PDA

View Full Version : Speaker cab, serieel en parallel .. hoe ?



yhcmarc
29 januari 2007, 20:30
Hoi, ik heb even een vraagje, ik heb een 2x15 speaker cab, die was 8Ohm en die heb ik hersoldeerd naar 16Ohm, echter nu is er een situatie waarbij ik die cab op 8 en 16 wil kunnen gebruiken afhankelijk van de top die er op staat. Ik moest meteen denken aan die marshall 1960 cabs die op 4 of 16 draaien .. iemand een idee hoe ik de boel op 2 inputs moet schakelen zodat ik 1 input op 8Ohm en 1 input op 16Ohm heb ?

Thanx

peter_heijnen
30 januari 2007, 08:14
Ik heb ook even een vraagje: hoe was jouw cab gesoldeerd en hoe is dat nu dan?


Als je speakers 4 ohm elk zijn zijn ze samen oftewel 8 ohm in serie of 2 ohm paralel. Als je speakers 8 ohm zijn zijn ze samen in serie 16 ohm of 4 ohm paralel. Dus ik vraag mij af hoe jij je cab van 8 ohm naar 16 ohm weet te bedraden met de zelfde speakers.

Kim Wilson
30 januari 2007, 08:17
Misschien met twee 16 ohm speakers. Hoeveel ohm hebben je speakers afzonderlijk?

DarknessAwaits
30 januari 2007, 09:16
8 én 16 ohm lijkt me hoe dan ook een onhaalbare situatie.

Kim Wilson
30 januari 2007, 09:20
Ja, dat kan wel, maar dan moeten de speakers 8 of 16 ohm zijn. In de ene situatie is er maar één aangesloten, in de andere situatie twee.

Stel dat je twee speakers van 16 ohm hebt, heb je met de 16 ohm aansluiting één speaker en met de 8 ohm twee speakers parallel.

Met twee speakers van 8 ohm is het net andersom. De 16 ohm aansluiting geeft dan twee speakers in serie, de 8 ohm slechts één speaker. Je kunt dan ook nog kiezen voor een 4 ohm aansluiting, dan zijn ze parallel geschakeld en doen ze het ook allebei.

yhcmarc
30 januari 2007, 09:25
Hhmmmm .. hij is nu in serie en dus idd 16ohm ... damn ik dacht dat die dan parallel 8 werd ipv 4 .. dat suckt .. op mijn marshall wilde ik die cab nl. op 16Ohm gebruiken icm mijn marshall 4x12 (ook 16 Ohm) en op de ampeg V4 icm de ampeg cab welke 8 Ohm is ..

Kim Wilson
30 januari 2007, 09:26
EDIT>
Nee, dat lukt dan idd niet.

yhcmarc
30 januari 2007, 09:35
dan was die idd 4 ohm, mijn berichtje hierboven even aangepast, nou ja, jammer dan gaat het hele plan niet door.

Maar stel dat ik hem 4 of 16 wil maken, hoe zou ik dat dan moeten doen ?

Ik weet hoe ik een cab in serie of parallel moet solderen, maar hoe combineer ik dat dan ?

Is het gewoon een kwestie van op de ene input een bedradings set in serie en op de andere een set parallel en er wordt een van de 2 circuits niet gesloten als er geen plug inzit ?

Kim Wilson
30 januari 2007, 10:02
http://www.verelec.com/catalog/images/parallel-serie-NL.JPG

Dus met deze (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=45_53&products_id=803&osCsid=63aec27048bd418df4433a169cf7f1a5) en deze (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=45_53&products_id=582&osCsid=63aec27048bd418df4433a169cf7f1a5) ingangen. Dan moet het lukken.

Succes! :)

peter_heijnen
30 januari 2007, 11:32
Hhmmmm .. hij is nu in serie en dus idd 16ohm ... damn ik dacht dat die dan parallel 8 werd ipv 4 .. dat suckt .. op mijn marshall wilde ik die cab nl. op 16Ohm gebruiken icm mijn marshall 4x12 (ook 16 Ohm) en op de ampeg V4 icm de ampeg cab welke 8 Ohm is ..

Volgens mij is het zo dat wanneer je twee speakers aansluit op je marshall, ze aan de ampuitgang paralel geschakeld worden. Dat zou dus betekenen dat wanneer je je 16 ohm marshallcab en een andere 16 ohm (1x15...) kast op deze amp aansluit, de speakers samen voor een last van 8 ohm gaan zorgen. Dus als je dan de marshall output select op 8 ohm zet, heb je een perfecte match.

Je kunt het ook omdraaien: als je je 2x15 cab terugbrengt naar de oude 8 ohm/paralel situatie en een helft van de speakers in de marshall afkoppelt, hou je in de marshall cab 8 ohm over. Die twee cabs kun je dan samen aansluiten op de ampeg mits die 4 ohm uit kan.

Op de site van verduin waar ook het schema hierboven vandaan komt staat volgens mij ook een schema waarmee je dmv 2 ingangen altijd kunt kiezen of je je hele cab mono, twee helften in stereo, of maar een kant mono gaat gebruiken.

Btw, ik heb trouwens net een buizeneindtrap van het duitse Reussenzehn verkocht. De fabrikant beweert dat zijn trafo's onverwoestbaar zijn en dat je dus op zijn amps iedere misaanpassing mag aansluiten die je maar kunt bedenken. Ik heb het maar nooit uitgeprobeerd.......

yhcmarc
30 januari 2007, 12:11
Volgens mij is het zo dat wanneer je twee speakers aansluit op je marshall, ze aan de ampuitgang paralel geschakeld worden. Dat zou dus betekenen dat wanneer je je 16 ohm marshallcab en een andere 16 ohm (1x15...) kast op deze amp aansluit, de speakers samen voor een last van 8 ohm gaan zorgen. Dus als je dan de marshall output select op 8 ohm zet, heb je een perfecte match.

Je kunt het ook omdraaien: als je je 2x15 cab terugbrengt naar de oude 8 ohm/paralel situatie en een helft van de speakers in de marshall afkoppelt, hou je in de marshall cab 8 ohm over. Die twee cabs kun je dan samen aansluiten op de ampeg mits die 4 ohm uit kan.

Op de site van verduin waar ook het schema hierboven vandaan komt staat volgens mij ook een schema waarmee je dmv 2 ingangen altijd kunt kiezen of je je hele cab mono, twee helften in stereo, of maar een kant mono gaat gebruiken.

Btw, ik heb trouwens net een buizeneindtrap van het duitse Reussenzehn verkocht. De fabrikant beweert dat zijn trafo's onverwoestbaar zijn en dat je dus op zijn amps iedere misaanpassing mag aansluiten die je maar kunt bedenken. Ik heb het maar nooit uitgeprobeerd.......

Niet om het een of ander hoor, bedankt voor de info maar dat was niet de vraag en is ook niet echt relevant .. ik weet ook dat 2x 16Ohm speaker op de top 8 parallel wordt uitgestuurd .. de helft van de marshall is geen optie en zelfs niet mogelijk aangezien er maar 1 input op zit en ik die kast niet wil ombouwen ..

maaruh .. een mono of stereo speaker kabel ? Het is toch altijd een kabel met een plus en een min draad en in feite zowel mono als stereo afhankelijk van wat de top uitstuurt

yhcmarc
30 januari 2007, 12:12
http://www.verelec.com/catalog/images/parallel-serie-NL.JPG

Dus met deze (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=45_53&products_id=803&osCsid=63aec27048bd418df4433a169cf7f1a5) en deze (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=45_53&products_id=582&osCsid=63aec27048bd418df4433a169cf7f1a5) ingangen. Dan moet het lukken.

Succes! :)

Thnx, ik zal Nico binnenkort eens bellen, hij woont hier toch praktisch om de hoek :)

Kim Wilson
30 januari 2007, 12:14
@Peter:

De oude situatie was geen 8 ohm. Daar waren we al achter. :)

peter_heijnen
30 januari 2007, 12:33
@Peter:

De oude situatie was geen 8 ohm. Daar waren we al achter. :)
Oh blijkbaar niet goed gelezen, maar dan is er toch ook geen probleem als de ampeg cab 16 ohm is. Of was de oude situatie 4 ohm?

yhcmarc
30 januari 2007, 13:07
De marshall 4x12 cab = 16Ohm
De ampeg 4x12 cab = 8Ohm
De 2x15 cab = 16Ohm

Ik dacht dus dat ik die op 8 of 16 kon zetten, maar dat is dus fout, het kan 4 of 16 worden. Nu is dat op zich ook niet zo een punt, want als ik bas speel op de V4 amp, kan ik de 2x15 combineren met mijn ampeg 8x10 als beiden 4Ohm zijn, en op de marshall icm de marshall cab als beiden 16Ohm zijn.

peter_heijnen
30 januari 2007, 13:18
De marshall 4x12 cab = 16Ohm
De ampeg 4x12 cab = 8Ohm
De 2x15 cab = 16Ohm
Ik dacht dat de 2x15 de ampeg was, dat is dus het misverstand.