PDA

View Full Version : matige setneck afwerking bij Gibson SG-Z



glacius
31 januari 2007, 21:30
waar een slagplaat allemaal wel niet goed voor is ..

onder de slagplaat van een gibson sg-z tref ik dit aan .. erg matig afgewerkte neck tennon .

http://img515.imageshack.us/img515/968/pict1055kf3.jpg (http://imageshack.us)

Hector_Tsolodimos
31 januari 2007, 21:36
tja... ook dit wijst er weer op waaraan je betaald, als je een Gibson koopt..

Orpheo
31 januari 2007, 21:37
ik zie het probleem niet....

Yamhammer_71
31 januari 2007, 22:04
Misschien dat het zo wel opvalt, maar ik zal je daar niet al te druk over maken. Als het maar werkt en degelijk is...het zal vast zo bedoeld zijn. Verder is 'Gibson' ook niet altijd qua afwerking van zo'n kaliber dat je er altijd voor de volle 100% op kan rekenen. Regelmatig moet er nog wat afgesteld worden of andere kleine dingen gedaan worden...moet eigenlijk helemaal niet kunnen voor een Gibson, het mag wel wat constanter zijn van kwaliteit.

Er is geen droomgitaar helaas en juist bij je favoriete gitaren ondek je vaak de 'minpuntjes', terwijl het eigenlijk nergens over gaat :)

Wimvdb
1 februari 2007, 07:42
Benieuwd hoe mijn sg special er onder de slagplaat uit ziet :D

G.G.
1 februari 2007, 08:53
Schandalig. Ik snap dat een gitaar achter een slagplaat niet helemaal perfect hoeft te zijn, maar dit...... dit gaat echt te ver. Ik zou me schamen over de afwerking als ik bij Gibson zou werken en een prduct zo zou afleveren.

Zeker bij een setneck (die toch niet meer los komt) zou dat netjes afgewerkt kunnen worden met wat houtpasta, en een beetje schuurwerk.

Als ik zo'n afwerking zie, ben ik altijd bang voor verdere gebreken. Als ze hier al op gaan bezuinigen........

almarvk
1 februari 2007, 09:00
Als ik dit zo zie, dan denk ik eerder aan een goedkoop Chinees gitaartje van lawaaibomenhout.

Kim Wilson
1 februari 2007, 09:35
Het zit toch verder goed in elkaar? Die kieren zijn toch enkel oppervlakkig? Niet over zeuren en lekker spelen dan!


Tsss, puristen hier...







:D

koennie
1 februari 2007, 09:52
hoe langer ik hier op t forum zit en dit soort dingen zie, hoe zekerder ik ben dat ik nooit een gibson zal kopen.

Kim Wilson
1 februari 2007, 09:53
Waarom niet? Als ie gewoon goed is, wat maakt zo'n afwerking dan uit? Denk ik dan, hoor...

Davidian
1 februari 2007, 09:59
Waarom niet? Als ie gewoon goed is, wat maakt zo'n afwerking dan uit? Denk ik dan, hoor...


Boven de 1000 euro EIS ik perfectie.


Geef mij dan maar een aziaat voor de helft minder, dan wil ik nog wel een oogje dichtknijpen.

fred dons
1 februari 2007, 09:59
deze kiertjes maken inderdaad qua geluid weinig uit en de necktenon van een originele 59 lp heeft de zelfde kieren maar het blijft gewoon slordig

op een andere product van een gelijke (of zelfs mindere) waarde zou je een dergelijke afwerking niet accepteren waarom dan wel van een gibson?
een beetje timmerman kan dit wel netjes afwerken (ook zonder houtpasta)

Kim Wilson
1 februari 2007, 10:03
Boven de 1000 euro EIS ik perfectie.


Geef mij dan maar een aziaat voor de helft minder, dan wil ik nog wel een oogje dichtknijpen.
Ik wil een goeie klank. Wat kan mij dit soort kleine dingetjes dan schelen? Een Aziaat zal nooit een Gibson worden.

Ik vind het ook slordig, begrijp me goed. Maar een Gibson koop je toch ook voor de klank en bespeelbaarheid? Iets wat een Aziaat nooit gaat halen t.o.v. een Gibson.

blimb
1 februari 2007, 10:10
Ik wil een goeie klank. Wat kan mij dit soort kleine dingetjes dan schelen? Een Aziaat zal nooit een Gibson worden.

Ik vind het ook slordig, begrijp me goed. Maar een Gibson koop je toch ook voor de klank en bespeelbaarheid? Iets wat een Aziaat nooit gaat halen t.o.v. een Gibson.


wat een gelul. Alsof een gibson per definite beter klinkt. Ik durf te wedden dat jij in een dubbel blind opstelling de gibsosn er niet uit kan halen. Iedere gitaar heeft een eigen karakteristieke klank. Er zijn legio aziaten die beter (whatever that is) klinken dan een gibson. Volgens mij koop jij een gibson niet voor het geluid en de bespeelbaarheid, maar voor het logo. Immers als het geluid en de bespeelbaarheid de criteria zouden zijn, dan zou je niet vastgepint zijn aan gibson. Maar goed..

Ik vindt het ook niet netjes :)

fred dons
1 februari 2007, 10:12
als gibson alleen "rommel" zou leveren is dat nog te begrijpen maar ze kunnen het wel (zie de goede lp's bij nederland muziek)
daarnaast is klank nogal subjectief, er zijn hele groepen mensen op het forum die het merkje kunnen horen ;)

Verder heeft Gibson periodes gehad dat zij zover afweken van hun originele modellen en afwerking dat ook de klank hierdoor (al dan niet positief) beinvloed werd, voor mij is een dergelijke afwijking een signaal dat een bedrijf de kantjes er afloopt en dit onvermijdelijk invloed zal (gaan) hebben op de bespeelbaarheid en uiteindelijk klank

Kim Wilson
1 februari 2007, 10:15
wat een gelul. Alsof een gibson per definite beter klinkt. Ik durf te wedden dat jij in een dubbel blind opstelling de gibsosn er niet uit kan halen. Iedere gitaar heeft een eigen karakteristieke klank. Er zijn legio aziaten die beter (whatever that is) klinken dan een gibson. Volgens mij koop jij een gibson niet voor het geluid en de bespeelbaarheid, maar voor het logo. Immers als het geluid en de bespeelbaarheid de criteria zouden zijn, dan zou je niet vastgepint zijn aan gibson. Maar goed..
...
(Ik heb een Fender MIJ... :chicken: )

blimb
1 februari 2007, 10:49
(Ik heb een Fender MIJ... :chicken: )

ok ok :) ik liep wat hard van stapel ..maare je begrijpt wat ik bedoel, toch?

Kim Wilson
1 februari 2007, 10:52
Tuurliojk wel. Maar ik zou me persoonlijk lang niet zo druk maken om zulke IMO onzindingen. Je ziet het niet, je hoort het niet, klaar toch? Als ie verder wel gewoon goed klinkt en is, vind ik het prima. :)

glacius
1 februari 2007, 11:08
ik heb overgens geen lelijke kieren e.d. in mijn gibson les paul..

het zal wel aan de ''budget'' modellen liggen ...

schizo910
1 februari 2007, 11:17
Zou het kunnen dat wij hier vooral met dit soort afwerkingen te maken krijgen, dat de echte goede modellen niet geëxporteerd worden? Waardoor wij het idee krijgen dat Gibson aan het kloten is qua afwerking? Het viel mij de keren dat ik in New York was wel op dat er schitterende LP-tjes aan de muren van de winkels hingen, die er stuk voor stuk geweldig uitzagen...

Wizz (waar is hij eigenlijk?) vertelde dat hij de mooie modellen eruit kan halen omdat hij met de importeur in één pand zit en dus eerste keus heeft. Zal dat ook niet zo zijn één station eerder, dus voordat de gitaren Amerika uitgaan?

fred dons
1 februari 2007, 11:20
nee hoor in amerika zijn er ook genoeg klagers hoor en natuurlijk hebben de grotere inkopers de beste keus bij gibson maar er blijft genoeg rommel over voor iedereen ;)

@Glacius bij je les paul kun je die kieren niet zien omdat ze verstopt zitten onder je fretboard (short tenon) of in de pup cavity (long tenon)

drap
1 februari 2007, 11:27
tja... ook dit wijst er weer op waaraan je betaald, als je een Gibson koopt..


hoe langer ik hier op t forum zit en dit soort dingen zie, hoe zekerder ik ben dat ik nooit een gibson zal kopen.

Bij dit soort opmerkingen vraag ik me altijd af hoeveel Gibsons je dan daadwerkelijk in handen hebt gehad.

Ik durf te stellen (ik heb ze namelijk wel in handen gehad) dat lang niet alles rozegeur en maneschijn is wat Gibson aangaat, maar het merendeel zijn gewoon vreselijk goeie gitaren hoor. De enige kritiek die ik vaak op merken als Gibson lever is de prijs, maar dat zit 'm er meer in dat ik geen 3000+ euro over heb voor een gitaar, omdat ik het mezelf niet waard vind.

BLOK182
1 februari 2007, 11:29
Maar goed, die zou je dan alsnog tweedehands kunnen kopen in goede staat:p

fred dons
1 februari 2007, 11:31
drap heeft gelijk er zijn genoeg goede gibsons (vreselijk goed zou ik niet zo snel in de mond nemen) maar met ieder merk en model is het nog steeds een kwestie van gewoon uitproberen en als een gitaar echt goed is zou ik persoonlijk ook minder moeite hebben met costmetische foutjes

Orpheo
1 februari 2007, 11:33
Zou het kunnen dat wij hier vooral met dit soort afwerkingen te maken krijgen, dat de echte goede modellen niet geëxporteerd worden? Waardoor wij het idee krijgen dat Gibson aan het kloten is qua afwerking? Het viel mij de keren dat ik in New York was wel op dat er schitterende LP-tjes aan de muren van de winkels hingen, die er stuk voor stuk geweldig uitzagen...

Wizz (waar is hij eigenlijk?) vertelde dat hij de mooie modellen eruit kan halen omdat hij met de importeur in één pand zit en dus eerste keus heeft. Zal dat ook niet zo zijn één station eerder, dus voordat de gitaren Amerika uitgaan?

my thoughts exactly. ik was eens in san francisco, en ik stapte een willekeurige gitaarzaak binnen, en de les pauls die daar hingen waren prachtig. om die te vinden in NL moet je echt flink zoeken...

blimb
1 februari 2007, 11:36
my thoughts exactly. ik was eens in san francisco, en ik stapte een willekeurige gitaarzaak binnen, en de les pauls die daar hingen waren prachtig. om die te vinden in NL moet je echt flink zoeken...
ah maar daar moet je oo je "vakantiegevoel" bij optellen en de bijzondere winkel en alle omgevingsfactoren. Die hebben zeker invloed op je beoordeling.

drap
1 februari 2007, 11:57
Maar goed, die zou je dan alsnog tweedehands kunnen kopen in goede staat:p

Like I did! :) Maar ook daarin moet je vreselijk veel mazzel hebben hoor. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op mijn Gibson ook zo de nodige cosmetische foutjes heb kunnen ontdekken, maar dan moet je ook flink streng kijken voor je ze ziet.

Ik heb bij een forumlid hiero eens twee linkshandige Gibsons mogen bespelen, een les paul studio en een ES-335, dat was niet best. En dan te bedenken dat die ES, het was ook nog een sunburst en linkshandig, toch tegen de 3000 euro moet opleveren als je 'm nieuw moet kopen. Ik dacht persoonlijk zelfs aan een fake bij die ES, terwijl het dat toch echt niet was. Ik beloof je, een Epiphone was een klassegitaar vergeleken bij deze. En die studio, het geluid deed mij bijna net zo huilen. De Epiphone les paul custom die ik die middag meehad (wel met Seymour Duncan '59ers) ter inruil voor een tele klonk tig keer beter dan die studio. Maar goed, daar staat tegenover dat ik een keer een SG standard in handen heb gehad waardoor ik toen zeker wist dat ik een SG wilde, zo goed was dat ding.

koennie
1 februari 2007, 12:57
Like I did! :) Maar ook daarin moet je vreselijk veel mazzel hebben hoor. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op mijn Gibson ook zo de nodige cosmetische foutjes heb kunnen ontdekken, maar dan moet je ook flink streng kijken voor je ze ziet.

Ik heb bij een forumlid hiero eens twee linkshandige Gibsons mogen bespelen, een les paul studio en een ES-335, dat was niet best. En dan te bedenken dat die ES, het was ook nog een sunburst en linkshandig, toch tegen de 3000 euro moet opleveren als je 'm nieuw moet kopen. Ik dacht persoonlijk zelfs aan een fake bij die ES, terwijl het dat toch echt niet was. Ik beloof je, een Epiphone was een klassegitaar vergeleken bij deze. En die studio, het geluid deed mij bijna net zo huilen. De Epiphone les paul custom die ik die middag meehad (wel met Seymour Duncan '59ers) ter inruil voor een tele klonk tig keer beter dan die studio. Maar goed, daar staat tegenover dat ik een keer een SG standard in handen heb gehad waardoor ik toen zeker wist dat ik een SG wilde, zo goed was dat ding.

ik heb er ook genoeg in men handen gehad en iedere keer knapte ik af op het geheel. Ik vind de meeste ontzettend mooie gitaren, maar veel te duur voor wat je krijgt. Ik hoor veel te veel verhalen gehoord dat er veel niet goed zijn en mij eigen ervaring met gibson is dus ook niet al te best.
Ik weet zeker dat er genoeg goede zullen zijn, maar ik heb ze nog niet in mijn handen gehad.
En als ik dan dit soort dingen zie als bij die SG, dan denk ik: Dat kan ik zelf beter en dat mag niet bij een merk als gibson. Straks zijn al die imitatie modelletjes beter dan gibson zelf qua constructie.
Ook dingen als headcracks heb ik alleen nog maar bij epi's gibsons gezien. Mijns inzien is dat dan gewoon een slechte constructie.

drap
1 februari 2007, 13:28
ik heb er ook genoeg in men handen gehad en iedere keer knapte ik af op het geheel. Ik vind de meeste ontzettend mooie gitaren, maar veel te duur voor wat je krijgt. Ik hoor veel te veel verhalen gehoord dat er veel niet goed zijn en mij eigen ervaring met gibson is dus ook niet al te best.
Ik weet zeker dat er genoeg goede zullen zijn, maar ik heb ze nog niet in mijn handen gehad.
En als ik dan dit soort dingen zie als bij die SG, dan denk ik: Dat kan ik zelf beter en dat mag niet bij een merk als gibson. Straks zijn al die imitatie modelletjes beter dan gibson zelf qua constructie.
Ook dingen als headcracks heb ik alleen nog maar bij epi's gibsons gezien. Mijns inzien is dat dan gewoon een slechte constructie.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat je dit soort dingen bij bijna elk merk tegenkomt. Uitzonderingen op de regel zijn dan misschien nog Fender, PRS en Ibanez.

Wat betreft de welbefaamde headcrack (m'n SG heeft er ook ooit eens één opgelopen bij z'n vorige baasje), dat zit 'm naast de constructie ook in het soort hout en staat helemaal los van Epi's of Gibsons. Ook andere merken met een dergelijk type hals kun je maar beter niet voorover laten vallen.

fred dons
1 februari 2007, 13:46
inderdaad er zijn meer matige merken maar waar de meeste bij Gibson over vallen is dat het een gitaar uit een hoger prijs segment is

ik kan naast die drie die jij noemt nog wel wel merken uit de zelfde prijsklasse noemen die de gibson problemen niet hebben (anderson, suhr, hamer, mcnaught, thorn, peavey,esp (niet de ltd dus!) etc)

en die nek constructie is helaas traditie (meeste gibson puristen willen niet anders) maar is hierdoor wel een zwakke plek die we gibson dan weer niet kunnen aanrekenen

gerrekat
1 februari 2007, 14:49
dara hebben zelfs peperdure Gibson LP's last van, de necks zijn vrjiwel allemaal slecht gezet, "rocker" joints noemen ze dat.

Rinze
1 februari 2007, 15:25
Ik heb van de zomer een aantal SG's uitgeprobeerd, vond over het algemeen de afwerking echt triest, ook van de frets: slecht /niet afgerond, slecht afgeschuind aan zijkant hals, slecht gepolijst. Bij Tonika een Gibson SG Special en een Epi SG vergeleken, de Epi speelde en klonk beter, vond ik. Nu heb ik het idee dat SG's vaak slechter afgewerkt zijn dan Les Pauls, maar voor dat geld vond ik het bar en boos.

Dus toen heb ik voor 700 Euro een tweedehands Framus Tennessee Custom gekocht, topgitaar! Voorbeeldige afwerking, body van uitgehold mahonie met een massieve, gewelfde tigerstripe esdoorn top, SD's, perfekt werkende stemmechanieken, nieuwprijs zo'n 1300 euro. Daar kan Gibson een puntje aan zuigen. Het is dat SG's klassiekers zijn en dat je zeker bent van een hoge inruilwaarde (want men betaalt voor de naam), maar anders zou ik er niet weer naar om kijken.