PDA

View Full Version : suggesties voor n gitaar uit '81



savale
29 januari 2007, 00:11
Het lijkt me heel vet om een gitaar te hebben die uit het zelfde jaar komt dat ik ben geboren...
Een gitaar uit 81 dus. Het plan is dan om eventueel de hardware te vervangen en hem enigzins op te knappen als dat nodig is. (hij mag er best geleefd uit zien). Bij voorkeur dus een opknapgitaar zodat ik er zelf n eigen draai aan kan geven.
Maarja nu het grootste probleem nog: Hoe kom ik aan een gitaar uit 1981?

Een Gibson SG Vintage staat bijv op het lijstje, maar andere suggesties zijn ook welkom!
Het is helaas niet altijd zo dat de verkoper een bouwjaar bij de advertentie zet, dus het wordt vooral goed zoeken...
Iemand tips, wat nou echt een gave gitaar was destijds en een idee heeft hoe ik aan n afdankertje kan komen?

Het budget ligt ongeveer op 500,- (ingecalculeerd dat het waarschijnlijk altijd meer gaat kosten :P)

savale
29 januari 2007, 13:45
Inmiddels een Ibanez musican tegengekomen op gitaarmarkt... Maar die staat al ruim n maand te koop, dus zou zomaar kunnen dat ie al verkocht is.

robert-gitarist
29 januari 2007, 22:28
Ik zou zeggen,mail de beste man of vrouw.weet je snel genoeg of ie nog te koop is.Leuke gitaartjes wel.
Bovendien,als ie verkocht zou zijn zal ie al niet meer op gitaarmarkt staan ;)

savale
29 januari 2007, 23:54
Misschien dat de Ibanez wat kan gaan worden want die is nog niet verkocht... Mocht iemand wat tegenkomen uit 81 en zelf geen interesse heeft mag ie hier n linkje plaatsen! :)

Nellyrocks
2 februari 2007, 12:01
En zo'n Parker fly ding. Komt ook een beetje uit die tijd?

Squier JV's? Weet ik niet zeker maar is wel begin jaren 80 en klinken heel goed.

Nobler
2 februari 2007, 13:17
Ja, ik zou ook graag een gitaar uit mijn geboortejaar hebben, maar dat moet er dan een uit 1964 zijn en liefst nog een Gibson ES 335, dus dat wordt wat lastiger. Wel vind ik het erg leuk dat mijn trouwe VOX AC30 aan de hand van allerlei kenmerken en de componenten op 1964 is gedateerd. Mijn gitaren zijn van 1976,1979, 1984 en 1996, dus met een '81'er kan ik je niet helpen. Zoek een gitaar van een beter merk zodat je hem aan de hand van het typenummer kunt dateren (maar voor de meeste Gibsons en Fenders zal een budget van 500 euro niet toereikend zijn), of blijf zoeken naar een goedkopere gitaar tot je een verkoper vindt die stelt hem in 1981 nieuw gekocht te hebben, grote kans dat hij dan ook van 81 is, en anders kun je het altijd beweren, niemand zal het controleren ... (maar mijn Vox is écht uit 1964!).

Nellyrocks
2 februari 2007, 17:06
ja ja 1964

Je bent wel een pre CBS baby dan trouwens.

Rinze
2 februari 2007, 17:31
En zo'n Parker fly ding. Komt ook een beetje uit die tijd?

Squier JV's? Weet ik niet zeker maar is wel begin jaren 80 en klinken heel goed.
De Parker Fly was er pas jaren later. Ik heb zelf een Fender Lead uit '81, maar die is niet te koop. Er moet genoeg zijn, maar kom er bij een hoop gitaren maar eens achter hoe oud ze zijn.

Chris Winsemius
2 februari 2007, 18:24
Ben ik ff blij dat ik niet in 1959 ben geboren :D

Dweezman
2 februari 2007, 20:29
Probeer een Tokai te bemachtigen! (de mijne is ook uit '81 ;-) )

zeppo
2 februari 2007, 21:38
Ben ik ff blij dat ik niet in 1959 ben geboren :D
Gewoon niet zeuren, 30 jaar droog brood en water, in een tentje wonen, en je komt een heel eind :D

Tupelo
2 februari 2007, 21:49
Ibanez Artist.
Lijkt me reeëler met je budget en een goed alternatief.

Punt
2 februari 2007, 21:53
Als je een gitaar uit je geboortejaar vindt zou ik hem orgineel laten, als die dat nog is natuurlijk.

zeppo
2 februari 2007, 22:39
Of een Yamaha SG.
Gibson The Paul (geloof ik)
Peavey T-60. (lekkere gitaar)

hansoonk
2 februari 2007, 23:42
Fender Lead. USA-made telecaster kloon. De humbuckervariant klinkt verrassend goed.

Chris Winsemius
3 februari 2007, 00:20
Ff gecheckt; Ibanez gitaar en bas uit 1982........... rest allemaal ouder of nieuwer.

Wouter J
3 februari 2007, 00:43
En zo'n Parker fly ding. Komt ook een beetje uit die tijd?

NOPE! Die verschenen pas in 1993.

Wouter J
3 februari 2007, 00:48
Fender Lead. USA-made telecaster kloon. De humbuckervariant klinkt verrassend goed.

"Telecaster Kloon"?

http://www.tcgakki.com/tcgakki/inst/guitar/LargeImages/000/03/0603/P4080605.jpg

Dat is toch wel de vreemdste beschrijving van de Fender Lead. De gitaar heeft NIETS met een telecaster in overeenkomst.

Rinze
3 februari 2007, 09:24
"Telecaster Kloon"?



Dat is toch wel de vreemdste beschrijving van de Fender Lead. De gitaar heeft NIETS met een telecaster in overeenkomst.
Jawel, de constructie. Wanneer je door de afwijkende vormgeving heen kijkt zie je een gitaar met de zelfde constructie als de Tele, snaren door de body, geen trem, geschroefde esdoorn hals, elzen of essen body. Ik denk dat dat is wat Hansoonk bedoelt. Mijn Lead I voelt ook behoorlijk als een Tele, al is de body dan afgerond, het speelgevoel lijkt er op. Eigenlijk is de Lead een ergonomisch vormgegeven Tele :cooler: