PDA

View Full Version : Mxr Phase90 mod



robert-gitarist
29 januari 2007, 17:57
Best heren,
Wellicht kunnen sommigen wel van jullie herinneren dat ik ooit eens heb gevraagd hoe dat nou werkte die beroemde R28 mod etc bij de MXR Phae90 RI.
Ik was vandaag bij ons aller Glaas en die vertelde me dus dat de mod erg simpel is en zelf makkelijk te doen is.Ik heb hier op het forum gezocht en kwam een mooie duidelijke foto tegen van de printplaat met daarop aangewezen de R28,C11 en C12.Ik ben dus aan de slag gegaan(voor het eerst in me leven :D ) met een soldeerbout en heb de R28 los gehaald(heb hem aan een pootje laten zitten.Mocht het niet bevallen of wat dan ook,kan ik hem altijd makkelijk en snel terug plaatsen).Maar omdat ik nieuwsgierig was na de rest van de mod(c11 en c12) heb ik die ook maar uitgevoerd.Zelfde verhaal als bij de R28 maar dan met de C11 en C12.Alles in mekaar gezet,aangesloten en woow..super mooi geluid.Exact zoals ik het wou hebben.Mooi en erg helder geluid.Eerder had ik altijd een beetje drive(zo leek het) erbij toen ik clean speelde maar nu niet meer.Heerlijk.De mod is echt heel simpel en voor iedereen die zich stoort aan dat irritante bijgeluid,kan ik advieseren om deze mod uittevoeren :)

Mar goed,nu vraag ik mij af,zijn er ook nog meer mod's voor de Phase90?Ik had al gelezen dat er iets is met een DP(nogwat) switch etc.Wat houd dat in?

Gr Robert ;)

Tristan
29 januari 2007, 18:40
Die DP switch zal wel zijn om hem true bypass te maken, of om die modificatie schakelbaar te maken, dat wordt ook weleens gedaan...
Heb je de Phase 90 ook geprobeerd met alleen de R28 mod en wat was dan het verschil in klank met de C11 en C12 mod erbij?

dano
29 januari 2007, 18:50
http://diy.erikhansen.net/phase90.htm

http://diy.erikhansen.net/phase90r28switch.gif

moeten we misschien eens een sticky van maken, is erg vaak langsgeweest:)

http://diy.erikhansen.net/phase90scriptmod.jpg

robert-gitarist
29 januari 2007, 19:08
Die foto heb ik inderdaad gebruikt :D
Schema's niet want ben geen ster in het lezen van schema's.

Tristan:
Heb ik inderdaad geprobeerd.Het geluid word eigelijk alleen iets helderder en niet dat beetje gain erbij.Veder weinig niks.Zonder de C11 en C12 is ie nog helderder.Ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven.Je zou het eigelijk moeten horen.Of weet iemand anders het hoe je het moet uitleggen.Het geluid is in elkgeval mooier ;)

Inderdaad,een sticky is best handig.Of een apparte FAQ met daarin meteen het volgorde van effecten erin verwerkt want die laatste komt ook z'n beetje iedere week langs.

Bruce
29 januari 2007, 21:10
Ik denk dat die van mij er ook maar aan moet geloven
Als het zo simpel is kan ik het vast ook wel :-)

robert-gitarist
29 januari 2007, 21:17
Ik heb nog nooit een soldeerbout in handen gehad tot vandaag ... ;)
Dat zegt genoeg lijkt mij? :D

Je kunt ze trouwens ook doorknippen las ik.Ik heb er voor gekozen om hem er heel vanaf te halen.Ik heb 1 pootje er vanaf gehaald.Mocht ik hem ooit moeten verkopen of toch het andere geluid mooier vind(wat nu absoluut niet het geval is hehehe) dan kan ik hem er dus heel simpel en snel weer in zetten.

Nellyrocks
30 januari 2007, 09:31
Ik heb nogal wat problemen meet mij phase 90. Voeding doet het niet en hij klonk nooit naar hoe ik het verwacht had. Ik gebruik hem nu dus niet. Misschien moet ik er ook eens aan gaan sleutelen.

Hoe werkt dat dan?
Haal je die dingen gewoon los?

robert-gitarist
30 januari 2007, 09:44
Goed lezen!
Ik heb ergens neer gezet hoe het moet.
Maar in het kort: je haald ze los.Je haald bijv. 1 pootje los doormiddel van doorknippen of in mijn geval eruit solderen.Je kunt hem uiteraad ook helemaal eruit halen maar in mijn geval vond ik het zo makkelijker.

thieske
30 januari 2007, 14:38
ik heb zelf ook gezocht in mn phase 90 naar die r28 dinges.. maar t printje leek er helemaal niet op.. misschien ook dat t een ouwe is, wel met block logo, maar helemaal niet lijkend op de bovenstaande foto..

robert-gitarist
30 januari 2007, 16:27
ik heb zelf ook gezocht in mn phase 90 naar die r28 dinges.. maar t printje leek er helemaal niet op.. misschien ook dat t een ouwe is, wel met block logo, maar helemaal niet lijkend op de bovenstaande foto..

Staat er wel op maar moet je heel goed kijken.Ik kon hem ook niet 1,2,3 vinden maar toen ik een maal de weerstand los had gemaakt zag ik dat het onder de weerstand het nummertje R28/C11/C12 stond ;)

Bernardduur
31 januari 2007, 23:19
Vond de R28 mod niet zo spectaculair; had er een switch voor opgegooid en het geluid veranderde wel maar niet zoveel als ik had verwacht.

MXR moet eens gematchte FETs gebruiken; dat is echt een wereld van verschil!

robert-gitarist
31 januari 2007, 23:21
FET's ?
was dat?Ben niet zo thuis in die wereld van elektronica :P Vind het al heel wat dat dit me gelukt is :D

Bernardduur
31 januari 2007, 23:29
Lol

Dat zijn die kleine zwarte torretjes

MXR heeft eigenlijk een grote bak en stopt ze er partitiaal gematcht in (ze zijn in dezelfde richting qua waarde en zo)...... maar een phaser werkt het beste als je de FET's matcht. Dan vallen de notches die de pasher maakt op dezelfde plaats en klinkt het geluid voller, ronder en heeft het eindgeluid minder last van distortie

Matchen kost wel heel erg veel tijd (ik heb thuis gewoon een hoop liggen en die match ik dan; er zijn er altijd wel 4 te vinden met dezelfde waarde)

robert-gitarist
1 februari 2007, 12:02
Ah daar heb ik allemaal geen verstand van :P
Maare wat kost me dat als ik dat laat veranderen?Let op,LAAT veranderen he.Ik heb zelf niet de kennis en bevoegtheid daar voor.

Speeddemon
1 februari 2007, 21:07
Matchen kost wel heel erg veel tijd (ik heb thuis gewoon een hoop liggen en die match ik dan; er zijn er altijd wel 4 te vinden met dezelfde waarde)
Match je ze op exacte voltages dan ofzo? En wat heb je daar voor nodig? Alleen een multimeter of ook een oscilloscoop?

Bernardduur
2 februari 2007, 00:13
Ah daar heb ik allemaal geen verstand van :P
Maare wat kost me dat als ik dat laat veranderen?Let op,LAAT veranderen he.Ik heb zelf niet de kennis en bevoegtheid daar voor.


lol

ligt er een beetje aan hoe snel ik ze kan matchen maar ik denk een euro of 15 - 20. Ik match ze met oscilloscoop en multimeter (multimeter = matchen, oscilloscoop = notches bepalen)

rhcp_schipper
13 februari 2007, 16:36
Ik heb de phase 90 mod ook uitgevoerd(R28, C11, C12), maar nu ondervind ik wel dat er een volume drop is, als ik mijn pedaal inschakel. Is dit normaal, en zo nee, wat is er aan te doen?

Groeten Tim

Tristan
13 februari 2007, 17:43
Daar kan je wel wat aan doen, dan moet je 1 bepaald weerstandje vervangen door eentje met een andere waarde, alleen weet ik niet precies hoe of wat, het staat wel op harmony central en ook ergens hier heb ik ooit eens die mod gepost geloof ik...
Je zou ook Dunlop even kunnen mailen, die gasten weten er ook van...

robert-gitarist
13 februari 2007, 17:52
Volume drop heb ik gelukkig geen last van.Had ik eerst wel met de Phase90 maar sinds de mod gelukkig niet meer:)

rhcp_schipper
13 februari 2007, 18:32
Daar kan je wel wat aan doen, dan moet je 1 bepaald weerstandje vervangen door eentje met een andere waarde, alleen weet ik niet precies hoe of wat, het staat wel op harmony central en ook ergens hier heb ik ooit eens die mod gepost geloof ik...
Je zou ook Dunlop even kunnen mailen, die gasten weten er ook van...

Weet jij dit zo snel te vinden misschien?

Zou helemaal super zijn, maar in iedergeval bedankt voor de info!

rhcp_schipper
13 februari 2007, 20:22
Daar kan je wel wat aan doen, dan moet je 1 bepaald weerstandje vervangen door eentje met een andere waarde, alleen weet ik niet precies hoe of wat, het staat wel op harmony central en ook ergens hier heb ik ooit eens die mod gepost geloof ik...
Je zou ook Dunlop even kunnen mailen, die gasten weten er ook van...

Is dat niet R7 die je dan moet verlagen naar 130k?

Tristan
13 februari 2007, 20:41
Het zou de R7 inderdaad kunnen zijn, maar in dat geval moet je de weerstand niet verlagen maar verhogen volgens mij, ik weet alleen niet of dat kan, of je daarmee het pedaal niet sloopt ofzo...
Ook wordt er gewaarschuwd dat je als je de waarde van R7 veranderd dit alleen kan doen als je zowel de R28 als de C11/C12 mod hebt gedaan...
Ik zou voor de zekerheid toch even die gasten bij Dunlop een mailtje sturen...

rhcp_schipper
13 februari 2007, 21:13
Het zou de R7 inderdaad kunnen zijn, maar in dat geval moet je de weerstand niet verlagen maar verhogen volgens mij, ik weet alleen niet of dat kan, of je daarmee het pedaal niet sloopt ofzo...
Ook wordt er gewaarschuwd dat je als je de waarde van R7 veranderd dit alleen kan doen als je zowel de R28 als de C11/C12 mod hebt gedaan...
Ik zou voor de zekerheid toch even die gasten bij Dunlop een mailtje sturen...

Kijk dat van die R7 staat in dit verhaal, ergens bovenaan: http://diy.erikhansen.net/phase90.htm

rhcp_schipper
14 februari 2007, 11:25
Ik heb overal gezocht naar die mod voor de volume drop, maar kan het echt nergens vinden.

Ik heb dus de mod van de R28, C11, C12. Maar nu ondervind ik dus een serieuse volume drop, iemand die hier een oplossing voor weet?

Groeten Tim

Fuhgawz
14 februari 2007, 12:53
Hoe kan het dat jullie een volumedrop ondervinden!? Ik heb mijn Phase 90 juist weggedaan vanwege de irritante volumeboost! (en omdat hij simpelweg niet heftig genoeg was, maar dat terzijde)
Maar ik had dan ook enkel de R28 mod uitgevoerd en er een schakelaar aan gehangen. Misschien kan het zo zijn dat die C** mods zorgen voor de drop!? Of misschien dat de plaats van het effect ook invloed heeft. Ik had de mijne als eerste effect in de FX-loop hangen.

rhcp_schipper
14 februari 2007, 13:26
Hoe kan het dat jullie een volumedrop ondervinden!? Ik heb mijn Phase 90 juist weggedaan vanwege de irritante volumeboost! (en omdat hij simpelweg niet heftig genoeg was, maar dat terzijde)
Maar ik had dan ook enkel de R28 mod uitgevoerd en er een schakelaar aan gehangen. Misschien kan het zo zijn dat die C** mods zorgen voor de drop!? Of misschien dat de plaats van het effect ook invloed heeft. Ik had de mijne als eerste effect in de FX-loop hangen.


ik weet niet hoe het kan, maar ik wil er wel graag vanaf. Want ik vind het voor de rest wel een fijn phasertje