PDA

View Full Version : [onthouden] Hoe?



Dreamfall
29 januari 2007, 13:49
Hallo gitaristen,

ik speel al een aantal jaren gitaar, maar er is 1 ding waar ik ongelooflijk veel moeite mee heb: De muziek onthouden.

Hoe kan ik dit het beste onthouden? Een intro onthouden lukt altijd wel, maar de rest? Dat krijg ik er maar niet in. Ik speel het over en over, maar zonder resultaat.

Ik vind het heel jammer dat ik niet even lekker kan zitten en zo een heel nummer uit mijn hoofd kan spelen. Telkens loop ik dan met partituur rond...

Zitten jullie hier mee? Hebben jullie tips?

Bedankt alvast

FruscianteFan
29 januari 2007, 14:25
Het nummer dat je wilt leren moet je gewoon heel vaak luisteren. En, als je dat nog niet deed, speel vooral met cd mee!

Misschien nog wel het belangrijkst: niet teveel nadenken.

Wanneer ik zelf een nummer al vrij lang niet meer heb gespeeld en ik weet even een stukje niet meer, ga ik gewoon een paar maten terug en probeer ik niet na te denken bij wat ik speel, dan gaat het vanzelf weer.

Ik heb het probleem zelf ook wel, maar alleen met nummers die ik uit mezelf niet zo snel speel: Scorpions - Wind Of Change en Stones - Angie. Vooral omdat de akkoorden hetzelfde zijn, maar dan in andere volgorde.

appyhaan
30 januari 2007, 17:08
Bij klassiek: partituur eerst goed (be)studeren, en onmenselijk vaak het spelen/herhalen. Dan weg ermee, en het lied gewoon spelen.
Bij pop: geen partituur, maar liedje zelf eerst uitzoeken op gehoor. Eventueel een lead sheet maken. Nummer vaak luisteren.

LaurentB
30 januari 2007, 17:24
Hallo gitaristen,

ik speel al een aantal jaren gitaar, maar er is 1 ding waar ik ongelooflijk veel moeite mee heb: De muziek onthouden.

Hoe kan ik dit het beste onthouden? Een intro onthouden lukt altijd wel, maar de rest? Dat krijg ik er maar niet in. Ik speel het over en over, maar zonder resultaat.

Ik vind het heel jammer dat ik niet even lekker kan zitten en zo een heel nummer uit mijn hoofd kan spelen. Telkens loop ik dan met partituur rond...

Zitten jullie hier mee? Hebben jullie tips?

Bedankt alvast

Het is mijn sterke punt ook niet, van nature. En het moet wel, als je zoals ik in een band zit en je wilt geen muziekstandaard op het podium zetten. Het lukt me uiteindelijk meestal door, zoals appiehaan ook al zegt, de nummers eerst op het gehoor uit te zoeken door mee te spelen, en pas op het allerlaatst alles op papier te zetten als ik het nog niet kan onthouden.
Domweg vaak meespelen met de opname, dat is het enige.

Rutger
30 januari 2007, 17:31
En daarna: zonder track uit je hoofd spelen! op die manier train je je geheugen. begin gewoon met het intro. als je die in je hoofd hebt, neem je het couplet erbij, als dat allebei lukt neem je het reffrein erbij en daarna de evt. bridge. als je al die stukjes apart uit je hoofd kent, ga je ze in de juiste volgorde spelen net zolang tot je het een paar keer achter elkaar goed doet.

Het is net als met woordjes leren, je moet het er gewoon instampen

Nellyrocks
2 februari 2007, 11:58
Ik moet vaak in korte tijd veel nummers uit mijn hoofd leren en ben pertinent tegen bladmuziek op het podium.

Wat bij mij heel goed werkt is het nummer wat je wil leren opzetten en meteen op een blaadje meeschrijven. Als je het schrijft ben je bewuster met de structuur bezig en zal je het ook makkelijker onthouden. Zo werkt het voor mij iig goed. Later luister ik gewoon veel naar een nummer voor details.

maar... wie schrijft die blijft

FruscianteFan
2 februari 2007, 12:44
Ik moet vaak in korte tijd veel nummers uit mijn hoofd leren en ben pertinent tegen bladmuziek op het podium.

Wat bij mij heel goed werkt is het nummer wat je wil leren opzetten en meteen op een blaadje meeschrijven. Als je het schrijft ben je bewuster met de structuur bezig en zal je het ook makkelijker onthouden. Zo werkt het voor mij iig goed. Later luister ik gewoon veel naar een nummer voor details.

maar... wie schrijft die blijftDaar heb je gelijk in. Ik merkte het toen ik een liedje van mezelf ging inspelen: ik had nogal moeite te onthouden hoeveel maten couplet en refrein ik had ingespeeld op bas. Toen ik het had opgeschreven, onthield ik het veel beter, ook al lette ik er niet echt heel erg op.

Reel Big Fish
2 februari 2007, 16:48
Gebrek aan interesse ofzo? Als je een nummer leuk vind, kun je het toch dromen? Althans, ik kan van mijn favo nummers alle partijen dromen hoor (drum, bass en gitaar), of is dat raar?

Nellyrocks
2 februari 2007, 16:59
Gebrek aan interesse ofzo? Als je een nummer leuk vind, kun je het toch dromen? Althans, ik kan van mijn favo nummers alle partijen dromen hoor (drum, bass en gitaar), of is dat raar?

Absoluut niet raar maar het hoeft natuurlijk niet een gebrek aan interesse te zijn. De bassist van mijn bandje onthoudt ook geen reet maar dat heeft meer te maken met een inmiddels lichte vorm van korsakov op zijn 29e. Ik ken hem goed genoeg om te weten dat dat niet aan interessse ligt.
Daarnaast heb je een duidelijk verschil in auditief en visueel geheugen.

Ik zeg schrijven.

E-J
3 februari 2007, 18:34
Probeer eens mee te neurien/zingen...

Het lijkt me toch dat je muziek speelt die je leuk vindt, dus moet je die toch wel een beetje uit je hoofd kennen?

G.G.
3 februari 2007, 20:37
Geef het de tijd.

eerst speel je met je ogen, je ziet je blad muziek en gaat het spelen.

later leer je te spelen wat je hoort door het uit te zoeken (spelen met je oren)

daarna komt het moment dat je speelt met je hersens, je hoort iets in je hoofd, en je vingers gaan dat vanzelf doen (maar daar moeten je hersens eerst verbanden voor gaan leggen, dus hoe klink het wat je handen gaan doen, en andersom).

Luister veel naar de nummers die je wilt spelen, de rest komt echt vanzelf (maar niet in een jaar , geef het de tijd.)

el loco
3 februari 2007, 21:50
Daarnaast heb je een duidelijk verschil in auditief en visueel geheugen

Bij mij werkt het zo dat ik de structuur van een nummer als het ware in gedachten `zie`. Ik moet zeggen dat ik nooit moeite heb gehad muziek te onthouden, zeker niet muziek die ikzelf (mede) gemaakt heb. Ik denk dat de beste manier is om het gewoon vaak te spelen, dan onthou je het vanzelf...

heinz3110
3 februari 2007, 22:04
Heb ik ook. Ik "zie" de structuur::

introotje couplet refrein couplet tussenstuk couplet refrein einde
kers appel peer appel etc etc
en omdat ik dat dan weet,weet ik ook wat voor " appel" " peer" etc

(beetje suf uitgelegd,maar goed. Tis ook een "mind-set" vind ik)

Ik moet ook zeggen dat ik muziek beter onthou dan andere dingen hoor.

Maar een structuur zien ,een "beeld" hebben wat je speelt in plaats van dat je het als een abstracte bonk noten ziet,scheelt een hoop.

Flint Stone
4 februari 2007, 20:42
Hallo gitaristen,

ik speel al een aantal jaren gitaar, maar er is 1 ding waar ik ongelooflijk veel moeite mee heb: De muziek onthouden.


Een solo onthouden en dan nog eens zo naspelen dat hij ook nog een beetje spontaan klinkt, dat kan ik gewoon niet. Ook mijn eigen solo’s niet.
Ik probeer het maar niet eens meer en oefen vooral op techniek; leuke licks en riffs van mezelf en/of anderen oefenen tot ze me makkelijk af gaan, kijken waar ze ergens anders in de toonladder zitten, kijken wat je moet aanpassen voor een andere toonsoort of accoord, gewoon flink aanklooien eigenlijk en als ik moet spelen, doe ik maar wat er op dat moment in me opkomt en wat er toevallig goed in mijn vingers zit. Voor mijn gevoel is het iedere keer een nieuwe ontdekking – dat houdt de muziek ook spontaan – maar per saldo worden de nummers zo toch redelijk herkenbaar, want zo veelzijdig en origineel ben ik eigenlijk ook weer niet :)

vulvasonic
5 februari 2007, 12:53
Onthoud je je partijen niet, of onthoud je het schema niet?

De partijen moet je gewoon veel oefenen (en zo lang hoeft dat niet te duren).
En de schema's........, ik begrijp eigenlijk nooit waarom mensen daar zoveel moeite mee kunnen hebben. Ik weet wel dat je niet de enige bent en het overkomt de beste, maar ik vind het gek.

Je moet de muziek terugbrengen naar de basis. Ontleden dus. En als je daar een beetje in thuis bent kost dat geen tijd, want dat doe je meteen al bij de eerste keer luisteren.
Vervolgens hoef je alleen maar te onthouden waarin het nummer AFWIJKT van het gebruikelijke. Want alle nummers bestaan uit dezelfde onderdelen, vaak ook nog in dezelfde volgorde. Een nummer bestaat bij de gratie van 1 of 2 uitzonderingen op de regel.

Maar goed, of je dat kan leren.......
Misschien wel. Ik hoop het voor je.

Nellyrocks
7 februari 2007, 09:57
Ik ben wel benieuwd of de topicstarter iets aan deze posts heeeft gehad. Er zijn, denk ik, wel een paar goede tips gegeven.

B_2_the_a
27 februari 2007, 21:19
zelf heb ik er nooit last van,
zeker niet met akkoorden schema's

maar wel met solotjes en teksten voor zang (zanglijnen dan weer niet :P)


als ik een nummer uitzoek:

1. ga zitten, koptelefoon op en het nummer 3 keer luisteren
2. even 5 minuten wat anders doen
3. pen en papier op schoot, het nummer opzetten, structuur opmaken (intro, refrein, bridge, etc..)
4. maten tellen voor elk gedeelte
5. aantal verschillende akkoorden schema's tellen (vaak is een bridge zelfde als een chorus maar in andere toonhoogte bijvoorbeeld)
6. stuk voor stuk uitzoeken (akkoorden)
7. solo werk uitzoeken
8. spelen tot je erbij neervalt


dit werkt 9 van de 10x :)

heavy-metal-thunder
28 februari 2007, 12:49
Eerst en vooral moet je de structuur ontdekken. Bijna in alle pop/rock is een strofe, brug, refrein 4 maten (of een veelvoud ervan).
In de meeste nummers zit een gelijke opbouw:
- intro (4 of 8 maten)
- strofe (4 /8)
- refr ( 4/8)
- strofe
- brug
- strofe
- solo

dan is het dus zaak om deze volgorde te onthouden en om af te spreken of teken te doen met de andere bandleden. Wat heel goed werkt is, dat de zanger net voor de solo de solist een teken geeft, of er echt gaat naar wijzen of erbij komt staan ofzo... Afspraken maken, dus en dat gebeurt te weinig in beginnende bands. Kijk/luister maar eens naar DVD's van bekende groepen: vb. Jimi Hendrix die net voor een solo iets mompelt als "...Jimi...", Bon scott die zegt "Come on Angus", Anthony Kiedis zegt op de laatste studio cd ook "... John..."