PDA

View Full Version : lesmateriaal conservatorium



The_syphon
29 januari 2007, 19:33
Welke boeken gebruiken ze op het conservatorium bij lichte muziek/jazz, op zowel theoretisch als praktisch vlak (welke gitaarmethode)?

Jimi Hendrix
29 januari 2007, 22:55
geen boeken (jazzafdeling Amsterdam)
hoogstens bij muziekgeschiedenis de Sesam Atlas vd Muziek, verder wat eigen readers/brouwseltjes.
Gitaarles op 't conservatorium: standardje spelen, om de beurt soleren, opnemen, solo's uitzoeken van je leraar. Evt. wat slap ouwehoeren/roken in 't lokaal :hippie:

gorgasm
29 januari 2007, 23:11
ik denk dat Jimi (en anderen) mij en velen er een plezier mee zou doen wat je op t conservatorium leert, doet, moet kunnen tegen dat je er aan de slag kan.
En vooral, van welk hout je pijlen maakt na je opleiding...

Jimi Hendrix
29 januari 2007, 23:34
ik denk dat Jimi (en anderen) mij en velen er een plezier mee zou doen wat je op t conservatorium leert, doet, moet kunnen tegen dat je er aan de slag kan.
En vooral, van welk hout je pijlen maakt na je opleiding...

wat bedoel je precies? beetje onduidelijk geformuleerde vraag/opmerking...

gorgasm
30 januari 2007, 12:44
nouja kijk ik hoor wel tegenstrijdige dingne over die opleiding.
Die toelatingsexamens zijn niet vna de poes en geven me de indruk dat je theorie, speelniveau en gehoor al van een zeer deftig niveau moeten zijn.
Dan hoor ik een ander verhaal dat mannen die gewoon (heel) goed kunnen spelen maar geen noot kunnen lezen gewoon door die examens zijn.
Dus die toelatingsdrempel is me wel vaag ja.

Krijg ik te horen van mensen die opt conservatorium werken dat het idd raar is om elk jaar opnieuw mee te doen, anderen zeggen dna weer, tja als je erdoor bent ben je erdoor.(wat denken jullie daar van, om bij wijze vna spreken mee te doen tot je erdoor bent)

Dan vraag ik me af wat je ziet in die 3/5j, wat je bv ziet in klassieke richting, maar ook in poprichting. Je leert er ook opnemen dacht ik(of kunt ervoor kiezen) maar er is ook een mogelijkheid tot toneel(drama enz) kan je dit niet meedoen? Want dat interesseert me geen hol.

Is het mogelijk om alles met thuisstudie te doen? Maw 'nooit' naar de lessen kunne(omdat je werkt bv) en na je werkuren alles studeren?
Zo niet, zijn er andere manieren om zo'n niveau(v e afgestudeerde) te halen? Via bv ergens een avondschool ofzo?

Enerzijds wat je voorhebt tov andere muziekanten die dit diploma niet hebben, maar anderzijds van welk hout je na je studies pijlen maakt(maw met wat geld verdiennen..)
(want met gastjes vna mijn niveau leggen ze, denk ik, de straten)

Je vertelt maar wat blokjes, hoe meer hoe liever off course :hippie:

peter_heijnen
30 januari 2007, 13:11
nouja kijk ik hoor wel tegenstrijdige dingne over die opleiding.
Die toelatingsexamens zijn niet vna de poes en geven me de indruk dat je theorie, speelniveau en gehoor al van een zeer deftig niveau moeten zijn.
Dan hoor ik een ander verhaal dat mannen die gewoon (heel) goed kunnen spelen maar geen noot kunnen lezen gewoon door die examens zijn.
Dus die toelatingsdrempel is me wel vaag ja.
Als je speelniveau torenhoog zullen ze je ondanks een gebrek aan theoretische bagage zeker een kans willen geven. Andersom, met een goede theorie maar met weinig speelniveau, lijkt het me dat je minder kans van slagen hebt.


Krijg ik te horen van mensen die opt conservatorium werken dat het idd raar is om elk jaar opnieuw mee te doen, anderen zeggen dna weer, tja als je erdoor bent ben je erdoor.(wat denken jullie daar van, om bij wijze vna spreken mee te doen tot je erdoor bent)
Als je het wil blijven proberen zou ik het zeker niet nalaten.


Dan vraag ik me af wat je ziet in die 3/5j, wat je bv ziet in klassieke richting, maar ook in poprichting. Je leert er ook opnemen dacht ik(of kunt ervoor kiezen) maar er is ook een mogelijkheid tot toneel(drama enz) kan je dit niet meedoen? Want dat interesseert me geen hol.
Klassiek en pop zijn op de opleiding in principe niet aan de orde als je lichte muziek studeert. Dat is voor thuis als je dat graag wilt. Wat betreft het "toneel", volgens mij was dat alleen in de tv serie Fame.


Is het mogelijk om alles met thuisstudie te doen? Maw 'nooit' naar de lessen kunne(omdat je werkt bv) en na je werkuren alles studeren?
Zo niet, zijn er andere manieren om zo'n niveau(v e afgestudeerde) te halen? Via bv ergens een avondschool ofzo?
Lessen zijn niet facultatief en geheel zonder school kun je elk voor jou mogelijke niveau halen. Avondscholen zijn mij niet bekend


Enerzijds wat je voorhebt tov andere muziekanten die dit diploma niet hebben, maar anderzijds van welk hout je na je studies pijlen maakt(maw met wat geld verdiennen..)
(want met gastjes vna mijn niveau leggen ze, denk ik, de straten)
Met je diploma kun je solliciteren op de muziekschool. Je hout voor je pijlen verzamel je het best zo snel mogelijk en je pijlen slijp je het best al tijdens de studie zodat je meteen daarna gericht kunt schieten.

Jimi Hendrix
30 januari 2007, 13:23
Voor de situatie in Amsterdam, jazzafdeling, van 9 jaar geleden geldt 't volgende:
- Bijv. noten kunnen lezen bij toelating is zeker verplicht (is nou eenmaal de taal waarin muziek wordt opgeschreven). maar voor gitaristen was er een tweejarige cursus notenlezen op 't conservatorium als onderdeel van 't lesprogramma, blijkbaar bedoeld om 't lezen a vue te verbeteren.
Theoretisch niveau is wel pittig bij de toelating in A'dam.

- meedoen aan toelatingen moet je zelf weten, in A'dam is 't volgens mij voor een aantal hoofdvakken inmiddels zo dat je moet worden uitgenodigd om toelating te doen adhv een opname van jezelf.

- nooit naar de lessen gaan? 't is gewoon een fulltime opleiding, de theorie- en geschiedenisvakken alsmede hoofdvak (=privé gitaarles) zou ik wel naartoe gaan, solfège kun je thuis doen, combo's zijn ook verplicht.....

- wat je voorhebt op anderen? je hebt een papiertje in huis waarop staat: geslaagd. serieus: kennis van theorie, muziekgeschiedenis, arrangeren, veel verschillende stijlen, pedagogische kennis. Praktisch voordeel is bijv. dat je een liedje in 5 minuten uitschrijft/instudeert. Of 't alleen in de auto beluistert en 't dan kan spelen op een gig.
Met spelen hangt het ervan af, ik speel wel 't meest met afgestudeerden, maar ik speel ook met hobbyisten en dat kan net zo leuk zijn. In het algemeen zijn sommige muzikanten bezig met het instrument bespelen in plaats van met (interactief) muziek maken, dat laatste is wat ik zoek in collega's.

- geld verdienen: lesgeven, bruiloften/partijen/recepties, studioklusjes
voordeel is dat je na de studie als 't goed is beschikt over een breed netwerk, nog een reden om vaak naar de lessen te gaan en rond te hangen in de kantine, of (als gitarist) zanglessen te begeleiden.
Eigen werk bandjes meer voor de hobby.

Dit alles vanuit mijn perspectief op de studie van 1998-2002 en mijn ervaringen in de beroepspraktijk tot op heden.

Jimi Hendrix
30 januari 2007, 13:32
geheel zonder school kun je elk voor jou mogelijke niveau halen.

Dat geldt natuurlijk tot op zekere hoogte voor elke studie, maar die opleidingen zijn er wat dat betreft natuurlijk niet voor niets:
je meet je aan 'objectieve' maatstaven door de tentamens te halen, je leert het van mensen die 't goed op een rijtje hebben staan (aka Docenten) etc. etc.

Mijn mening over 't conservatorium is achteraf trouwens niet erg positief, maar ik ben blij dat ik 't heb gedaan, is absoluut vormend geweest op tal van vlakken.

jaspie
30 januari 2007, 14:06
hoezo is je mening niet positief~?

Jimi Hendrix
30 januari 2007, 14:12
hoezo is je mening niet positief?

heeft redenen van persoonlijke aard, ik was er toen denk ik nog wat te jong voor (ben op m'n 18e begonnen). Aan de andere kant zou ik er niet aan moeten denken om 't nu te gaan doen...

gorgasm
30 januari 2007, 17:37
- nooit naar de lessen gaan? 't is gewoon een fulltime opleiding, de theorie- en geschiedenisvakken alsmede hoofdvak (=privé gitaarles) zou ik wel naartoe gaan, solfège kun je thuis doen, combo's zijn ook verplicht
wat zijn combo's? + Als ik t zo hoor kan ik het wel vergeten met mn fulltimepje?

stel dat je jazz wil doen(om iets te zeggen, maakt nie uit je kan klassieke doen ook) moet je dan, nog iets met toneel ofzo doen?

*heb uurroosters liggen maar bak er zo te zien niet te veel van*

+ wat is een torenhoog speelniveau ... :)

peter_heijnen
30 januari 2007, 17:47
.............wat is een torenhoog speelniveau ... :)
Dat heb je als je wordt aangenomen terwijl je naast het spelen HELEMAAL NIKS weet of kunt.

Combo's zijn lessen waarin je met groepjes (combo's) onder leiding van een docent gaat (leren) samenspelen.

Vergeet dat toneel nou.....

savecracker85
30 januari 2007, 17:48
combo is gewoon een ander woord voor bandjes waar je tijdens je opleiding in speelt..Toneel?.. het is een muziekopleiding, voor toneel moet je een andere opleiding doen..

The_syphon
30 januari 2007, 20:46
Bedankt voor de vele interessante reacties. Ik ben zelf ook van plan om een poging te wagen voor het conservatorium. Ben momenteel gestopt met mijn universitaire studie waardoor ik veel tijd heb om een parttime baan en gitaarspelen te combineren.

Als toelating tot het conservatorium niet zou lukken agv een nog te laag niveau op theoretisch en praktisch niveau, hoe goed moet je dan zijn voor het voorbereidende jaar. Daar denk ik namelijk ook serieus over na. Ik ben namelijk bang dat mijn niveau in juni zeker niet hoog genoeg zou zijn voor het 1e jaar conservatorium.

*Graag zou ik ook nog reacties krijgen ontopic* ;)

Jimi Hendrix
30 januari 2007, 21:02
Bedankt voor de vele interessante reacties. Ik ben zelf ook van plan om een poging te wagen voor het conservatorium. Ben momenteel gestopt met mijn universitaire studie waardoor ik veel tijd heb om een parttime baan en gitaarspelen te combineren.

Als toelating tot het conservatorium niet zou lukken agv een nog te laag niveau op theoretisch en praktisch niveau, hoe goed moet je dan zijn voor het voorbereidende jaar. Daar denk ik namelijk ook serieus over na. Ik ben namelijk bang dat mijn niveau in juni zeker niet hoog genoeg zou zijn voor het 1e jaar conservatorium.

*Graag zou ik ook nog reacties krijgen ontopic* ;)

gewoon toelating doen, op dat moment beslist de commissie of 't voorbereidend of eerste jaar wordt, zo was het althans in Amsterdam altijd.

gorgasm
30 januari 2007, 21:27
Dat heb je als je wordt aangenomen terwijl je naast het spelen HELEMAAL NIKS weet of kunt.

Combo's zijn lessen waarin je met groepjes (combo's) onder leiding van een docent gaat (leren) samenspelen.

naja ik had gedacht aan wat technische richtlijnen, bv als je dit of dat kunt spelen(om me n idee te geven)

K, combo's zijn dus soort bandjes, lijkt me wel leuk.

"Als ik t zo hoor kan ik het wel vergeten met mn fulltimepje?"(8 tot 17u)
kan iemand me hier op antw?

thx voor reacties

peter_heijnen
31 januari 2007, 08:04
naja ik had gedacht aan wat technische richtlijnen, bv als je dit of dat kunt spelen(om me n idee te geven)
Het zal dan gaan om inzicht, instrumentbeheersing, idioom en vooral HOE je dat idioom speelt. Moeilijk uit te leggen.

guitartub
3 februari 2007, 16:06
"Als ik t zo hoor kan ik het wel vergeten met mn fulltimepje?"(8 tot 17u)
kan iemand me hier op antw?

thx voor reacties

Je bedoelt dat je fulltime werkt? Dan ben ik bang dat je een gitaarstudie aan het Conservatorium kunt vergeten, want naast de lessen die je hebt te volgen zul je de nodige uren moeten studeren en van 19.00 tot 22.00 (bijv) lijkt mij voor het succesvol afronden van deze studie te weinig.

guitartub
3 februari 2007, 16:14
Overigens zijn er best veel afgestudeerde (bevoegde) gitaardocenten te vinden. Is dat niks voor je? Ik ben het zelf gaan doen en het bevalt mij prima. De jazzdingetjes die ik maar niet kon masteren in zelfstudie die lukken nu wel en ook theoretisch gaat er een wereld voor me open.

gorgasm
3 februari 2007, 17:40
afgestudeerde (bevoegde) gitaardocenten
ik heb er 3, ik wil er 1 zijn.
+ ik denk dat als je je studie's au serieu neemt, dat je een heel hoog niveau bereikt.

En ik vind(samen met nog anderen) de toelatingseisen nogal vaag. Heb je als je bepaalde mensen kent niet een stap voor?

ps als jij die studie doet guitartub, gooi me maar alles van info wat je maar kwijt wilt(pm = ok), de afval hou je maar

savecracker85
3 februari 2007, 19:01
als je echt zo'n studie wilt gaan doen is het handig het desbetreffende conservatorium eens te bellen voor een lijst met specifieke toelatingseisen (die zijn er)..Vaak bestaat er ook de mogelijkheid een afspraak te maken met een hoofdvakdocent om het een en ander voor te spelen..Hij kan je dan advies geven wat je het best nog kan doen, en of het eventueel haalbaar is om(op korte termijn) door de toelating heen te komen.. Het is sowieso handig je gezicht eens te laten zien bij iemand die waarschijnlijk later in de toelatingscommisie zit