PDA

View Full Version : Herrie bij vibrato



Gitaristje 18
31 januari 2007, 23:18
Als ik een vibrato doe bij een solo door steeds te benden, dan hoor ik dus het geluid van de snaar dat over het fretboard schuift. Dat is nogal hinderlijk. Ligt dit aan mijn techniek of is er iets met het fretboard, uitgedroogd ofzo.

Bedankt. :satisfie:

Michel89
1 februari 2007, 00:03
Krijg je dit geluid alleen met veel distortion of ook clean? Als het echt zo is zoals hoe jij het zegt, is dat wel apart. Hoe dan ook het kan ook door andere dingen komen dat je bijgeluiden hebt, kan het niet zijn dat je perongeluk tijdens het vibreren andere snaren heel licht aanraakt? Dat maakt ook geluid.

Als je echt niet heel licht andere snaren aanraakt, kun je ook kijken of je mischien iets minder hard op je snaren hoeft te drukken, klinkt ook als een logische rede voor zoiets hoewel het puur een gok is. Is dit het ook niet dan zou het toch mogelijk door je fretboard kunnen komen, maar het lijkt mij sterk. :P

Dan ga ik je hierbij ook vertellen dat ik niet graag vibrato's doe door te benden trouwens, maar het kan wel.. Zelf doe ik het heel anders (Hoewel dit met ringvinger wat lastiger is dan met wijsvinger/middelvinger vind ik) namelijk zo; http://www.youtube.com/watch?v=-UsEsYbaX7Y (Bij 1:20) Naar mijn mening is dit de meest ideale manier maar om het goed uit te voeren heb je wat oefening nodig ermee.

Succes ermee!

Sidesmile
1 februari 2007, 01:40
Ik had hetzelfde probleem, maar wel enkel met digitale preamps: de boss GT-6. Die bijgeluiden klonken ook echt digitaal en metaalachtig.
Toen ik de boss uit mijn setup haalde, had ik er geen last meer van. Geen idee hoe het juist komt, maar vanaf dan was het probleem opgelost.

Kaïn
3 februari 2007, 21:51
Je snaar die je fretboard raakt? Mijn snaar heeft nog nooit de toets aangeraakt...of ben ik nou gek?

Das Schaap
3 februari 2007, 22:56
Heb je dit ook als je dit direct doet tijdens het aanslaan ?

Als een noot uitdooft en je blijft de snaar dus met je vinger "vibreren" dan ken ik dit wel, bij de live uitvoering van Cryin van Joe Satriani hoor je dit ook op 3:24 samen met wat andere bijgeluiden.

Azrael
3 februari 2007, 23:17
Eerste wat in mij opkomt is lage actie in combo met een redelijke fretradius op je gitaar. Als je dan gaat benden (vibrato) krijg je bretbuzz. Oplossing :Actie verhogen

Gitaristje 18
3 februari 2007, 23:18
Nou het is als ik hem vibreer maar dan langzaam en dan moet de toon het best een tijdje uithouden. Dan hoor je dus al best snel dat geschuif omdat de toon dan bijna afgelopen is. Dat is het dus. Ik heb het bijvoorbeeld niet als ik ff snel een vibrato moet doen als de solo een stuk sneller is.
Moet toch eens leren omgaan met de tremelo om steeds te langzaam te vibreren en dan elke bend net zoals de vorige te maken. Das best moeilijk bij een tremelo.

Azrael
3 februari 2007, 23:18
Ik had hetzelfde probleem, maar wel enkel met digitale preamps: de boss GT-6. Die bijgeluiden klonken ook echt digitaal en metaalachtig.
Toen ik de boss uit mijn setup haalde, had ik er geen last meer van. Geen idee hoe het juist komt, maar vanaf dan was het probleem opgelost.

Ook geen idee wat je precies had. Maar aan de GT-6 zal het niet liggen. Je zult hem hoogstens fout gebruikt hebben over de GT-6 zal je een fout op je gitaar/amp extra duidelijk hebben laten horen.

Azrael
3 februari 2007, 23:20
Nou het is als ik hem vibreer maar dan langzaam en dan moet de toon het best een tijdje uithouden. Dan hoor je dus al best snel dat geschuif omdat de toon dan bijna afgelopen is. Dat is het dus. Ik heb het bijvoorbeeld niet als ik ff snel een vibrato moet doen als de solo een stuk sneller is.
Moet toch eens leren omgaan met de tremelo om steeds te langzaam te vibreren en dan elke bend net zoals de vorige te maken. Das best moeilijk bij een tremelo.

Actie verhogen , dikkere snaren of je gitaar heeft gewoon weinig sustain. Of een combo van allemaal.

Das Schaap
3 februari 2007, 23:26
Nou het is als ik hem vibreer maar dan langzaam en dan moet de toon het best een tijdje uithouden. Dan hoor je dus al best snel dat geschuif omdat de toon dan bijna afgelopen is. Dat is het dus. Ik heb het bijvoorbeeld niet als ik ff snel een vibrato moet doen als de solo een stuk sneller is.
Moet toch eens leren omgaan met de tremelo om steeds te langzaam te vibreren en dan elke bend net zoals de vorige te maken. Das best moeilijk bij een tremelo.
Gewoon een kwestie van je sustain gok ik dus, hoe lang duurt het zonder vibrato voordat een toon wegvalt ? Anders zou je eens wat meer gain kunnen proberen en kijken of het dan beter gaat.

Gitaristje 18
4 februari 2007, 12:31
Nou met mijn sustain is niks mis. Als ik met wat distortion een toon aansla, bijvoorbeeld diezelfde toon, dan blijft die toon een flinke poos hangen. Lang genoeg iig, hij heeft niet een tekort aan sustain. Maar als ik op die plek langzaam vibrato doe, dan stopt ie wel wat sneller. Dus ik ga er van uit dat het aan mijn hand ligt ipv de gitaar.

Azrael
4 februari 2007, 15:04
Nou met mijn sustain is niks mis. Als ik met wat distortion een toon aansla, bijvoorbeeld diezelfde toon, dan blijft die toon een flinke poos hangen. Lang genoeg iig, hij heeft niet een tekort aan sustain. Maar als ik op die plek langzaam vibrato doe, dan stopt ie wel wat sneller. Dus ik ga er van uit dat het aan mijn hand ligt ipv de gitaar.

Dikke snaren en actie verhogen.....................

Heb je het nu al geprobeerd?

Gitaristje 18
4 februari 2007, 16:05
Nou ik heb niet zo'n behoefte om dikkere snaren of de afstelling te veranderen. Heb sowieso weinig tijd de laatste tijd. Ik denk dat ik het gewoon met de floyd rose moet doen. Het probleem komt anders nooit voor enkel als ik die vibrato doe.

Azrael
4 februari 2007, 16:47
Nou ik heb niet zo'n behoefte om dikkere snaren of de afstelling te veranderen. Heb sowieso weinig tijd de laatste tijd. Ik denk dat ik het gewoon met de floyd rose moet doen. Het probleem komt anders nooit voor enkel als ik die vibrato doe.

Vibrato is toch wel een essentieel onderdeel van de meeste hedendaagse gitaarmuziek. Zoveel tijd kost je actie verhogen niet of nieuwe snaren. Actie verhoging duurt met een floyd nog geen minuut , even snel afstellen is ook zo gebeurd.

Gitaristje 18
4 februari 2007, 19:22
Zoals ik al zei, het is alleen bij die vibrato. Ik ken een hoop solo's met vibrato's erin waar dat probleem totaal niet voorkomt, het komt alleen bij die voor. Dan zie ik het met een tremelo doen als efficienter dan de afstelling van de gitaar doen, aangezien de gitaar nu afgesteld staat zoals ik hem wil hebben.