PDA

View Full Version : [onthouden] Hoe?



Dreamfall
29 januari 2007, 13:49
Hallo gitaristen,

ik speel al een aantal jaren gitaar, maar er is 1 ding waar ik ongelooflijk veel moeite mee heb: De muziek onthouden.

Hoe kan ik dit het beste onthouden? Een intro onthouden lukt altijd wel, maar de rest? Dat krijg ik er maar niet in. Ik speel het over en over, maar zonder resultaat.

Ik vind het heel jammer dat ik niet even lekker kan zitten en zo een heel nummer uit mijn hoofd kan spelen. Telkens loop ik dan met partituur rond...

Zitten jullie hier mee? Hebben jullie tips?

Bedankt alvast

FruscianteFan
29 januari 2007, 14:25
Het nummer dat je wilt leren moet je gewoon heel vaak luisteren. En, als je dat nog niet deed, speel vooral met cd mee!

Misschien nog wel het belangrijkst: niet teveel nadenken.

Wanneer ik zelf een nummer al vrij lang niet meer heb gespeeld en ik weet even een stukje niet meer, ga ik gewoon een paar maten terug en probeer ik niet na te denken bij wat ik speel, dan gaat het vanzelf weer.

Ik heb het probleem zelf ook wel, maar alleen met nummers die ik uit mezelf niet zo snel speel: Scorpions - Wind Of Change en Stones - Angie. Vooral omdat de akkoorden hetzelfde zijn, maar dan in andere volgorde.

appyhaan
30 januari 2007, 17:08
Bij klassiek: partituur eerst goed (be)studeren, en onmenselijk vaak het spelen/herhalen. Dan weg ermee, en het lied gewoon spelen.
Bij pop: geen partituur, maar liedje zelf eerst uitzoeken op gehoor. Eventueel een lead sheet maken. Nummer vaak luisteren.

LaurentB
30 januari 2007, 17:24
Hallo gitaristen,

ik speel al een aantal jaren gitaar, maar er is 1 ding waar ik ongelooflijk veel moeite mee heb: De muziek onthouden.

Hoe kan ik dit het beste onthouden? Een intro onthouden lukt altijd wel, maar de rest? Dat krijg ik er maar niet in. Ik speel het over en over, maar zonder resultaat.