PDA

View Full Version : Herfretten duur?



ben vanhoof
1 februari 2007, 10:09
Ik heb thuis een ibanez rg320 staan, en heb op mn sol (G) snaar nogal wat last van fretbuzz op de 7e, 8e en 9e positie. De fretten zijn er duidelijk nogal afgesleten wat dit tot gevolg heeft denk ik. Nu zou ik ze willen laten herfretten. Kost dit veel?

madman
1 februari 2007, 10:23
kort samengevat; ja, reken op minimaal 100 euro

maar is het geen ideen om frets te vlakken en de actie opnieuw af te stellen? ik weet niet hoe erg het is, maar dat zou het probleem al op kunnen lossen...

Enra
1 februari 2007, 10:43
Ik reken normaliter een prijs vanaf € 136.-- voor opnieuw fretten, € 158.-- voor herfretten met bindings langs de toets.

De meeste klanten met fretproblemen komen bij me in de veronderstelling dat de gitaar opnieuw gefret moet worden. In bijna al die gevallen adviseer ik eerst eens te vlakken en te kronen. Het is vrij zeldzaam dat frets er zo beroerd aan toe zijn dat ze echt vervangen moeten worden.

Een misvatting is overigens dat het lekker verdiend dat herfretten!! Met wat pech ben ik vijf uur bezig, zeker als er ook bindings langs de toets zitten, de oude frets verlijmd zijn of als de toets ook gevlakt moet worden. En het is echt niet het leukste werk om te doen.

ben vanhoof
1 februari 2007, 11:56
Als ik mn fototoestel vind zal ik er eens een foto van maken. Maar de slijtage is toch vrij groot vind ik. Als je met je vinger over de fret gaat voel je duidelijk een dal. Ik heb eens gemeten en het platte oppervlak is 2mm breed (blinkende gedeelte). Is dit niet wat veel voor een afvlakking?

Enra
1 februari 2007, 11:59
Als ik mn fototoestel vind zal ik er eens een foto van maken. Maar de slijtage is toch vrij groot vind ik. Als je met je vinger over de fret gaat voel je duidelijk een dal. Ik heb eens gemeten en het platte oppervlak is 2mm breed (blinkende gedeelte). Is dit niet wat veel voor een afvlakking?

Hoogte speelt een rol. Niet breedte!! De fretvijl moet er nog overheen passen na het vlakken, daar gaat het om in eerste instantie.