PDA

View Full Version : Jazz Gitaar



Henkes
30 januari 2007, 22:16
Hallo,

ik ben op zoek naar een betaalbare jazz gitaar (hollowbody)
Ik heb hier in enschede in de American Guitar Store op een tweetal Electromatics van Gretsch gespeeld, ze speelden wel lekker maar ik vond het geluid niet alles... maar ik denk dat dit komt door de versterker waar ik op speelde, en de snaren die er op lagen.
Maar wat ik vragen wou... heeft iemand ervaring met de Electromatics?

Ook heb ik bij Feedback de Epiphone ES175 gezien voor niet al te veel geld,
hij ziet er wel heel gaaf uit, maar ik heb voorlopig geen tijd om hem te gaan testen bij feedback. Heeft iemand ervaring met deze gitaar? Of zou iemand die in de buurt van een Feedback winkel woont hem willen testen voor mij? :P

bert k
30 januari 2007, 22:36
Kijk maar in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86824), veel info.


Kijk ook eens naar Richwood, heel goedkoop uit China, maar er zitten fijne exemplaren tussen. Ze maken alerlei kopieen van hollow-bodies.

Eko
30 januari 2007, 23:24
Henkes,
Als je van varsseveld naar Ensche rijdt , pak dan een weggetje verder en rijdt een naar de Guitarcentre in Wierden. Ook daar hebben ze wat hangen in redelijke prijzen. Ze hebben een site met foto`s e.d. Mailen kan nooit kwaad.
Nee, ik heb geen aandelen of optieregelingen bij Harold. Wel hebben ze mij 2 van de meest fantastische gitaren verkocht. 1 x ColeClark en 1 x Fender USA Hardtail.

guitartub
31 januari 2007, 09:56
Gretsch gitaren voor jazz moet een beetje je smaak zijn. De dure Japanners klinken zelfs fantastisch maar kun je dat geld ophoesten? Ik heb zelf een Koreaanse Gretsch Synchromatic die ik iets jazzier vindt dan de Electromatics. De Kor. Synchr. zijn uit de productie genomen en je komt ze wel eens tegen voor redelijke prijzen. Ik kan het je aanraden.
Verder is de markt overspoeld met budget jazzers die aanvaardbaar spelen en klinken zoals Ibanez Epiphone Richwood en Washburn om er maar eens een paar te noemen. Ik heb zelf de Washburn HB15 voor studiedoeleinden en als back up voor mijn Gretsch. De HB15 is (mits goed afgesteld) goedkoop en goed.
Suc6 met je zoektocht en probeer vooral veel uit.

thefox
31 januari 2007, 10:12
Ik heb deze laatst gekocht, 670 euro ofzo, speelt lekker, mooi strak geluid enzo! Een aanrader. En hij ziet er ook nog eens chique uit

http://ibanez.com/hollow/guitar.aspx?m=AF105

Ibanez AF 105NT

guitartub
31 januari 2007, 10:27
Ik heb deze laatst gekocht, 670 euro ofzo, speelt lekker, mooi strak geluid enzo! Een aanrader. En hij ziet er ook nog eens chique uit

http://ibanez.com/hollow/guitar.aspx?m=AF105

Ibanez AF 105NT

Idd ook een vette aanrader, een chique gitaar die in een chique koffer wordt geleverd. Toen ik m testte kreeg ik er een Benson achtig geluid uit. SUPER!

TMKXL
31 januari 2007, 11:37
Ik heb ook op die AF105 Custom gespeeld, maar dan de versie met een floating pickup bij de neck, een echte jazzer dus. Wat een super gitaar zeg, absolute aanrader. Speelde lekker, klonk heel goed (lekker helder rond hoog in het geluid maar toch die lekkere warme doffe jazz sound) en hij ziet er fantastisch uit, heel erg goed afgewerkt. :)

thefox
31 januari 2007, 11:52
Jah ik heb er inmiddels al heel wat uurtjes op gemaakt en ik moest hem maandag ook even in mn popband gebruiken omdat mn main gitaar op onderhoud is. Enneh, het is wat harder werken, maar met distortion klinkt ie ook goed!!, lekkere rock solo's op gespeeld. Alleen voor funk vind ik hem wat minder, maar zelfs dat moet wel kunnen, het is alleen wat ander geluid

Tupelo
31 januari 2007, 12:53
En waar ik dan niet tegen kan:

Probeer eens wat oude Höfners uit!

Zitten onwijs lekker klinkende en spelende jazzbakken bij, bovendien net iets meer fetisj/verzamelaarswaarde dan een zoveelste epiphone, richwood etc.

guitartub
31 januari 2007, 14:33
En waar ik dan niet tegen kan:

Probeer eens wat oude Höfners uit!

Zitten onwijs lekker klinkende en spelende jazzbakken bij, bovendien net iets meer fetisj/verzamelaarswaarde dan een zoveelste epiphone, richwood etc.

Of FRAMUS
zelfde verhaal.

Mitch
31 januari 2007, 16:00
Die Artcore Custom vond ik na een dagje budget (semi)hollobodies testen zonder meer de beste gitaar. Bang for the buck-winnaar was de Dean Palomino, die wordt voor 399E aangeboden. Minder mooi en helder dan de Custom (die natuurlijk een stukkie duurder is) maar aanmerkelijk beter, vooral versterkt, dan de Iba's in diezelfde prijsklasse.

Henkes
31 januari 2007, 20:30
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga zeker de Ibanez uitproberen als ik hem kan vinden!
Ook de andere geopperde merken ga ik eens onderzoeken!

Ik heb sinds kort een Fender Hot Rod DeVille 212 Buizenamp, en ben erg benieuwd hoe een hollow-body hier over gaat klinken!
M'n LP's en m'n squier klinken iig wel erg vet :D

p604p603
31 januari 2007, 21:27
Probeer eens een Hagstrom. Zeldzaam van een goeie kwaliteit en ook nog een goede investering. Staat er 1 op Marktplaats. Niet van mijzelf hoor. Heb zelf getwijfeld om deze gitaar aan mijn verzameling toe te voegen maar het is mijn merk niet.

Henkes
1 februari 2007, 00:20
Probeer eens een Hagstrom. Zeldzaam van een goeie kwaliteit en ook nog een goede investering. Staat er 1 op Marktplaats. Niet van mijzelf hoor. Heb zelf getwijfeld om deze gitaar aan mijn verzameling toe te voegen maar het is mijn merk niet.

Degene die ik op marktplaat vind is een 12-string, maar ik ben op zoek naar een 6-string... heb je enig idee of een muziekwinkel in nederland deze gitaren ook verkoopt? Ziet er wel cool uit namelijk, maar ik wil hem wel uitgeprobeerd hebben...

Orpheo
1 februari 2007, 00:33
ik heb onlangs een epi zephyr getest. een 3 pupper met p90's. goddamn wat een heerlijk gitaartje! maar ik vind de gretsches lekkerder. de epi was iets te warm voor mij. maar ja, ik wilde 'm ook hebben voor rockabilly, en niet voor jazz. voor jazz is ie waarschijnlijk perfect.

Henkes
1 februari 2007, 00:43
Het grootste probleem bij mij is toch wel het testen...
Meestal ben ik aangewezen op zaken in wat grotere steden, en afgezien van Enschede heb ik weinig mogelijkheden om 'eventjes' naar een stad te gaan om een gitaar te testen. Ik ben vaak aangewezen op de modellen die ze hier in Enschede (en in Guitar Centre Wierden, ga ik binnenkort checken, thx for the tip!) hebben staan, of bij de lokale muziekhandel bij mij in de buurt...
En aangezien er bij mij in de buurt niet heel veel vraag is naar jazz-bakken hebben ze altijd veel te veel strats en les pauls op voorraad, en te veel beginners gitaren, en dus weinig 'exclusieve' gitaren...
Als ik binnenkort eens een dagje vrij heb ga ik eens een dagje bij Feedback rondkijken denk ik...

Nou komt meteen mijn volgende vraag, Feedback heeft 3 vestigingen, maar is er een vestiging die je aanraad, wat betreft jazz-bakken dan? Ik moet er toch een dag voor uit gaan trekken, maar dan ga ik natuurlijk het liefste naar de zaak waar ze de meeste jazz-bakken hebben liggen ;)

thefox
1 februari 2007, 08:29
Kun je niet naar duitsland gaan: musik-produkiv.de?

Henkes
1 februari 2007, 08:50
Music Produktiv is inderdaad ook een goeie, het is alleen een uur of 2 rijden...
Misschien maar weer eens een dagje uit van maken met de rest van m'n bandleden... daar vermaakt iedereen zich wel een dagje :P

Ik hou jullie op de hoogte...

TMKXL
1 februari 2007, 10:39
Ik woon in Drachten, Friesland en toen ik er heen ging was het 2 uur rijden, dus ik denk dat het vanaf Enschede minder dan 2 uur duurt?

Henkes
1 februari 2007, 12:59
Ik woon in Drachten, Friesland en toen ik er heen ging was het 2 uur rijden, dus ik denk dat het vanaf Enschede minder dan 2 uur duurt?

Niet in mijn Vintage Peugeot 309 die niet harder meer wil dan 130... :P

thefox
1 februari 2007, 16:28
En het is natuurlijk altijd slim om van tevoren even te bellen of ze de gitaren die je wilt uitproberen op voorraad hebben....

guitartub
1 februari 2007, 18:45
Heb gisteren mijn Gretsch Synchromatic (jazzer) meegenomen naar de repetitie met mijn rockband. NB ik gebruik deze gitaar bijna hoofdzakelijk in mijn jazzband, MAAR WAT EEN SOUND: karakteristiek, geen feedback problemen (toch op een hoger volume spelend als in mijn jazzbandje). een earopener. Het ding bleef wonderbaarlijk overeind.
Ik zou toch die Gretsches meenemen in je testfase.

frekie
1 februari 2007, 21:10
Ik heb vorig jaar zomer bij de lokale gitaar boer een Richwood RE450 besteld voor zegge en schrijve 250 euri. Ok zit wel wat werk aan maar wat wil je voor dat geld. Ben er nu weer op aan het spelen, as zondag jamsessie bij mij in het dorp, ga ik er de blits mee maken :cooler:
http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RE450.htm

tomcat
2 februari 2007, 10:30
Heb ook wat Jazzers uitgetest en wou een kleine prijs betalen. Zo'n gitaar is gewoonweg leuk om op te spelen (je hoeft ze niet altijd te versterken) en naar te kijken, ook al ben je geen echte Jazzmuzikant.

De afwerking en bespeelbaarheid van de Ibanez Artcore 85 VLS benadert de perfectie ( schitterende neck, perfecte lak..) en voor zo'n prijs (ca. 400 euro) ga je nergens zo'n kwaliteit vinden. Bekijk bv. maar eens de afwerking van F-gaten bij Ibanez en Epiphone, je ziet onmiddellijk het verschil.

Ik kocht de mijne via internet (Piens België) en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Voor zo'n prijs maak je geen reis van een paar honderd kilometer.

Klank is o.k., wens je echt een supergitaar, dan gooi je er duurdere en betere pick-ups in (P90). Ben je nog redelijk goedkoop gesteld.

Tupelo
2 februari 2007, 19:43
En toch... wat geduld een goede prijs & een lekkere door de wol geverfde Höfner; dat is wat je zoekt. :sneaky: