bespeeld), hoe beter de sound wordt door de jaren heen?
Bij akoestisch is dit zeker het geval, want het bovenblad wordt steeds 'soepeler' en zal steeds meer resoneren en warmer gaan klinken...maar geldt dit ook in bepaalde mate voor electrische gitaren? Op welke manier?

Ik bedoel hiermee niet de vergelijking van oude Gibsons met nieuwe Gibsons die nu verkrijgbaar zijn, maar meer het idee of een Les Paul ook een proces van 'aging' doormaakt, waardoor die nu heel goed kan klinken, terwijl die dat voorheen minder had...

Tho
1 februari 2007, 16:08
Volgens mij is het waar, maar dat geldt dus echt niet alleen voor Gibsons hoor :stop: het heeft ook te maken met de elementen waarvan de magneet kracht verliest, dus gaat het anders klinken. Volgens sommigen 'vintage' dus 8-)

Yamhammer_71
1 februari 2007, 16:24
Voordat dit topic alleen over de electronica en elementen gaat: ik bedoel meer de werking van het hout :)

Gitaro
1 februari 2007, 16:27
De werking van het hout? Nou, ik kan me er weinig bij voorstellen hoor, misschien dat de constructie en kwaliteitscontrole in die jaren beter was. En dan heb je ook nog het gebruik van echt kwaliteitshout wat je vandaag de dag niet meer mag kappen, of die nitronogwat-lak die niet meer gebruikt wordt/mag worden(?).

De werking van het hout lijkt mij niet zo significant, als je het naast dat soort ^ factoren legt. Maargoed, ik ben niet afgestudeerd op houtologie...

Pentatonic
1 februari 2007, 16:55
mijn gitaarleraar zegt van wel, om dezelfde reden als bij akoestische gitaren. maar dit geldt inderdaad niet enkel bij gibsons, maar bij alle gitaren.

Rutger
1 februari 2007, 16:56
Het heeft vlg mij ook te maken met dat het hout steeds droger wordt, en op een gegeven moment is uitgewerkt (werken in de zin van: bij temperatuur vervormen). Dat maakt de gitaar wat stabieler en anders klinkend.

Dirkdewaard
1 februari 2007, 17:14
Voor mij is het onzin, luister naar het "Bluesbreaker" album uit 1966. Beano (LP burst) was slechts 6 jaar oud.

Tho
1 februari 2007, 17:17
Hout gaat niet dood, dat blijft 'leven'. Een gitaar van 30 jaar oud zal wel degelijk anders klinken dan toen hij net de fabriek uit kwam. Waarschijnlijk is het verschil nauwelijks hoorbaar, tenzij je een échte kenner bent

drap
1 februari 2007, 17:18
De werking van het hout? Nou, ik kan me er weinig bij voorstellen hoor, misschien dat de constructie en kwaliteitscontrole in die jaren beter was. En dan heb je ook nog het gebruik van echt kwaliteitshout wat je vandaag de dag niet meer mag kappen, of die nitronogwat-lak die niet meer gebruikt wordt/mag worden(?).

De werking van het hout lijkt mij niet zo significant, als je het naast dat soort ^ factoren legt. Maargoed, ik ben niet afgestudeerd op houtologie...

Nitro wordt nog steeds gebruikt op Gibsons, evenals vele andere gitaarmerken in het duurdere sigment, waaronder de duurdere Fenders.

Voor zover ik heb begrepen maakt ouder hout weldegelijk verschil uit. Het hout droogt uit namelijk en dat schijnt de klank ten goede te komen. Dat hout wat je niet meer mag kappen (één of ander tropisch soort mahonie ofzo?) werd volgens mij meer juist vrij recent gebruikt bij de gitaren waar je een tweede hypotheek op moet afsluiten.

Ook het eerdere punt van Tho heb ik ooit eens eerder ergens gelezen. De magneten van de elementen zwakken af, waardoor ze schijnbaar warmer gaan klinken.

Rutger
1 februari 2007, 17:24
Ja, dat was het: omdat al het vocht uit het hout verdwijnt, worden de trillingen beter door het hout geleid.

Mitch
1 februari 2007, 17:25
Als hout dus vantevoren écht goed gedroogd is heb je dat 'probleem' niet zo. Alles wat hout daarna nog verder uitdroogt zal erg afhankelijk zijn van de gebruikte laksoort. Als je er een dike laag poly overheen knalt is 't erg knap als dat hout nog steeds kan 'ademen' :mad:

drap
1 februari 2007, 17:32
Voor mij is het onzin, luister naar het "Bluesbreaker" album uit 1966. Beano (LP burst) was slechts 6 jaar oud.

En dat heeft dan weer te maken met het versterker gedeelte. Het schijnt dat ze met name in Marshalls na een bepaalde periode slechtere trafo's zijn gaan gebruiken, waardoor het een stuk minder vol klinkt allemaal. Chris Winsemius kan je daar denk ik wel het één en ander over vertellen. Ook die gast van Dr. Tube heeft me zoiets al een keer verteld via mail.

Dirkdewaard
1 februari 2007, 18:51
En dat heeft dan weer te maken met het versterker gedeelte. Het schijnt dat ze met name in Marshalls na een bepaalde periode slechtere trafo's zijn gaan gebruiken, waardoor het een stuk minder vol klinkt allemaal. Chris Winsemius kan je daar denk ik wel het één en ander over vertellen. Ook die gast van Dr. Tube heeft me zoiets al een keer verteld via mail.

Natuurlijk is het de versterker, maar ook de snaren, kabels wel/geen effecten enz. Het hout dat gibson toen gebruikte was goed gedroogt en vaak vele jaren oud. Toen klonk de gitaar fantastisch, net als die van Peter Green en Jimmy Page.

Baker
1 februari 2007, 19:30
Volgens mij zit het verschil voor 99.9% tussen de oren.

drap
1 februari 2007, 19:41
Volgens mij zit het verschil voor 99.9% tussen de oren.

Hahahaha, nou ja... Stelling dat nergens op slaat, gezien de verschillen gewoonweg aan te tonen zijn.

renier
1 februari 2007, 19:46
volgens mij is het gewoon een hoop onzin.

ik denk dat je het moet vergelijken met oude gebouwen: iedereen roept altijd dat oude gebouwen mooier en kwalitatief beter zijn. daar is een simpele verklaring voor: alle oude gebouwen die NIET mooi en goed waren, zijn al lang gesloopt.

zo is het volgens mij bij gitaren ook. de rotte appels van 40 jaar geleden zijn al lang gesneuveld, opgeofferd voor onderdelen, in een koffer op zolder gelegd.wat er nu van oude gibsons en fenders nog bespeeld word, is blijkbaar de moeite van het bespelen waard. dat creeert het beeld dat alle oude gitaren beter zijn, terwijl er in werkelijkheid minstens zoveel bagger gemaakt werd. dat is echter allang verdwenen.

een gitaar die op de dag dat hij gemaakt word niet goed is, is het na 40 jaar ook niet.

Chris Winsemius
1 februari 2007, 19:51
En dat heeft dan weer te maken met het versterker gedeelte. Het schijnt dat ze met name in Marshalls na een bepaalde periode slechtere trafo's zijn gaan gebruiken, waardoor het een stuk minder vol klinkt allemaal. Chris Winsemius kan je daar denk ik wel het één en ander over vertellen. Ook die gast van Dr. Tube heeft me zoiets al een keer verteld via mail.

Xavier (DrTube) is zeer ok, dankzij mij ook aan de MM-trafo's...

De Bluesbreaker van Clapton zat net ietsje anders in elkaar dan de meeste BBs uit die periode. Zowiezo is het circuit anders dan de reïssues maar vooral de trafo's en spoel hebben 'n mega impact op de sound en feel. De meeste Marshall trafo's van voor 1969 zijn zeer ok, daarna meestal beduidend minder.

Kaboemba
1 februari 2007, 19:52
Volgens mij zit het verschil voor 99.9% tussen de oren.

volgens mij heb je voor 99.99% gelijk, maar dat klinkt niet interessant genoeg voor sommige mensen.
Wat lul koek, droog hout, nat hout, krimpen, uitzetten, is er ook iemand die er bij nadenkt dat dat per huis/omgeving verschilt. Misschien is die gitaar uit 70 nu wel natter als toen hij uit de fabriek kwam.

Aanttonbaar verschil roept er 1 om zijn woorden kracht bij te zetten. Mooi mag je mij meteen dat aantonen, kortom kom maar op met dat rapport.

jplm
1 februari 2007, 19:52
Is het nou eigenlijk zo dat hoe ouder je Gibson les Paul is (en hoe meer je hem dus hebt bespeeld), hoe beter de sound wordt door de jaren heen?
Bij akoestisch is dit zeker het geval, want het bovenblad wordt steeds 'soepeler' en zal steeds meer resoneren en warmer gaan klinken...maar geldt dit ook in bepaalde mate voor electrische gitaren? Op welke manier?

Het grootste voordeel van het door jou beschreven verschijnsel is dat je het net zo mooi kunt maken als je zelf wilt. Ik bedoel, wil je graag dat je gitaar na twintig jaar gebruik beter is gaan klinken, dan is dat zo. Is natuurlijk volledig subjectief, want, op geen enkele manier te controleren, je hebt immers de geluiden van twintig jaar terug niet in je geheugen, en al had je ze opgeslagen op een cassette of zo dan wordt dat geluid anders dan live door een of andere luidspreker weergegeven.
Dan nog even iets anders over dit onderwerp; toen ik een paar jaar geleden met gitaarspelen begon viel me na korte tijd al op dat je soms dagen had dat je je gitaar (gitaren) gewoon niet goed vond klinken. Ik zocht het toen in allerlei wilde verklaringen, totdat ik in een forum de vraag las "why do all my guitars sound like crap today". Toen wist ik dus dat dat bij iedereen wel eens voor komt, en het zal dichter bij de realiteit liggen dan het gepraat over oud hout en zwakke magneten.

Groet, Jan.

Kaboemba
1 februari 2007, 19:53
volgens mij is het gewoon een hoop onzin.

ik denk dat je het moet vergelijken met oude gebouwen: iedereen roept altijd dat oude gebouwen mooier en kwalitatief beter zijn. daar is een simpele verklaring voor: alle oude gebouwen die NIET mooi en goed waren, zijn al lang gesloopt.

zo is het volgens mij bij gitaren ook. de rotte appels van 40 jaar geleden zijn al lang gesneuveld, opgeofferd voor onderdelen, in een koffer op zolder gelegd.wat er nu van oude gibsons en fenders nog bespeeld word, is blijkbaar de moeite van het bespelen waard. dat creeert het beeld dat alle oude gitaren beter zijn, terwijl er in werkelijkheid minstens zoveel bagger gemaakt werd. dat is echter allang verdwenen.

een gitaar die op de dag dat hij gemaakt word niet goed is, is het na 40 jaar ook niet.

Precies, dat is ook de reden dat je bijna elke oude gitaar ook blindelings kan kopen slechter kan hij niet worden.

drap
1 februari 2007, 20:05
volgens mij heb je voor 99.99% gelijk, maar dat klinkt niet interessant genoeg voor sommige mensen.
Wat lul koek, droog hout, nat hout, krimpen, uitzetten, is er ook iemand die er bij nadenkt dat dat per huis/omgeving verschilt. Misschien is die gitaar uit 70 nu wel natter als toen hij uit de fabriek kwam.

Aanttonbaar verschil roept er 1 om zijn woorden kracht bij te zetten. Mooi mag je mij meteen dat aantonen, kortom kom maar op met dat rapport.

Ik ga me morgen nog een Stagg gitaar aanschaffen, gezien het toch geen hol uitmaakt...

Ook weer over je winterdepressie heen btw?

Mitch
1 februari 2007, 20:06
Als je nou nog effe een week wacht tot die chagrijnige bui over is en dan pas weer gaat posten ? Of schrijf een brief naar Meibergen of zo...

Anyway: er worden wel een aantal dingen door elkaar gehaald. Hout drogen: dat moet gebeuren vóór hij gebouwd wordt... Ouder worden heeft o.a. impact op de pickups. Dat was wel de vraag niet van de topic starter, maar het heeft er wel degelijk veel mee te maken ! Het filter van de tijd (de goeien blijven over), blijf ik moeite mee houden. Er bestaan ook nog steeds crap sixties Japs en Egmonds. Ik hoor toch ook wel eens enkele keren van mensen die met vintage gitaren werken dat er regelrechte tegenvallers tussen zitten.
De vraag of een GIbson LP dus beter wordt als hij ouder wordt op basis van veranderingen in het hout is dus zoiets als vragen of een stuk wit plastic ook verkleurt als je het niet aan zonlicht blootstelt. Laat 'm in de kast staan en haal 'm er dertig jaar later uit, dán weet je 't pas. Als je dan nog wist hoe het er oorspronkelijk uit zag ;)

cardinal
1 februari 2007, 20:54
Ik denk niet dat ik het verschil zou horen.

Hoor je eigenlijk verschil tussen twee precies dezelfde gitaren die na elkaar op een productielijn zijn gemaakt?

Dirkdewaard
1 februari 2007, 21:03
Ik denk niet dat ik het verschil zou horen.

Hoor je eigenlijk verschil tussen twee precies dezelfde gitaren die na elkaar op een productielijn zijn gemaakt?

Nou mijn gitaar zit 15 nummers in het serie nummer onder die van Clapton en hij klinkt echt niet als die van Eric. Bij mij in ieder geval. :)

Kaboemba
1 februari 2007, 21:57
Ik ga me morgen nog een Stagg gitaar aanschaffen, gezien het toch geen hol uitmaakt...

Ook weer over je winterdepressie heen btw?

Ach laat ook maar, ik heb er geen trek meer in en de aandacht verdient hij niet.

Agent_Smith
1 februari 2007, 21:59
Zullen we het ff gezellig houden dudes?

Kaboemba
1 februari 2007, 22:01
Zullen we het ff gezellig houden dudes?

Graag maar dat schijnt niet kunnen.
Ik rot wel op dat hebben ze liever.

drap
1 februari 2007, 23:59
Graag maar dat schijnt niet kunnen.
Ik rot wel op dat hebben ze liever.

Niemand die dat zegt Kaboem, dat weet jij ook. Er is ook niemand die een hekel aan je heeft, ik ook niet. Maar je hebt zelf ook licht uitgedrukt redelijk wat haar op de tanden, dan moet je het toch van iemand anders ook kunnen hebben.

AgileGhost
2 februari 2007, 09:25
Graag maar dat schijnt niet kunnen.
Ik rot wel op dat hebben ze liever.

Niet zielig gaan doen, dat werkt nooit.

fred dons
2 februari 2007, 09:44
dan toch nog even over de pickups, de magneet wordt dus niet niet zwakker in de loop van tijd, alnico heeft juist de eigenschap dat het zolang zijn magnetisme vast houd (daarvoor is het namelijk ooit uitgevonden)

wat wel is dat o/a fender en (en later seymour duncan) de magneet zwakker maakten op het moment van fabricatie van de pickup door er een klap op te geven maar dat is dus al vanaf het begin van de pickup, daarna kan de pickup nog wel van ouderdom uit elkaar vallen maar hij wordt niet meer"zwakker" .
Overigens kan het wel gebeuren dat als je je gitaar semi permanent in de buurt van een sterk electrisch veld zet je pickup zwakker wordt maar hij gaat daardoor niet meer "vintage" klinken alleen maar zachter

renier
2 februari 2007, 11:43
Het filter van de tijd (de goeien blijven over), blijf ik moeite mee houden. Er bestaan ook nog steeds crap sixties Japs en Egmonds. Ik hoor toch ook wel eens enkele keren van mensen die met vintage gitaren werken dat er regelrechte tegenvallers tussen zitten.

op welke manier ontkracht dit het argument?

natuurlijk blijven er ook wel wat kloterige ouwe gitaren over.

ik vraag me overigens af of het uberhaupt wel zo is dat er procentueel meer goeie oude gitaren zijn dan dat er procentueel goeie nieuwe gitaren zijn.
punt 1 is het natuurlijk volkomen subjectief. de een vind een element mooier klinken als het net nieuw is, de ander na 50 jaar. zelfde geld voor slijtage: de een vind een 50 jaar lang bespeelde nek lekkerder, de ander een gloedjenieuwe.

hoewel we dat met zijn allen niet willen toegeven, denk ik dat het vooral de exclusiviteit is: alles op gitaargebied kan tegenwoordig machinaal in grote oplage geproduceerd worden. er zijn gitaren met flamed maple tops en locking tuners die nieuw nog geen 300 euro kosten, neck thru seymour duncan equiped gitaren voor 400 pop! het enige dat je niet nieuw kunt kopen of kunt maken, is een oude gitaar. dit, in combinatie met het "filter der tijd" effect, zorgt voor een hype waarin alles dat ouder is dan 25 jaar de hemel in word geprezen doormiddel van onzinnigheden als houtwerking, verzwakking van magneten, oudere laksoorten en weet ik wat voor een marginale onzin.


zo zit het gitaarwereldje al tientallen jaren in elkaar. elke 5 is er wel weer een nieuwe mythe...

AutoStatic
2 februari 2007, 11:50
Vroegâh werden er nog stukken hout gebruikt die decennia hadden liggen drogen. Dus hout lijkt me uitgewerkt op het moment dat de gitaar gemaakt wordt.
Nu wordt praktisch alles machinaal gedroogd en naar mijn idee wordt het hout dan niet zo droog als bij de vroegere methode.

fred dons
2 februari 2007, 12:15
machinaal (of kiln drogen) levert een veel droger hout op dan alleen luchtdrogen. Iemand als Suhr bijvoorbeeld laat zijn luchtgedroogde hout ook nog een kilndrieen om het laatste vocht te verwijderen.
wat wel zo is dat het aanbod van old growth hout natuurlijk steeds minder wordt en daar mee er (met name op goedkopere gitaren) hout word gebruik van bomen die korter de tijd hebben gehad om te groeien en er hout wordt gebruikt met minder fijne jaarringen.

renier
2 februari 2007, 12:32
Vroegâh werden er nog stukken hout gebruikt die decennia hadden liggen drogen. Dus hout lijkt me uitgewerkt op het moment dat de gitaar gemaakt wordt.
Nu wordt praktisch alles machinaal gedroogd en naar mijn idee wordt het hout dan niet zo droog als bij de vroegere methode.

dit soort verhalen dus.klinkt allemaal prachtig, houd de mythe instand, maar is helemaal nergens op gebasseerd.

bass blom
2 februari 2007, 12:49
complexe materie..
zou het iets aantonen als ik met mijn 32 jaar oude les paul custom ga vergelijken met nieuwen in een winkel?
teveel factoren spelen mee..
kan ik me voldoende herinneren hoe hij klonk toen ik hem nieuw kocht?
speel ik nu anders dan 32 jaar geleden?
en ga zo maar door..

Azrael
2 februari 2007, 12:54
Nope , als je het mij vraagt zijn gitaristen nog erger af en toe dan audiofielen. Allemaal claims die nergens op gebaseerd zijn , horen zeggen , gitaren die beter gaan klinken (goh , hij klinkt nu echt beter dan toen ik er 40 jaar geleden op speelde! tuurlijk jong) , hout dat droogt onder een dikke laag lak en noem het allemaal maar op..........

Maar.............als iemand een ander zijn geluid slecht vind , dan zit het ineens in de vingers en is hij een slechte gitarist! :D
En ondertussen blijven ze allemaal zoeken naar nieuwe versterkers en gitaren.

bass blom
2 februari 2007, 12:57
prcies, je maakt het geluid met je vingers.
en als het kut klinkt gaat het hooguit iets minder kut klinken door een bak geld.
ik heb dat vroeger gezien, een gitarist die met me in een band speelde.
zat altijd te klooien, bergen geld erdoor en het klonk of het uit een holle emmer kwam.
dan pakte ik zijn gitaar, geen holle emmer geluid..

Azrael
2 februari 2007, 13:01
prcies, je maakt het geluid met je vingers.


Hoh , dat heb ik het niet gezegd he....ik zei het sarcastisch. Dat je het even weet ;)

bass blom
2 februari 2007, 13:06
sarcasme, prima.
ik zie gewoon dat ik sinds die tijd een gitaar of 10 heb/gehad
en een stuk of 5 versterkers.
die gozer minstens 50 gitaren en 30 versterkers..

iwamoto
2 februari 2007, 13:20
ik vind mijn RG uit 91 kwa tone en feel even goed als hedendaagse prestiges en JEM's, maar zou dit ook gewoon leeftijd zijn?

Agent_Smith
2 februari 2007, 14:30
prcies, je maakt het geluid met je vingers.


Ojee, pas hiermee op!
Het is ook mijn mening hoor en al meerdere keren gezegd. Maar hier krijg je dan meteen de wind van voren...

bass blom
2 februari 2007, 14:52
lekker laten waaien.
het is een feit gewoon.
degenen die het niet geloven en kapitalen aan spullen uitgeven, vette pech :D

drap
2 februari 2007, 15:32
Ojee, pas hiermee op!
Het is ook mijn mening hoor en al meerdere keren gezegd. Maar hier krijg je dan meteen de wind van voren...

Hoe kom je d'r bij dat je de wind van voren krijgt? Ook hier zie ik gewoon een discussie. Dat bijv. Kaboemba daar mijns insziens een beetje raar op reageert vind ik persoonlijk alleen maar jammer. Er werd nota bene een grapje gemaakt wat betrekking had over z'n vorige tijdelijke "vertrek", meer niet. Je mag verder gewoon je mening hebben hoor. Graag zelfs. Als jij vind dat het grootste gedeelte van het geluid uit je vingers komt, dan is dat jouw mening. Niks mis mee. Ik ben het er alleen voor maar een klein gedeelte mee eens. Tuurlijk beinvloedt jouw of mijn manier van spelen het geluid, maar je krijgt er niet even heel concreet een beter middengebied door ofzo. Daar geloof ik niet in.

De eerder genoemde punten van afgezwakte elementen en meer uitgedroogd en wellicht kwalitatief beter hout wat ook ik eerder naar voren heb gebracht zijn ook geen eigen bevindingen hoor. Het is gewoon terug te vinden op het internet en in bladen en dergelijke. Ik neem ook niet alles per definitie voor zoete koek, maar dit zijn dan wel beweringen van mensen die er absoluut meer verstand van hebben dan ik, namelijk gitaarbouwers en dergelijke. Ik geloof ook niet alles van deze mensen per definitie, maar dat het puur tussen de oren zit vind ik persoonlijk erg kort door de bocht. Ik zou zo zeggen voor de mensen die dat beweren, ontkracht het dan eens met onomstotelijke feiten. Tot nu toe heb ik binnen deze discussie alleen maar beweringen gezien die mensen hebben aangenomen voor zichzelf, inclusief ik.

Het punt van Fred Dons dat juist alnico elementen hun magnetisme niet of nauwelijks verliezen, heeft ie ook wel weer een punt moet ik toegeven. Dat vind ik dan misschien nog wel het enige redelijk onomstotelijke feit wat er is genoemd binnen deze discussie.

hubert
2 februari 2007, 15:56
Ik denk dat de gitaren van vroeger en nu hetzelfde zijn. Ik denk ook dat het zo werkt dat de tand des tijds een filter is die de slechte gitaren (over het algemeen) er uit haalt.

Daarnaast denk ik dat het zo werkt dat oude gitaren een geschiedenis hebben (zie die les paul van EC, de 59 van peter green enz...) en waarom willen wij dat ze nu beter klinken dan nieuwe gitaren. Omdat ze uit een periode komen waar geschiedenis geschreven werd. voor een groot deel zit het dus tussen de oren.

Verkopers of bezitters van vintage gitaren zorgen alleen maar voor fabels om hun markt te rechtvaardigen.

drap
2 februari 2007, 16:06
Mja, ook een hoop aannames net als het tegenovergestelde van wat andere mensen beweren vind ik persoonlijk.

bass blom
2 februari 2007, 16:39
mooi, gaan we het eens over een heel andere boeg gooien :D
er is in de wetenchaap ;) het concept dat materie in feite door gedachten ontstaat cq bij elkaar gehouden wordt.. (materie is meer niets dan iets)

als je stelt dat een nieuwe gitaar, de materie, nog vrijwel blank, maagd is, dan heeft ie nog weinig 'karakter'..
dan speelt iemand er jaren op en beinvloedt diegene dus de materie met zijn/haar gedachten..
en zo kan een met liefde en aandacht door een kleine zelfstandige bouwer gebouwde gitaar dus al meer 'bezitten' dan een snel uit een fabriek gerolde..

lekker vaag he? :D

Azrael
2 februari 2007, 16:40
maf verhaal


Jazeker , en had je al gehoord van die UFO boven Amsterdam? Nee? Ik ook niet!

kassie
2 februari 2007, 17:02
het klimaat heeft wel degelijk een invloed op de sound van je instrument. (op lange termijn dan) Maar ik denk dat we hier in ons kouwe natte kikkerlandje daar niet echt de vruchten van plukken. Als je bijvoorbeeld naar piano's kijkt. De meeste piano's in new orleans die lang in de kerken staan hebben een echte aparte sound gekregen. bijna bij het valse af. Het klimaat heeft zo'n invloed gehad op het hout, de hamertjes en de toetsen dat het instrument zijn eigen sound heeft gekregen (nu is het meeste helaas weggespoelt). Hetzelfde vind ik bij de les pauls van Bob Marley & the wailers. Die hebben echt een mooie houterige klank. In dat warme caribische gebiedje daar drogen de instrumenten goed uit. Voor mij is dat hoorbaar. Luister maar eens naar het begin van 'redemption song'.

Dan is er nog een leuk verhaaltje van de stradivarius violen. Het scheen dat het hout zo exceptioneel goed was door een zeer strenge winter, en met de juiste laklaag doen die violen het nog steeds. (verdere details weet ik niet meer maar het schijnt dat ze in scandinavie gebouwd zijn ofzo)

fred dons
2 februari 2007, 17:13
ik weet niet wat je rookt Kassie maar tis vast heel goed spul ;)

kassie
2 februari 2007, 17:23
hehehe. in groningen hebben ze goed spul inderdaad. maar ik ben nu zo nuchter als wat

Yamhammer_71
2 februari 2007, 17:58
Vergeet dat het alleen door de electronica en elementen komt wat de sound van een electrische gitaar bepaald.
Iedere gitaar heeft een ander karakter, zo ook weer elke Gibson.

Mijn Silverburst Gibson LP Standard uit de jaren 80 klinkt toch zwaarder, donkerder en heeft meer 'kloten' dan mn andere Gibson LP Standard, ook met iets meer sustain. Er zaten normalter EMG's in, maar ondanks de passieve elementen die er nu in zitten is het karakter gewoon behouden.

Ik zou niet weten of de lak (die nu behoorlijk verkleurd is) ermee te maken heeft, zoals de verhalen gaan bij deze Silverbursts, maar het is gewoon de waarheid dat deze heerlijk heavy klinkt in de goede zin, mede door zijn extreme zwaargewicht en dat is geen nonsense!!! :)

jerome
2 februari 2007, 18:26
dit soort verhalen dus.klinkt allemaal prachtig, houd de mythe instand, maar is helemaal nergens op gebasseerd.

Het is geen mythe dat hout dat langzaam gedroogd wordt stabieler is en minder werkt dan hout dat snel gedroogd wordt.
Koop maar eens een vuren plank bij de Gamma; de scheuren springen er in waar je bij staat en je hoort ze kromtrekken... En koop dan eens een vuren plank bij goede houthandel dan zie je dat de kwaliteit veel beter is
Bovendien is tegenwoordig in veel gevallen het hout zelf sowieso van mindere kwalieit dan bijvoorbeeld het hout van 20 a 30 jaar geleden.
Dit komt doordat men tegenwoordig door allerlei kunstmatige foefjes de bomen sneller laat groeien i.v.m efficiëntie.
Het komt bijvoorbeeld zelfs voor dat hardhouten kozijnen minder 15 jaar weggerot zijn terwijl er huizen zijn die nog steeds de originele 40 jarige kozijnen hebben van "zacht" grenenhout...

Yamhammer_71
2 februari 2007, 18:41
Het is geen mythe dat hout dat langzaam gedroogd wordt stabieler is en minder werkt dan hout dat snel gedroogd wordt.
Koop maar eens een vuren plank bij de Gamma; de scheuren springen er in waar je bij staat en je hoort ze kromtrekken... En koop dan eens een vuren plank bij goede houthandel dan zie je dat de kwaliteit veel beter is
Bovendien is tegenwoordig in veel gevallen het hout zelf sowieso van mindere kwalieit dan bijvoorbeeld het hout van 20 a 30 jaar geleden.
Dit komt doordat men tegenwoordig door allerlei kunstmatige foefjes de bomen sneller laat groeien i.v.m efficiëntie.
Het komt bijvoorbeeld zelfs voor dat hardhouten kozijnen minder 15 jaar weggerot zijn terwijl er huizen zijn die nog steeds de originele 40 jarige kozijnen hebben van "zacht" grenenhout...

Juist, ik begrijp wat je bedoeld :)
Hout speelt een hele belangrijke rol. Nog even om terug te komen op de Silverburst LP (die ik zelf heb); het zijn geen 'fabeltjes' dat de lak die voor deze Les Paul werd gebruikt invloed heeft op de sound.
Het is namelijk een feit dat deze behoorlijk is verkleurd tot een mint-groene kleur en ik heb nog nooit geklaagd over de sound! Het is en blijft een geval appart...zo donker en heavy. Zonder meer mijn favoriete LP :D

strat58
2 februari 2007, 18:47
Het is geen mythe dat hout dat langzaam gedroogd wordt stabieler is en minder werkt dan hout dat snel gedroogd wordt.
Koop maar eens een vuren plank bij de Gamma; de scheuren springen er in waar je bij staat en je hoort ze kromtrekken... En koop dan eens een vuren plank bij goede houthandel dan zie je dat de kwaliteit veel beter is
Bovendien is tegenwoordig in veel gevallen het hout zelf sowieso van mindere kwalieit dan bijvoorbeeld het hout van 20 a 30 jaar geleden.
Dit komt doordat men tegenwoordig door allerlei kunstmatige foefjes de bomen sneller laat groeien i.v.m efficiëntie.
Het komt bijvoorbeeld zelfs voor dat hardhouten kozijnen minder 15 jaar weggerot zijn terwijl er huizen zijn die nog steeds de originele 40 jarige kozijnen hebben van "zacht" grenenhout...

HOi ik heb sinds kort 2 VOS Gibson een R8 en een Junior met P90, nu heb ik al meerdere Gibson gehad uit de 70 en 60thies maar deze VOS zijn erg resonant.
Het viel mij gelijk op toen ik hem droog probeerde, ze zijn heel licht (dus geen hernia gitaar) en zijn gelijkmatig van klank. Nog nooit heb ik dat gevonden in een Les Paul en deze klinkt zoals een goede Les Paul moet klinken. Dus als Gibson wilt kunnen ze hele goede instrumenten maken, zelf denk dat de hals (dik) en de lichte body veel uitmaakt in het geluid, oud of nieuw en gitaar moet goed gebouwd zijn. En na verloop van tijd gaat dat instrument zijn toon zetten net als bij een viool, mijn oude Martin klinkt ook al anders als toen ik hem 5 jaar geleden kocht, dus hout moet uitwerken en de toon gaan zetten.
Een slechte gitaar krijgt dat nooit voor elkaar en verdwijnt ook, en goede gitaar blijft en wordt meer waard na de jaren.
Peace Strat58

Yamhammer_71
2 februari 2007, 18:58
HOi ik heb sinds kort 2 VOS Gibson een R8 en een Junior met P90, nu heb ik al meerdere Gibson gehad uit de 70 en 60thies maar deze VOS zijn erg resonant.
Het viel mij gelijk op toen ik hem droog probeerde, ze zijn heel licht (dus geen hernia gitaar) en zijn gelijkmatig van klank. Nog nooit heb ik dat gevonden in een Les Paul en deze klinkt zoals een goede Les Paul moet klinken. Dus als Gibson wilt kunnen ze hele goede instrumenten maken, zelf denk dat de hals (dik) en de lichte body veel uitmaakt in het geluid, oud of nieuw en gitaar moet goed gebouwd zijn. En na verloop van tijd gaat dat instrument zijn toon zetten net als bij een viool, mijn oude Martin klinkt ook al anders als toen ik hem 5 jaar geleden kocht, dus hout moet uitwerken en de toon gaan zetten.
Een slechte gitaar krijgt dat nooit voor elkaar en verdwijnt ook, en goede gitaar blijft en wordt meer waard na de jaren.
Peace Strat58

Die VOS Gibson lijkt me zelf ook een geweldige gitaar en zal zeker fantastisch klinken. Ik ben het alleen niet helemaal met je eens dat een lichte body perse meer resoneert dan een hele zware body...leeftijd speelt in dat geval dus zeker wel een rol. Mijn Silverburst LP heeft een hele zware body en toch resoneert ie nu als een tielelier, misschien dat dit komt omdat hij veel bespeeld is. En ik kan je wel verzekeren dat ik minder onder de indruk ben van de nieuwere LP's die nu verkrijgbaar zijn of het moet inderdaad een custom shop model of iets dergelijks zijn. Ik heb zelf namelijk ook een andere prachtige Les Paul Standard honeyburst uit 83 geloof ik, waarin je de nerven gewoon door de lak kunt zien en hij weegt ook wat lichter. Toch klinkt Mr. Silverburst beter..donker en heavy :)

Yamhammer_71
2 februari 2007, 19:12
Ondanks dat de gitaar door zijn verkleuringen nu 'killer looks' heeft, had ik liever een LP Lightburst met de sound van de Silverburst gehad, maar dit blijkt onmogelijk aangezien ik ze zowat allemaal in handen heb gehad en zelf in bezit heb gehad. Ik heb de kleur en de associatie met 'metal' gewoon geaccepteerd, omdat ik weet dat het uiteindelijk toch om de sound en bespeelbaarheid draait en ook die is toppie :)

kassie
2 februari 2007, 19:48
hoe kun je dan eigenlijk een goed stuk hout voor een zelfbouwproject uitzoeken bij de houthandel? is er een trucje voor? bijvoorbeeld kloppen op het hout voor een volle of doffe klank? en wat is dan beter? en moet je het hout dan eerst goed laten drogen?

Yamhammer_71
2 februari 2007, 20:09
hoe kun je dan eigenlijk een goed stuk hout voor een zelfbouwproject uitzoeken bij de houthandel? is er een trucje voor? bijvoorbeeld kloppen op het hout voor een volle of doffe klank? en wat is dan beter? en moet je het hout dan eerst goed laten drogen?

Hele goede vraag! Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, maar een Luthier weet hier alles van :)
Ik denk dat het in ieder geval eerst gedroogd moet worden.

jplm
2 februari 2007, 20:27
hoe kun je dan eigenlijk een goed stuk hout voor een zelfbouwproject uitzoeken bij de houthandel? is er een trucje voor? bijvoorbeeld kloppen op het hout voor een volle of doffe klank? en wat is dan beter? en moet je het hout dan eerst goed laten drogen?

Ik weet toevallig dat Patrick Koopmans inderdaad op die manier zijn hout voor gitaren selecteert. Ik was eens een keer in z'n winkel toen hij dat (aan iemand anders) voordeed; stuk (body)hout in de buurt van z'n oor houden, daarop kloppen, en luisteren naar de klank. Maar ja, zo'n beschrijving, of het ook daadwerkelijk kunnen, daar zal wel het verschil in zitten. Misschien is hij op de gitaarbeurs in Groesbeek op 11 februari, alweer een reden erbij om daar naar toe te gaan :).

Groet, Jan.

Punt
2 februari 2007, 22:06
Hout heeft effect op toon.
Goed hout is tegenwoordig erg duur.
Vroeger was goed hout beter omdat het de tijd kreeg om te drogen (tig jaren) tegenwoordig gaat het in d eoven.
Nu wordt ook goed hout (te) snel verwekt.
Dat verklaart mogelijk waarom oude gitaren al meteen goed klonken en dat nieuwere sneller rijpen.
Ik heb ook het idee dat mijn CS LP uit 2004 nu beter klinkt. Ook met andere pups.

Natuurlijk hebben de oude PAF's ook grote invloed.
MOgelijk door veroudering, maar wellicht ook door puurdere materialen vanwege de simpele productieprocessen...?

Yamhammer_71
2 februari 2007, 22:27
Hout heeft effect op toon.
Goed hout is tegenwoordig erg duur.
Vroeger was goed hout beter omdat het de tijd kreeg om te drogen (tig jaren) tegenwoordig gaat het in d eoven.
Nu wordt ook goed hout (te) snel verwekt.
Dat verklaart mogelijk waarom oude gitaren al meteen goed klonken en dat nieuwere sneller rijpen.
Ik heb ook het idee dat mijn CS LP uit 2004 nu beter klinkt. Ook met andere pups.

Natuurlijk hebben de oude PAF's ook grote invloed.
MOgelijk door veroudering, maar wellicht ook door puurdere materialen vanwege de simpele productieprocessen...?

Wat bedoel je met 'vroeger'? Horen de 80's daar ook nog bij?

Punt
2 februari 2007, 23:53
Wat bedoel je met 'vroeger'? Horen de 80's daar ook nog bij?

Ik bedoel de 50's, de tijd van de eerste Gibsons e.d.

Azrael
3 februari 2007, 02:03
Dan is er nog een leuk verhaaltje van de stradivarius violen. Het scheen dat het hout zo exceptioneel goed was door een zeer strenge winter, en met de juiste laklaag doen die violen het nog steeds. (verdere details weet ik niet meer maar het schijnt dat ze in scandinavie gebouwd zijn ofzo)

Pure speculatie. Er is nog nooit iemand achter gekomen waarom die violen zo goed gevonden worden door mensen. Zowel , dan was er immers wel een zelfde viool uitgevonden en dat is niet gebeurd. Men heeft veel onderzoek ernaar gedaan maar ze hebben geen flauw idee. Was het de bouw? Was het het hout? Was het de vorm van kop ? Nee ? Men weet het niet.
Een viool heeft zo onwijs veel factoren voor de sound. Nog veel meer dan een solid body gitaar. Een viool ligt allemaal veel nauwer.
Een solid body gitaar zit qua sound echt veel simpeler in elkaar. Kom je bij de hollow bodies aan en akoustische gitaren wordt het al veel moeilijker. Zeker bij die laatste is de bouwer zelf een erg belangrijke factor.

Hier is wel een filmpje over de stadiavarius waarin staat dat er met het hout trukjes werden uitgehaald om het beter te laten klinken. Maar het heeft dus niks met het netjes laten drogen van het hout te maken of strenge winters. Let wel op...dit is slechts EEN verhaal.
http://agnet.tamu.edu/stories/Stradivarius%20Violin.html
Men is op het moment juist meer aan het zoeken naar aanwijzingen op de resonatie frequenties van de viool.

Orpheo
3 februari 2007, 07:49
Ik heb zelf namelijk ook een andere prachtige Les Paul Standard honeyburst uit 83 geloof ik, waarin je de nerven gewoon door de lak kunt zien en hij weegt ook wat lichter. Toch klinkt Mr. Silverburst beter..donker en heavy :)

same here, mar verander dan 'honeyburst uit 83' in lightburst uit 2004, en Mr. Silverburst in 'Mrs. Black Beauty' :) Ik heb gisteren even alle les pauls die ik heb naast elkaar gezet, en degene die t beste klinkt? die afgeragde, spotgoedkope studio. Lichtelijk frustrerend, laat ik je dat wel zeggen ghehe. Het zijn nuances trouwens. Dat een gitaar uit 1991 beter klinkt dan een gitaar uit 1976, laat zien dat ouderdom niet PERSE gelijk staat aan betere sound.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 11:31
same here, mar verander dan 'honeyburst uit 83' in lightburst uit 2004, en Mr. Silverburst in 'Mrs. Black Beauty' :) Ik heb gisteren even alle les pauls die ik heb naast elkaar gezet, en degene die t beste klinkt? die afgeragde, spotgoedkope studio. Lichtelijk frustrerend, laat ik je dat wel zeggen ghehe. Het zijn nuances trouwens. Dat een gitaar uit 1991 beter klinkt dan een gitaar uit 1976, laat zien dat ouderdom niet PERSE gelijk staat aan betere sound.

De Honeyburst mag wel een lightburst worden, maar de Silvie never voor een black beauty...alleen al vanwege het feit dat er maar 200 van gemaakt zijn :)

Yamhammer_71
3 februari 2007, 11:37
De originele koffer + certificaat heb ik er ook nog van :D
Nein..die gaat nooit weg.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 11:57
http://bp0.blogger.com/_8q4ysW20I28/RcRpDdTNZ2I/AAAAAAAAAAM/53pCTA2S3Gk/s1600-h/Afbeelding+263.jpg

Yamhammer_71
3 februari 2007, 12:16
Hier een link van een foto van mijn Gibson les Paul Silverburst Standard uit 88'....formaat is een beetje aan de grote kant. Alles is origineel, inclusief de zwarte hardware, behalve de EMG elementen die zijn vervangen door passieve BK's :) Het licht op de foto is een beetje irritant, maargoed hij staat er eindelijk op! Zijn er dus maar 200 van gemaakt.


http://bp3.blogger.com/_8q4ysW20I28/RcRuGNTNZ3I/AAAAAAAAAAY/qvq9_I9E-3s/s1600-h/Afbeelding+253.jpg

Punt
3 februari 2007, 12:25
Dat een gitaar uit 1991 beter klinkt dan een gitaar uit 1976, laat zien dat ouderdom niet PERSE gelijk staat aan betere sound.

Nu is '76 natuurlijk wel in de foute periode...

Yamhammer_71
3 februari 2007, 12:37
De gitaar is dus heel erg vintage geworden, totaal verkleurd, dus in principe praat je niet meer over letterlijk 'SILVER'burst...het is nu gewoon echt een vintage beauty geworden :D
dit is de link (van internet) hoe de gitaar er in de beginperiode uitzag...letterlijk silver dus. Als je ze met elkaar vergelijkt zie je duidelijk het verschil :)

http://www.everythingsg.com/images/showcase/june2.jpg

bass blom
3 februari 2007, 12:40
voor de silverburst fans :D

http://img.photobucket.com/albums/v411/themagik/TUESDAE_VEXYSTRUT_COVER.jpg

Yamhammer_71
3 februari 2007, 12:43
Heej vet! :)
Die foto heb ik nog nooit gezien via internet en heb toch heel wat afgezocht.... :D
Niet alleen die gitaar is mooi trouwens.....

Yamhammer_71
3 februari 2007, 13:32
Hier nog eentje van mn Les Paul, moest er ff uit :p :D

http://bp1.blogger.com/_8q4ysW20I28/RcSAVtTNZ-I/AAAAAAAAABc/6Rbi5AaK4_0/s1600-h/Afbeelding+270.jpg

kassie
3 februari 2007, 13:37
hey bass blom.. wat een porno weer ja. ik vind zo'n silverburst niet echt mijn ding alhoewel ik hem wel mooi vind met custom binding en custom inlays.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 13:48
En dit is dan mn Les Paul Standard Honeyburst uit 83' :)


http://bp0.blogger.com/_8q4ysW20I28/RcSEWdTNaAI/AAAAAAAAABs/w9aD6jDjWuM/s1600-h/Afbeelding+276.jpg

Yamhammer_71
3 februari 2007, 13:56
Hier heb ik in 86' een derde element in laten bouwen :)
Klinkt heel veelzijdig, soms bijna fender-achtig zou je zeggen.

bass blom
3 februari 2007, 15:29
hey bass blom.. wat een porno weer ja. ik vind zo'n silverburst niet echt mijn ding alhoewel ik hem wel mooi vind met custom binding en custom inlays.

weer?
heb ik een porno reputatie? uhmpff :D

ik kwam de foto tegen en omdat Yamhammer zo in de weer is met zn silverburst..
vond ik het wel gepast hem hier te plakken.
komt uit een topic op het lespaulforum waar iemand zei dat ie een foto van zn les paul ging posten, met zn vrouw.
maar die foto kwam maar niet en toen ging iedereen fotos van vrouwen met gitaren plakken.

ik vind de silverburst geloof ik wel de lelijkste les paul :D

Yamhammer_71
3 februari 2007, 17:11
weer?
heb ik een porno reputatie? uhmpff :D

ik kwam de foto tegen en omdat Yamhammer zo in de weer is met zn silverburst..
vond ik het wel gepast hem hier te plakken.
komt uit een topic op het lespaulforum waar iemand zei dat ie een foto van zn les paul ging posten, met zn vrouw.
maar die foto kwam maar niet en toen ging iedereen fotos van vrouwen met gitaren plakken.

ik vind de silverburst geloof ik wel de lelijkste les paul :D


Dat kan, meningen verschillen natuurlijk :D
Het is moet ik wel zeggen een van de beste LP's die ik ooit heb gehad en natuurlijk nog steeds heb, zeldzamer kan ook bijna niet.
Wat vind je van mn Honeyburst LP Standard dan? Is ut geen beauty? :D

Yamhammer_71
3 februari 2007, 17:33
Daar kan Orphie nog wel van kwijlen of niet :p ghehe

Yamhammer_71
3 februari 2007, 17:42
Met welke gitaar ben jij dan zo in de weer BassBlom? :p
Of heb je geen favoriete gitaar....

Yamhammer_71
3 februari 2007, 17:43
Niet echt een Gibson-man????

bass blom
3 februari 2007, 18:50
ik heb een zwarte custom :D
bijna 31 jaar geleden nieuw gekocht, hehe/
http://www.hetgelegevaar.nl/lespaulpoets.jpg
(foto niet helemaal actueel meer, zit inmiddels een graphtec topnut op )
en een mex stratje, 1 van de eersten.
en sinds vorig jaar september een SG classic met P90's :P

de tea enzo burst vind ik ook niet echt wat.
cherry wel :P
ik vind vooral bij de silverbursten het patroon zo lelijk.. volgt niet de body vorm.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 19:18
Ook een mooi gitaartje de Black Beauty, ziet er goed uit! Ook lekker 'aged' :)
Dat is een van de weinige Les Pauls die ik nog in mn arsenaal zou willen, puur omdat het een klassieker is.
Toch hou ik meer van een oude Silverburst. De 'metallic' paint die hiervoor gebruikt werd heeft namelijk de werking dat het verkleurd in goede zin van het woord...bij sommigen blijft het hele lange tijd zilver/grijs, maar de mijne is nu al brons/groen. Je ziet ze niet veel; degene die ik bezit is een 'Showcase Edition' waar er maar 200 van gemaakt zijn. In 88' gekocht bij muziek Gerritsen in Den Haag. Deze LP Standard is zelfs nog veel zeldzamer dan een oude Silverburst Les Paul Custom, die in veel grotere oplages werden verkocht. Vandaar dat het verreweg mn favoriete Les Paul is.

Maar wat vind je nou van mn geposte Honeyburst met 3 pickups??? Heb ik je nog niets over horen zeggen :p

jplm
3 februari 2007, 19:22
Nu wordt ook goed hout (te) snel verwekt.

Zou ik wel eens willen zien, bomensex :hippie:.

Groet, Jan.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 19:29
Je zei trouwens dat de kleur, de body-vorm niet volgde bij de LP Silverburst??
Bij die van mij wel hoor...heel erg duidelijk, tis een gewone Standard verder. Je hebt gelijk dat het op de foto moeilijk te zien is, maar dat geld ook voor mn geposte Honeyburst.
En genoeg over hout :rockon:

Bruce
3 februari 2007, 19:38
Ik heb mijn strat nu nog geen 2 jaar, maar hij klinkt nu al beter
als toen ik 'm net had!

Dit heeft natuurlijk nog niets met droger hout ofzo te maken,
maar doordat we "elkaar" steeds beter leren kennen om het zo maar te zeggen.

(Je mag nog zulk goed gereedschap hebben, als je niet weet hoe je het
moet gebruiken heb je er niets aan.)

Yamhammer_71
3 februari 2007, 19:48
Ik heb mijn strat nu nog geen 2 jaar, maar hij klinkt nu al beter
als toen ik 'm net had!

Dit heeft natuurlijk nog niets met droger hout ofzo te maken,
maar doordat we "elkaar" steeds beter leren kennen om het zo maar te zeggen.

(Je mag nog zulk goed gereedschap hebben, als je niet weet hoe je het
moet gebruiken heb je er niets aan.)

Mooi gezegd.
Daar ben ik het zeker mee eens, hoe vaker je erop speelt, hoe meer je er zelf aan gewend raakt, hoe beter de gitaar zal gaan klinken.

Ik durf bijna te zeggen hoe meer je erop speelt en eraan gewend raakt, hoe beter de gitaar NAAR JE SMAAK zal gaan klinken...maargoed misschien zit dat tussen de oren, maar 'aging' kun je zelf wel in de hand hebben denk ik.

Agent_Smith
3 februari 2007, 19:56
Maar wat vind je nou van mn geposte Honeyburst met 3 pickups??? Heb ik je nog niets over horen zeggen :p

Nou, wat staat er eigenlijk op de TRC? 'Standard' kan ik wel ontcijferen, maar wat staat er boven? 'Les Paul' ??

Yamhammer_71
3 februari 2007, 19:59
Nou, wat staat er eigenlijk op de TRC? 'Standard' kan ik wel ontcijferen, maar wat staat er boven? 'Les Paul' ??

Er staat nog steeds orgineel 'Standard' en daaronder mn initialen die ik erin heb gezet. Helemaal eigen gemaakt dat wel.

Agent_Smith
3 februari 2007, 19:59
Aangezien dit nu toch een heerlijk schaamteloos 'Post your LP' topic wordt doe ik graag mee :D
Mijn twee meest gebruikte:

http://img84.imageshack.us/img84/3430/sept06027fu3.jpg

Yamhammer_71
3 februari 2007, 20:00
Heb ik laten doen bij een Juwelier destijds, precies dezelfde lettertype etc.
Maar de gitaar is dus eigen gemaakt, niet volledig origineel.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 20:03
Prachtige Goldtop. Heerlijk vintage :)

kassie
3 februari 2007, 20:49
Prachtige Goldtop. Heerlijk vintage :)
dat wou ik ook maar even zeggen!

Yamhammer_71
3 februari 2007, 20:52
:D Ik hou je niet tegen

Yamhammer_71
3 februari 2007, 21:31
Heerlijk de passie van die echte Les Paul liefhebbers met hun vintage gear :)

---------------------
Keep the passion alive
---------------------
Back to the basics
---------------------

RS-Rik
3 februari 2007, 23:38
Beter is subjectief..., volgens mij is het verschil door het hout miniem.

Dirkdewaard
4 februari 2007, 00:04
Leuk lees materiaal.
Mijn mening?
Niks drogen, afzwakkende pickups of resonerende bodies.

Gewoon magie................. :)

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/vandaag5.jpg
1960 Junior, 1953 Goldtop, 1964 Es-335

Yamhammer_71
4 februari 2007, 09:30
Nou...als het hout en de lak geen enkele invloed op de sound van een LP zou hebben, waarom klinkt een 59'er dan zo goed? Alleen vanwege een bredere hals of om zijn vintage looks?
Waarom doen we daar allemaal zo OOEEE AAAH WOOWW over?? In feite was het een gewone Standaard hoor voor die tijd. Nu is het alleen makkelijk om te zeggen dat ie oud is en omdat er bekende artiesten op hebben gespeeld...terwijl als het een LP Junior zou geweest zijn, was deze nu populair geweest.

Waarom een LP met Brazilian Rosewood en niet gewoon eikenhout uit een parkje dicht bij je in de buurt? Geen verschil toch?!
Waarom een flame-of tigerstripe top? Waarom ebben toets en geen rosewood? Waarom maple en geen mahonie? Ga zo maar door. Ga niet beweren dat de houtsoorten in een Les Paul puur decoratie zijn, want dan zouden deze gitaren absoluut niet verkopen. Een echte gitarist gaat toch boven alles uiteindelijk af op de sound...als je 2 LP's met elkaar vergelijkt, de ene een Tigerstripe model van 5000 euro en de ander een gewone Cherry Sunburst van 3000 euro en uiteindelijk klinkt en speelt de Cherry gewoon veel beter, dan ga je toch gewoon voor de Cherry? Niets mis mee hoor, prachtige gitaar, tenzij je wilt opvallen en graag in de picture staat...sound en kwaliteit staan daar echter los van.

En toch beweren sommigen van dit topic dat je het verschil tussen verschillende Les Pauls nauwelijks zult opmerken????

Echt onzin hoor, hout/constructie/laksoorten/afwerking liegen niet. Dat is ongeveer hetzelfde als dat je het verschil tussen Am en een Amin7 hoort...en misschien nog wel duidelijker zelfs.
De ene gitaar is de andere gewoon totaal niet.

drap
4 februari 2007, 11:15
Aangezien dit nu toch een heerlijk schaamteloos 'Post your LP' topic wordt doe ik graag mee :D

Tellen 24 jaar oude SG's ook mee? :D

ikke wil ook schaamteloos posten... :sssh:

@Yamhammer_71: Er is aan de gebruikte soort lak op recente Gibsons ander niks veranderd hoor ten opzichte van ouwe.

Agent_Smith
4 februari 2007, 11:22
Tellen 24 jaar oude SG's ook mee? :D

ikke wil ook schaamteloos posten... :sssh:


Nou en of! Kom maar op met dat ding! :)

Punt
4 februari 2007, 11:34
Ik denk dat alle genoemde verklaringen voor de verschillen tussen oud en nieuw hout wel waar zijn. Ik denk ook dat het argument dat de gitaar en de speler naar elkaar toegroeien ook waar is, maar dat verklaart niet de klank van "old wood".

Deze '56 LP Jr klinkt in ieder geval erg goed. Als iemand een nieuwe Jr heeft mag hij ze komen vergelijken ;)
Ik ben ook niet zo kapot van zilver LP's meestal wordt daar resthout voor de top in verwerkt zodat de naad niet in het midden zit net als bij Goldtops, maar dan vind ik Goltops persoonlijk mooier. Vind ik net iets stijlvoller/klassieker/historisch correct oid. Ik zie graag hout en juist wel Iced Tea zoals de R9 rechts :cooler:

http://members.chello.nl/triekwel/Jr5.jpghttp://members.chello.nl/triekwel/R9%20Bfoto.jpg

Dirkdewaard
4 februari 2007, 11:38
Die junior is echt cool

Dirkdewaard
4 februari 2007, 11:44
Nou...als het hout en de lak geen enkele invloed op de sound van een LP zou hebben, waarom klinkt een 59'er dan zo goed? Alleen vanwege een bredere hals of om zijn vintage looks?
Waarom doen we daar allemaal zo OOEEE AAAH WOOWW over?? In feite was het een gewone Standaard hoor voor die tijd. Nu is het alleen makkelijk om te zeggen dat ie oud is en omdat er bekende artiesten op hebben gespeeld...terwijl als het een LP Junior zou geweest zijn, was deze nu populair geweest.

Waarom een LP met Brazilian Rosewood en niet gewoon eikenhout uit een parkje dicht bij je in de buurt? Geen verschil toch?!
Waarom een flame-of tigerstripe top? Waarom ebben toets en geen rosewood? Waarom maple en geen mahonie? Ga zo maar door. Ga niet beweren dat de houtsoorten in een Les Paul puur decoratie zijn, want dan zouden deze gitaren absoluut niet verkopen. Een echte gitarist gaat toch boven alles uiteindelijk af op de sound...als je 2 LP's met elkaar vergelijkt, de ene een Tigerstripe model van 5000 euro en de ander een gewone Cherry Sunburst van 3000 euro en uiteindelijk klinkt en speelt de Cherry gewoon veel beter, dan ga je toch gewoon voor de Cherry? Niets mis mee hoor, prachtige gitaar, tenzij je wilt opvallen en graag in de picture staat...sound en kwaliteit staan daar echter los van.

En toch beweren sommigen van dit topic dat je het verschil tussen verschillende Les Pauls nauwelijks zult opmerken????

Echt onzin hoor, hout/constructie/laksoorten/afwerking liegen niet. Dat is ongeveer hetzelfde als dat je het verschil tussen Am en een Amin7 hoort...en misschien nog wel duidelijker zelfs.
De ene gitaar is de andere gewoon totaal niet.

Ik durf het bijna niet te zeggen maar er zijn ook slechte standards gemaakt tussen 1958 en 1960. Alleen omdat ze veel waard zijn, zijn ze nog niet allemaal goed.
De hout/constructie/laksoorten/afwerking was wel hetzelfde, maar toch klinken er een paar voor geen meter.

het is toch de magie van sommige gitaren :)

drap
4 februari 2007, 12:00
Nou en of! Kom maar op met dat ding! :)

Yo!

Dit is 'm dan, Wilde Berry. M'n '83 SG Standard :cooler:

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000139.jpg

Ghehehe, heerlijk topic dit :D

Orpheo
4 februari 2007, 17:39
En dit is dan mn Les Paul Standard Honeyburst uit 83' :)


http://bp0.blogger.com/_8q4ysW20I28/RcSEWdTNaAI/AAAAAAAAABs/w9aD6jDjWuM/s1600-h/Afbeelding+276.jpg

hmm, t gaat mij alleen om de looks ;) maar hij ziet er niet verkeerd uit! jammer alleen dat t n lefty is... En jammer dat 't geen custom is :chicken: een 3 pupper moet imo een custom zijn (of in ieder geval: ebben toets en iets anders dan trapezoid inleg).

FC Spoiler
4 februari 2007, 18:46
Nog schaamtelozer... een bas! (en ook nog eens geen Gibson) :eek:

M'n '83 Alembic Spoiler:

http://www.decoda.net/FCBASS/index_bestanden/2674front.jpghttp://www.decoda.net/FCBASS/index_bestanden/2674back.jpg

Aan de lak (of juist de plekken waar geen lak meer zit) kun je zien dat dit een echte "player" is. Klinkt en speelt beter dan m'n '87 Spoiler. Er zijn wel aardige verschillen tussen de twee: de '83 heeft een solid Koa body, de '87 Mahonie met een Coco Bolo top (op papier superieur aan Koa). De hals van de '83 is iets dunner dan die van de '87

Cheerz,
Flippie

Rick trodat
5 februari 2007, 00:47
Oude gitaren hebben weer iets meer charme.

Vaak zijn ze toch meer relic en dat ziet er cool uit. Wel natuurlijke slijtage.

Het gaat dus vooral om de looks als je het mij vraagt en ook wel de klank m.b.t de lak die er nu veel (niet alleen maar) gebruikt wordt.

Kijk hier: Welke ziet er mooier uit?
http://elgitarrer.com/images/till-salu-gitarrer-mina/Fender-SC-b3.jpg
Deze?

http://www.pinrepair.com/vgi/gone/61_fen_strat_2.jpg
of deze?

Yamhammer_71
5 februari 2007, 00:49
hmm, t gaat mij alleen om de looks ;) maar hij ziet er niet verkeerd uit! jammer alleen dat t n lefty is... En jammer dat 't geen custom is :chicken: een 3 pupper moet imo een custom zijn (of in ieder geval: ebben toets en iets anders dan trapezoid inleg).

Heej Orpheo, bedankt voor je reactie :)
Het is alleen geen lefty, maar allebei mn gitaren heb ik voor een spiegel genomen, waardoor je ze in spiegelbeeld ziet :D
Het zijn beiden gewoon rechtshandige gitaren.
En tsja...het is geen custom...die zijn er inderdaad ook in Honeyburst. Mn voorkeur gaat echter uit naar een gewone Standard; mooie bindingen en mooiere headstock met ''Les Paul Model''. Maargoed, das mijn mening...

Yamhammer_71
5 februari 2007, 00:54
Heej Rick,

Jammer dat je geen foto van de voorkant van de body van die sunburst stratocaster hebt...dan is ut iets beter te beoordelen. De zwarte zou ik overigens wel erg mooi gevonden hebben met maple toets i.pv rosewood :)
Maar mn favoriete kleur voor een stratocaster is toch wel de fiesta red :)

drap
5 februari 2007, 00:56
Ook zo charmant aan Gibsons...

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000156.jpg

Yamhammer_71
5 februari 2007, 00:59
Ook zo charmant aan Gibsons...

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000156.jpg

Gebroken hals? Tsja...very charming :D

drap
5 februari 2007, 01:02
Gebroken hals? Tsja...very charming :D

Ja, maar niet vlak voor een repetitiemiddagje....

Yamhammer_71
5 februari 2007, 01:05
Ja, maar niet vlak voor een repetitiemiddagje....

Nee, dat zeker niet :stop:
Is dat bij de SG? Wassie letterlijk gebroken of is ut een soort scheur?

Yamhammer_71
5 februari 2007, 01:09
mar ik ben pitten....groetun :rockon:

drap
5 februari 2007, 01:09
Nee, dat zeker niet :stop:
Is dat bij de SG? Wassie letterlijk gebroken of is ut een soort scheur?

Is de SG inderdaad. Het is de oude scheur, die dus eerder gerepareerd is geweest bij z'n vorige baasje. Het had alleen niet veel gescheeld of de kop was er letterlijk af, zo diep is de scheur in ieder geval wel. Ik denk zelfs dat het halspenplaatje de kop gered heeft van volledige onthoofding.

Orpheo
5 februari 2007, 08:08
Heej Orpheo, bedankt voor je reactie :)
Het is alleen geen lefty, maar allebei mn gitaren heb ik voor een spiegel genomen, waardoor je ze in spiegelbeeld ziet :D
Het zijn beiden gewoon rechtshandige gitaren.
En tsja...het is geen custom...die zijn er inderdaad ook in Honeyburst. Mn voorkeur gaat echter uit naar een gewone Standard; mooie bindingen en mooiere headstock met ''Les Paul Model''. Maargoed, das mijn mening...
het is inderdaad smaak :) Ik vind juist de inleg op de kop van een custom geweldig, de binding onder en boven, het ebben. gewoon de kleine details. Het headstock moet EIGENLIJK ook nog eens t jaren 70 model hebben. dan is t helemaal af voor mij :)

Kim Wilson
5 februari 2007, 08:53
Ik heb gisteren bij Han even mogen spelen op zijn '61 Gibson SG (waar ik hem nu nog heel erg dankbaar voor ben :D ), en ik heb hem gehoord naast een splinternieuwe Gibson SG. Nu ben ik niet zo'n held in het horen van tone e.d., ik weet wel wat mooi is, maar ik heb nog niet zó veel getest. Maar het verschil tussen die twee SG's was zó groot, echt geweldig! Die oude was zoveel rauwer, directer en gedefinieerder. Wat een vreselijk gaaf ding!


Ik wil ook een ouwe SG...

Rick trodat
5 februari 2007, 10:45
Heej Rick,

Jammer dat je geen foto van de voorkant van de body van die sunburst stratocaster hebt...dan is ut iets beter te beoordelen. De zwarte zou ik overigens wel erg mooi gevonden hebben met maple toets i.pv rosewood :)
Maar mn favoriete kleur voor een stratocaster is toch wel de fiesta red :)

Komt ie nog een keer:

http://elgitarrer.com/images/till-salu-gitarrer-mina/Fender-SC-b3.jpg
http://www.pinrepair.com/vgi/gone/61_fen_strat_1.jpg

En dan speciaal voor jou een filmpje van een vintage fiesta red stratocaster:
Texas Gary (http://www.youtube.com/watch?v=ZFH4BZyTrjI&mode=related&search=)

Yamhammer_71
5 februari 2007, 11:12
Ja, LP Custom headstock heeft zeker uitstraling, gewoon kwestie van smaak :)
En het filmpje van die Fiesta Red stratocaster ken ik natuurlijk :satisfie:
Hele mooie stevige sound overigens van die Strat.

Yamhammer_71
5 februari 2007, 11:15
De sunburst Strat die je nu aan de voorkant hebt gepost vind ik overigens mooier dan de zwarte, lekker vintage en relic.

Punt
5 februari 2007, 18:53
Al die cosmetica is bullshit voor watjes ;)
Het gaat om toon!
Old wood klinkt beter!!!!!

Vooral bij Gibsons dan, Fenders zijn natuurlijk gewoon roeispanen :)

Dirkdewaard
5 februari 2007, 19:28
Al die cosmetica is bullshit voor watjes ;)
Het gaat om toon!
Old wood klinkt beter!!!!!

Vooral bij Gibsons dan, Fenders zijn natuurlijk gewoon roeispanen :)

amen :soul:

jerome
5 februari 2007, 20:10
Komt ie nog een keer:

http://elgitarrer.com/images/till-salu-gitarrer-mina/Fender-SC-b3.jpg
http://www.pinrepair.com/vgi/gone/61_fen_strat_1.jpg

En dan speciaal voor jou een filmpje van een vintage fiesta red stratocaster:
Texas Gary (http://www.youtube.com/watch?v=ZFH4BZyTrjI&mode=related&search=)

Ben niet zo'n grote fan van Gary Moore, maar dit toch wel errug lekker!!
Wat een vette sound zeg met single coils....
Ik vind m met een Strat eigenlijk lekkerder klinken dan met een LP.... ;)

kommaar, kommaar, kommaar.....

Agent_Smith
5 februari 2007, 21:23
Al die cosmetica is bullshit voor watjes ;)
Het gaat om toon!
Old wood klinkt beter!!!!!

Vooral bij Gibsons dan, Fenders zijn natuurlijk gewoon roeispanen :)


'nuff said :D

Yamhammer_71
6 februari 2007, 00:59
Vanavond weer opgetreden met mn Gibson LP Standard Silverburst...wow, wat een geluid komt er uit dan ding zeg...elke keer weer zo puur en heavy...een eigenschap van haar is dat ze feedback geeft op de goede momenten zonder dat je er een pedaal of iets voor nodig hebt, heerlijk...je hoeft er niks voor te doen. Dat deed ze altijd al met de EMG's, maar nu nog steeds met gewone passieve elementen :)
Vooral wanneer je een toon nog extra aanhoud (bijv. aan het einde van een nummer), hoef ik er niet eens om te vragen en dan komt ze opdraven met die heerlijke opkomende feedback...heeeeeeel mooi!!!

Clean ook heel erg warm en in balans.
Jammer dat ik er geen sound samples van heb.
Mn Gibson LP Standard Honeyburst is niet zomaar iets, maar echt een prullenbak-gitaar vergeleken met de Silverburst.
Heb al vele malen liefhebbers op me afgekregen die mn Silverburst hadden gehoord en ernaar vroegen...gehehe, wel leuk op zich, maar ben altijd wel open voor een babbeltje :D

Maargoed, ik verkoop m never. Zelfs niet voor een miljoen en dat meen ik.

Azrael
6 februari 2007, 02:18
Maargoed, ik verkoop m never. Zelfs niet voor een miljoen en dat meen ik.

Tuurlijk jongen...................:hippie:

Yamhammer_71
6 februari 2007, 02:43
Hier issie eens mooi in beeld nog :rockon:

http://bp3.blogger.com/_8q4ysW20I28/Rcfb_dTNaJI/AAAAAAAAADA/xNBkuBXLwoE/s1600-h/DSCF1406.JPG

Yamhammer_71
6 februari 2007, 03:32
En dan echt de allerlaatste.
Heb ze vandaag in de avond nog gemaakt.

Mijn LP Standard Silverburst uit 88' is en blijft een beauty. Er zijn maar 199 gitaristen over de hele wereld die deze LP ook bezitten ;)

http://bp3.blogger.com/_8q4ysW20I28/Rcfj4dTNaQI/AAAAAAAAAEM/ra2Lq86ZS3E/s1600-h/DSCF1403.JPG

Yamhammer_71
6 februari 2007, 03:42
Eindelijk werkt mn digitale camera weer fatsoenlijk! Scherpere foto's dan voorheen en nu is de kleur van de gitaar eindelijk duidelijk en goed te zien op de foto's, precies zoals ie er in het echt ook altijd uit ziet! Body heel mooi 'aged' tot een creme-groene kleur met vergeelde bindingen. Overigens is het Gibson logo ook vergeeld.

Yamhammer_71
6 februari 2007, 03:54
En dan echt de allerlaatste.
Heb ze vandaag in de avond nog gemaakt.

Mijn LP Standard Silverburst uit 88' is en blijft een beauty. Er zijn maar 199 gitaristen over de hele wereld die deze LP ook bezitten ;)

http://bp3.blogger.com/_8q4ysW20I28/Rcfj4dTNaQI/AAAAAAAAAEM/ra2Lq86ZS3E/s1600-h/DSCF1403.JPG


by the way: dr zijn er maar 9 van in Nederland verkocht. Toendertijds kostte hij rond de 3000 gulden en gekocht bij Muziek Gerritsen in Den Haag. Hij hing niet in de winkel of etalage, maar ik kwam er niet uit met mn koop en de eigenaar had een verrassing in petto voor me...hij had nog iets bijzonders liggen. Ik meegelopen en bleek het om een uiterst zeldzaam exemplaar te gaan en was natuurlijk meteen verkocht.
Helaas is heel die nostalgie totaal weg tegenwoordig.
Maar goed, I'm still lucky.

almarvk
6 februari 2007, 09:02
Ben je nu alleen maar aan het reageren op je eigen posts over je eigen gitaar? Ik dacht dat het topic ergens anders over ging...

Dylan61
6 februari 2007, 09:08
Nou laat hem, leuk om te lezen. Ik heb ondertussen wel 25 gitaren gehad en helaas nog 'net' niet de gitaar van mijn leven.

Yamhammer_71
6 februari 2007, 16:31
Nou laat hem, leuk om te lezen. Ik heb ondertussen wel 25 gitaren gehad en helaas nog 'net' niet de gitaar van mijn leven.

Jep, ik kan ook niet meteen zeggen dat dat de Silverburst mn DROOMGITAAR is hoor :)
Er zullen vast Gibsons zijn die 'beter' zijn. Het is dat ik zelf namelijk veel Gibsons heb gehad, waaronder nu 2. En toch blijft de Sil.Burst de beste.
Dat neemt niet weg dat er vast andere betere zijn, ik ben na al die jaren gewoon altijd heeeel tevreden over de sound en bespeelbaarheid van de gitaar.

Yamhammer_71
6 februari 2007, 16:51
En ut is ook wel een beetje een smaakkwestie natuurlijk :)

Punt
6 februari 2007, 17:54
Helaas is heel die nostalgie totaal weg tegenwoordig. Maar goed, I'm still lucky.

Die nostalgie begint bij mij pas als de binding in de cutaway dun is :)

Overigens vind ik de sil. wel mooi zo !