PDA

View Full Version : Ervaring met versterking akoestische gitaren



Liefhebber
29 januari 2007, 23:38
Over het onderwerp versterking akoestische gitaren is natuurlijk al veel geschreven!
Interessant is wat de ervaring is van de gitarist met de sound(voor zijn eigen gehoor) , als hij zijn akoestisch geluid al of niet gedwongen(opnames, optreden) moet gaan versterken. Komt het redelijk overeen met de puur akoestische sound?
Het lijkt mij goed om in je reaktie een gitaar te selecteren waar je het liefst op speelt, kort het akoestische geluid te beschrijven en dan te vermelden hoe je hem versterkt en wat je van het geluid vindt!(anders wordt het waarschijnlijk te onoverzichtelijk)

SBloke
30 januari 2007, 00:03
De gitaar:
Ik heb maar één accoustische gitaar, en dat is gelijk een electro-accoust. Een Ovation celebrity met klankgat. (geen epouletgaten dus)

Versterking heb ik op 2 manieren gedaan:

1. Voor normaal versterkt spelen is het het makkelijkst om gewoon "in te pluggen". Het geluid van ee Ovation is wat neuzig, vrij kenmerkend voor ovation, maar toch zit er ook een mooie bas in. Het neuzige verdwijnt (in my humble opinion) als ik enkel via de piëzo speel, maar ook de bassen worden wat afgevlakt. Het is lastig uit te leggen. Maar pak eens een ovation in de winkel en speel wat. Je hoort vrijwel direct dat het en ovation type gitaar is. (you either love it or hate it)

2. Hoe los ik dit op? Dubbel versterken, oftuwel ook een mic voor de gitaar zetten. Zo kan ik heel mooi spelen met de twee signalen en is met wat werk het geluid van een onversterkte ovation erg goed te benaderen. Het typische geluid blijft zo dus behouden. Deze bewerkelijkere manier gebruik ik tot nu toe alleen bij opnames, en heb ik al tijden niet meer gebruikt aangezien ik zelf geen mic heb. (Mijn docent had die ter beschikking, maar ik heb helaas al 2 jaar geen les meer.)

Flipkoos
1 februari 2007, 17:02
Ik doe precies hetzelfde met mijn ovation. Via de piezo (door een ak. versterker) én via een mic rond tussen het klankgat en de 12e fret.

Liefhebber
1 februari 2007, 19:14
Ik doe precies hetzelfde met mijn ovation. Via de piezo (door een ak. versterker) én via een mic rond tussen het klankgat en de 12e fret.

Waar gaat je mic signaal naar toe?

Flipkoos
1 februari 2007, 23:41
Waar gaat je mic signaal naar toe?

Die gaat de PA in... het geluid van de ak. versterker overigens ook, soms via een andere mic, soms via de line-out

Liefhebber
2 februari 2007, 00:00
Begrijp het helemaal! En wat vind je van het geluid?

Flipkoos
3 februari 2007, 12:34
Ja...prima...anders deed ik het wel anders denk ik...