PDA

View Full Version : Standaard setje frets...



hanzeman
1 februari 2007, 09:00
Waarom bestaan er geen standaard setjes afgewerkte frets. Setje voor stratocaster necken, setje voor les Paul neck enz.? Volgens mij is de breedte vrij standaard, er zouden dus complete setjes van oplopende breedte kunnen zijn, die je alleen even op volgorde zou moeten leggen en in de hals tikken.

Al dat knippen, vijlen, meten zou dan tot het verleden kunnen behoren...

fred dons
1 februari 2007, 09:09
die bestaan wel, ik heb ooit eens 2 boekjes met frets al voorgeknipt van een beurs meegenomen, probleem is wel dat je altijd iets moet bijwerken omdat eigenlijk geen nek precies even breed is en je daarnaast verschillende radia heb op de verschillende merken nekken

hanzeman
1 februari 2007, 09:20
ok, maar bevoorbeeld een (Fender) stratneck is vrij standaard, ik heb net een Allparts neck binnen en die is precies gelijk aan de oude neck die ik had.

G.G.
1 februari 2007, 09:34
ok, maar bevoorbeeld een (Fender) stratneck is vrij standaard, ik heb net een Allparts neck binnen en die is precies gelijk aan de oude neck die ik had.

Zou knap zijn als jij een fret, precies gecentreerd in de sleuf kan rammen zodat ie niet meer afgewerkt hoeft te worden.

Ook met het op maat maken van frets vervormen ze een klein beetje aan de uiteinden, daarom vind ik het prettiger ze zo'n 5 mm uit te laten steken en de rest met een vijl te doen. Met een grote vijl zonder handvat ben je er zo doorheen, uurtje werk.

fred dons
1 februari 2007, 09:44
zelfs met de "standaard" nekken heb je nog kleine variaties omdat ze allemaal met de hand worden geschuurd maar ik begrijp wat je bedoelt

in combinatie met een fretpers zou het denk ik wel werken (moet je nog wel de randjes vijlen)

Mattia
1 februari 2007, 13:02
Ik zie geen voordelen, eigenlijk, behalve dat je hooguit 5 minuten werk bespaart aan het afkinppen en bevel aanbrengen op de randen. En die 5 minuten ben je weer kwijt omdat je dan heeeeeel precies de fretten zou moeten centreren.

fred dons
1 februari 2007, 13:40
maar je bent wel van de straat af :D

Enra
1 februari 2007, 14:04
Waarom bestaan er geen standaard setjes afgewerkte frets. Setje voor stratocaster necken, setje voor les Paul neck enz.? Volgens mij is de breedte vrij standaard, er zouden dus complete setjes van oplopende breedte kunnen zijn, die je alleen even op volgorde zou moeten leggen en in de hals tikken.

Al dat knippen, vijlen, meten zou dan tot het verleden kunnen behoren...

Hoe wil jij je frets vasthouden terwijl je ze er met een frethamer inslaat??? Verder zou alles als het standaard kon zo standaard zijn!! Nu kun je ook met je fretjob kiezen voor opties als : welke hoek je ze aan de zijden afschuint, hoe hoog je ze maakt, welk type fretdraad je kiest, enz.

En vlakken en kronen moet je uiteindelijk toch!!!

Daarnaast zou fetdraad onnodig duur worden omdat fabrieken dan al vele verschillende lengtes en maten pasklaar zouden moeten gaan produceren en leveren.

Nee... Geef mij maar gewoon fretdraad van de rol...

Valoosj
1 februari 2007, 14:43
nu we t hier toch over fretdraad hebben, op mijn neck van mn superhawk die ondertussen al 22,5 jaar oud is, zie ik dat op sommige frets de snaren er ingedrukt zijn. 6 kleine dalletjes in mn fretdraad.

hoe los ik dit op? liefst zo volledig mogenlijk beschreven, of een verwijzing naar waar t zo is :)

andere oplossing zou zijn (als ik alles moet herfretten, maar dat denk ik niet) dat ik gelijk het fretboard mee vervang, want in een 5tal frets (het hout dan deze keer) zitten barstjes.

hanzeman
1 februari 2007, 17:41
Hoe wil jij je frets vasthouden terwijl je ze er met een frethamer inslaat??? Verder zou alles als het standaard kon zo standaard zijn!! Nu kun je ook met je fretjob kiezen voor opties als : welke hoek je ze aan de zijden afschuint, hoe hoog je ze maakt, welk type fretdraad je kiest, enz.

En vlakken en kronen moet je uiteindelijk toch!!!

Daarnaast zou fetdraad onnodig duur worden omdat fabrieken dan al vele verschillende lengtes en maten pasklaar zouden moeten gaan produceren en leveren.

Nee... Geef mij maar gewoon fretdraad van de rol...

Eh, misschien domme vraag hoor, maar ik heb de oude frets zonder al te veel moeite en zonder schade uit het fretbord van een oude Strat hals weten te werken, is het nu niet gewoon een kwestie van de nieuwe frets op maat veilen en er in jassen met een plastic hamertje? Ik heb inmiddels een setje Fender frets aangekocht (officieel Fender vervangingsartikel) die hier over een paar dagen binnenkomen, ik neem toch aan dat dat nou ook weer niet zo heel erg moeilijk kan zijn... of heb ik het herfretten onderschat/mijn eigen kunnen overschat?

ernieman
1 februari 2007, 18:07
Eh, misschien domme vraag hoor, maar ik heb de oude frets zonder al te veel moeite en zonder schade uit het fretbord van een oude Strat hals weten te werken, is het nu niet gewoon een kwestie van de nieuwe frets op maat veilen en er in jassen met een plastic hamertje? Ik heb inmiddels een setje Fender frets aangekocht (officieel Fender vervangingsartikel) die hier over een paar dagen binnenkomen, ik neem toch aan dat dat nou ook weer niet zo heel erg moeilijk kan zijn... of heb ik het herfretten onderschat/mijn eigen kunnen overschat?
Nou, nee...

Fretten is niet alleen een fret erin slaan en de zijkanten bijwerken. Er komt heel wat meer bij kijken (engelse termen als beveling, crowning, etc).

Links naar een degelijke uitleg van men in de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172) (man man man, wanneer leert iedereen nu daar eens in kijken vooraleer ie een vraag stelt. Mijn God waar gaan we heen...?!)

@valoosj: putjes in een fret kun je er soms (als ze niet te diep zijn) uitkrijgen door je frets te levelen. Ook dit staat in de faq, of anders zoek je even op google onder "leveling frets" oid.

Enra
1 februari 2007, 18:28
Links naar een degelijke uitleg van men in de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=69172) (man man man, wanneer leert iedereen nu daar eens in kijken vooraleer ie een vraag stelt. Mijn God waar gaan we heen...?!)

@valoosj: putjes in een fret kun je er soms (als ze niet te diep zijn) uitkrijgen door je frets te levelen. Ook dit staat in de faq, of anders zoek je even op google onder "leveling frets" oid.

Hé Ernieman, ik snap je punt wel; er is al uitgebreid over geschreven!!! Maar de andere invalshoek is dat juist door de vraag te stellen er een nieuwe discussie op gang kan komen waarin nieuwe ideeen en opvattingen naar kunnen voren komen.

Verder : een forum is een forum; een online discussie in dit geval. In mijn optiek geen database voor gitaarbouwoplossingen, ofschoon het dat wel mag bevatten.

Kortom, ik vind het prima als lezers en deelnemers gewoon hun vragen stellen, of die nu al eens aan de orde waren of niet!!!

G.G.
1 februari 2007, 18:31
Hahahaaaa... fretjes bestellen en ervanuit gaan dat je ze gewoon ff in de toets moet jassen met een kunststof hamer :rockon:

D'r komt iets meer bij kijken, maar kort door de bocht genomen: Ja, je kan ze er inderdaad inrammen, maar dan mis je de voorbereiding (evt. vlakken, sleuven dieper maken, radius checken etc... en de afwerking zoals levellen en crownen en de zijkanten bijwerken.

Valoosj
1 februari 2007, 20:07
ik weet wel dat mijn vraag al eens beantwoord zal zijn, maar geen 2 problemen zijn gelijk (meestal dan toch)

en de search lost niet alles op. dus mensen die het al eens gelezen hebben zullen sneller de juiste faq of wat dan ook terugvinden :)