PDA

View Full Version : maxon od-9 en maxon sd-9



jimihattricks
29 januari 2007, 12:41
Hey mensen,

Momenteel gebruik ik een Ibanez TS-9 (geen vintage), met daarvoor een Boss GE-7 eq. Voor solo's vind ik de TS-9 echt wel OK, en als ik er wat meer laag in draai met de equalizer, en het geheel wat boost klinkt het eigenlijk heel lekker.

Het probleem zit hem in het praktische gedeelte;
Ik heb ook een goeie rythmsound nodig (minder mids, en strakker), en ik moet gemakkelijk kunnen schakelen tussen rythm en solo (ik speel over een peavey valveking 112, en vind de gain van de versterker zelf niet geweldig).
Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik kan niet steeds aan die equalizer gaan sjorren, dus liefst heb ik 1 pedaaltje voor rythm, en de andere voor lead (al dan niet met eq-boost). Nu zit ik te kijken naar die maxon-pedalen, lijken me best aardige dingetjes, iemand hier die zoiets in huis heeft..?

In mijn band spelen we vooral rock/pop dus niet al te heftig, maar thuis in mn eentje speel ik van alles van blues tot van halen. Laatst een marshall Guv'Nor gekocht, maar dat was achteraf gezien toch ook niet helemaal mijn ding..

pfff lekkere vraag he..

btw, mijn main gitaren zijn een strat en een les paul

Mitch
29 januari 2007, 12:52
Kun je op verschillende manieren oplossen. Meerdere pedalen, die je dan apart kan gebruiken of evt. combineren voor een solo sound, of een aparte boost gebruiken... je zegt dat de TS + EQ al aardig klinkt vooral als je het geheel wat boost; gebruik je al een booster ?
Mogelijkheden genoeg. De Maxon OD( is gewoon een goeie TS, lijkt me niet echt een aanvulling. De SD9 is een heel ander beestje.
Goeie booster/drive in de lijn van een TS is bijvoorbeeld de Subdecay Liquid Sunshine, of de Barber LTD. Voor boost met een beetje meer sustain kun je ook denken aan een Barber Tone Press, of een andere goeie comp die je evt. post-gain zet.

jimihattricks
29 januari 2007, 13:03
Jaja, ok, dus dan gebruik ik de ge-eqde TS-9 voor de slagpartijtjes, en dan gooi ik er een goeie boost voor wanneer ik ga soleren, ja dat kan wel werken ja.

Btw, ik boost de TS-9 met de equalizer, wat lekker klinkt, maar ook noisy kan worden (met de strat). Die liquid sunshine lijkt me wel een veelzijdig pedaaltje, zit alleen ook een boutique prijskaartje aan :)

jimihattricks
29 januari 2007, 13:04
btw mitch, ik had al begrepen dat de SD9 heel anders was, is dit meer een distortion..? heeft iemand m wel eens getest?

Mitch
29 januari 2007, 13:13
Ja, 't is duidelijk meer een distortion. Geluid kan wel aarig zijn hoor, maar klinkt me een LP eerder goed dan met een strat naar mijn idee. Moet echt je smaak zijn, 't is een pedaal dat volgens mij in de nineties populairder was dan in de eighties.

future2future
29 januari 2007, 13:15
De SD-9 is inderdaad meer een distortion, maar wel een veelzijdige, ik zou em toch eens proberen, mede omdat je er ook wat heaviere sounds uit kunt halen, mocht je dat toch ook nog eens nodig hebben

peter_heijnen
29 januari 2007, 13:17
Hier kun je drie sampletjes horen: http://www.musiciansfriend.com/product/Maxon-SD9-Sonic-Distortion?sku=155057

jimihattricks
29 januari 2007, 13:25
ja, die samples had ik net beluisterd, en t hangt een beetje tussen een distortion en een fuzz in he.. klinkt wel mooi, maar mss niet altijd even bruikbaar..

ook net de samples van die liquid sunshine beluisterd, en als stand-alone overdrive lijkt dat ding me echt he-le-maal niks.. ik kan me wel voorstellen dat t een heel handig dingetje is om je andere od-pedalen te pushen, maar dat zal dan toch echt eerst getest moeten worden..

Mitch
29 januari 2007, 13:38
't Is dat ik al helemaal voorzien ben, maar anders zou ik qua dirt volledig voor Subdecay gaan, serieus ! De Black Star is echt de lekkerste distortion die ik ooit gehoord heb en de LS is een erg lekkere mild OD/boost. Ze combineren ook erg lekker tot een lead sound met snappy attack en toch bakken sustain.
Maar goed, ik heb natuurlijk de handicap dat ik de samples niet beluisterd heb maar ze zelf heb getest :D

dano
29 januari 2007, 14:15
http://dano.nl.nu/sshots/gitaar/pedalboard/pedalboard28012007.jpg

dit is mijn opstelling, ik maak gebruik van een maxon sd9, vintage ts9 en een clean sanchez boost. Ts 9 voor het blueswerk, eventueel naar lead te boosten met mn clean sanchez. SD9 voor het ruigere werk, kan hem in extreem trappen door mn ts9 er bij aan te zetten (loads of gain en oneindige sustain) Kan ze ook nog in overload zetten door ze alledrie aan te trappen! Voor mij ideaal, ik speel veel blues maar daarnaast hou ik ook van het ruigere werk. Op deze manier heb ik alles onder mn voeten.

jimihattricks
29 januari 2007, 14:45
't Is dat ik al helemaal voorzien ben, maar anders zou ik qua dirt volledig voor Subdecay gaan, serieus ! De Black Star is echt de lekkerste distortion die ik ooit gehoord heb en de LS is een erg lekkere mild OD/boost. Ze combineren ook erg lekker tot een lead sound met snappy attack en toch bakken sustain.
Maar goed, ik heb natuurlijk de handicap dat ik de samples niet beluisterd heb maar ze zelf heb getest :D

arme jongen! :D

ik lees eigenlijk niets dan lof over deze subdecay pedalen, ook de beschrijving en het concept waaruit elk pedaal is ontstaan spreekt mij erg aan, zeker iets om in mn achterhoofd te houden, maar dan wel eerst testen dus (degier verkoopt ze zie ik)..

@dano: komt die boost bij jou NA de od's..? want ik zet m altijd ervoor.. wat bedoel je met 'het ruigere werk?' ik zie dat je de drive op de SD-9 vrij ver open hebt staan, blijft je geluid dan nog steeds strak? en hoe klinkt die SD-9 als solo-pedaal, met bv die boost ervoor..? tnx

dano
29 januari 2007, 16:58
arme jongen! :D

ik lees eigenlijk niets dan lof over deze subdecay pedalen, ook de beschrijving en het concept waaruit elk pedaal is ontstaan spreekt mij erg aan, zeker iets om in mn achterhoofd te houden, maar dan wel eerst testen dus (degier verkoopt ze zie ik)..

@dano: komt die boost bij jou NA de od's..? want ik zet m altijd ervoor.. wat bedoel je met 'het ruigere werk?' ik zie dat je de drive op de SD-9 vrij ver open hebt staan, blijft je geluid dan nog steeds strak? en hoe klinkt die SD-9 als solo-pedaal, met bv die boost ervoor..? tnx

mja ik heb de keuze om voor mn sd9 of na mn sd9 te boosten. Ik heb die cleane boost helemaal achteraan gezet om alles te kunnen boosten. De ts 9 werkt als boost voor de sd9. De gain staat idd behoorlijk open, ik vind het geluid strak genoeg blijven, maar dat is iets wat je echt even zelf moet proberen/horen. SD 9 kan ik ook clean boosten door de gain van mn ts9 dicht te draaien. De sd9 wordt dan iets strakker in de palmmutes.

En het ruige werk, eh ja beetje richting metallica, maar ook guns n roses.

jimihattricks
30 januari 2007, 10:35
ok tnx!

gisteren nog maar s wat denkwerk verricht en wat geexperimenteerd met mn pedalen.. en een andere oplossing bedacht (hou je vast :))

twee aparte eq's/boosters gebruiken voor de ts-9..

Eentje stel ik dan in voor het akkoordenwerk (kan ik er wat meer laag indraaien, en de mids mss wat eruit), en de andere als extra boost voor het solowerk (waarbij dan bv wat extra mids erin kunnen worden gedraaid en de level-slider wat verder omhoog gaat).
Het komt dus eigenlijk neer op hetgeen ik ook zou bewerkstelligen met alleen een boost (zoals eerder voorgesteld), met het voordeel dat ik hiermee ook nog eq-shaping kan toepassen.

Omdat ik niet alleen naar Boss wil kijken, heb ik nog twee opties hier beneden gezet die binnen mijn prijsklasse liggen:

MXR-M-109 (heeft geen aparte level control om alles omhoog te draaien, maargoed, dat kan dan gewoon door alle sliders iets omhoog te zetten)

Maxon GE601 (6 band + level)

Iemand ervaring met deze pedalen? Zijn ze stiller of beter dan de Boss GE7..?

topic loopt beetje over van maxon naar eq, maargoed, dat moet kunnen toch :)

sofa
30 januari 2007, 20:15
Hey mensen,

Momenteel gebruik ik een Ibanez TS-9 (geen vintage), met daarvoor een Boss GE-7 eq. Voor solo's vind ik de TS-9 echt wel OK, en als ik er wat meer laag in draai met de equalizer, en het geheel wat boost klinkt het eigenlijk heel lekker.

Het probleem zit hem in het praktische gedeelte;
Ik heb ook een goeie rythmsound nodig (minder mids, en strakker), en ik moet gemakkelijk kunnen schakelen tussen rythm en solo (ik speel over een peavey valveking 112, en vind de gain van de versterker zelf niet geweldig).
Hoe zouden jullie dit oplossen

<snip>

In mijn band spelen we vooral rock/pop dus niet al te heftig, maar thuis in mn eentje speel ik van alles van blues tot van halen. Laatst een marshall Guv'Nor gekocht, maar dat was achteraf gezien toch ook niet helemaal mijn ding..

pfff lekkere vraag he..


Valt wel mee, dat vaag. Bekend probleem. De T-Rex Moeller heeft zowel distortion als Boost switch maar is nieuw erg duur (maar een geweldig ding). Geeft een veelzijdig en toch altijd strak geluid. Voor nog wat meer vet gebruik ik nog een Maxom OD808 als distorion (klinkt als een TS maar dan zonder die wollen TS deken er omheen, reden voor mij om de TS te verkopen) en als vette boost (de T-Rex geeft een cleanere boost) een AX Xotic. Vervolgens is het wat combineren. Als coverband ontkom je daar nauwelijks aan.

Willem
_____

clt: Carl Verheyen Band - Take One Step