PDA

View Full Version : marshall valvestate 8008 kapot?



outside
29 januari 2007, 22:03
Hallo,

Ik heb een (half) jaartje geleden een marshall valvestate 8008 eindtrap gekocht. Tot nu toe geen problemen gehad tot die opeens begon te brommen op de vorige repetitie. Hij geeft deze brom ook als er enkel een kabel van de eindtrap naar de speaker gaat (brom komt uit speaker). Met een andere versterker en zelfde speakers heb ik dit probleem niet. Wat mij wel opviel is als ik hard tegen de behuizing duwde op een bepaalde plaats dat die niet meer bromde, dus ik dacht dat er ergens een aarding niet goed zit maar ik probeerde hem vandaag nog eens uit en nu blijkt dat het gitaarsignaal ook zeer modderig klinkt en bijna geen output heeft. Valt hier iets aan te doen? Ik kan zelf solderen en ik ken een klein beetje van elektronica... Ik wil er ook niet te veel kosten aan doen, heb die versterker gekocht voor slechts 130 euro.

Robin.ke
29 januari 2007, 23:09
Bromt hij over beide speaker kanalen ? Ik weet dat de 8008 een Mosfet versterker is en dat wanneer 1 (of meer) van de vermogens mosfets doorbranden er ook een luide brom uit de speakers komt.
Ik heb mijn eigen eindversterker zelf gebouwd en heb bij mijn experimenten met verschillende mosfets er meerdere "verstookt".
Het lijkt mij alleen niet erg voor de hand liggen dat beide kanalen er gelijktijdig uitbranden. Draai hem eerst eens open en kijk of je wat kunt zien.

aad
29 januari 2007, 23:47
Hallo,

Ik heb een (half) jaartje geleden een marshall valvestate 8008 eindtrap gekocht. Tot nu toe geen problemen gehad tot die opeens begon te brommen op de vorige repetitie. Hij geeft deze brom ook als er enkel een kabel van de eindtrap naar de speaker gaat (brom komt uit speaker). Met een andere versterker en zelfde speakers heb ik dit probleem niet. Wat mij wel opviel is als ik hard tegen de behuizing duwde op een bepaalde plaats dat die niet meer bromde, dus ik dacht dat er ergens een aarding niet goed zit maar ik probeerde hem vandaag nog eens uit en nu blijkt dat het gitaarsignaal ook zeer modderig klinkt en bijna geen output heeft. Valt hier iets aan te doen? Ik kan zelf solderen en ik ken een klein beetje van elektronica...

Klinkt inderdaad in mijn oren als een voedingsprobleem. Aarde wellicht.
"Rommelen" met een houten/plastic stok kan vaak het probleem localiseren.
Dus eigenlijk wat je aan de buitenkant doet (hard tegen de behuizing duwen) zachtjes aan in de binnen kant nadoen.



Ik wil er ook niet te veel kosten aan doen, heb die versterker gekocht voor slechts 130 euro.

Toch eigenlijk vreemd toch? Zelfs als je er een "redelijk" bedrag aan zou moeten uitgeven, die versterker blijft toch goedkoop? Of zie ik dat verkeerd?

outside
30 januari 2007, 16:33
Hij geeft dit op beide kanalen en ik zag niet meteen iets aan de binnenkant. Ik zag wel dat de meeste problemen bij deze amp te maken hadden met de zekeringen, ik heb deze eens bekeken en die zagen er nog goed uit. Er zitten er 3 in, 1 witte en 2 doorzichtige. De witte en 1 van die doorzichtige staat in verbindingen met de ground, de andere met de stroom dacht ik. Ik heb ze er elk eens apart uitgenomen en dan de versterker aangezet. Bij de witte en die van de stroom werkte de amp gewoon niet maar als ik die doorzichtige van de aarding eruit haalde werd de brom veel minder en het gitaarsignaal luider en minder modderig. Versleten zekering dan gewoon?



Toch eigenlijk vreemd toch? Zelfs als je er een "redelijk" bedrag aan zou moeten uitgeven, die versterker blijft toch goedkoop? Of zie ik dat verkeerd?

Wel, als je een lampenbak van 1000 euro hebt zou ik er wel 100 euro aan uitgeven om hem te laten repareren, bij deze liever niet, dan upgrade ik hem liever naar een nieuwe :-).

kwoizoad
31 januari 2007, 17:52
Probeer eens wat kontaktspray op de kontakten van de speaker te spuiten.
Deze geven vaak problemen.

outside
31 januari 2007, 21:47
Contactspray doe ik regelmatig maar het was blijkbaar toch gewoon een aansluiting aan een condensator. Je kon hem zo bijna niet zien maar als je je vinger op de slechte soldering houdt en met de condensator beweegt merk je het. Hier gewoon soldeersel opgedaan en de brom is weg en het gitaarsignaal is terug in orde denk ik al moet ik dringend die pots wel eens vervangen, die zagen er echt niet goed uit (ze kraakten al een tijdje). Er staat 10k op, ze hebben alleen geen 10k pots in stock in de elektrozaak hier. Zou ik ze dan ergens bestellen of kan ik er even goed anderen insteken? Bij fender bv. wordt het zelfs aangeraden er anderen in te steken.

Robin.ke
1 februari 2007, 22:11
Je kunt daar zeker niet zomaar andere potmeters inzetten, deze bepalen o.a. de ingangsimpedantie. Je zou er zelfs de versterker mee kunnen vernielen.
Even wat contactspray inspuiten, vervolgens 10x heen en weer draaien helpt vaak al.

aad
1 februari 2007, 22:45
Hier gewoon soldeersel opgedaan en de brom is weg

Bedoel je gesoldeerd of zoals je zelf zegt "soldeersel opgedaan".

Klinkt mij in de oren als: over twee dagen heb je hetzelfde probleem terug.
Of eerder als je 't ding verplaatst.

outside
2 februari 2007, 11:17
Bedoel je gesoldeerd of zoals je zelf zegt "soldeersel opgedaan".

Klinkt mij in de oren als: over twee dagen heb je hetzelfde probleem terug.
Of eerder als je 't ding verplaatst.

Gesoldeerd: ervoor gezorgd dat de printplaat en het draadje elkaar raakte, geplooid zodat het bleef zitten, beide warm gemaakt en dan soldeersel op gedaan om het "eeuwig" te laten vast zitten.

Bernardduur
2 februari 2007, 14:12
Hmmm

al vaker gehoord

Eigenlijk heel erg slecht; je gaat er van uit dat DAT iig goed is bij zulke grote bedrijven

outside
4 februari 2007, 22:22
Je kunt daar zeker niet zomaar andere potmeters inzetten, deze bepalen o.a. de ingangsimpedantie. Je zou er zelfs de versterker mee kunnen vernielen.
Even wat contactspray inspuiten, vervolgens 10x heen en weer draaien helpt vaak al.

Bij 1 van die 2 kan dat helpen maar de ander is compleet afgebroken dus daar moet ik echt een nieuwe bij hebben, ik zal ze dan maar ergens op internet zien te kopen, daar kom ik ze wel vaak tegen. 10k log moet ik toch hebben he? Er staat B10K op de pots, waarvoor staat die B?

Robin.ke
4 februari 2007, 23:04
Meestal zijn (pre)amp potmeters logaritmisch. Je kun het nog even nameten bij de goede potmeter: Halve slag moet dan ongeveer 9K-ohm zijn, meet je ongeveer 5 K-ohm dan zijn ze lineair.
Conrad of Display verkoopt ze zeker.

Geronimo
6 februari 2007, 13:33
Hmmm

al vaker gehoord

Eigenlijk heel erg slecht; je gaat er van uit dat DAT iig goed is bij zulke grote bedrijven

Daar gíng je vanuit, nu weet je dat het juist andersom is. Hoe groter het bedrijf, hoe slechter hun rommel. Marshall Peavey Fender, ze maken allemaal dezelfde kwaliteit rommel en plompen alles op een printplaat en ja na een paar jaartjes laat het los. Maargoed je ziet dat wel terug in de prijs. De meeste modellen zijn ook middelmatig geprijsd.