PDA

View Full Version : Esi nEar monitoren



DarknessAwaits
30 januari 2007, 18:44
Ik ben mezelf een beetje aan het oriënteren op de actieve monitoren voor het gebruik bij mixen van onze eigen opnames van de band. Al heb ik gelezen dat vaak oude 'echt goede' hifi-speakers toch vaak de (goedkope) monitoren ver achter zich laten zit ik ook een beetje met de ruimte. Ik heb een behoorlijk volle kamer waar nog wel 2 boekenplankluidsprekertjes passen maar dus niet 2 van die reuzen.

Het budget wat ik heb is ook niet echt fenomenaal, het komt uit op zo'n 200 euro. Wat je daar voor kunt krijgen is redelijk beperkt, maar voornamelijk de Esi nEar 4 (€179,-) en nEar 5 (€99 p/st) spreken me wel aan. Zijn er hier mensen met ervaring met een van deze twee (beide mag natuurlijk ook ;)) sets?

Of is het sowieso écht onverstandig om dit aan te schaffen? Alvast bedankt.

Nog even de gegevens van de monitoren:

nEar 4
Specifications.
- Type : Dual amplified Bookshelf (one side passive)
- LF Driver : 4 inch Polypropylene curved cone with high temperature voice coil and damped rubber surround.
- HF Driver : 1 inch magnetically shield natural Silk Dome.
- Frequency Response: 100Hz - 22kHz
- Crossover Frequency: 4.1kHz
- Amplifier Power: 20W x 2
- S/N Ratio: > 100dB below full output, 20 kHz Bandwidth
- Input Connectors: 2 x TRS Balanced/ Unbalanced Input Connectors (L/R)
- Polarity: Positive signal at + input produce outward LF cone displacement
- Input Impedance: 20k ohms balanced, 10k ohms unbalanced
- Input Sensitivity: 200 mV input produces full output with Volume control at maximum.
- Protection: RF interference, output current limiting, over temperature, turn-on/off transient, subsonic filter, external mains fuse.
- Indicator: Power ON/OFF indicator on front panel
- Power Requirements: Factory programmed for either 115V ~50/60Hz,
- or 230V~50/60Hz. Power via detachable 3 circuit line cord.
- Cabinet: vinyl laminated MDF
- Dimension: 206mm(H) x 136mm(W) x 149mm(D)

nEar 5
Specifications.
- ype : 2-Way Bookshelf
- LF Driver : 5 inch Kevlar curved cone with high temperature voice coil and damped rubber surround.
- HF Driver : 1 inch magnetically shield natural Silk Dome.
- Frequency Response : 60Hz - 22kHz
- Crossover Frequency : 3.2kHz
- LF Amplifier Power : 40W
- HF Amplifier Power : 30W
- S/N Ratio : > 100dB below full output, 20kHz Bandwidth
- Input Connectors : 1 x XLR Balanced Input Connector
- 1 x TRS Balanced/ Unbalanced Input Connector
- Polarity : Positive signal at + input produce outward LF cone displacement
- Input Impedance : 30k ohms balanced,15k ohms unbalanced
- Input Sensitivity : 200 mV input produces full output with Volume control at maximum.
- Protection : RF interference, output current limiting, over temperature, turn-on/off
- transient, subsonic filter, external mains fuse.
- Indicator : Power ON/OFF indicator on rear panel
- Power Requirements: Factory programmed for either 115V ~50/60Hz,
- 230V~50/60Hz or 100V~50/60Hz;
- Power via detachable 3 circuit line cord.
- Cabinet: vinyl laminated MDF
- Dimension : 250 mm(H) x 176 mm(W) x 200 mm(D)
- Weight : 5.0 kg/unit (without packing)

Ic3gl0vE
30 januari 2007, 20:42
Ik heb ze gehoord bij musikproduktiv.

Ze klinken als FM radio's in vergelijking met iets duurdere monitoren.
Kijk eens naar Samson, die hebben ook goedkope monitoren en die klinken echt beter. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat de meeste echt kleine monitoren weinig basrespons hebben.
Zelf heb ik de Samson Resolv 65a, die kosten tegenwoordig nog maar 300 euro ofzo (per paar). Prettige speakers hoor, erg helder. Misschien alleen wat te groot voor jou? De 65a is 100w en kan echt verschrikkelijk hard. Heb in mijn kamer van 16m² het volume nooit hoger dan 2 staan en als ik de faders van mijn mengtafel op 0 zet gaat het al ècht hard.

Over KRK monitoren is bijna iedereen ook heel erg te spreken trouwens, maar die passen ook niet in je budget.

Han S
31 januari 2007, 00:55
Ga op het internet zoeken naar een paar IMF Compact Monitor 2, een paar Super Compacts of de ALS30 of ALS40, allemaal van IMF.

Staan regelmatig te koop tussen de 50 en 150 euro en die laten de meeste 'monitoren' in de budget klasse moeiteloos op grote afstand.

Ik draai al jaren met onder andere de CM2 en dat is grote klasse.

bert k
31 januari 2007, 09:31
Haha, is Han weer met zijn IMF...:) Maar hij heeft wel gelijk, hoor, supermonitors voor weinig geld. Dikke aanrader!

guhlenn
31 januari 2007, 12:07
Die CM 2 zijn erg zeldzaam Han. Gooi jou tweede set nou maar gewoon in de verkoop (en mail mij als eerste... ;) )

Han S
31 januari 2007, 12:28
Ik denk dat het wel meevalt Glen, ik heb de Compact 2, de Compact Monitor 2 (twee paren), de Compact Monitor 2A, de Compact Monitor 3, de Super Compact, de ALS40II en de enorme RSPM MK4.

De CM2 staat wel met enige regelmaat te koop en persoonlijk vind ik dit de meest geschikte voor nearfield.

guhlenn
31 januari 2007, 12:31
ik zoek er (niet zo heel regelmatig) naar maar vind ze niet (CM2a) wel veel super compact 2. Alhoewel de als40 werkelijk superb in het laag zijn, vond ik bij jou die CM2(a, dat was met basspoort toch?) net even wat gedetailleerder klinken. en het si altijd goed meer monitors te hebben ;)

duckman
31 januari 2007, 12:43
ik heb zelf de nEar 5. Er zijn zeker betere, maar voor mijn toepassingen prima.Ik heb een kleine ruimte waar ik mijn thuis studiootje heb en heb voor mezelf al lang de beslissing genomen dat betere gear kopen endless is.Ik koop nu "functioneel",dat wil zeggen het moet voldoen aan mijn verwachtingen en niet aan die van de eigneaar van een professionele studio.

En moet zeggen in die context bevallen ze prima.

Han S
31 januari 2007, 13:27
ik zoek er (niet zo heel regelmatig) naar maar vind ze niet (CM2a) wel veel super compact 2. Alhoewel de als40 werkelijk superb in het laag zijn, vond ik bij jou die CM2(a, dat was met basspoort toch?) net even wat gedetailleerder klinken. en het si altijd goed meer monitors te hebben ;)


De Compact Monitor 2 is die met de transmissielijn en poort en dit is de meest gedetailleerde monitor die ik ken.

De RSPM is minstens net zo gedetailleerd, maar met zij 103 cm en zo'n 50 kilo een beetje groot. Wel is de RSPM en ik denk ook de TLS80 in staat om lage tonen weer te geven die normaal alleen uit een subwoofer komen.

De ALS40 is een actieve transmissielijn en ik zie dat de ADAM monitor ongeveer hetzelfde doet, één woofer die iets van tot 150 gaat en de andere gaat een stuk verder. Maar de ALS40 is wat mij betreft een uniek ontwerp wat niet door anderen is geëvenaard. En dat koop je dan gewoon via Marktplaats voor 150 euro en daar laat je peperdure monitoren gewoon mee voor lul staan.

e!
31 januari 2007, 13:30
Kijk eens wat je erover vindt op www.gearslutz.com, een erg handige site als het om dit soort dingen gaat.

marc_olly
31 januari 2007, 13:40
Ik heb zelf de esi near 5 exp. set en dit voldoet voor mij prima. Je kunt voor duizenden euro's aan monitoren besteden, maar als je ruimte een ruk-akoestiek heeft, zal je altijd problemen houden.

Ik heb daarom voor nu gekozen voor een monitor waar ik lang naar kon luisteren, zonder vermoeide oren te krijgen. Pas als mijn ruimte op orde is, ga ik kijken naar wat sjiekere oplossingen.

Niet al te duur, hard genoeg voor een kleine ruimte en echt goed afgeschermd.

e!
31 januari 2007, 13:41
Ik heb trouwens ook goeie verhalen gelezen over die Yamaha HS-80's:

Klik hier (http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000rZL0DX14?Pr oductUUID=1KzVqHzmWZsAAAEQ8R1QqhV6&CatalogCategoryID=3yzVqHzlXzAAAAEORXAxe6fF&JumpTo=OfferList)

Zijn geloof ik niet Hi-Fi, maar voor 't geld zouden ze erg goed zijn, met name qua vertaling naar stereo systemen en dat is erg belangrijk in monitors. Prijs-kwaliteitverhouding is erg goed. Ze springen er vergeleken bij andere monitoren in de prijsklasse echt uit qua definitie en strakheid in 't laag.

Ik heb er overigens ook minder goeie verhalen over gelezen, maar ik zou zeker een goeie luisterbeurt geven, want ik was er zelf redelijk van onder de indruk. Enige waar ik bij deze speakers op zou letten is of je er luistermoe van wordt. Mogelijk staan er nog wat nieuwe reviews op Gearslutz.

guhlenn
31 januari 2007, 15:17
het gevaar van gearslut is dat je ofwel de duurste ADAM ofwel de duurste Barefoot wil. en dat wil je niet. oif toch iig je bankrekening wil dat niet.

DarknessAwaits
31 januari 2007, 17:12
het gevaar van gearslut is dat je ofwel de duurste ADAM ofwel de duurste Barefoot wil. en dat wil je niet. oif toch iig je bankrekening wil dat niet.

Het heet dan ook niet voor niets Gearslutz natuurlijk :).

Tsja, ik weet niet zozeer wat nou echt handig is. Ben gisteravond met de drummer nog marktplaats over geweest om te zoeken naar geschikte kleine passieve speakers: o.a. tannoy MX-1, mission 700 en ook nog een B&W set gevonden die wel aardig geprijst zijn. Maar toch heb ik voor m'n gevoel liever een actieve set(je) waar ik in 1 keer klaar mee ben. Anders moet je op marktplaats ook nog een goede 2e hands versterker vinden, en plaatsen. Dan zit je allicht toch weer boven het budget.

Die Yamaha HS-80's zien er wel erg aantrekkelijk uit, ook een behoorlijke woofer volgens mij (?). Maar is wel een beetje 2x mijn budget :(. http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/de_DE/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000c2I3grnz?Pr oductUUID=CvPVqHzmm8oAAAEQuIdQqhV5&CatalogCategoryID=3yzVqHzlXzAAAAEORXAxe6fF&JumpTo=OfferList kost zo'n 225 euro, is dat dan wellicht een goed/leuk setje voor thuis?

Martien
31 januari 2007, 18:03
Wat ik mij afvraag.

Als ik een monitorsetje neem, bijv tannoy (reveal) of imf.

Kan ik ze dan ook 'rustig' naast mn tv zetten of aan mn stereo hangen of is dat niet aan te raden.

Vraag was al een keer gesteld maar wel in een andere context.

bert k
31 januari 2007, 18:07
Geen probleem, kan gewoon. Alleen hebben sommige monitors de neiging om heel exact het stereobeeld weer te geven. Dat betekent als je niet echt in het midden zit, je stereobeeld echt scheef klinkt. Dat is voor een mix erg fijn, je wilt het goed horen. Maar in de huiskamer mag het wat minder extreem, zodat je vriendin ook stereo hoort.

Ic3gl0vE
31 januari 2007, 18:49
monitors klinken vaak ook directer: je kunt er sneller moe van worden, het geluid is meer aanwezig waardoor ik ze niet echt geschikt vind voor achtergrondmuziek bijvoorbeeld. Dat wat bert zegt over het stereobeeld is ook iets wat je zeker in acht moet nemen.

Martien
31 januari 2007, 20:07
Ja dat is dan wel wat minder natuurlijk, en ik zit ook te denken.
Als ik ze bijv naast de tv zet en vervolgens ga mixen achter de pc, zijn mijn speakers nou niet echt in de buurt ofzo, (naja misschien 2 meter verder) maar toch, lijkt mij niet bevordelijk.

bert k
1 februari 2007, 00:06
Dat werkt dus niet. Echt helemaal NIET. Als je gaat mixen moeten de monitors voor je staan, en allebei even ver van je af, in een driehoek, zeg maar.

Han S
1 februari 2007, 00:32
Bert heeft helemaal gelijk, de plaatsing van je monitoren is cruciaal en bij een verkeerde opstelling klinken de beste monitoren nog kudt.

DarknessAwaits
1 februari 2007, 00:58
Nou, dat lijkt me ook duidelijk in ieder geval: dat hoef je niet te proberen.

De B&W DM5, staat die een beetje goed bekend om z'n monitorkwaliteiten? Ik zou wel willen zoeken maar zowel B&W als DM5 zijn niet geschikt als zoekterm :sneaky:.

Han S
1 februari 2007, 01:17
De DM5 is een leuk speakertje uit eind jaren 70, maar of hij geschikt is als monitor? Een voordeel van B&W is dat je meestal de onderdelen nog kunt kopen.

Het is in ieder geval wel een kleine speaker die erg goed klinkt.

X-Rated
1 februari 2007, 01:33
De DM5 is een leuk speakertje uit eind jaren 70, maar of hij geschikt is als monitor? Een voordeel van B&W is dat je meestal de onderdelen nog kunt kopen.

Het is in ieder geval wel een kleine speaker die erg goed klinkt.

Klein kan ik hem niet noemen ;) Trouwens die zaak die je een tijd geleden noemde (speaker&co) om naar onderdelen voor B&W DM5 te zoeken gaf niet veel terug. Ik zou eens met mijn speakers daar naar toe moeten komen zodat ze de cavity op kunnen meten voor wat anders. Ik krijg bij andere onderdelen snel het idee dat het ook een ander geluid op zo leveren aangezien de jongens van B&W niet lukraak dingen in een speaker frotten :p Waar trek jij die onderdelen dan vandaan?

guhlenn
1 februari 2007, 08:58
afgezien van het gesleep zou de magneet van de imf je beeld ook nog eens aardig kunnen vertekenen. Ik heb alle budget monitoren overwogen, de M-audio BX 8 waren aardig. Voor een fijn geluid zat ik boven de 1000, ruim boven trouwens. De IMF's deden echt mee met de grote jongens zoals HAn aangeeft en daar heb ik iets van 175,- voor neergeteld. ze zijn wel groot en zwaar. ik stuur ze aan met een bryston. die is overigens volledig gearslut approved. het lijkt me niet dat je wil bezuinigen op monitoren, bedoel, je hebt niks aan de allerbeste kleurenverf als je een kleurenblinde schilder bent...

bert k
1 februari 2007, 09:53
Hm, dit is van een kleurenblinde schilder...


http://www.10voorkunst.nl/favos/foto/herman.jpg

Maar ik snap je punt. :)

guhlenn
1 februari 2007, 10:22
kijk naar die kleuren! Bedoel. :D

al was brood niet kleurenblind geweest, het had toch zo uitgezien door de waas van alcohol en heroïne... Beetje zoals de NS-10's hehehe

oveirgens was de analogie van een blinde oogarts wellicht beter geweest. ;)

DarknessAwaits
2 februari 2007, 20:17
Ok, ik ben toch op zoek gegaan naar het 'betere' alternatief. Inmiddels al 2 IMF Super Compact II's gescoord (enkel nog even ophalen zondag). Maar nu nog de versterker... kan dit enkel een eindversterker zijn? Aangezien de voorversterker toch al in de geluidskaart zit, of zie ik dat verkeerd?

bert k
2 februari 2007, 20:23
Haha, lees het andere topic van stevie-vp , die is ook op zoek... net te laat.


Feli met de boxen! Dat gaat best met alleen een eindversterker. Als je ergens anders maar voldoende inputs hebt en een volumeknop dan gaat alles goed. Ik heb zelf een mengpaneeltje, een eindversterker (Quad) en twee monitoren (Linn).

Han S
2 februari 2007, 20:35
Zijn de randen van de mid drivers nog gaaf?

DarknessAwaits
2 februari 2007, 20:42
Als het goed is zijn de speakers nog in prima staat, maar ik zal er nog een extra mailtje aan wagen. Ik heb nu ook een Rotel RA-935bx tegengekomen, is dat een beetje een geschikte combi? Hij gaat niet hard (2x30 watt rms)maar dat hoeft en kan ook niet met die IMF's, lijkt me.

Han S
2 februari 2007, 21:42
Met 40 watt gaan ze 100dB, dat is een rendement van 84dB/w/m. Met 30 watt zullen ze derhalve bijna 99dB halen op een meter en dat is hard zat.

DarknessAwaits
2 februari 2007, 22:00
Ja, dat lijkt me ook ja. Ik zet m'n muziek toch nooit hard, behalve in de auto :). Verder is het ook wel een goede versterker, of geen ervaringen mee? Onze drummer raadde hem aan, maar het zegt me verder niets.

Dude
3 februari 2007, 10:32
Ik heb de Near 4 monitooretjes en ben er prima tevreden over !! Zal idd vast beter spul te krijgen zijn maar voor mijn thuis hokkie van 4x5 is het prima te doen, ik mis af en toe wat volume omdat ze maar 2x16watt zijn en das niet gruwelijk hard, wie weet in de toekomst nog iets anders.
Ik ben prima tevreden over de basweergave en vind het allemaal erg natuurgetrouw en warm/vol klinken. Zal misschien ook liggen aan de kamer waarin je ze plaatst. Bij mij dus een klein volledig geisoleerd hok dat akoustisch erg leuk in elkaar zit.

bart

johantipker
3 februari 2007, 11:44
Met 40 watt gaan ze 100dB, dat is een rendement van 84dB/w/m. Met 30 watt zullen ze derhalve bijna 99dB halen op een meter en dat is hard zat.


Hee Han,

hoe reken je dit uit?

hoe voorspel je de geluidsopbrengst van een speakerkast in db tov aantal watts vermogen?

Dus stel rendement=97 db bij 1watt, gemeten op 1 meter..

hoeveel db heb je dan bij 10 watt, 20 watt etc?

is daar een formule voor?

Han S
3 februari 2007, 11:54
Hee Han,

hoe reken je dit uit?

hoe voorspel je de geluidsopbrengst van een speakerkast in db tov aantal watts vermogen?

Dus stel rendement=97 db gemeten op 1 meter..

hoeveel db heb je dan bij 10 watt, 20 watt etc?

is daar een formule voor?

Het is een heel simpele formule, het rendement van de speaker plus 10 Log P.

10Log 100 =20 en 10Log 1000=30.

10Log 10 =10, dus met 10 watt haal je met die speaker 107dB en 10Log 20= 13, dus haal je 110dB.

Maar 97dB/w/m is een hoog rendement en dat zal een hi fi of studio monitor niet halen, dat hoort meer bij PA speakers die ontworpen zijn om hard te gaan.

Ik heb een paar eind jaren 70 Sony G7 speakers (met 15 inch woofer) welke een rendement hebben van 94dB/w/m en die hangen aan een 2*180 watt versterker. Dat levert dus een SPL van 116.5 dB en dat is goed te horen.

Eigenlijk is alles simpel als je het weet.

johantipker
3 februari 2007, 13:08
Het is een heel simpele formule, het rendement van de speaker plus 10 Log P.

10Log 100 =20 en 10Log 1000=30.

10Log 10 =10, dus met 10 watt haal je met die speaker 107dB en 10Log 20= 13, dus haal je 110dB.

Maar 97dB/w/m is een hoog rendement en dat zal een hi fi of studio monitor niet halen, dat hoort meer bij PA speakers die ontworpen zijn om hard te gaan.

Ik heb een paar eind jaren 70 Sony G7 speakers (met 15 inch woofer) welke een rendement hebben van 94dB/w/m en die hangen aan een 2*180 watt versterker. Dat levert dus een SPL van 116.5 dB en dat is goed te horen.

Eigenlijk is alles simpel als je het weet.

na enig opfrissen van mijn wiskunde.... auu... wat is dat ver weg snap ik 'm!

Dank je Han!

De Sony G4 gooit dus zo'n 22,5 db bovenop het rendement van 94 db=116,5 db per box!

Check me ff:

rendement speaker = 89db

is bij 10 watt dus 99db,
bij 20 watt dus 102 db
bij 50 watt dus 106 db
bij 100 watt dus 109 db
bij 1000 watt dus 119 db

Nog een vraagje:

dit hele verhaal is natuurlijk frequentieafhankelijk toch?

en

speelt de kast nog een rol? Kun je met een goed bemeten kast nog extra db 's rendement krijgen, dus bijv basreflex, hoorn behuizing ? etc?

als je losse speakers koopt, is dan het opgegeven rendement los gemeten, of hebben ze de speaker eerst in een kast gehangen?

Han S
3 februari 2007, 15:00
Ja, de fabrikant zal het altijd proberen mooier te maken dan het is. Meestal geven ze iets op van: efficiency XX dB 1 watt 1 meter on axis with pink noise.

En die roze ruis bevat dan als het goed is het hele frequentiespectrum en die geluidsdruk meet je dus waar die speaker het hardst mee gaat.

Soms geeft men op dat er gemeten is met een 1 khz sinustoon, maar een basspeaker zou je uiteraard moeten meten met lage tonen, maar dan kom je nooit aan dat rendement.

Het is dus eigenlijk redelijk vaag, dat neemt niet weg dat zo'n oude Sony G series speaker een rendement heeft wat wel 10 dB hoger ligt dan sommige andere hi fi speakers. En die 10 dB is ook het verschil tusen 100 en 1000 watt.

Nou was die G series ook de duurste speaker van Sony indertijd en ik ben er nog steeds blij mee, geweldig klinkende speaker.

Een goede hoorn aan de speaker kan het rendement met 6dB verhogen en zonder behuizing zal een speaker zichzelf voor een deel opheffen omdat als er aan de voorkant druk wordt opgebouwd zal er aan de achterkant onderdruk zijn op hetzelfde moment en als dat niet van elkaar gescheiden wordt het het elkaar op.

Daarom geeft een goede gesloten kast meer laag dan een open combo.

DarknessAwaits
6 februari 2007, 14:33
Nou, ik heb de set eergisteren opgehaald en gisteren eventjes in m'n 'huiskamer' aangesloten... :stop:

Dat klinkt écht niet verkeerd, heel erg veel definitie en helderheid en ook nog een mooi stereobeeld. Echt geen verkeerde koop, ik zou m'n eigen stereoset er zo voor ruilen. Enige wat wel jammer is, is dat ik me een beetje verkeken heb op de afmetingen van de IMF's. De term Super Compact had vroeger duidelijk een andere betekenis dan nu. :D

Nu gaan we ze vanavond in de oefenruimte gebruiken, kijken hoe dat een beetje klinkt. Dan blijven die IMF's waarschijnlijk altijd daar en neem ik de versterker mee naar huis, voor bij de computer. Ik denk dat ik in de toekomst dan nog een setje Tannoys of dergelijke aanschaf voor erbij.

Han S
6 februari 2007, 17:29
Wacht maar als je een paar IMF RSPM's hebt moeten tillen, de Super Compact is toch een redelijk klein kassie?

Je gaat ze toch niet als PA gebruiken he? Dat overleven ze niet.
Ik heb nog vier woofers liggen voor die dingen als je wat sloopt.

DarknessAwaits
7 februari 2007, 16:44
Och, om te tillen is het geen probleem hoor. Ik heb ook een Bogner 4x12, dus ik weet wel wat een beetje speakerkast kan wegen.

Ik ben zeker niet van plan om ze als PA te gebruiken, daar hebben we een stel goedkope Phonics voor. Gewoon enkel als monitor dus. Fijn om te weten dat je er eventueel nog woofers voor hebt, al verwacht ik er geen problemen mee (fingers crossed).

guhlenn
8 februari 2007, 10:44
hehehe, vergeet het maar, die bogner is 'a breeze' tov die koelkasten...

DarknessAwaits
8 februari 2007, 12:06
Ik had het gisteren nog even opgezocht ja, zo'n 96 kg per speaker? :o