PDA

View Full Version : Buizen vervangen



daron_kurt
1 februari 2007, 15:05
Ik ben mijn 2 EL34 buizen aan het vervangen, nu loop ik tegen het volgende probleem aan. De buizen hebben rondom pinnetjes, op 1 plek zit geen pinnetje. Nu moeten de pinnetjes wel op de goede plek in de buizenvoet komen anders gaan ze kapot, maar hoe moeten ze erin? In welk gat hoeft er geen pinnetje te komen? Dit staat nergens aangegeven rondom de buizenvoet...Hij kan er dus op veel verschillende manieren in, maar er is er maar 1 de goede manier toch? Hoe los ik dit op, de buizenvoet ziet er op iedere plek hetzelfde uit, dus ik weet niet in welk gat GEEN pinnetje hoeft...Zie hier een fototje van de buizenvoet.
http://thumb17.webshots.net/t/57/757/0/61/46/2508061460054273957DKHkam_th.jpg (http://good-times.webshots.com/photo/2508061460054273957DKHkam)

Wie o wie kan mij helpen.


p.s. graag reactie op de vraag, hoef niet te horen dat ik 'm naar een prof. moet brengen :).....

Chris Winsemius
1 februari 2007, 15:14
De plek op de buis waar geen pin zit is pin 6 op de buisvoet. Kijk op de buisvoet of getalletjes bij de aansluitingen staan.

Voor eigen risico :D

gerrekat
1 februari 2007, 15:16
Als het goed is past je buis er maar op 1 manier in, de rond plastic "gat" in het midden van de socket is voorzien van een verticale sleuf welke sluit op een naaf die op je buis zit.

Maar ik wil je toch wle vertellen dat je je amp wel eerst moet biassen voordat je er zomaar nieuwe buizen in dondert.

Chris Winsemius
1 februari 2007, 15:18
Als het goed is past je buis er maar op 1 manier in, de rond plastic "gat" in het midden van de socket is voorzien van een verticale sleuf welke sluit op een naaf die op je buis zit.

Maar ik wil je toch wle vertellen dat je je amp wel eerst moet biassen voordat je er zomaar nieuwe buizen in dondert.

Die sleufjes breken weleens af en biasen is inderdaad belangrijk :) maar dat vereist meestal wat kennis/ervaring of 'n bezoekje aan 'n **** :D

Rutger
1 februari 2007, 15:29
maar dat vereist meestal wat kennis/ervaring of 'n bezoekje aan 'n **** :D
... kennis met ervaring ? :)

Chris Winsemius
1 februari 2007, 15:32
... kennis met ervaring ? :)

:D

of kennis door ervaring
of een kennis met ervaring (ha ha, bedoelde natuurlijk ervaring met biasen)

:)

daron_kurt
1 februari 2007, 15:41
Dank iig, volgens mij past het zo idd :)!
Dat biassen, dat laat ik wel even iemand anders doen, maar wilde dit graag zelf doen...Kan het overigens niet zo zijn dat de buizen gelijk goed zijn en niet gebiasd hoeven worden? Het zijn wel ander merk dan er eerst in zaten (nu JJ, eerst Sovtek), maar wel allebei EL 34...

Chris Winsemius
1 februari 2007, 18:27
Dank iig, volgens mij past het zo idd :)!
Dat biassen, dat laat ik wel even iemand anders doen, maar wilde dit graag zelf doen...Kan het overigens niet zo zijn dat de buizen gelijk goed zijn en niet gebiasd hoeven worden? Het zijn wel ander merk dan er eerst in zaten (nu JJ, eerst Sovtek), maar wel allebei EL 34...

Heel soms, meestal niet.

ateng
1 februari 2007, 19:51
Dank iig, volgens mij past het zo idd :)!
Dat biassen, dat laat ik wel even iemand anders doen, maar wilde dit graag zelf doen...Kan het overigens niet zo zijn dat de buizen gelijk goed zijn en niet gebiasd hoeven worden? Het zijn wel ander merk dan er eerst in zaten (nu JJ, eerst Sovtek), maar wel allebei EL 34...
Hoe vind je ze nu klinken? Verbetering of niet.

daron_kurt
1 februari 2007, 21:26
Hoe vind je ze nu klinken? Verbetering of niet.


Ik heb nog niet geluisterd, ik heb net voor het eerst de amp aangezet en op standby ff laten staan om te kijken wat voor kleur de buizen zouden worden, maar die bleven gewoon normale oranje gloed geven...Dan zou je toch bijna gaan denken dat ze goed staan? Bij blauwe gloed is er niks aan de hand geloof ik, en bij donkerrode gloed zijn ze 'hot' en slijten ze veel sneller als ik me niet vergis? Wordt dit pas echt duidelijk als ik mn amp niet alleen op standby laat staan, maar ook echt ga spelen?