PDA

View Full Version : floyd rose in sg



Bart10
30 januari 2007, 17:08
hallo ik heb een oude epiphone sg waar ik niks mee doe, ik zit wel al een tijdje te kijken om er een floyd rose tremelo in te zetten, dit lijkt me heel erg vet omdat de gitaar wel lekker speelt!. heeft iemand van jullie enig idee of dit uberhaupt wel kan en hoe duur dit is?
alvast bedankt groeten bart

G.G.
30 januari 2007, 17:14
hallo ik heb een oude epiphone sg waar ik niks mee doe, ik zit wel al een tijdje te kijken om er een floyd rose tremelo in te zetten, dit lijkt me heel erg vet omdat de gitaar wel lekker speelt!. heeft iemand van jullie enig idee of dit uberhaupt wel kan en hoe duur dit is?
alvast bedankt groeten bart
Ben niet echt thuis qua kennis met de SG, maar je moet kijken naar de halshoek.

#1 Een TOM brug ligt heel hoog, hoger dan voor een floyd wenselijk is.

#2 Voor zover ik weet zijn SG's dun, hoever steekt het tremeloblok naar achteren door? (als het al mogelijk is ivm #1)

#3 Wat is je stringspacing, en heb je een tremelo die daarmee ovreen komt?

Ritch
30 januari 2007, 17:17
Kahler heeft locking tremolo's die je op TOM's kunt bevestigen. Heb je ook geen gezeik met frezen, en heb je een - vind ik - lekkerdere tremolo.

fred dons
30 januari 2007, 17:28
ook met de kahler voor lp's en dergelijke moet je helaas frezen (je ziet het aan de buitenkant niet maar er wordt een klein blok onder de trem gefreest, weliswaar kleiner als het normale gat voor een kahler flatmount maar toch )

Ritch
30 januari 2007, 17:59
ook met de kahler voor lp's en dergelijke moet je helaas frezen (je ziet het aan de buitenkant niet maar er wordt een klein blok onder de trem gefreest, weliswaar kleiner als het normale gat voor een kahler flatmount maar toch )

Oh!

/Edit: Minder gezeik met het frezen :p

Vonk
30 januari 2007, 18:08
ook met de kahler voor lp's en dergelijke moet je helaas frezen (je ziet het aan de buitenkant niet maar er wordt een klein blok onder de trem gefreest, weliswaar kleiner als het normale gat voor een kahler flatmount maar toch )

Gaaf! Er komt nog wel eens een moment dat ik dat ga doen met mijn neppe LP.

glacius
30 januari 2007, 18:15
Kahler heeft locking tremolo's die je op TOM's kunt bevestigen. Heb je ook geen gezeik met frezen, en heb je een - vind ik - lekkerdere tremolo.


kan je daar ook dik mee diven ? zoja, waar vind ik zon ding ?

Orpheo
30 januari 2007, 19:22
kan je daar ook dik mee diven ? zoja, waar vind ik zon ding ?

daar kan je even diep mee diven als met n floyd.

je kan ze kopen via de site van kahler. even googlen, en je vindt t zo.

Brammibal
30 januari 2007, 20:22
Neeeeee! geen floyd in een sg! Asljeblieft niet, doe er dan een bigsby in, of zoon deusenberg die je gewoon op de tune-o-matic bevestigt (of zoon kahler zoals ze hierboven zeggen).

Wouter J
30 januari 2007, 20:47
Het kan wel degelijk, Epiphone heeft zelfs een versie van hun Gothic SG modellen met Floyd Rose gehad, bij Sacksioni in Amsterdam staat er nog een.

bert k
30 januari 2007, 20:56
Een Bigsby ziet er wel vreselijk cool uit, maar diven doet hij voor geen meter. In feite zijn het slechte tremolo's.

glacius
30 januari 2007, 21:25
daar kan je even diep mee diven als met n floyd.

je kan ze kopen via de site van kahler. even googlen, en je vindt t zo.

ik ga toch liever voor een floyd, nu ik die kahlers heb gezien op de kahler site ..

Orpheo
30 januari 2007, 21:35
ik ga toch liever voor een floyd, nu ik die kahlers heb gezien op de kahler site ..

hoezo? een kahler slijt veel minder dan een floyd, ontstemt minder snel, en is minder gevoelig, en is beter af te stellen, EN zuigt minder tone dan een floyd....

Ritch
30 januari 2007, 21:51
hoezo? een kahler slijt veel minder dan een floyd, ontstemt minder snel, en is minder gevoelig, en is beter af te stellen, EN zuigt minder tone dan een floyd....

Helemaal mee eens. Ik heb een Kahler op mijn Model 4... Je mag hem altijd een keer komen uitproberen Glaas!

Richwoodje
30 januari 2007, 22:42
Een Bigsby ziet er wel vreselijk cool uit, maar diven doet hij voor geen meter. In feite zijn het slechte tremolo's.

doet me denken aan Neil Young op de vraag waarom hij een Bigsby heeft en geen Floyd Rose ofzo:

"It works; it's expressive. The wang bars they have now are not expressive; they're too tight. You can go way down and come way back up and do these metal licks and still stay in tune. Big deal---stay in tune, great. You already were in tune."

dat is volledig offtopic. Iets minder offtopic: Floyd Rose in een SG is lelijk! Maar daar moet je je niets van aantrekken, het is een gebruiksvoorwerp, geen kunstwerk. Gewoon doen dus als je een Floyd nodig hebt en je wilt de SG graag houden.

Het lijkt me wel dat 'ie dan een stuk minder opbrengt, mocht je hem ooit nog willen verkopen

Johannes
31 januari 2007, 00:18
Ik zou Kahler als een serieuze optie houden. Wat Orpheo al zei, die tremolos zijn erg goed en bieden heel wat voordelen op een Floyd Rose. Wat betreft het op stemming blijven en het functioneren van het het gehele systeem, werken ze beide vlekkeloos (mag ook wel voor die centen). Maar, ik vind het grote voordeel van een Kahler het veeeel kleinere gat in de body én je kunt palmmuten alsof het een vaste brug is. Ook is de toplock achter de kam geplaatst zodat je klank wat dat betreft onaangetast blijft, maargoed dat kan je met een floyd ook doen natuurlijk. Het grote nadeel van een Kahler is voor mij de lange inschroef arm, die een beetje zwabberig aanvoelt (maar wel perfect werkt hr). Een Floyd voelt directer aan.

Randy
31 januari 2007, 05:11
Een SG heeft een vrij zwakke halsbevestiging. Als je een floyd op op je sg zet heb je grote kans dat bij pookspel je hals meebuigt. Ik zou het niet echt aanraden. Laat je i.i.g. goed adviseren door een gitaarbouwer.

fred dons
31 januari 2007, 08:35
ik hoor het hier regelmatig dat Kahlers zo goed klinken en Floyds niet, en ik heb geen idee waar dat beeld vandaan komt :???:
Kahlers waren niet nagenoeg uitgestorven omdat ze uitverkocht waren maar omdat nagenoeg niemand ze meer wilden hebben, inderdaad je moet minder hout frezen maar dat levert je echt niet meer sustain op, daarnaast werkt hij inderdaad stabieler omdat hij niet op messen werkt maar voelt hij vervolgens wel aan als elastiek en reageert hij veel sneller op temperatuurswisselingen
Daarnaast zitter er te veel kleine onderdelen op die wel kapot gaan/slijten.
Veel mensen vergelijken een kahler met een licensed floyd en dat is niet echt een eerlijke vergelijking, een original floyd is veel sterker (massief staal) en hierdoor ook stabieler.
BTW al gedacht aan een stetsbar ? wel prijzig maar je hoeft niet te frezen op een sg en hij klinkt daarnaast ook heel erg goed (en hij heeft een grotere beweging dan de bigsby)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=2147273&i_pos=2&page=1&ktw=7b5e62dadf6b45a0672af230eb8dd5e5

glacius
2 februari 2007, 13:11
Helemaal mee eens. Ik heb een Kahler op mijn Model 4... Je mag hem altijd een keer komen uitproberen Glaas!

hou ik je aan, eten we gelijk een broodje kaas ;)