PDA

View Full Version : Mesa Mark IV vreemd etui



Dootch
29 januari 2007, 10:32
Hoi,
Hoewel al een eeuwigheid gitarist ben ik nog maar onlangs in elektrische gitaren geinteresseerd geraakt. Ik ben dus redelijk groen achter de oren op dat vlak. Laatst kon ik een MESA boogie Mark IV combo tweedehands op de kop tikken.
Ik weet graag hoe alles werkt en toen ik de luidspreker kast inspecteerde vond ik een soort lederen etui op de bodem waar staafvormige buizen of zo inzitten.
Ik dacht eerst aan reservelampen of zo... maar toen ik de versterkerkast uit elkaar aan het schroeven was om er bij te kunnen, merkte ik dat dit "etui" elektrisch verbonden was met de versterker. Iemand enig idee wat daar in zit???

mvanroermund
29 januari 2007, 10:33
Ik gok een reverb.

DREAMMACHINE
29 januari 2007, 10:34
idd, de galmveren!

Dude
29 januari 2007, 10:36
als je geen verstand hebt van buizenversterkers maar graag weet hoe alles werkt zou ik op internet wat info op gaan zoeken ipv zon ding helemaal open schroeven,..... of is dat een nutteloze tip ?

Kim Wilson
29 januari 2007, 10:41
Lijkt me zeker geen nutteloze tip. Vooral omdat je binnen in buizenversterkers te maken hebt met uitzonderlijk hoge spanningen (tot wel 500 volt, dacht ik). Ook als de versterker niet aanstaat of aan het lichtnet zit. Die spanning blijft allemaal opgeslagen ergens in het circuit. Geen idee waar, maar het zit erin. En dat moet er eerst uit, voordat je veilig aan een amp kunt werken.

Voorzichtigheid geboden dus!

Rinze
29 januari 2007, 10:42
Klopt, uitkijken dus. Maar dat etui met die veren dat is de galmunit, daar hoef je je verder je hoofd niet over te breken.

Dootch
29 januari 2007, 11:25
Ahhhh, I love this forum...

Bedankt allemaal voor de tips/reacties

Que la force soit avec vous. :hippie:

AART
29 januari 2007, 16:48
@ Kim Wilson en anderen:

Voor de reverb schroef je in een Mark IV de amp niet open, die ligt onder in de combo of zit in de bodem verzonken bij een head.

IN de amp zelf is gewoon geen plaats voor de reverb.

Kim Wilson
29 januari 2007, 18:38
Ja, dat weet ik ook wel. Maar voordat iemand zonder verstand van zaken de boel van binnen wél losrukt, wat gezien de openingspost helemaal niet zo'n gekke mogelijkheid is, kun je IMO beter een keer te vaak voorzichtig zijn. Ik bedoel maar, hij heeft het wel over "de versterkerkast uit elkaar schroeven". Dan kom je IMO toch verdacht dichtbij het binnenste van een amp. Hij wil graag weten hoe de amp in elkaar steekt.

Lees de openingspost nog een keer, en je weet waarom ik ervoor waarschuwde. :)

Dootch
29 januari 2007, 20:00
Jullie houden blijkbaar van héél correct.
Het etui ligt inderdaad onderaan in de kast waar de speaker zit. en inderdaad de versterker zit boven (of toch niet helemaal, want de galmveren liggen onder...)
Wees gerust ik schroef niet zomaar in het wilde weg. Uiteraard kunnen jullie dat niet weten aangezien de technische know-how hier op gitaarnet inderdaad gaat van "hoe vervang ik een snaar" tot "hoe bouw ik een gitaar of versterker".
Het probleem dat ik had om het etui "er uit te halen" was de koel-fan die boven het pakket zit geschroefd en de schroeven van deze ventilator er van binnen uit moeten gedraaid worden. Dat lukte toch wel om deze er uit te halen; Enfin, toen ik het stroomdraadje zag ben ik gestopt met schroeven. Heb ondertussen jullie advies gevolgd en eens gegoogeled op galmveren. Nu ik weet wat het is ben ik weer gerust zie...

Bedankt ook voor de veiligheidswaarschuwingen over spanningsloze versterkers.

L'union fait la farce.

Chris Winsemius
29 januari 2007, 21:40
Zorg in ieder geval dat je altijd 'n speaker op je versterker (met het juiste ohmage) hebt aangesloten als ie aanstaat.

Niet openmaken en bij eventuele dfecten/etc. gewoon bij 'n amp-tech langsgaan.

Maar boven alles: vertrouw gewoon op je oren bij het afstellen v/d regelaars (live/band-situatie is weer anders dan alléén/thuis) en... geniet!

Nocki
31 januari 2007, 12:16
het is niet de reverb.

ooit heeft randal 7 moogie mark IVs gemaakt met een etui met daarin een gouden plak. de 7 mensen die die amp zouden kopen mochten eens een dagje in de fabriek komen kijken waar al jaren niemand meer geweest is. en er was ook nog een hele speciale prijs voor 1 van die 7!

nu ga ook jij de boogieloempa's zien...