PDA

View Full Version : speakerkabel



glacius
30 januari 2007, 11:27
tot hoever beinvloed een speakerkabel je sound ?

is het belangrijk om een hele goeie kabel te gebruiken of voldoen de doorsnee kabels ?

heeft het nut om een zo kort mogelijke kabel te gebruiken tussen top en A kast ?

Kim Wilson
30 januari 2007, 11:33
Voor speakerkabel kun je gewoon 2x2,5 mm2 of 2x4 mm2 gebruiken. Te verkrijgen bij de bouwmarkt of auto-hifiwinkel. Goeie Neutrik pluggen eraan en er kan je niks overkomen.

Ik zou wel zorgen dat je geen hele stukken kabel over hebt. 20 cm speling is meer dan genoeg. Als je kabel te lang wordt, kan signaalverlies ontstaan. Hoe langer de kabel, hoe dikker. Eigenlijk heb je met 2x2,5 mm2 al geen last, maar voor de zekerheid zou je 2x4 mm2 kunnen gebruiken, als je een full stack hebt. De onderste heeft toch een iets langere kabel.

Ibanez RuleZ
30 januari 2007, 11:38
ik gebruik zelf Monster cable. relatief lang, maar ik heb nog geen verschil gemerkt met de veel kortere kabel die ik had (een of ander voorgefabriekt ding).

het zal wel uitmaken en ik denk dat Hans gelijk heeft met zijn idee dat dikte de belangrijkste factor is. de weerstand in de kabel houd namelijk kwadratisch verband met de dikte van de kabel (tja, oppervlakte is m2) en hoe groter de oppervlakte, hoe lager de weerstand.

Harrald

glacius
30 januari 2007, 11:47
Voor speakerkabel kun je gewoon 2x2,5 mm2 of 2x4 mm2 gebruiken. Te verkrijgen bij de bouwmarkt of auto-hifiwinkel. Goeie Neutrik pluggen eraan en er kan je niks overkomen.

Ik zou wel zorgen dat je geen hele stukken kabel over hebt. 20 cm speling is meer dan genoeg. Als je kabel te lang wordt, kan signaalverlies ontstaan. Hoe langer de kabel, hoe dikker. Eigenlijk heb je met 2x2,5 mm2 al geen last, maar voor de zekerheid zou je 2x4 mm2 kunnen gebruiken, als je een full stack hebt. De onderste heeft toch een iets langere kabel.

ok denk dat ik vanmiddag maar eens ga solderen dan ;)

ik wilde mijn gitaarkabels vervangen voor optimalisering van mijn sound, en vond dat ik de speakerkabel ook maar eens kon vervangen voor een betere...
alle kleine beetjes helpen ..

Kim Wilson
30 januari 2007, 11:54
Koop dan ook genoeg zodat je de cab van binnen ook nieuw kan bedraden. Ik denk dat je voor de kabel totaal nog geen €10 kwijt bent.

glacius
30 januari 2007, 11:59
Koop dan ook genoeg zodat je de cab van binnen ook nieuw kan bedraden. Ik denk dat je voor de kabel totaal nog geen €10 kwijt bent.

goed plan :)

Nocki
31 januari 2007, 08:59
Tja... Ik weet dat ik een zeikerd ben wat betreft geluid. maar ik speel al een jaar of 6 op dezelfde van den hull speakerkabels. het geluid is geowon een stuk beter dan van de doorsnee speaker kabels. als je echt een mooiere hoog wilt en seen diepere strakkere laag dan zul je toch echt naar iets beters moeten. verder zal je dan ook al je andere kabels moeten veranderen naar een beter kwaliteid.
Heel veel mensen voelen zich genaaid als ze duurdere kabels kopen en geen verschil horen maar vaak komt dat omdat je geluid dan al verziekt is door andere kabels die ervoor of erachter hangen. even goed investeren en je hebt voor jaren plezier. ik speel nog steeds op de van den hull patchkabels die ik ooit heb laten maken voor mn formula + 20/20 rack en dat is echt al een tijdje terug...

succes

Kim Wilson
31 januari 2007, 09:06
Ja, jij hebt het hier over patchkabels. Maar voor speakerkabel is 2x4 qmm echt goed genoeg. Kant-en-klare speakerkabels vertrouw ik ook niet blind op, maar auto-hifikabel met Neutrikpluggen is IMO net zo goed als VD Hull speakerkabel, en het kost nog geen €10 per kabel.

Nocki
31 januari 2007, 11:00
Ik heb het hier over beide.

er is idd geen verschil te horen tussen normale speaker kabeltjes en goede als de rest ook niet goed is. als je geluid al verziekt is voordat het door de speaker kabels gaat hoor je er ook niks van.

maar ik heb er een beetje mee gerommeld in een oude marshall 1960A cab die ondertussen weg is en het verschil was groot. ik heb geloof ik 3 of 4 type kabels erin gehad en uiteindelijk van den hull cs122 kabels erin gedaan. werkte een stuk beter.

je hoorde ook het verschil erg duidelijk als je iets veranderde in je signal line of als je iets verdraaide aan je geluid. meer dan voorheen. maar ik denk idd dat je het echt zelf meot ervaren. als car hifi kabels genoeg voor je zijn moet je zeker niet aan iets anders beginnen.

Nocki

Agent_Smith
31 januari 2007, 11:50
Let ook even goed op welke plug je in je amp steekt en welke in je cab.
Als de kabel omdraaid heb je weer een heeel ander geluid :) :)

guhlenn
31 januari 2007, 11:50
in wat voor een ruimte staat die amp dan Nocki?

Nocki
31 januari 2007, 12:10
in mn eetkamer. hoezo?

guhlenn
31 januari 2007, 12:17
omdat ik me altijd afvraag waarom gitaristen de meest kleine verschillen horen in ruimtes die bol staan van de akoestische wanpraktijken, daar waar studio's net zo veel geld uit geven aan apparatuur als akoestische behandeling om zo ook echt over geluid te kunnen oordelen.

Mijn mening over speaker kabels moge duidelijk zijn. Maar goed, ik heb een beta opleiding gedaan ;) (geen flame, ieder het zijne, maar erover lullen vind ik WEL leuk)

Nocki
31 januari 2007, 12:33
O vandaar je vraag. tja. ik heb eerlijk antwoord gegeven op je vraag. de tests die ik heb gedaan zijn niet even proberen. maar thuis, in de garag, en in de oefenlocaties. ik begrijp dat de theorie je iets verteld wat totaal niet te weerleggen is. maar ik ben helaas niet bezig met theorie maar met wat ik hoor en voel. dat is idd niet in een "uitleg" te plaatsen.

Als je vind dat het geen verschil maakt moet je verder ook geen moeite doen natuurlijk en het lekker zo laten. maar ik hoor wel degelijk verschil. het is niet wereld schokkend en ook niet dat je opeens een andere amp hebt. maar de interactie vingers, amp, speakers wordt er wel door beinvloed.

guhlenn
31 januari 2007, 12:41
fair enough. ik gebruik wle idd erg goede kabels en hoor ook wel een verschil tussen crap-kabels en goede stevege met goede pluggen. wou je ook niet klem lullen ofzo. geen richtingsgevoelige kabel discussie aub :)

je gebruikte ervoor wel gewoon dikke kabel met goede pluggen (en goed gesoldeerd, niet onbelangrijk?). Tis natuurlijk onmogelijk om het in klank uit te drukken, maar kon je op opnames bijvoorbeeld een verschil horen?

Nocki
31 januari 2007, 14:02
is goed. Ik heb er geen opnames mee gemaakt maar ik merte kwa spel dat ik makkelijker speelde met minder gain.

vaak gebruik je teveel gain om lekkerder te spelen en een lekkerdere sustain te hebben zodat het niet zo gortdroog wordt. in dit geval kreeg je alle voordelen van met minder gain te spelen zonder dat het niet meer lekker ging spelen. maar dat is idd erg slecht onder woorden te brengen.

yhcmarc
31 januari 2007, 15:44
Ik ben nu toevallig ff nieuwe speaker kabels aan het maken, ik wil er ook 1 waarmee ik de fase omdraai, in het geval 2 amps uit fase zouden zijn, ik kan dan zonder problemen op een van de pluggen de plus en min omdraaien zonder dat ik de boel sloop ?

Thnx

Negative K3 fan
31 januari 2007, 15:47
Ik ben nu toevallig ff nieuwe speaker kabels aan het maken, ik wil er ook 1 waarmee ik de fase omdraai, in het geval 2 amps uit fase zouden zijn, ik kan dan zonder problemen op een van de pluggen de plus en min omdraaien zonder dat ik de boel sloop ?

Thnx

geen enkel probleem!

Tristan
31 januari 2007, 19:29
is goed. Ik heb er geen opnames mee gemaakt maar ik merte kwa spel dat ik makkelijker speelde met minder gain.

vaak gebruik je teveel gain om lekkerder te spelen en een lekkerdere sustain te hebben zodat het niet zo gortdroog wordt. in dit geval kreeg je alle voordelen van met minder gain te spelen zonder dat het niet meer lekker ging spelen. maar dat is idd erg slecht onder woorden te brengen.

Je hebt het anders heel goed ander woorden gebracht vind ik, dat is ook precies wat ik merk tussen een goede of redelijke kabel en een betere...

dePerik
31 januari 2007, 22:43
Zou het ook uitmaken voor de kabels tussen de pre-amp en multieffect in een 4-cable setup? Uiteindelijk is dat ook een versterkt signaal. Is het dan dus ook beter om daar ook speakerkabel te gebruiken ipv patchkabel?

...vroeg ik mij af...

Negative K3 fan
1 februari 2007, 00:10
Zou het ook uitmaken voor de kabels tussen de pre-amp en multieffect in een 4-cable setup? Uiteindelijk is dat ook een versterkt signaal. Is het dan dus ook beter om daar ook speakerkabel te gebruiken ipv patchkabel?

...vroeg ik mij af...

het signaal wat daar doorheen gaat is wel een stuk lager kwa impedantie dan het signaal van gitaar naar amp, maar toch gaat ook daar nauwelijks stroom doorheen, ik denk dat het minder cruciaal is om daar afgeschermde kabel te gebruiken dan van de gitaar naar amp, maar speaker kabel is niet nodig.

guhlenn
1 februari 2007, 08:43
tsja, ik zou beginnen bij de meestal hopeloze draad inde gitaar zelf. Ken ook mensen die die vervangen hebben. weinig verbetering, maar verbetering desalniettemin (hear say)