PDA

View Full Version : Speakercab vraag



Nobrain
31 januari 2007, 20:15
ik zit te denken om een keer een speakercab te bouwen.
is er nog iets belangerijks wat ik moet weten als ik met zoiets begin??
bijvb:
-wat voor een speakers mag ik gebruiken?
-gesloten of open cab?
-en hoe meot ik een speaker aansluiten aan een jackingang?
graag advies

Kim Wilson
31 januari 2007, 20:26
Hey,

In dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59422&highlight=fotoverslag)staat een heel verslag van mijn cab. Daar staat de bouw van begin tot eind in omschreven.

Welke speakers je wilt, is afhankelijk van je versterker en je voorkeur qua geluid.

Een open cab geeft minder laag en open geluid, vaak voor blues wel interessant. Voor een strakke sound, strak geluid moet je een dichte cab hebben.

En aansluiten op een jackingang? Gewoon solderen.


Succes!



EDIT>
En als je denkt dat je goedkoper uit bent dan de winkel, kom je bedrogen uit. :D

Nobrain
31 januari 2007, 20:41
dat zag er goed uit! mijn complimenten.
maar waar kan ik goedkope speakers kopen voor m'n cab, ik heb geen zin om 100 euros uit te geven voor één celestion speaker.
ik wil gewoon een simpele speaker, liefst van 12 inch.
het wordt dus maar een 1x'12' cab!

Kim Wilson
31 januari 2007, 20:51
Je zou marktplaats in de gaten kunnen houden. Maar nieuw vind je een Celestion niet onder de 100 euro, idd.

AART
31 januari 2007, 21:11
Als je het doet om goedkoop uit te zijn: Zet het uit je hoofd!

Zoals Kim W(he, al es nagedacht over een carriere als crimineel?) al zegt, je vind nauwelijks goede speakers voor onder de 100 euro.

Eminence heeft wel wat, de Governor, maar het moet net je smaak zijn.

Speakers bepalen best veel van je geluid, vooral goedkope speakers zullen het goed verneuken.

Daarnaast moet je het goede hout hebben en moet je rekenen op 250 a 350 euro bouwkosten.

Mocht je het willen doen omdat je het leuk vind en zelf een cab naar eigen specs wil bouwen, doen! Maar ik heb het gevoel naar aanleiding van je andere posts dat dat niet het geval is en dat je ook nog niet heel veel verstand van versterkers en gitaren hebt, dus denk eerst goed na voor je eraan begint.

Ergens in dit gedeelte staat ook een topic van de bouw van mijn cab.

Kim Wilson
31 januari 2007, 21:13
...
Zoals Kim W(he, al es nagedacht over een carriere als crimineel?) al zegt, ...
Zeg eeh, wat bedoel je daar precies mee? :sneaky:



:D

AART
31 januari 2007, 21:35
Zeg eeh, wat bedoel je daar precies mee? :sneaky:



:D

Mijn goede matti, Willem H hier, heb nog wat adressies en een .50 liggeh, enne voreg zich af of jij eh.....

Kim Wilson
1 februari 2007, 09:14
Mijn goede matti, Willem H hier, heb nog wat adressies en een .50 liggeh, enne voreg zich af of jij eh.....
Oh dat! Prima, kom vannacht om 02:00h maar naar pier 6, klop aan bij het grote groene pakhuis met de grote "215" op de deur en vraag naar "de pelikaan".



Enneh, mondje dicht verder hè! ;)

Nobrain
1 februari 2007, 10:56
lol :satisfie:

Kim Wilson
1 februari 2007, 10:59
Ja, wij zijn ons er twee... :sssh:

SimonS
1 februari 2007, 11:09
je vind nauwelijks goede speakers voor onder de 100 euro.
Dat is m.i. onzin. Eminence heeft een hele lijn met kwalitatief erg goede speakers (RedCoat/Patriot) die alom erg wordt geprezen om zijn goede prijs/kwaliteitsverhouding. Sommige modellen zijn regelrechte clonen van Celestion's, niet te onderscheiden.

AART
2 februari 2007, 18:59
Dat is m.i. onzin. Eminence heeft een hele lijn met kwalitatief erg goede speakers (RedCoat/Patriot) die alom erg wordt geprezen om zijn goede prijs/kwaliteitsverhouding. Sommige modellen zijn regelrechte clonen van Celestion's, niet te onderscheiden.

I know, maar dat loopt toch ook al gauw tegen de 80-90 euro op de governor en GB 12 na.

Ik speel btw zelf ook met eminences hoor.

SimonS
2 februari 2007, 21:45
ja dat wist ik :) ik zie trouwens net dat de Eminence speakers in prijs zijn gestegen, beetje jammer...

AART
2 februari 2007, 21:57
ja dat wist ik :) ik zie trouwens net dat de Eminence speakers in prijs zijn gestegen, beetje jammer...


Ja, idd jammer.

Waarom verkoop je al die spullen eigenlijk, op zoek naar iets nieuws(wat?)? :)

SimonS
3 februari 2007, 16:34
tja een constante verandering van muzieksmaak (bij mij simpel gezegd van harder naar zachter :) ) heeft iedereen wel. Zodoende ben ik de huidige spulletjes een beetje ontgroeid. Stuk voor stuk allemaal prachtige spullen, vooral de Ibanez is heerlijk...maarja... als je alleen maar op de singlecoilstanden speelt, en op 't cleankanaal... ach...

AART
3 februari 2007, 17:11
Dat hebben er meer. Ik gelukkig (nog) niet. :)

Maar die amp kan toch wel redelik veel aan qua clean werk?

SimonS
3 februari 2007, 18:07
zekers, prachtige clean! maar qua versterking ben ik andere (DIY) dingen van plan + wat downscaling (die DC2 is oerend zwaar+groot, en ik ben een student met weinig ruimte en geen auto...)

*edit, maar laten we nu weer ontopic gaan, daar is de TS meer mee geholpen! speakerkasten dus :)

AART
3 februari 2007, 18:18
Haha ok.

Verder speakerkast info dan maar:

simpele 1x12:

12" Eminence The governor(thomann) € 59
hout(18 mm berkenplex)/plankjes € 50
Hout/lijm/schroeven € 20
Tolex € 40
Grille(bv webbing) € 20

Maakt totaal € 189

Dit is een voorbeeld met een goedkope speaker, maar hij is wel ok.
Maar lager zul je qua prijs niet echt komen...

GoOZ
10 februari 2007, 14:26
uhm misschien een domme vraag, en wrs eentje die al eerder gesteld is, ma da tolex heeft da ook maar EEENIGE invloed op et geluid of isda echt puur om mooi te wezen??
ksnap ni goe wrom alle cabs er zo hetzelfde grijs uit moeten zien, kan toch ni iedereen eve mooi vinden dus dachtik da et wel iets me et geluid temaken moest hebben (en ja ik ben op de hoogte van uitzonderingen van orange en marshall, ma overt algemeen houden de meeste mensen zich toch aan simpel donkergrijs/zwart tolex)

mvg

bert k
10 februari 2007, 15:12
De tolex is alleen voor het mooi. Er zijn allerlei kleuren en soorten. Ik heb zelf wel eens gedacht aan snakeskin...Ps. kan je wat normaler Nederlands schrijven? Dit is echt onleesbare MSN-bagger, dat wordt niet zo gewaardeerd hier...

chennie
17 februari 2007, 06:01
hmm ik kwam voor mn 2x12 cab met V30 uit rond de 450-500 euro. Totaal afgewerkt. Je moet inderdaad niet voor het geld iets zelfbouw doen. Alleen als je het leuk vindt om te doen, of wanneer je bepaalde configuraties, zoals jij het precies wilt hebben niet kan vinden/bestaat.

Ik heb overigens de Mesa 2x12 maten en specs gebruikt, die kasten van hun zijn iets van 800 euro. Maar goed, ze zullen wel beter klinken.