PDA

View Full Version : Snaardikte



Scip
31 januari 2007, 10:15
Als ik een solo op de hogere (de dunne) snaren speel, vind ik het eigenlijk behoorlijk 'iel' klinken. De tone is wel goed alleen gewoon iets te dun. Is dit op te lossen met dikkere snaren? Ik heb er nu gewoon een standaard setje op liggen (0.09) volgens mij?

jimihattricks
31 januari 2007, 10:23
tja, snaren... al heel veel topics over geweest vermoed ik, maargoed altijd voer voor discussie..

ik kan alleen uit eigen ervaring spreken.. ik ben op mijn strat begonnen met .009 snaren, en vond het geluid ook iets te dun, inmiddels zit ik op .012 en heb ik de sound die ik zoek..

echter, het zijn niet alleen je snaren die je geluid bepalen, daar komt zoveel meer bij kijken..

true, SRV speelde met .013 ofzoiets en dat klonk megavet!

maar ik heb ook wel s gelezen dat die gasten van slipknot met .010s spelen en dan ook nog downtunen - slappe hap zou je dan denken - maar je kunt hun geluid moeilijk iel noemen (geen fan overigens)..

Anyway, ik weet niet op wat voor gitaar je speelt, maar .010s op een strat kan ik alleen maar aanraden, voor een les paul-scale gitaar zou ik zeggen minimaal .011s, maar it's all just a matter of taste..

Kim Wilson
31 januari 2007, 10:25
Volgens mij speelt ZZ Top met .009 op de Les Paul. En dat is toch ook geen dun geluid. :)

Hector_Tsolodimos
31 januari 2007, 10:25
Als ik een solo op de hogere (de dunne) snaren speel, vind ik het eigenlijk behoorlijk 'iel' klinken. De tone is wel goed alleen gewoon iets te dun. Is dit op te lossen met dikkere snaren? Ik heb er nu gewoon een standaard setje op liggen (0.09) volgens mij?
dat is ZEKER op te lossen door op dikkere snaren te spelen
probeer eerst 010 uit, dat is al een stuk beter
en werk langzaam, als je nog meer tone wilt, naar de 011 toe
succes er mee (ik heb op alle 3 de snaren gehad, tijden lang, op meerdere gitaren)

succes ermee

Ic3gl0vE
31 januari 2007, 12:14
Yngwie malmsteen speelt op 008 en die heeft ook wel een dikke tone altijd. Dikke re snaren lossen niet per definitie je probleem op, maar het kan wel helpen.

savale
31 januari 2007, 12:21
Yngwie malmsteen speelt op 008 en die heeft ook wel een dikke tone altijd. Dikke re snaren lossen niet per definitie je probleem op, maar het kan wel helpen.

Ik vind dunnere snaren persoonlijk lekkerder spelen, maar het heeft zin om te experimenteren met wat dikkere snaren als het je vooral om de klank gaat. Dikkere snaren klinken nu eenmaal wat voller. Probeer eens 0.10 en 0.11

silenus
31 januari 2007, 12:23
...Dikke re snaren lossen niet per definitie je probleem op, maar het kan wel helpen...

+1
+ wat ook wat kan helpen is je pick-up aan de dunne snaren kant verlagen of, als het kan, je polepieces van die snaren beetje naar beneden schroeven...

Gitaristje 18
31 januari 2007, 12:24
Het kan misschien ook aan je elementen liggen. Ik had op mijn gitaar in de brug een nep Bill Lawrence zitten, ik vond hem te iel. Ik heb er een Seymour Duncan SH4 in laten zetten. Echt een hele verbetering. Hij is nu wat voller en hij zingt meer.
In de brug had ik dacht ik een Washburn 621 zitten. Die vond ik zwaar te modderig. Heb er een Seymour Duncan SH1 in laten zetten. Dat was ook een wereld van verschil. Ik krijg daarmee met .010 dikte echt zo'n prachtige volle, maar toch weer heldere ronde zangtoon als je op de hoge e snaar in het gebied van de 15e fret speelt.

Rinze
31 januari 2007, 13:46
Alle elementen in de keten vanaf de snaren tot aan je speakers hebben invloed op je geluid. .009 vind ik zelf elastiekjes, ik speel .010 (op Fender-mensuur) en .011 (op Gibson-mensuur).


Je zou dikkere snaren kunnen proberen, maar je gitaar, het hout ervan, de hardware EN de afstelling zijn ook zeker van belang. En om mee te beginnen: je plectrum en je aanslag!

Je kunt wel dikke snaren nemen, als je dan met zo'n heel dun, verend plectrums speelt krijg je nog een dun geluid. De gitaristen van Slayer spelen .009 maar dan wel met megadikke plectrums. Over Billy Gibbons van ZZTop heb ik zelfs gelezen dat ie op .008 speel...

Je moet de verschillende faktoren die van invloed zijn op je geluid niet afzondelijk bekijken maar in samenhang. Je hoort ze tenslotte ook samen.

Kijk op mijn site anders eens op http://www.rinzesgitaarweb.nl/geluid.html, daar wordt ook een en ander uitgelegd, zoals ik het zie tenminste...

Scip
31 januari 2007, 18:31
Maar als je van dikte veranderd moet je hem eigenlijk toch ook opnieuw afstellen? Moet er dan veel afgesteld worden of moet je dan alleen aan de zadeltjes van de brug draaien totdat ze goed zijn?

Rinze
31 januari 2007, 19:18
Klopt, je moet de kromming van de hals waarschijnlijk een beetje bijstellen, mischien de snaarhoogte ook (doordat de hals anders gaat staan)en de intonatie moet even opnieuw ingesteld.Ik stuur je een PDF met de benodigde info.