PDA

View Full Version : welke speakers zitten hier in?



dePerik
31 januari 2007, 22:23
Heya

Laatst een Laney AOR head gekocht met matching 412 cabinet. Bouwjaar 1990, dat is een schatting die zo goed als zeker klopt. Laney zelf weet niet meer welke speakers ze in het cabinet gezet hebben, waarschijnlijk Celestions, maar het konden ook Fane's zijn, in ieder geval mono, 16 ohm input en 280 Watt meen ik. Ik krijg de achterkant niet open zonder daar toch énig geweld op lost te moeten laten; het ding zit prachtig goed dicht. Dat laat ik liever zo. En het typenummer is onherkenbaar helaas. Wie weet welk merk en type ingebouwd zijn?

dePerik
1 februari 2007, 23:17
Kan nou niemand mij een antwoord geven? Jawel....toch?

interessander
1 februari 2007, 23:43
Aan de 280 watt rating te zien zou je kunnen gokken op vintage 30's .....
Maar dat ding zit niet gewoon vastgeschroefd?

dePerik
2 februari 2007, 20:55
Ja zit vastgeschroefd. Maar dan moet ik een schroevendraaier er tussen zetten om 'm open te wrikken. Da vink zonde want dan ontstaat er toch ergens schade. Of ik moet de inputbus ook losschroeven, die er uit halen en dan met een vinger in dat gat gaan trekken tot ie los komt, maar da's nog zomaar niet gedaan.
Als het Vintage 30's zouden zijn ben ik daar trouwens helemáál niet ongelukkig mee.

skabouter
2 februari 2007, 21:04
alle schroeven losmaken, behalve 1 in het midden, die voor de helft en dan via die schroef trekkracht zetten. dan komt die achterplaat zo los! succes, en laat ff weten welke speakers het zijn!

dePerik
2 februari 2007, 21:08
Hij staat in de repetitieruimte nu, als ik er ben zal ik ff kijken of 't zo werkt en dan laat ik het weten!

Unicron
5 februari 2007, 17:56
In die oude Laney boxen zitten volgens mij geen Vintage 30's, met een beetje geluk wel G12M70, maar ik denk HH. Probeer eens te zoeken naar plaatjes van de combo versie met 1x12", daar zit vast dezelfde speaker in. Als het 'goed' is, is die box daarnaast ook helemaal van spaanplaat....

Als de achterplaat moeilijk los komt (dat was bij een 2x12 boxje uit dezelfde periode dat ik ooit had ook zo) kun je inderdaad beter de input loshalen, en dan met iets erin haken en lostrekken, dan beschadig je sowieso niets. Alles wat er dan eventueel aan boutjes en jacks in valt kun je toch zo weer opnieuw vastmaken.

dePerik
7 februari 2007, 23:10
In de AOR Protube combo's werden Fane's gebruikt, die lijn dateert uit dezelfde tijd. Kan dus zijn dat die er in zitten. Ik heb gelezen dat Fane niet een heel denderend merk is en dat velen er Celestion 12G's in gezet hebben.
Ik ben zelf nogal weg van Vintage30 of Lead 80's, maar die ken ik alleen met een Marshall top er voor.
Vandaag de top voor revisie weggebracht, dan pas kan ik goed horen hoe ie klinkt. Misschien op termijn andere speakers... als het niet bevalt en ik wat pecunia over heb.

Iemand met kennis of do's en don'ts wat betreft Fane speakers? (straks zitten ze er helemaal niet in, zijn het toch Celestions en ga ik lekker nat. Och er zijn ergere dingen toch?)