PDA

View Full Version : Probleem met afstellen



AgileGhost
30 januari 2007, 14:37
Hopelijk kunne jullie me hiermee helpen.
De hals van mijn twaalfsnarige gitaar is ietwat hol, waardoor ik hem niet helemaal zuiver gestemd krijg. Toen ik echter het afstelkapje (op de headstock verwijderde, zag ik niet de gebruikelijke halspen (die je met een inbus kunt afstellen) maar een soort moertje om de pen waar ik met geen mogelijkheid bijkan (er zit teveel hout omheen). Hoe kan ik dit moertje strakker draaien?

Enra
30 januari 2007, 15:02
Hoe hol?? Elke gitaar hoort iets holling te hebben op de hals.

Het stemprobleem dat je noemt is niet iets dat veroorzaakt wordt door een lichte holling in de hals. Twelvestrings zijn wel vaker lastig te stemmen; oorzaak is een meer natuurkundig probleem. Er zijn echter mensen op dit forum die je daar uitstekend over kunnen voorlichten.

Ik geloof dat Gibson vroeger trussrods had die je met een pijpsleuteltje moest afstellen. Zeker geen ideaal systeem.

Rinze
30 januari 2007, 15:49
Bij een gitaarzaak hebben ze misschien een passend sleuteltje. Een beetje hol staande hals is wel ok, teveel niet. Bedoel je dat het stemmen niet lukt omdat je de snaren te ver moet indrukken? Anders heeft het inderdaad geen relatie met de halskromming. Als je dat niet bedoelt, wat dan wel precies?

AgileGhost
30 januari 2007, 19:18
Ik weet niet precies, ik kan ze niet goed in verhouding stellen. Soms heb ik hem zo gestemd dat een open akkoord eindelijk zuiver is, maar een barre ergens halverwege de toets is dan weer schreeuwend vals...

jplm
30 januari 2007, 19:33
Toen ik echter het afstelkapje (op de headstock verwijderde, zag ik niet de gebruikelijke halspen (die je met een inbus kunt afstellen) maar een soort moertje om de pen waar ik met geen mogelijkheid bijkan (er zit teveel hout omheen). Hoe kan ik dit moertje strakker draaien?

Hallo.

Er is nog hoop, want wat je onder het afdekplaatje aantrof is niets aparts, maar gewoon een van de twee meest voorkomende systemen. Zoals je al zegt, dit type werkt niet met een inbussleutel, maar met een pijpsleuteltje met daaraan een dwarsstukje. Kun je zo halen bij de (betere?) muziekwinkel. Wat je naar mijn mening vooral niet moet doen is proberen om een paar centen uit te sparen en met iets wat bijvoorbeeld bijna (dus net niet) past te gaan zitten pielen, want dan beschadig je misschien iets, en kun je er later met een voor dat doel bedoelde juiste sleutel ook niet meer bij. Want, zoals je zegt, je hebt daar niet veel ruimte om iets te proberen. Afgezien daarvan, je miskoopt je nooit aan een stukje gereedschap, komt altijd van pas.

Succes, Jan.

AgileGhost
30 januari 2007, 20:26
Dank allen, het is me nu duidelijk :)

Rinze
30 januari 2007, 22:01
Ik weet niet precies, ik kan ze niet goed in verhouding stellen. Soms heb ik hem zo gestemd dat een open akkoord eindelijk zuiver is, maar een barre ergens halverwege de toets is dan weer schreeuwend vals...

Dat kan wel door een te hoge snaarligging komen, kan ook zijn dat de mensuurlengte niet goed klopt. Op een elektrische gitaar geen probleem, op een akoestische wel vaak. Maar goed, eerst de hals en topkam een beetje normaal instellen/op hoogte brengen en dan maar eens verder kijken.