PDA

View Full Version : Martin D28 0f DM28 of andere Martin akoestische..



Dylan61
29 december 2002, 12:37
Graag Martin D28 0f DM28 of andere Martin akoestische gitaar ervaringen, ik kom niet goed achter de verschillen tussen de D28- HD28 (behalve het geld).


Eerst wilde ik een 2ehands Martin kopen maar gezien de stand van de dollar, lager dan de euro! is het nu goedkoper om er een in de States te bestellen, op dit forum zag ik dat er nog iemand op dat idee was gekomen.

Tips, ervaringen, advies?
Alvast bedankt.

Dylan61
29 december 2002, 12:41
HD28

bedoel ik natuurlijk, dat heb je rond deze tijd met die lekkere flesjes wijn.

blues_traveller
30 december 2002, 08:11
Hoi Dylan,
Het verschil tussen de HD-28 en de D28 is dat de H staat voor Herringbone (haringgraad inlay aan de zijkant van de kankkast. De D staat voor dreadnought.
Ook heeft de HD de beroemde scalloped X-bracing. De gitaar heeft een hele mooie bas partij

christian
2 januari 2003, 16:18
kijk is naar deze racties http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Martin/D-28-01.html

Dylan61
2 januari 2003, 20:24
Bedankt voor jullie reacties! Als je de gebruikers ervaringen lees is bij beide typen het geluid perfect, bas is bij de HD 28 luider. Ja dit wordt mijn gitaar.

blues_traveller
3 januari 2003, 16:50
Harstikke leuk voor je Dylan dat je al een keuze hebt kunnen maken. Laat even weten als je er 1 gekocht hebt en waar.

Dylan61
3 januari 2003, 17:34
Oei oei oei, verwarring alom! ik durf jullie bijna niet onder ogen te komen, vanmiddag naar de winkel geweest om nog een keer de Martin te proberen, de D28. Voordat ik de kans kreeg om te zeggen welke ik wilde proberen zei de verkoper: heeft u de GT16 wel eens geprobeerd? nee niet aan gedacht, (ik dacht deze is toch aanmerkelijk goedkoper) matte achterzijde, iets minder mooi blad, maar een geluid! helderder maar met iets minder bas dan de D28, ik vroeg of ze ook dezelfde snaren hadden maar daar had hij geen duidelijk antwoord op, tja wat nu..ik heb dus vanmiddag niet beslist.....(arme aardige verkoper die kon zijn tong er wel af bijten)
Tip, door de lage dollar is het goed pingelen. Leermoment ik ga eerst nog meer Martin's proberen, er is onderling verschil en typen rechtvaardigen niet altijd het prijsverschil.

blues_traveller
4 januari 2003, 17:36
Dylan, een kennis van mij heeft de D16GT. Wat een mooi vol geluid heeft deze gitaar. Het kenmerk van een Martin is dat deze over het algemeen gewoon goed is. Je hebt natuurlijk zoals je al vaak hebt kunnen lezen al veel verschil tussen dezelfde typen,
Dat verschil kan hem zitten in het hout waarvan het gemaakt is.
Tussen de D16 en D28 zit al heel veel kwaliteit verschil. Je voelt gewoon dat de D28 veel degelijker gebouwd is. Of de D28 beter is kan ik niet zeggen. Dit is gewoon een kwestie van smaak. De één vind de D16 mooier klinken en de ander vind de D28 weer beter. Je moet voor jezelf uitmaken welke muzieksoort je wilt gaan spelen. Je moet juist daarom die gitaar zoeken die daar het beste bij past. De Martin is over het algemeen een echte allrounder. Ik zelf heb juist een HD28 gekocht omdat ik het liefst countryblues, jazz en bossanova speel. De baspartij komt hier mooi naar voren. Mijn advies is: speel op zoveel mogelijk gitaren en bepaal dan pas je keuze en laat je niet misleiden door de D nummers.