PDA

View Full Version : Korina en tophout?



Orpheo
30 januari 2007, 18:02
Ik zit te twijfelen voor de top op mijn zelfbouw LP. dit zijn de opties:

koa

esdoorn

zebrano

black korina

ik heb n poll ook open, graag stemmen, en vooral: WAAROM.

Chris Winsemius
30 januari 2007, 18:10
Geen top!

Korina is behoorlijk transparanter dan mahonie.

Succes!

Rinze
30 januari 2007, 19:10
Ik ben het met Chris eens, de normale combinatie van mahonie (veel mid, warm) en esdoorn (veel hoog, strak) is hier niet van toepassing, aangezien Korina qua klank wel op mahonie lijkt maar helderder en inderdaad transparanter klinkt. Met ook nog eens een esdoorn top er op krijg je misschien een krijsbak. Dus: geen top!

Orpheo
30 januari 2007, 19:11
je hebt de laag mahonie op een LP die nu vervangen is door korina, dus er 'moet' nog wel iets op vanwege de carved top.... dus een korina top maak ik op uit wat jullie zeggen? een flat top LP is als een tet zonder knop

Rinze
30 januari 2007, 19:28
je hebt de laag mahonie op een LP die nu vervangen is door korina, dus er 'moet' nog wel iets op vanwege de carved top.... dus een korina top maak ik op uit wat jullie zeggen? een flat top LP is als een tet zonder knop
Dat is geloof ik wel wat we bedoelen, ja. Dus jij vindt een Junior of Special een tet zonder knop?

Orpheo
30 januari 2007, 19:47
Dat is geloof ik wel wat we bedoelen, ja. Dus jij vindt een Junior of Special een tet zonder knop?

als je weet wat ik erop wil zetten wel :P een 3 pup les paul custom moet gewoon een carved top hebben. helemaal als die optie gewoon er is. Ik heb een Korina V, en ik vind dat die axe wel wat 'dikker' mag klinken. wat dikker in het laag, en duidelijker in het midden. esdoorn en zebrano ZOUDEN af kunnen vallen, korina zou kunnen, maar een Koa top trekt mij eigenlijk wel heel erg. heeft iemand een idee wat voor sound zoiets zal geven?


oh ja, met een rosewood hals en toets :)

olaf reijnders
30 januari 2007, 20:07
Overigens zie je wel vrij veel de combi spalted maple op korina body, dus het zal wel goed klinken.

http://www.edromanguitars.com/guitar/quicksilver/images/bodygal/qsgb27_550.jpg

Cocobolo
30 januari 2007, 21:11
Maple is 'spelen op safe' (altijd goed denk ik), zebrano vind ik niet zo passen bij een les-paul.

Ik zou gaan voor flamed koa! Waarom ? Ik ben een beetje simpel : ik vind het mooi :-) Geen idee of het goed klinkt maar het zal vast niet slecht klinken en zo blijft het ook spannend als hij straks klaar is ! :-)

fred dons
31 januari 2007, 08:40
flamed koa zou wel heel erg mooi staan maar voegt weinig toe aan het geluid (iets strakker als mahonie, waarbij korina iets losser klinkt) het resultaat is dan eigenlijk vergelijkbaar met een massieve mahonie gitaar

PRS heeft een aantal korina + quilt maples gedaan net zoals Thorn en die klonken heel erg goed (tenminste de 2 die ik heb mogen spelen ;) )

heb je al gedacht aan de combi koa back + quilt top?

oknarb180
31 januari 2007, 10:08
Hey Orpheo,

Korina is toch Limba?
Ik zou voor de Korina back met mapple top gaan. Qua sound blijf je dan toch ook een beetje in de buurt van waar je nu ook mee speelt, denk ik, voor jou als LP-man. Maargoed, dat is net wat je zelf wilt. Wat vind je zelf eigenlijk de mooiste combinatie i.v.m. de afwerking die je het wilt geven? Al over nagedacht?

Zelf had ik die combinatie had ik voor m'n 2e project in gedachte (mooie balk Lima voor gekocht op de DGBM) maar dat wordt door een wijziging in de houtsamenstelling m'n 3e project.

Een mooie quilt maple AAA of meer A's top, wauw....

vr.gr.

Branko

Orpheo
31 januari 2007, 10:43
Tot mijn grote spijt heeft warmoth geen flamed koa meer! Ik heb dus wat anders gekozen. Omdat het wel iets bijzonders moet zijn (korina/quilt maple doe ik op n ander project), is het geworden: flamed walnut! dat is bijna even helder als esdoorn. dat icm korina dat helderder is dan mahonie, verwacht ik iets dat in de buurt komt van een les paul, ware het niet dat er een rosewood neck op komt en een trem.

Ik zat nog te denken aan zebrano, maar dat is teveel. ook te spelen met het idee van ziricote hals, kingwood toets, blablabla, maar die zijn allemaal te middy/trebly, en niet warm genoeg. besides: rosewood is gewoon ongelooflijk mooi (imo vaak mooier dan al dat exotische gedoe) en ruikt geweldig :chicken: Ik heb besteld, het gaat nog een week of 8 tot 12 duren, zover ik begrepen heb.

Orpheo
31 januari 2007, 10:51
Hey Orpheo,

Korina is toch Limba?
Ik zou voor de Korina back met mapple top gaan. Qua sound blijf je dan toch ook een beetje in de buurt van waar je nu ook mee speelt, denk ik, voor jou als LP-man. Maargoed, dat is net wat je zelf wilt. Wat vind je zelf eigenlijk de mooiste combinatie i.v.m. de afwerking die je het wilt geven? Al over nagedacht?

Zelf had ik die combinatie had ik voor m'n 2e project in gedachte (mooie balk Lima voor gekocht op de DGBM) maar dat wordt door een wijziging in de houtsamenstelling m'n 3e project.

Een mooie quilt maple AAA of meer A's top, wauw....

vr.gr.

Branko

ja, dat was heel lastig, de keuze 'wat wil ik nu precies'. die keuze is zo wijd.... ik wilde enerzijds iets dat niet 'donker' was, ik heb namelijk nu al 3 donkere les pauls, maar anderzijds wilde ik ook niet sunburst oid, omdat ik dat niet zelf kan lakken, en t moest toch wel iets speciaals zijn qua hout, niet alledaags. dus zo opgelost. flamed walnut. omdat dat heel erg dicht bij de looks zit die ik wil, en koa soms gewoon saai is, en op mahonie lijkt. niet dat mahonie saai is, dat is juist geweldig, maar bij koa wil ik iets specialers.

ik neem gewoon naturel filler voor de back en top, en ik lak t korina transparant, nja, heel heel licht amber, omdat transparant korina imo niet echt bijster mooi is; het heeft een heel licht kleurtje nodig. de top lak ik met een licht-oranje kleurtje, zodat je iets krijgt als dit:

http://www.warmoth.com/showcase/bodies/VIPP86a.jpg

de mijne krijgt ook perloid binding op de top, en perloid binding op de hals, zodat t mooi aansluit. het headstock word in de richting van PRS-style, vanwege de trem. ik ben namelijk de mening aangedaan dat het beter is voor de trem dat de snaren geen, of een heel milde, hoek maken na de brug richting tuners.

@ Fred: Een hipshot trem, past die precies over de studs van een wilkinson?

glacius
31 januari 2007, 11:16
ik zou voor flame maple gaan , vind persoonlijk mooier dan quilted maple

Orpheo
31 januari 2007, 11:27
ik zou voor flame maple gaan , vind persoonlijk mooier dan quilted maple

normaal wel ja. maar ALS ik esdoorn zou nemen, zou ik 't blauw gestained hebben (van naturel esdoorn naar heel donkerblauw), en dan is quilt mooier; geeft een zee-effect. maar ik heb al gekozen voor flamed walnut.

fred dons
31 januari 2007, 11:31
wat voor rosewood heb je genomen voor de nek ? op mijn warmoth les paul zit een macassar rosewood nek (dat is warmoths standaard voor rosewood ) en dat is ongelooflijk saai hout (zit wel een rio palisander toets in ter compensatie :D )
op mijn koa superstrat zit een solid indian rosewood nek en die heeft die mooi zwart/bruin gestreept tekening
dus wel even checken welke je genomen hebt

fred dons
31 januari 2007, 11:33
en ja de hipshot past precies op de plek van de wilkinson (of de american standard) zelfde maten (maar niet de zelfde studs omdat de hipshot iets anders werkt)

Orpheo
31 januari 2007, 11:38
wat voor rosewood heb je genomen voor de nek ? op mijn warmoth les paul zit een macassar rosewood nek (dat is warmoths standaard voor rosewood ) en dat is ongelooflijk saai hout (zit wel een rio palisander toets in ter compensatie :D )
op mijn koa superstrat zit een solid indian rosewood nek en die heeft die mooi zwart/bruin gestreept tekening
dus wel even checken welke je genomen hebt

nog niks gespecificeerd. maar ik mail 'm daar zo nog over :)
ps: heb jij meer moeten betalen voor de indian rosewood?

Orpheo
31 januari 2007, 11:41
en ja de hipshot past precies op de plek van de wilkinson (of de american standard) zelfde maten (maar niet de zelfde studs omdat de hipshot iets anders werkt)

ah geweldig :) Ik neem aan dat je studs krijgt bij hipshot trems als je ze koopt? ik heb nl warmoth gezegd er geen studs alvast in te zetten.

wat denken jullie van de combi van hout die ik gekozen heb? vooral qua tone ;) ik KAN nog wisselen, hoewel ik dat natuurlijk liever niet doe, ghehe.

fred dons
31 januari 2007, 11:50
Indian is iets duurder (geen idee meer hoeveel ) maar het is het zeker waard
welk profiel neem je voor de nek ?

de studs zitten inderdaad bij de trem, vraag of ze voor de american standard frezen en niet voor de wilkinson omdat het gat voor de wilkinson iets breder is, (en ze moeten wel alvast de gaten voor de trem boren)

hout combi is prima maar je hebt geen filler voor het walnut nodig, dat is heel compact hout en licht oranje kun je vergeten omdat eigenlijk alleen heel donkere/sterke kleuren effect hebben op walnut

btw je had ook een redwood top kunnen nemen (in klank vergelijkbaar met walnut)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=28&page=4&ktw=c5aa6614ba164631aab2e75a123269c0
beetje moeilijk te zien maar de strat in het midden boven aan is een gelakte walnut body
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=145&page=19&ktw=ef5d5a413cd21b52cdefe1aa0b08e448
ik heb ook een roodstransparante walnut tele maar dat heb ik geen foto van

Mattia
31 januari 2007, 12:04
Euh, je bedolet zeker Madagascar Rosewood, he Fred? D. Baronii. Het kan inderdaad doodsaai zijn, maar het kan ook erg mooi zijn; heb hier 50 toetsen en nogal wat akoestische gitaarsets liggen van dat spul; zelfs ongeschaafd is het prachthout:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics5/madinter/madrose04.JPG

Heb zelf nog wel wat cocobolo liggen voor halzen, denk er ook aan om wat indisch te kopen bij bijv. Madinter (goedkoop daaro), wellicht tijd voor een volgende 'group buy'?

Orpheo
31 januari 2007, 12:11
Indian is iets duurder (geen idee meer hoeveel ) maar het is het zeker waard
welk profiel neem je voor de nek ?

de studs zitten inderdaad bij de trem, vraag of ze voor de american standard frezen en niet voor de wilkinson omdat het gat voor de wilkinson iets breder is, (en ze moeten wel alvast de gaten voor de trem boren)

hout combi is prima maar je hebt geen filler voor het walnut nodig, dat is heel compact hout en licht oranje kun je vergeten omdat eigenlijk alleen heel donkere/sterke kleuren effect hebben op walnut

btw je had ook een redwood top kunnen nemen (in klank vergelijkbaar met walnut)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=28&page=4&ktw=c5aa6614ba164631aab2e75a123269c0
beetje moeilijk te zien maar de strat in het midden boven aan is een gelakte walnut body
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=145&page=19&ktw=ef5d5a413cd21b52cdefe1aa0b08e448
ik heb ook een roodstransparante walnut tele maar dat heb ik geen foto van

redwood top, carved, doen ze niet.... redwood komt op een ander project weer ;) ik heb gemaild dat t indian moet worden, dat ik extra moet dokken, ach, ik betaal toch al superveel, dus dan maakt die extra 100 dollar (gokje, weet ik niet zeker ;)) ook niet meer uit. en ik heb gemaild dat ze moeten boren voor sperzels, en dat t een 3 pickupper word.

er komt een strat-style controlcavity in, MAAR OOK een cavity bovenin waar bij n LP normaal de 3weg toggle zit. dit, omdat ik tzt ook een piezo erin wil zetten (is eenvoudiger met n trem dan met n ToM, komt mooi uit, want ik wilde an sich al n trem). en omdat dat ook scheelt met de massa.

nog een vraagje fred: de ghostzadels voor een wilkinson, passen die ook op een hipshot? of kan je n hipshot trem niet gebruiken/aanpassen voor piezo?

fred dons
31 januari 2007, 12:13
je hebt helemaal gelijk Mattia (moet ik maar geen 3 dingen te gelijk doen)

fred dons
31 januari 2007, 12:15
volgens mij passen die zadels wel, het zijn echt standaard maten die ze gebruiken voor een hipshot

en btw als warmoth boort voor sperzels boren ze helaas nog niet voor de pinnetjes voor sperzels

Orpheo
31 januari 2007, 12:20
volgens mij passen die zadels wel, het zijn echt standaard maten die ze gebruiken voor een hipshot

en btw als warmoth boort voor sperzels boren ze helaas nog niet voor de pinnetjes voor sperzels

oh, maar dat is geen probleem :) ik heb een kolomboor tot mijn beschikking op de uni, en zoiets boren is geen punt. maar echt van 8 mm naar 10mm boren, dat vind ik nog wel eng, zeker op rosewood, dus dat laat ik liever doen.