PDA

View Full Version : mesa mark III achtig maar dan goedkoper?



worst
1 februari 2007, 02:14
hallo,

ik ben opzoek naar een versterker die de klank eigenschappen heeft van een mark III maar dan wel een stuk goedkoper.

nou heeft iemand me een randall aanbevolen. ik weet zo 1 2 3 het type niet.
maar ik vindt die dingen eigenlijk maar bagger klinken.

ik zoek een beetje die petrucci sound op de cd train of thought maar he helaas geen geld voor een mesa boogie.

ik heb nu een mesa boogie studio pre-amp maar dat is het toch net niet zegmaar. mischien een beetje te weinig gain maar als ik de gain volledig opengooi gaat het heel erg fuzz achtig klinken enzo.

verder klinkt hij wel lekker hoor, daar niet van... maar ik zoek dus eigenlijk een goeie head voor een stuk minder dan de real deal.

iemand tips, ervaringen op mischien een veel beter idee?

alvast bedankt. :D

stevie_vp
1 februari 2007, 02:28
Wat is je budget ongeveer dan?

Misschien is koch ptII wat voor je? zijn op t moment 1600e ongeveer..
En anders misschien 2e hands een oude-versie mesa dual recto... met een beetje geluk voor 1800/1900e

BLOK182
1 februari 2007, 08:10
Een tweedehands Mark III combo gaat voor zo'n 1100....dus ik denk dat bovengenoemde opties vervallen:) Je zou je eens kunnen verdiepen in Kitty Hawk, die "kloonden" vroeger een hoop Mesa's, alleen ik weet niet of ze ook tot de Mark III toegekomen zijn...

bentium
1 februari 2007, 13:37
mesa dc5 misschien iets voor je?

skabouter
1 februari 2007, 15:16
wat dacht je hiervan: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=73614

zal je mss wel nog een cabinet erbij moeten zoeken als je dat nog niet hebt, maar dat heb je vanaf 100 euro wel (als je het echt minimaal zoekt)

gerrekat
1 februari 2007, 15:17
Kijk eens of je op ebay duistalnd een ouwe ENGL road of straight kan scoren voor een paar honderd euro, dat waren zeer goede Mark series clonen.

Nocki
1 februari 2007, 16:15
Ik heb ook ooit een Mesa studio gehad waar haast geen oversturing uit kwam en wat voor geen meter klonk.

toen kwam er een koper uit noordholland met zn maatje. sluitte m aan op een goede poweramp en speelde met een prs erover en het was opeens helemaal mijn geluid. heb je al nieuwe buizen geprobeerd en wat veranderd aan de gitaar en de instellingen? want dat geluid moet gewoon uit de studio komen. anders kijk je voor een mesa quad. gert uit sas van gent verkoopt momenteel zn quad en dan heb je het echte mark III geluid voor heel weinig centen!

zoek maar eens op marktplaats enzo.

ik weet zeker dat je dan voor weinig geld een super amp hebt!

skabouter
1 februari 2007, 16:17
sja er komt dan alleen nog wel wat bij kijken. een poweramp en cab.....

hier een markII topje? is dat niet vergelijkbaar? vast wel iets, toch?
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=73855

Nocki
1 februari 2007, 16:20
leuk! dat is mijn oude mark IIB topje. de heeft een stuk minder gain. wil je gain moet je voor de III gaan.

maar als je veel met pedalen speelt. de IIB is echt super als cleane amp met een santana scheur en reageert heerlijk op pedalen.

de III is een echt scheurmonster! misschien zijn de samples van Gerrekat nog wel ergens te vinden! de quad is nog steeds het beste alternatief voor je. zeker als je je studio erop zou kunnen inruilen!

Nocki

AART
1 februari 2007, 16:46
De studio preamp moet die sound kunnen halen.
De Mark III zal niet heel anders klinken.

Petrucci gebruikte toen zelf Mark IIC+'s en Mark IV's, de studio preamp moet dat kunnen met de goede instellingen, gitar, poweramp en speakers.

Wat gebuik je nu?

interessander
1 februari 2007, 17:27
Ik moet zeggen dat ik de studio wel anders vind klinken, ik heb zelf een mark III top en de andere gitarist heeft een studio en een 50/50. De mark scheurt meer en is ook strakker in het laag, ook dit kan aan buizen liggen, die van de studio worden vervangen dus misschien lag het daar aan.

SimonS
1 februari 2007, 17:59
goedkoper alternatief binnen Mesa zijn de Dual Caliber series (DC2, DC3, DC5, DC10), Caliber series (.50 en .50+, beide te vinden met en zonder EQ). De Caliber .50+ (die ik heb gehad) konk wat bruter dan de DC2 die ik nu heb. de DC2 klinkt wat donkerder en verfijnder. Zal voor een groot deel komen door de JJ buizen in mn DC2, maar de hoeveelheid gain was in de Caliber groter en had een wat meer "metal"voicing.

worst
1 februari 2007, 18:20
ik heb de buizen in me studio pre amp pas vervangen. maar vindt dat het laag al snel blubberig gaat klinken.

ik heb op het moment een mesa boogie 20/20 te leen en een mesa cab met 2 black shadow speaker dus dat moet best strak klinken denk ik.

aangezien ik dus zelf nog geen poweramp heb dacht ik dat een goeie top de beste optie was.

die mesa boogie caliber + 50 watt lijkt mij opzich wel wat... ik weet er alleen verder weinig over.

komt dit in de buurt van een mark III?

verder speel ik over een ibanez 350dx met een setje dimarzio evolutions erin, een ibanez 2550e of over een fender usa strat met texas specials.

AART
1 februari 2007, 18:37
Wat zijn je settings op de studio pre?

Bass nooit hoger dan 2,5-3
Treble zo rond de 6-8(zo krijg je veel gain en ttack en strakheid).
Mid naar smaak.

De rest moet je dan afregelen met de Graphic EQ.

Laag tegen bovenste streepje.
Laagmid ongeveer rond het midden.
Midden is het belangrijkste, meeste mensen zetten deze tegen onderste streep aan of iets er boven.
Hoog mid en hoog zetten de meeste mensen rond de middelste streep om te compenseren voor de treble knop die vrij hoog staat.


Mocht je dit al zo doen dan moet je idd eens kijken naar een Caliber .50+ oid, maar die klinken wel anders dan Marks, al komen ze het dichtste in de buurt.

worst
1 februari 2007, 20:03
hmm.. ff kijken....

mijn settings voor de eq zijn ongeveer:

| | | | |
| - | | |
- | | - -
| | - | |
| | | | |

de rest is dit:

volume 6
master 5
bas 10
mid 2
treble 8
lead drive 7
lead master 10

AART
1 februari 2007, 22:00
Probeer dit eens:


(-)| | | |
- | | | |
| - | - -
| | - | |
| | | | |

de rest:

volume 6
master 5
bas 2
mid 4
treble 8
lead drive 7
lead master 10


De Marks hebben de toonregeling voor de gain stacks zitten en daarom moet je de bas laag houden en die weer boosten met de graphische eq.

interessander
1 februari 2007, 22:04
Inderdaad, bas op 10 zorgt er ook nog eens voor dat de rest van de controls minder goed werken. Kan me heel goed voorstellen dat je geluid erg modderig klonk.

worst
1 februari 2007, 22:29
hmm..das al een stuk beter idd


klink al een stuk strakker zegmaar

AART
1 februari 2007, 22:31
Inderdaad, bas op 10 zorgt er ook nog eens voor dat de rest van de controls minder goed werken. Kan me heel goed voorstellen dat je geluid erg modderig klonk.


Met een knop op 10 hebben de andere knoppen GEEN invloed meer op een mark series(IIC t/m IV en quad en studio).

AART
1 februari 2007, 22:32
hmm..das al een stuk beter idd


klink al een stuk strakker zegmaar


Een beetje mee spelen.
En lees de handleiding eens aandachtig door, staan veel tips in(www.mesaboogie.com).
Daarnaast kan je een bij de oude rig foto's kijken op www.johnpetrucci.com voor de dream theater sounds.

BTW: train of thought was rectifiers(roadkings voor heavy en lonestars voor cleans).

John's settings op zijn oude Marks(IV boven, IIC+ onder):
http://www.johnpetrucci.com/images/equipment/jpmainamps2.jpg

interessander
1 februari 2007, 22:34
Ik drukte me eufemistisch uit ja, hoewel dat wel het meest op gaat voor treble en bas, middle doet sowieso minder. Ik ken overigens geen enkele versterker waar ik de bas op 10 zou zetten voor een strak geluid.

worst
1 februari 2007, 22:35
hartstikke bedankt...

ik waarschijnlijk toch wel even kijken bij mesa cailber top.

als dat het nie is...wacht ik gwoon even en koop ik een mark III.

SimonS
1 februari 2007, 23:40
ahaaa de bass op 10 bij een Mesa. tja...

worst
2 februari 2007, 01:44
mja...van fouten leer je gelukkig :D

beetje gespeeld met de settings en nu klinkt het best lekker hoewel de buren daar anders over dachten :P


kheb altijd over transistor versterkers gespeel en dit is me eerste buizen versterker en das nog ff wennen. :)

skabouter
2 februari 2007, 20:52
Ik ken overigens geen enkele versterker waar ik de bas op 10 zou zetten voor een strak geluid.

ook niet bij een jcm800? dat deed ik wel, klinkt toch wel lekkerder dan! rest van de eq-pots net beetje iets over t midden

interessander
3 februari 2007, 00:32
Nou bij mn 2203 kon dat zeker niet, bas op tien stond gelijk aan een moordaanslag op mn 4x12.

skabouter
3 februari 2007, 15:57
hmm, ik had een 2204, mss is dat het verschil? bas op 10 klonk veel beter.

worst
3 februari 2007, 23:16
hmm..ik had hier voor een marshall MG100DFX en daar stond de bas ook altijd op 10 van...anders was er geen vol geluid uit te krijgen...maja das ook een transistor bak...

gaar ding trouwenss...

ben vanhoof
6 februari 2007, 22:53
Heeft er iemand eig soundsamples of ervaringen met een mark IV? Is hij erg veelzijdig, en met wat kan je zn geluid ongeveer vergelijken qua andere amps? Ik denk eraan om binnen enkele maanden er zo eentje 2dehands op de kop te tikken omdat het geluid vanop platen van metallica of dream theatre er enorm mee vet is.
Op kapaza staat er eentje van 1995 voor 1500, is dit overdreven?

EpiCenturiesAWAy
6 februari 2007, 22:55
Staat er eentje op gitaarmarkt voor 1100 incl flightcase en FSW!
En nog eentje in dat hout ;) voor 1250 incl. flightcase maar kapotte reverb, maar die staat op marktplaats dacht ik..

Nocki
6 februari 2007, 23:00
Geweldige amp de mark IV heb er jaren 1 gehad en soms mis ik m welleens. uiteindelijk 4 heel bruikbare geluiden!

probeer er 1200 of 1300 voor te betalen. 1500 zijn ze echt waard! maar soms zie je ze goedkoper...