PDA

View Full Version : Wat maakt het geluid van een gitaar



Gitaristje 18
1 februari 2007, 00:28
Ik heb een vraag. Zo zie ik het hoe het geluid van een gitaar tot stand komt.
Je hebt een gitaar en die gitaar maakt een bepaald geluid zonder de versterker. Dat geluid wordt versterkt en een beetje gekleurd door je elementen, versterker en effecten.
Het karakterischtieke geluid van jouw gitaar zal je dus altijd terug blijven horen door je versterker, wat voor snaren of andere versterker of pickups je ook neemt. Je zal altijd je geluid terug horen in het eindresultaat alleen wat anders. Net zoals je iets zingt in de memo record functie van je gsm of door een condensator microfoon van 500 euro en een prachtige versterker en super speakers. Je zal altijd jouw stem horen.

Maar toch vraag ik me af, soms klinken elektrische gitaren echt enorm anders. Niet warmer of voller, maar gewoon anders. Net zoals 2 mannen 2 verschillende stemmen hebben.
Waar komt dit door? Door het hout van de gitaar, de snaren, de elementen, de versterker?

Robbert
1 februari 2007, 00:30
Inderdaad. Hout van de nek, de body. Dikte en type snaren, type elementen, electronica kan invloed hebben. Brug of tremolo.

Dan hebben kabels invloed, een versterker heeft een eigen karakter. Speakers hebben zeker invloed.


Mooi he :D

Gitaristje 18
1 februari 2007, 00:36
Maar toch, bij mijn gitaar heb ik nu andere elementen, Seymour Duncans, werkelijk een prachtig geluid, maar toch hoor ik mijn eigen gitaar nog steeds terug. Andere versterker, ander geluid maar toch mijn eigen gitaar.
Andere snaren, hetzelfde verhaal.
Maar soms hoor je gitaren en die klinken echt enorm anders. Gewoon een hele andere stem. Dus zou dat dan grotendeels aan het hout liggen? Aangezien de versterker, de snaren en de elementen het geluid van de gitaar zelf door laten gaan.

The Underdog
1 februari 2007, 00:38
Pickups en versterker bepalen voor het grootste deel je geluid. Hout zorgt voor kleine nuanceverschillen. Daarnaast maken snaren een merkbaar verschil.

Orpheo
1 februari 2007, 00:53
Pickups en versterker bepalen voor het grootste deel je geluid. Hout zorgt voor kleine nuanceverschillen. Daarnaast maken snaren een merkbaar verschil.

niet mee eens. snaren geven imo een milde karakterverandering; meer of minder 'power'. het grootste aspect van invloed is imo t hout, dan pickups, dan plectrum, dan snaren. ik kijk nu alleen naar de gitaar zelf. ik neem even niet de voor de hand liggende invloeden mee; techniek, gitarist zelf, en de amp.

Henkes
1 februari 2007, 01:04
Waarom jij je eigen geluid nog steeds terughoort?
Dat komt door jezelf...

Ik ben begonnen op een Spaanse gitaar, toen naar een western accoustic, daarna naar een Epiphone Les Paul met een Marshall ValveState 65R

Nu heb ik een Squier Stratocaster, Gibson Les Paul Cherry Faded en de Epiphone nog steeds, en een Fender Hot Rod DeVille...

Mijn gitaargeluid is zeker wel wat anders geworden, maar naar verloop van tijd hoor ik door het geluid heen en hoor ik nog steeds mezelf...
Ik heb ondertussen de poging om als een bekende gitarist te klinken opgegeven en ben veel meer bezig met m'n eigen geluid...

Elementen kunnen je gitaar zeker anders laten klinken... maar uiteindelijk hoor je nog steeds jezelf spelen... Hetzelfde geldt voor een versterker...

FruscianteFan
1 februari 2007, 11:09
Ik heb ondertussen de poging om als een bekende gitarist te klinken opgegeven en ben veel meer bezig met m'n eigen geluid...Same here.

Wat maakt je geluid?
Jij, je vingers, je talent, je theoretische kennis, je ervaring, je blessures, je plectra (als je die gebruikt), de snaren en hoe je ze stemt, hoevaak je ze vernieuwt en hoe snel je ze laat roesten, de hardware van een gitaar, het hout, de constructie, de vorm, de elektronica (incl. elementen) en hoe je die instelt, je snoeren, je effectapparatuur en hoe jíj die hebt ingesteld en bedient, nog meer snoeren, je versterker en hoe jíj die hebt ingesteld en bediend, eventueel speakerkabels, speakerkast, speaker(s), hoe je je versterker neerzet, omgeving (en dat houdt meer in dan de opsomming hiervoor).

Kort samengevat: Jij, het geld dat je aan je geluid wilt en kunt uitgeven, je smaak.

Hoeveel invloed alles heeft is ook weer een kwestie van denken, smaak, interpretatie en ervaring.

Rutger
1 februari 2007, 11:30
Waarom jij je eigen geluid nog steeds terughoort?
Dat komt door jezelf...



Kort samengevat: Jij, het geld dat je aan je geluid wilt en kunt uitgeven, je smaak.

Hoeveel invloed alles heeft is ook weer een kwestie van denken, smaak, interpretatie en ervaring

Dat zijn zo'n beetje de treffendste uitspraken die ik ooit over sound gehoord heb

Gitaristje 18
1 februari 2007, 11:54
Ok dat is duidelijk.

Maar stel, je hebt een elektrische gitaar en je haalt je nagel of een plectrum gewoon even langs de snaren zonder dat de gitaar aangesloten is. Zal je tussen 2 gitaren die allebei anders zijn en enorm geluidsverschil horen, zonder dat je hem versterkt?

bass blom
1 februari 2007, 12:06
een geoefend oor hoort dat ja.
juist het beste beoordeel je een electrische gitaar zonder hem meteen aan te sluiten.

iwamoto
1 februari 2007, 12:19
ik herken ook altijd heel goed het geluid van mijn RG, welke preset ik ook pak met de Pod XT. ook onversterkt hoor ik trouwens verschil, zal wel hout en constructie zijn.

kwa tone heb ik trouwens een tone die ik zelf heel lekker vind, ik heb er een die het meeste lijkt op de van halen sound, en de andere die ik veel gebruik klinkt dankzij delay lekker goed door zonder onduidelijk te worden

guitars and sigarettes
1 februari 2007, 12:38
ik hoor juist veel invloed in klank door de manier waarop iemand speelt. hoe iemand de plectrum vasthoudt, en waar diegene de snaren precies aanslaat (brug/midden/nek). Maar toch.. je hoort altijd de geluid van het gitaar zelf in terug. Ook al zijn het twee vergelijkbare gitaren, en kan je het bewust niet onderscheiden, voel je wel dat ze anders klinken. Billy Joe van greenday zei ooit iets als, 'het maakt niet uit of je nou een hele dure of goedkope gitaar hebt, ze maken allemaal een ander geluid.. en waarom zou de ene beter als de ander zijn.. ze hebben allemaal wel wat..'

Nickname
1 februari 2007, 13:16
Meestal maakt de gitarist zelf het geluid.. ik heb 3 verschillende gitaren en toch hoor ik over het algemeen hetzelfde geluid... als iemand anders op mijn gitaren speelt heb ik dat niet :satisfie:

iwamoto
1 februari 2007, 13:50
het zal idd ook wel met je hand coordinatie te maken hebben, ik heb bijv. mijn plectrum altijd zo vast dat er alleen een heel klein puntje uitsteekt, en ik speel veel met hammer on's

Yamhammer_71
1 februari 2007, 15:19
De sound van een electrische gitaar heeft zeker met allerlei factoren te maken. Ik denk dat de pickups ook veel invloed hebben op de sound, maar anderzijds zal bijv. een Gibson les Paul nooit echt dun klinken, ongeacht pickups, er zit al een 'vette' basis in, door de klomp mahonie.

Een Gibson komt ook beter tot zn recht op hoog volume...beter dan op repetitie of thuis-niveau :)

Gitaristje 18
1 februari 2007, 16:49
Daarom ga ik later ook eens kijken naar een Gibson Les Paul ;) .
Heb nu een Washburn uit 1992, maar hij is vorige week geupgraded met oa SD elementen en het geluid is nu echt fantastisch :satisfie: .
Ik zie geen reden waarom ik die gitaar zou gaan vervangen iig. Hij blijft;). Hij speelt goed genoeg, de tremelo is goed, het hout is goed, elektronica is ook vervangen. Niks mis mee dus:p .
Als ik een nieuwe gitaar koop wordt het er eentje met H-S-S opstelling. Misschien eentje uit de Saber serie van Ibanez. Die zijn echt mooi.

Yamhammer_71
2 februari 2007, 12:24
En versterkers spelen ook een belangrijke rol, omdat deze uiteindelijk de sound van de gitaar laat horen. Verschillende speakers vd versterker etc spelen hierbij weer een rol. Ik heb zelf iets van: keep it easy.
Heb een hekel aan master volume en allerlei extra's op versterkers. Ik blijf maar terugkomen op mn Fender AMP :) Simpel, reverb, bass, mids en treble, maar recht toe recht aan, absoluut geen 'dof' geluid wat vreselijk irritant is voor heavy riffs of solo's..gewoon lekker open en strak.

Rinze
2 februari 2007, 16:13
Kijk maar eens op mijn site: http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid.html, http://www.rinzesgitaarweb.nl/opbouw.html en http://www.rinzesgitaarweb.nl/hout.html, misschien dat je daar al wat algemene aanwijzingen vindt.

Yamhammer_71
2 februari 2007, 19:24
Kijk maar eens op mijn site: http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid.html, http://www.rinzesgitaarweb.nl/opbouw.html en http://www.rinzesgitaarweb.nl/hout.html, misschien dat je daar al wat algemene aanwijzingen vindt.


Mooie site :) Zoals ik al zei: eenvoud in zowel effecten als versterker etc kan je geluid meestal alleen maar ten goede komen.