PDA

View Full Version : Fender Dual Showman Reverb



godson
28 januari 2007, 22:12
Ik zit erover te denken deze versterker (de 100W versie) aan te schaffen (voorlopig alleen de top dan, cab moet ik apart aanschaffen). Wat zijn jullie ervaringen met deze versterker? Ik hoorde dat hij erg mooi clean geluid heeft en ook flink kan scheuren. klopt dit en zo ja, kan iemand iets specifieker vertellen hoe het geluid ervan is?
Ik speel op een telecaster met single coils.

Chris Winsemius
28 januari 2007, 22:17
Is als 'n twinReverb maar dan als top.

Voornamelijk voor cleane geluiden, voor scheur moet je 'm op oorverdovend volume gebruiken of laten modden (kan ook subtiel).

Veel country-gitaristen met 'n tele gebruikten in de jaren 60 en 70 TwinReverbs, voorbeeld is ook James Burton bij Elvis.

godson
29 januari 2007, 08:56
ok, bedankt voor de info!:) toch nog maar even verder kijken denk ik. Misschien moet ik het hele twin reverb idee uit m'n hoofd zetten...

Lucluc
29 januari 2007, 10:52
Misschien moet ik het hele twin reverb idee uit m'n hoofd zetten...

Waarom? (+10 tekens)

godson
29 januari 2007, 14:40
Nou ik hoor van veel mensen dat het moeilijk is om twins te latne scheuren...ik moet zowiezo maar eens wat gaan proberen, maar misschien toch ook maar naar andere merken kijken?

Chris Winsemius
29 januari 2007, 14:47
Veel gebruikt: 2 TubeScreamer achtige pedaaltjes d'r bij; 1tje voor randje/crunch en 2 aan voor lead/sustain.

Fenders die wat eerder crunchen: SuperReverb, BandmasterReverb top, Bassman top (maar geen reverb), ProReverb, VibroluxReverb en DeluxeReverb.

Maar: 't is abslouut mogelijk 'n TR eerder te laten crunchen.

godson
29 januari 2007, 22:54
he wat zijn jullie ervaringen met de 5E3 tweed deluxe amp kit? schijnt een geweldig versterkertje te zijn voor de prijs...solderen is een eitje dus moet te doen zijn...

Chris Winsemius
29 januari 2007, 23:01
he wat zijn jullie ervaringen met de 5E3 tweed deluxe amp kit? schijnt een geweldig versterkertje te zijn voor de prijs...solderen is een eitje dus moet te doen zijn...

De kits van TAD heb ik 'n aantal keren gebruikt; zeer ok... (maaar vervang wel de gelijkrichtbuis door 'n NOS 5Y3 buis ivm de "juiste" voedingsspanning)

(MAAR:
heb wel lekker het circuit getuned voor 'n strakker laag en MM trafo's gebruikt.)

Qua sound: zeer ok maar je moet wel lekker oefenen met de 3 knoppen; behoorlijk wat klankvariaties mogelijk.

Van het weekend 1tje naast 'n 50 Watt Bassman top gezet bij 'n optreden; 't volume van m'n tweed moest zelfs iets omlaag, mede dankzij de Celestion Alnico Blue speaker.

godson
30 januari 2007, 14:03
ok dan:) dan moet het goed genoeg zijn voor mij, dat tunen enzo kan toch gewoon nadat ik hem gebouwd heb? ik zou hem dan zowiezo naar iemand willen brengen die hem voor me afstelt enzo, dus dan kan dat er misschien meteen bij. Ik heb niet zoveel verstand van buizenversterkers verder, maar dat komt vanzelf denk ik;) zowiezo ga ik eerst ff wat erover lezen enzo. M'n pa gaat me helpen, die heeft wel wat basiskennis van electrotechniek, dus weet wat de gevaren zijn enzo. Jij zegt dus dat ik als ik het pakket neem, in ieder geval de TAD 5Y3GT moet vervangen voor een NOS 5Y3? En die trafo's daar bedoel je Musicman mee toch? waarom is dit beter? Die zijn zeker ook meteen een stuk duurder?

godson
30 januari 2007, 14:06
Trouwens, over de speaker, ik dacht aan een Jensen P12Q...wat vind je daarvan? Of is celestion beter? en welk type dan? ik weet dat het persoonlijk is, maar ik wil graag een speaker met aardig wat laag en een helder hoog om m'n tele mooi uit de verf te laten komen. Hij moet ook hard genoeg kunnen voor op het podium.

Chris Winsemius
30 januari 2007, 14:21
Hoi

Met MM bedoelde ik MercuryMagnetics, amerikaans bedrijf dat zeer goede trafo's maakt. Ze zijn niet goedkoop....

Bij de TAD 5E3 kit "moet" je de meegeleverde 5Y3 vervangen door 'n NOS exemplaar om de juiste voedingsspanning te krijgen (met de TAD buis kom je net boven de 400 Volt uit, met 'n NOS buis rond de 375 Volt wat "correcter is"; sound + feel worden lekkerder en de buizen gaan langer mee).

Ik ben zelf niet zo'n fan v/d nieuwe Jensen speakers. Qua Celestions is de Alnico Blue gewoon "perfect" bij de 5E3 maar niet goedkoop. Goedkoper maar zeer ok: Eminence Red Fang.

Heb zelf 'n aantal keren 'n 5E3 laten gebruiken bij 'n bluescafé in A'dam; genoeg volume met 'n Tele of Les Paul.

Email/pb me anders.

Mr.Jay
30 januari 2007, 18:33
Trouwens, over de speaker, ik dacht aan een Jensen P12Q...wat vind je daarvan? Of is celestion beter? en welk type dan? ik weet dat het persoonlijk is, maar ik wil graag een speaker met aardig wat laag en een helder hoog om m'n tele mooi uit de verf te laten komen. Hij moet ook hard genoeg kunnen voor op het podium.

Heb een Celestion BLUE in mijn 5E3 gehad, maar ging me te veel crunchen en vond em te middy klinken. Een G12H30 vond ik zelf een veel betere keuze, is effciënter dan de BLUE en goed in balans over het hele gebied. Ook een WEBER P12N klinkt best in een 5E3, die is behoorlijk donker.
De Jensen P12Q zou ik niet nemen, die is te licht qua vermogen en heeft wat pinnig hoog. Verder smaakkwestie, dit zijn puur mijn ervaringen.

Een TAD 5Y3 die bij de kit zit is helemaal geen 5Y3 maar een 5V4, gewoon gelabeld als 5Y3. Is een compleet andere gelijkrichter en geeft teveel spanning. Koop een N.O.S. die zijn altijd goed. Heb er een berg van liggen om safe te gaan.

Qua podiumvolume ligt het aan je band, een 5E3 gaat niet echt hard. en verzadigd vroeg. Hou daar rekening mee. Het ligt eraan welke sound je wil hebben op een bepaald volume.

JaY

godson
31 januari 2007, 15:03
Okee bedankt voor de tips! Ik ga eens uitzoeken hoeveel ik uit kan geven aan een speaker;)
We maken geen keiharde muziek met de band dus ik denk dat het wel moet lukken. Die verzadiging lijkt me wel tof ik hou wel van een beetje crunch, en ik kan hem altijd weer aanpassen of modden ofzo toch dus das weer een voordeel. Op het podium kan er ook altijd nog een mic op dus das niet het grootste probleem. Ik kan bij Chris een versterker uitproberen, dus dat ga ik doen om eens te kijken of het is wat ik zoek!

Yamhammer_71
21 februari 2007, 02:15
Ik snap geen bal van het gedoe rondom versterkers. Al dat gewissel van andere speakers voor de sound, solderen, aanpassen bla bla...een versterker is een versterker; klaar. Met een electrische gitaar kun je aan de slag en sleutelen om je sound naar wensen te krijgen, maar om aan een versterker te gaan sleutelen.......beetje vergezocht allemaal.
Zorg gewoon dat je een puike gitaar hebt en een nieuwe originele Fender Twin of Marshall koopt en keep it that way. Het wordt er anders allemaal echt niet beter op (dat zit vaak tussen de oren).
Een goede gitaar moet gewoon al goed klinken door een nieuwe versterker van goede kwaliteit met de originele speakers etc.
Daar ga je toch niet aan kloten?! Das meer iets voor electro-techniek mannen, maar een echte gitarist laat de versterker en gitaar gewoon in zijn/haar waarde...je betaald er niet voor niets al een heleboel euro's voor. Een echte goede gitarist tovert nog een fatsoenlijk geluid uit een prut-versterker....je gitaar moet er gewoon naar zijn en je speelstijl...een versterker doet zn ding wel. Pruts niet aan originele en kwalitatieve versterkers, zeker niet als het om een dure Marshall of Fender gaat.....just a waste of time.

Kim Wilson
21 februari 2007, 08:42
Dat ben ik dus niet met je eens. Soms kun je je droomamp niet meer krijgen, maar wel één die er op lijkt, en die je dan laat modden zodat ie gelijk is aan je droomamp. Of je zoekt net dat ene in het geluid van je amp. Dat is met een kleine mod vaak al te regelen. Waarom zou je dat dan niet doen? Waarom zou je een kwalitatief goeie gitaar wél mogen verbouwen en een versterker niet? Ik vind het echt een raar standpunt.

Mr.Bluesbreaker
21 februari 2007, 08:47
Niet mee eens Jamhammer. Ik heb zelf een van de eerste 2203 (Marshall) amps ooit gebouwd en die hebben net als veel klassieke buizenamps een heel simpel en makkelijk te modificeren/tunen cirquit.

Je kunt dus bijvoorbeeld een 2e mastervolume laten inzetten zonder dat dat van de waarde af zal gaan, het is zo weer om te keren. Een solovolumeboost is toch wel een must in een bandbezetting met 2 gitaren anno 2007. Natuurlijk kun je wel vasthouden aan het principe "puurheid en niet aanpassen" maar de praktische kant weegt voor een gitarist vaker wat zwaarder. Modificatie naar 50 watts en een iets minder agressief tophoog zijn ook kleine mods die ik heb laten doen die mijn geluid veel aangenamer maken en de versterker iets eerder die lekker crunch laat geven. Toch is het originele aan de versterker nog helemaal intact en klinkt ie zeker niet anders dan voor de tijd. Sterker nog, de 2 grootste nadelen aan dit type mijns inzien (TE luid en iets teveel hoog) zijn hiermee juist opgelost.

Natuurlijk is het leuk een 100 watts op standje 7 te horen werken, maar niet elke kroeg is daar blij mee zonder powersoak. Ik ben van mening dat je makkelijk te tunen amps best een beetje in je richting van een ultieme toon kan zetten als dat niet teveel afdoet aan het origineel. Je moet geen Twin willen ombouwen naar een Mesa, dat zou te ver gaan en dan zou je gewoon een Mesa moeten kopen, dat dan weer wel.:D

Edit: Hans zei t al voor me!

Mr.Jay
21 februari 2007, 09:10
Ik snap geen bal van het gedoe rondom versterkers. Al dat gewissel van andere speakers voor de sound, solderen, aanpassen bla bla...een versterker is een versterker; klaar. Met een electrische gitaar kun je aan de slag en sleutelen om je sound naar wensen te krijgen, maar om aan een versterker te gaan sleutelen.......beetje vergezocht allemaal.
Zorg gewoon dat je een puike gitaar hebt en een nieuwe originele Fender Twin of Marshall koopt en keep it that way. Het wordt er anders allemaal echt niet beter op (dat zit vaak tussen de oren).
Een goede gitaar moet gewoon al goed klinken door een nieuwe versterker van goede kwaliteit met de originele speakers etc.
Daar ga je toch niet aan kloten?! Das meer iets voor electro-techniek mannen, maar een echte gitarist laat de versterker en gitaar gewoon in zijn/haar waarde...je betaald er niet voor niets al een heleboel euro's voor. Een echte goede gitarist tovert nog een fatsoenlijk geluid uit een prut-versterker....je gitaar moet er gewoon naar zijn en je speelstijl...een versterker doet zn ding wel. Pruts niet aan originele en kwalitatieve versterkers, zeker niet als het om een dure Marshall of Fender gaat.....just a waste of time.

Wat doe je dan hier in godsnaam, als je deze hobby toch niet deelt???????????????

heavy-metal-thunder
21 februari 2007, 12:37
Ik snap geen bal van het gedoe rondom versterkers. Al dat gewissel van andere speakers voor de sound, solderen, aanpassen bla bla...een versterker is een versterker; klaar. Met een electrische gitaar kun je aan de slag en sleutelen om je sound naar wensen te krijgen, maar om aan een versterker te gaan sleutelen.......beetje vergezocht allemaal.
Zorg gewoon dat je een puike gitaar hebt en een nieuwe originele Fender Twin of Marshall koopt en keep it that way. Het wordt er anders allemaal echt niet beter op (dat zit vaak tussen de oren).
Een goede gitaar moet gewoon al goed klinken door een nieuwe versterker van goede kwaliteit met de originele speakers etc.
Daar ga je toch niet aan kloten?! Das meer iets voor electro-techniek mannen, maar een echte gitarist laat de versterker en gitaar gewoon in zijn/haar waarde...je betaald er niet voor niets al een heleboel euro's voor. Een echte goede gitarist tovert nog een fatsoenlijk geluid uit een prut-versterker....je gitaar moet er gewoon naar zijn en je speelstijl...een versterker doet zn ding wel. Pruts niet aan originele en kwalitatieve versterkers, zeker niet als het om een dure Marshall of Fender gaat.....just a waste of time.

toch niet helemaal mee eens. Laatst kreeg ik een Richwood tele voorgeschoteld. Je weet wel, zo'n goedkoop ding dat er gelikt uitziet, maar door sommigen wordt beschouwd als een beginnersgitaar. Echter, deze gitaar zag er niet alleen goed uit, maar speelde vlot, bleef op stemmind en klonk zeker niet slecht. Na vergelijking met verschillende tele's kwam ik tot het besluit dat het toch nog beter kon. In het hoog was ze wat nijdig en klonk ook te dun, te weinig body, zeg maar. Ik heb hier recent pu's uit een Fender tele custom shop in laten zetten en de gitaar is nu echt geweldig. Goede balans, voldoende bite, de teletwang, maar toch voldoende warmte, body... Alles bij elkaar heeft deze gitaar me 200 euro gekost. Ik durf er geld op zetten dat ze qua klank niet moet onderdoen voor een goede Amerikaanse tele.

Mijn Marshall top gebruikte ik op een Marshall 1936 met 2 G12H30's in. Eerder per toeval was ik in het bezit geraakt van een 1960 met 4 greenbacks in. Dit laatste was toch wel heel wat beter (voor mij). Maar recent heb ik dit cab vervangen door een vintage 4*12 greenback cab. En dit laatste is het voor mij helemaal. Speakers doen toch wel wat met je sound, hoor. UIteraard, en goede gitaar en een handvol goede vingers zijn ook heel belangrijk.

matto
2 maart 2007, 22:07
Ik snap geen bal van het gedoe rondom versterkers. Al dat gewissel van andere speakers voor de sound, solderen, aanpassen bla bla...een versterker is een versterker; klaar.

Wat maakt een gitaar nou eigenlijk ELECTRISCH ?
Dat is al sinds de uitvinding er van de VERSTERKER dus minstens de helft van je geluid wordt bepaal door de versterker.
Sluit maar een een goedkope gitaar aan op een echt goede versterker, klinkt meestal gewoon goed.
Sluit daarna een pittig geprijsde PRS of zo maar eens aan op een Gorilla oefenampje en je snapt wat ik bedoel.

Dirk_Hendrik
4 maart 2007, 10:17
Wat doe je dan hier in godsnaam, als je deze hobby toch niet deelt???????????????


Volledig mee eens. Een rare instelling die op gebrek aan lef tot expirimenteren duid.

e!
4 maart 2007, 12:25
Pexsters zei 't ooit eens zo mooi en simpel tegen me: "Electrisch gitaar spelen is niets anders dan het moduleren van een voedingsspanning".

Zelf zeg ik ook wel eens: "Electrisch gitaar spelen is eigenlijk minstens zo veel 'versterker spelen'."

Je smaak en gehoor veranderen soms met de tijd. Je leert beter luisteren en hoort ineens dingen die je eerder niet hoorde. Soms krijg je dan nieuwe wensen m.b.t. je sound. Modden is dan vaak een stuk goedkoper dan een nieuwe amp kopen.

Verder zijn er mensen die het gewoon leuk vinden om wat te klooien, of dat nou is omdat ze het klooien zelf leuk vinden, of omdat ze hun eigen "signature sound" willen hebben.

Overigens ken ik geen gitarist die langer dan een paar jaar 100% tevreden is met zijn geluid. Uiteindelijk moeten ze allemaal weer wat anders horen. Ik ook. Redenen genoeg dus, lijkt me.

Cavian
29 mei 2007, 20:20
Hoi, ik lees dat Godson een tijdje geleden genoemde versterker zocht. Ik heb een zeer fraai exemplaar hier, belangstelling?

PeeVee
29 mei 2007, 21:40
Da's al weer een maand of vier geleden volgens mij en hij ging al vrij snel overstag en verder loeren naar een 5E3 (tweed Deluxe). Goed idee wel; ik speel er zelf inmiddels ook op tijdens repetities met wat groter gezelschap met toetsen en blazers waar het niet al te hard mag gaan. Had als speaker een Weber P12N (12A150), inmiddels een Emi Red Fang; beiden prima voor in een Deluxe, wat hoger rendement dan kom je met die 12 Wattjes nog een heel eind. Ik speel overigens op mijn DIY 5PV3 circuit; gemaakt met spul uit de "junkbox" met spotgoedkope doch prima klinkende trafo's:

http://www.ampforum.nl/forumpics/s5PV3-06.jpg

Inmiddels getweakt voor strakker laag, meer headroom & sustain en heeft infamous (doch prima werkende) MV-for-dummies-mod! No kidding; een 500k pot tussen koppelcaps vanaf de uitgangen van de PI does the job real well.

Ga er binnenkort nog twee bouwen trouwens, eentje nog voor mezelf, eentje voor een kennis. Die voor mezelf wordt ook met "ouwe meuk" maar dan toch net even anders dan de 5PV3 V1 hihi (ja ze zijn redelijk lekvrij), komt uit een '60 Pro die nu als Vi-Pro-Verb door het leven gaat (ook met andere trafo's en MV-for-dummies-mod):

http://www.ampforum.nl/forumpics/5e3partskits.jpg