PDA

View Full Version : Graag jullie gewaardeerde mening...



Frits van Mourik
30 januari 2007, 23:01
Beste mensen,

Graag jullie gewaardeerde mening over het volgende liedje:

http://www.studiohetpand.nl/mp3/song2.mp3

Het gaat me er niet om, of je het een leuk/mooi/klote/waardeloos liedje vind,
maar hoe je de geluidskwaliteit (ondanks de mp3-verminking) ervaart.
Dit naar aanleiding van een discussie. De song is nog niet gemasterd.

Schiet U maar...

Martien
30 januari 2007, 23:42
Nou zo even zonder de discussie gevolgt te hebben, vind ik het allemaal wel goed klinken,
soms een beetje ver weg en wat kleine dingen die ik anders gemixt zou hebben.
vocalen iets meer mid en hoog en klein tikje harder enzo.

Maar qua kwaliteit, ik zou er tevreden mee zijn denk ik,
maar wat is de setup?

bobdieleman
31 januari 2007, 00:10
veel te braaf, te veel gepand om het interessant te maken (ben ik bang), en de instrumenten 'blenden' niet, daardoor klinkt het wat steriel, maar dat ligt waarschijnlijk aan de manier van opnemen en de visie van de producer/muzikanten. wel erg goed uitgevoerd en aardig liedje

ps. maar ook ik weet niet waar de discussie over gaat natuurlijk

Han S
31 januari 2007, 00:50
Jullie begrijpen het niet helemaal, Frits wil weten wat je van de geluidskwaliteit vindt en niet hoe je de mix vindt, dus sec het geluid en de kwaliteit daarvan.

Dat de drummer harde en zachte snareklappen geeft komt omdat hij eigenlijk geen drummer is. Ik ken dit nummer en ik weet dat het door één iemand is ingespeeld (dacht ik) in een uur of drie en een half.

Ik denk dat ik ook weet waarom Frits het vraagt, klopt dat Frits?

piezo
31 januari 2007, 01:52
AAAAARGH!!!
John Denver is teruggekeerd op aarde. :eek:

Maar even over het geluid. Weinig mis mee. De akoestische gitaar had wat mij betreft ijler of sprankelender gemogen, dat is alles.

Ic3gl0vE
31 januari 2007, 02:00
geluidskwaliteit is op zich prima, alleen op mijn koptelefoon (sennheiser hd500) lijken de bas en de basdrum elkaar af en toe flink in de weg te zitten: dat voelt niet comfortabel aan mijn oren.
Gitaar zou van mij wat meer naar voren mogen komen.

ruezzz
31 januari 2007, 09:22
Voor mijn gevoel is het een prima transparante registratie van alle instrumenten + zang.
Daar kun je in de mix nog elke gewenste kant mee uit.
Geluidstechnisch zit het dus wel goed lijkt me.

OT: Voor de mix zou ik een en ander wat meer samensmelten, nu is het wel erg transparant. Een aantal instrumenten die wat meer op de achtergrond liggen misschien iets harder, zodat het wat meer vult/samensmelt.

Maar voorlopig zou ik het zelf nog niet zo voor elkaar krijgen, denk ik.
Ik weet wel wat ik wil horen, maar om dat ook technisch (mikeplaatsing, mixage, mastering) voor elkaar te krijgen is verhaal twee. Daar gaat nog wel wat leer en probeerwerk inzitten ;-) Ach, ben ik weer van straat af...

Albert
31 januari 2007, 09:30
Klinkt op zich prima. Het is een beetje lastig te beoordelen, want het kan best zijn dat je bepaalde dingen expres hebt gedaan. In ieder geval:

Mis wat helderheid bij de akoestisch gitaar. Basgitaar mist wat definitie, is wat onduidelijk. En de stem vind ik het minste wat klank betreft: lijkt of er een soort dekentje overheen ligt: mis wat hoog --> helderheid. Misschien andere microfoon gebruiken voor de stem? Galm vind ik wel lekker (beetje kameridee). Het is allemaal niet echt problematisch. Denk dat je met een goede eq dit best bij kunt sturen. Het is echter maar net wat je wil. Wel lekker nummer trouwens.

Han S
31 januari 2007, 11:26
Frits vraagt naar hoe je het vindt klinken, meer niet. Hij heeft dit niet zelf opgenomen, er is discussie over dit nummer op het internet.

Zoals ik al eerder zei is dit nummer in 3.5 uur opgenomen door iemand die alles zelf heeft gedaan en met één soort en type microfoon. Meer vertel ik er niet over omdat ik dan Frits in de wielen rijd.

Er zit ook percussie in in de vorm van een shaker en een tamborine, wat ik overigens op mijn PC speakertjes niet kan ontdekken.

Persoonlijk vind ik het knap gedaan, maar het klinkt niet geweldig.

guhlenn
31 januari 2007, 12:04
ik vind het wel ok. mis wel idd. iets van defintie , maar voor één man, één mic en 3 uur is denk ik chapeau! toch de meest gepaste reactie. Waar si de discussie? ben wle benieuwd want krijg een vermoeden wleke kant die uitgaat.

Han S
31 januari 2007, 12:30
Deze song is onderdeel van nogal wat discussie op het internet, maar ik moet ff wachten op Frits want ik weet niet precies wat zijn bedoeling is.

Frits van Mourik
31 januari 2007, 23:40
Wel potverdomme Han, ouwe boef, je hebt me dóór!!!:sneaky:

Nu dan, de gehele song is opgenomen met slecht één type microfoon;
de zo vaak verguisde SM 57.

http://www.studioreviews.com/57song.htm

Niet geweldig, OK, maar zeker niet beroerd.
Toch?:dance:

bert k
31 januari 2007, 23:59
Geweldig! Ik heb nu pas geluid ter beschikking, dus ik ben niet objectief meer. Leuk dat in de reacties af en toe watweinig sprankeling wordt waargenomen, dat mag je dan ook wel verwachten. Neemt niet weg dat ik de 57 er erg mooi uit vind komen, hij houdt zich prima. De verschillen tussen mics blijken toch wel dicht bij elkaar te liggen. De vent die dit heeft opgenomen weet echt waar hij mee bezig is.

Han S
1 februari 2007, 00:06
Tja Frits, Dan Richards loopt al een tijdje met deze opname langs de forums te leuren, dus ik kon hem al.

Goed gedaan idd, maar als hij een paar mooie SDC's als OH had gebruikt, een mooie LDC op de stemmen en nog hier en daar een mooi microfoontje, had het zeker een stuk opener geklonken en meer gesprankeld.

Maar je ziet dat een slimme jongen ook met een stuk of wat middelmatige mics als de 57 een zeer redelijke opname kan maken.

Maar dan vraag ik me dus af hoe hij had geklonken met alleen maar MD421's of alleen maar M88's of alleen maar RE20's, (even adem halen) of alleen maar C414's of alleen maar U87's.

En zo kun je uren doorgaan, je komt dan op het topic 'Desert Island mic'.

Frits van Mourik
1 februari 2007, 00:16
En ik had zo gehoopt, om ook jou 'es op het verkeerde been te zetten... helaas!

Han S
1 februari 2007, 00:28
En ik had zo gehoopt, om ook jou 'es op het verkeerde been te zetten... helaas!

Valt niet mee Frits, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik die opname heel redelijk vind. De Amerikanen zijn helemaal wild van de 57, ik heb het nooit gevonden met dat ding.

Dan Richards postte op home recording dat ze een shootout hadden gedaan met een zanger en een hele rij microfoons, waaronder een Telefunken ELA-M 251 van $20.000 en een Neumann M149.

En dan beweert hij dat de 57 de winnaar was. En dan hoop je serieus te worden genomen?

Hiero: http://www.homerecording.com/bbs/showthread.php?t=227281&page=1&pp=25

El Capitain
1 februari 2007, 02:46
Nou ja, ik vind het best profi klinken.
Transparant is inderdaad wel redelijk het goede woord: je kan alles goed horen.

Behalve de kick en de percussie (die ik wel gehoord heb) vond ik het wel goed klinken.

guhlenn
1 februari 2007, 08:52
hehehe, het verschil tussen een sm57 en een condensor is 'night and day' maar, de vergelijking is ook soort van krom, want idd. kan een stem dusdanig zijn dat de sm misschien het best is. om een mic te beoordelen lijkt een neutralere bron beter. akoetsische gitaar ofzo...

op snare blijft ie lekker klinken though... hij geeft zo'n lekker 'whack' sound eraan. misschien meer een truuk dan een goede sound, but still...

TIMBER
5 februari 2007, 09:20
Tja vind ook dat de basdrum en basgitaar niet in harmonie staan en dat de zang en gitaar wat helderder en dynamischer had gekund. Maar al met al vind ik het verder toch heel goed klinken. Denk dat veel bezoekers van dit forum zeer tevreden zouden zijn met zo’n productie mede omdat vele homestudio hobbyisten toch al hun opnamen met 1 a 2 mics maken omdat budgettair gezien men al blij is over 1 kwalitatief goede mic te beschikken.

Al begrijp ik dat je op professioneel niveau je vooral gezien de insteek van de opname een hele andere discussie krijgt maar dan is de vraagstelling verkeerd. Tenminste ik was nogal verrast door de redelijk harde kritiek op deze verder hele aardige productie. Maar idd als het hier alleen maar gaat om het bewijzen van een standpunt kan ik me dat begrijpen.

Ik bedoel te zeggen als het gaat om het bewijzen van de functionaliteit van de SM 57 kun je dat tweeërlei opvatten. Enerzijds komt hij op gebied van zang en akoestische gitaar te kort want met een condensator mic had je in deze toch zeer open mix dit veel helderder neer kunnen zetten. Anderzijds kun je ook stellen dat je met een niet al te dure mic en dus weinig budget een hele aardige opname kunt maken en dat vind ik gezien de insteek van dit forum toch zeer positief.

amon
23 februari 2007, 12:52
Is dit met slechts 1 SM57 gedaan en heel veel takes of een heel drumstel opgemiced met sm57's, etc?