PDA

View Full Version : eigen amp bij optredens!!!



skabouter
28 januari 2007, 19:47
AARGGGGGHHHH hebben jullie er ook zo`n hekel aan dat om wat voor reden dan ook je bij optredens wel eens over andermans setup moet spelen?
ik probeer altijd mn eigen amp mee te nemen, maar onze band heeft geen grote van/bus, tis altijd behoorlijk behelpen met ruimte, en een framus dragon met (minimaal) 2x12 neemt toch veel ruimte in.....bovendein dan nog effectengear ernaast en switcher, koffertje met spul enzo....

gister bijvoorbeeld moesten we ff een korte set hier in een oefenruimte complex spelen, waren 8 bandjes, ieder 20min, jury aanwezig, en leuke bandjes gaan een paar extra deuren voor open.

vooraf kregen we helemaal het verhaal dat je geen eigen spullen meehoefte, dus ik alleen gitaar en los rack effect + switcher mee. kom ik daar, staan er 2 combo`s, maar daar kon ik echt helemaal niets mee! 2 kanaals Randalls, maar er waren op het eerste gezicht geen switches bij. en bijna alle andere gitaristen gebruikten wel 1 of ander (crappy dan wel high-end) distortion pedaal, dus schakelde geen kanalen. wel, dit had ik niet mee, en ik heb bovendien geen pedal-overdrive, wel een boost/driver, maar dit is puur om een buizenamp extra te martelen, klinkt niet lekker als stand-alone drive over een cleane combo!
nou dus wij vragen of er switches aanwezig waren (andere gitarist van onze band had zelfde probleem) en die waren er wel, dus probleem opgelost zou je denken (ik moet namelijk echt kunnen switchen tussen clean/drive voor de parts die ik speel). maar toen moesten we (snel) opbouwen, footswitch erin, DEED HET NIET!!! bottomline is dat ik uiteindelijk met de hand heb zitten schakelen, en dat moest nogal vaak, ik speel in een erg onstuimige gefreakte ska-punk band met veel wisselingen. maar met de hand schakelen werkt dus niet!!

enfin, dit soort problemen heb ik dus wel eens, als we weer niet al onze eigen spullen meekunnen nemen ivm ruimte in auto gebrek.

EN IK HAAAAT DIT, IK HEB EEN VETTE SETUP,ALLES WERKT EN KLINKT, maar als ik niets mee kan nemen of maar een deel dan kom ik altijd weer in problemen. GRRRRRRRRR

heel stom topic dit, maar ik moest het kwijt...........iemand anders ook last van?

yhcmarc
28 januari 2007, 19:57
Nope, ik speel ALTIJD op mijn eigen spullen en moet helaas ook vaak "ruzie" maken met zaal / pa mensen om dat voor elkaar te krijgen. Kijk als er al een ampeg 8x10 kast staat (voor de band waarin ik bas speel) .. no problem, maar mijn eigen tops, voor gitaar gebruik ik zowiezo nogal een setup dus eigen shit gaat altijd mee.

Mitch
28 januari 2007, 20:12
Tja, een 20 minuten optreden in een oefenruimte-complex. Geloof mij nou, die deuren gaan daarna niet open. Je ergert je alleen maar tijdens en na zo'n gig en je hebt er geen pest aan. Of je moet 't echt heel erg leuk vinden om te doen. Ik ben echt de beroerdste niet om concessies te doen aan mijn eigen eisen als 't echt moet, maar niet met dit soort shit.

Neals
28 januari 2007, 20:13
Sommige zalen hebben wel de neiging om Bandit's en Randalls serieus te nemen als 'high-end' versterker, maar zelf kan ik me er niet al te druk over maken als ik over een andere amp moet spelen.

Aan de andere kant, een keer een set gespeeld over een JCM900, en moest zeggen dat ik hier om een of andere vage reden een wereldsound uit kreeg, terwijl veel mensen juist DEZE versterker bashen.

Aan de andere kant, als je je oren het werk laat doen kan je uit elke versterker wel een fatsoenlijk geluid krijgen. Verder is DE tip om te gaan denken aan een pre-amp in pedaalvorm. Moet je over een andere amp, heb je toch een bakje met 'jouw sound'.

skabouter
28 januari 2007, 20:19
sja, ik heb het in dit geval niet over sounds, puur over "werk-mogelijkheden". ik ben eigenlijk te verwend met mijn setup, hij is heel smooth, alles klopt. 3 kanaals top, midi schakelbaar, midi rack FX`s, en midicontroller. altijd iedere sound/effecten combinatie met 1 druk op een knop!

maar als je dan ineens met andere amp speelt dan passen de FX`s er ineens niet bij, of zit je met 2 losse controllers, of een 1 kanaals amp waar je niets mee kan.

EN JA ik kan best een los preampje kopen waar altijd mn sound inzit, en ja, ik kan ook best een overdrive pedaaltje kopen voor het geval dat, maar daar ga ik niet allemaal aan beginnen. zo kan je alles wel kopen voor het geval dat, t meest baal ik er gewoon van dat ik mn setup nie altijd meekrijg, en dat al die ongein behoorlijk ten koste van mn spel gaat (met de hand schakelen bijv) en dat het een hoop extra gezeik geeft vaak. HAAT!!!

en sws, zorg er verdomme voor dat 2 kanaals amps gewoon een switch erbij hebbem, toch??? lijkt me wel logisch verdomme!

ik ga mezelf voortaan maar dit gezeik besparen, en hoe dan ook mn eigen set meezeulen. al moet er een 2e auto geregeld worden met alle kosten van dien enzo. niets is dit gezeik waard!

guitarguru
28 januari 2007, 21:04
Tja, wij moeten wel vaker in zalen spelen waar je je eigen spullen gewoon niet mee MAG nemen!! Je moet dan rechtstreeks in de PA en wij gitaristen weten wat dat betekent, een K..-sound, jawel. Men wil dan de zaak onder controle houden, volumematig, en of dat nou ten koste gaat van de sound zal ze een worst wezen.
Voor die gevallen zou ik dus eigenlijk een POD of zo moeten gaan aanschaffen, maar dat spul heb ik juist allemaal verkocht omdat ik voor de sound en nothing but the sound wil gaan in mijn verdere leven.....

Ik sta er nu gewoon op dat ik mijn buizenamp mee kan nemen, desnoods met de speakers naar de muur of zo of behoorlijk zacht, als ik mijn sound maar heb. Gitaargeluiden moeten imo door gitaarspeakers de wereld in gestuurd worden.

:strat:

casper innosence
28 januari 2007, 21:30
Wij nemen ALTIJD eigen tops mee.. en gebruiken deze ook. Als het van te voren niet zeker/bekend is over speakerkasten, dan gaan ze gewoon de bus in. Wij hebben geen bandbus, maar mijn ouders hebben een vw transporter dubbel cab. en een peugeot partner, beiden op grijs kenteken, dus over laadruimte hebben we niet te klagen. Liever te veel mee dan te weinig.

Daarbij, we laten liever andere bands onze cabinetten gebruiken, dan dat we over crappy amps/cab's moeten spelen. Noem het arrogant, noem het luxe, maar prettig is et wel om te weten dat je gewoon altijd verzekerd bent van jou sound..

yhcmarc
28 januari 2007, 21:53
Wij nemen ALTIJD eigen tops mee.. en gebruiken deze ook. Als het van te voren niet zeker/bekend is over speakerkasten, dan gaan ze gewoon de bus in. Wij hebben geen bandbus, maar mijn ouders hebben een vw transporter dubbel cab. en een peugeot partner, beiden op grijs kenteken, dus over laadruimte hebben we niet te klagen. Liever te veel mee dan te weinig.

Daarbij, we laten liever andere bands onze cabinetten gebruiken, dan dat we over crappy amps/cab's moeten spelen. Noem het arrogant, noem het luxe, maar prettig is et wel om te weten dat je gewoon altijd verzekerd bent van jou sound..

Ik ken het, en ik heb ook het gevoel dat er helaas genoeg bands, en soms ook boekers, dit ook weten (vooral in het kleine hardcore / punk wereldje waar we in zitten) en daar ook "misbruik" van maken. Tops en drumkit worden echter NOOIT (meer) uitgeleend. Cabs is niet zo een punt.

En idd Arjan, extra auto regelen is beter dan kut spelen over rotzooi terwijl je zelf mooi spul hebt staan ;)

zjanke
28 januari 2007, 22:19
Ik sta er nu gewoon op dat ik mijn buizenamp mee kan nemen, desnoods met de speakers naar de muur of zo of behoorlijk zacht, als ik mijn sound maar heb. Gitaargeluiden moeten imo door gitaarspeakers de wereld in gestuurd worden.


Laatst een optreden gedaan voor een lokale radiozender, maar mijn JCM800 op 2 en de scheur uit een TS9 klinkt toch echt niet lekker...:-(

DarknessAwaits
28 januari 2007, 22:40
Onlangs moest ik ook over de spullen van een andere band spelen, zij vielen in voor een band waar we eigenlijk mee moesten spelen. De andere band zou zorgen voor de backline (kasten+drumstel e.d.) omdat wij een behoorlijk eind moesten reizen en zij vanuit de buurt kwamen.

Nou, dan kom je 's avonds aan en zie je een jaren 0 1-kanaals combo staan waarover de gitarist aan het spelen is... goedgelovig als ik ben denk ik bij mezelf "och, dan heeft hij vast nog een cabinet in z'n auto staan ofzo". Tussendoor ook bijna geen communicatie, alles veel te hectisch. Blijkt er dus zo'n kwartier voor het optreden niets anders te zijn dat die $$#% combo. Ik pissed op die gast en die zegt heel verbaasd: "je wilde toch een versterker?"...

Gelukkig heb ik altijd een gt8 voor de effecten bij me, en daar heb ik dus m'n optreden mee gered. Maar echt lekker klonk het niet en bovendien natuurlijk ook niet erg relaxed staan spelen.

future2future
28 januari 2007, 22:54
Ik heb wel geleerd dat je beter wat moeite kan doen om je eigen spullen mee te nemen, dan erop te vertrouwen dat het goed geregeld is.

vulvasonic
28 januari 2007, 23:01
Het enige wat je kunt doen is van tevoren hierover hele goede afspraken maken met de zaaleigenaar, zodat je WEET wat er staat.

Gelukkig heb ik er niet zo heel veel meer mee te maken, maar het zal vast wel weer eens gaan gebeuren. In dat geval heb ik (puur toeval, maar toch) gelukkig altijd nog mijn Koch Pedaltone, tweedehands gekocht voor 350 euro. Ik gebruik 'm nu standaard in iedere set-up en dus ook in de gevallen zoals jij die nu omschrijft. Alles wat ik nu nodig heb is de pedaltone en een cleane versterker (en de effecten natuurlijk).

basswasp
28 januari 2007, 23:06
Omstandigheden zijn nooit ideaal. Buitenpodia kunnen koud zijn; snaren kunnen knappen; versterkers kunnen niet werken zoals je wilt; je stem is misschien niet in top-vorm etc etc.

Het gaat erom wat je ervan maakt. Het is de kunst om ondanks alles het publiek een leuke avond te geven. Als je geen muziek meer kan maken zonder jouw individuele unieke en speciale gitaartoon, ben je misschien verkeerd bezig?

vulvasonic
28 januari 2007, 23:12
Als je geen muziek meer kan maken zonder jouw individuele unieke en speciale gitaartoon, ben je misschien verkeerd bezig?

Met deze zin ben ik het niet eens. Er zijn genoeg stijlen denkbaar waarbij ik je gelijk moet geven. Maar als je muziek schrijft op basis van een specifiek geluid, dan moet dat wel goed zitten, anders kun je het gewoon niet spelen.

Het is hetzelfde als tegen een organist zeggen dat ie maar op een piano moet spelen als z'n orgel er mee ophoudt.

Als je nu per se heel experimentele muziek wilt maken met allerlei vreemde geluiden, ben je dan verkeerd bezig?

AART
28 januari 2007, 23:20
Of je maakt metal en er staat een fender twin...

vulvasonic
28 januari 2007, 23:30
Of je maakt metal en er staat een fender twin...

Ik wist dat er een makkelijker manier was om te zeggen wat ik zeggen wilde..... :seriousf:

BS
28 januari 2007, 23:32
Hele band speelt over zijn eigen amps en cabs. Het is ook meestal zooi wat er staat. Kan me voorstellen dat ze het bij festivalletjes makkelijk vinden omdat ze dan maar een keer hoeven te soundchecken want tis toch steeds hetzelfde spul wat gebruikt wordt. Maar wij doen het in ieder geval niet.

Mr.Bluesbreaker
28 januari 2007, 23:47
Ik heb er heel lang tegen aan gehikt om andere spullen, vaste backline, te gebruiken. Dat doe ik nog steeds maar ik probeer te spelen met wat er staat.
Wat ik wel zwaar irritant vind is dat je ergens komt waar valvestates/willekeurige matige SS bakken zonder footswitches staan. Ik had toen geen od pedaal of wat dan ook.

"Ja echt alles is aanwezig hoor je hoeft echt niks mee"

Als die amps nou lekker reageerden op je dynamiek kon je nog wel een en ander oplossen met een volumepot, nee dus.

Uiteindelijk hebben ze nooit alle dingen die ze zeggen in het amatuercirquit. Frustrerend, ik hou me zelf wel aan mijn afspraken denk ik dan.
Met een bescheiden board aan effecten (iig. een TS808 en distortion) heb ik gelukkig tegenwoordig aan elke cleane amp genoeg.
Laatst een gig gespeeld op een Crate Blue Voodoo. Haal daar maar eens die lekkere diepe galm uit en dat zweterige twin-like clean.

Watte? Er zat geeneens galm op. Presence noemden ze "squeek" en bottom "ugh".:D Ik verzin het niet. Ik speelde beroerd maar heb wel een leuk geluid uit de amp getoverd, gewoon datgene gebruiken waar hij goed in is.

Als je zelf alles uit je top haalt en die niet neer mag zetten, kun je ook overwegen om je als band wat minder happig naar bandwedstrijdjes/vaste backlinegeneuzel op te stellen. Beter 3 goede optredens dan 5 waarvan 2 frustrerend en ruzie.

future2future
29 januari 2007, 00:20
Ik speel gewoon liever niet op spullen die er al staan, is bijna altijd kut. Ook al wilen ze liever dat ik op hun spullen speel, dan doe ik het nog niet. Ik moet er wel bij zeggen dat ik echt praktisch nooit in deze situatie zit, ik kan en mag altijd mijn eigen spul meenemen

casper innosence
29 januari 2007, 00:38
Ik ken het, en ik heb ook het gevoel dat er helaas genoeg bands, en soms ook boekers, dit ook weten (vooral in het kleine hardcore / punk wereldje waar we in zitten) en daar ook "misbruik" van maken. Tops en drumkit worden echter NOOIT (meer) uitgeleend. Cabs is niet zo een punt.


Ja soms krijg je dat gevoel wel, bij cabinetten vind ik dat nog niet zo'n probleem, liever dat ze mijn kast gebruiken, dan dat ik over een of andere valvestate moet spelen. Wij lenen in principe ook geen tops uit, et spul staat op mijn voorkeur ingeregeld en dan zal een of andere gast et ffe verklooien. Basis drumkit doet onze drummer niet zo moeilijk over.


Als je zelf alles uit je top haalt en die niet neer mag zetten, kun je ook overwegen om je als band wat minder happig naar bandwedstrijdjes/vaste backlinegeneuzel op te stellen. Beter 3 goede optredens dan 5 waarvan 2 frustrerend en ruzie.


Ze kunnen bij ons hoog en laag springen, maar wij vervangen iig de kasten als er niks fatsoenlijks staat. Dan maar 10 min minder spelen.

stevie_vp
29 januari 2007, 02:23
Fok die mensen! Ik heb gvd een versterk van 2500 euro! Ik neem het gewoon altijd mee... cab wil ik nog wel van iemand anders gebruiken... als t een goeie is... En als ze zeiken gewoon zeggen dat je écht niet kan spelen op de
spullen.... misschien gaat het anders wel kapot ;) hehe

Ik denk dat als je je spullen gewoon altijd meeneemt en je pleurt ze op t podium het sneller goedkomt :)

Dick Wolkendeck
29 januari 2007, 08:53
Wij nemen ALTIJD eigen tops mee.. en gebruiken deze ook. Als het van te voren niet zeker/bekend is over speakerkasten, dan gaan ze gewoon de bus in.

(...)

Daarbij, we laten liever andere bands onze cabinetten gebruiken, dan dat we over crappy amps/cab's moeten spelen. Noem het arrogant, noem het luxe, maar prettig is et wel om te weten dat je gewoon altijd verzekerd bent van jou sound..

Inderdaad. Ik speel muziek voor de lol, en kloten met versterkers hoort erbij. Ik denk dat een elektrische gitarist niet alleen de gitaar, maar ook de versterker bespeelt. Het is een deel van je instrument.

gerrekat
29 januari 2007, 08:56
AARGGGGGHHHH hebben jullie er ook zo`n hekel aan dat om wat voor reden dan ook je bij optredens wel eens over andermans setup moet spelen?
ik probeer altijd mn eigen amp mee te nemen, maar onze band heeft geen grote van/bus, tis altijd behoorlijk behelpen met ruimte, en een framus dragon met (minimaal) 2x12 neemt toch veel ruimte in.....bovendein dan nog effectengear ernaast en switcher, koffertje met spul enzo....

gister bijvoorbeeld moesten we ff een korte set hier in een oefenruimte complex spelen, waren 8 bandjes, ieder 20min, jury aanwezig, en leuke bandjes gaan een paar extra deuren voor open.

vooraf kregen we helemaal het verhaal dat je geen eigen spullen meehoefte, dus ik alleen gitaar en los rack effect + switcher mee. kom ik daar, staan er 2 combo`s, maar daar kon ik echt helemaal niets mee! 2 kanaals Randalls, maar er waren op het eerste gezicht geen switches bij. en bijna alle andere gitaristen gebruikten wel 1 of ander (crappy dan wel high-end) distortion pedaal, dus schakelde geen kanalen. wel, dit had ik niet mee, en ik heb bovendien geen pedal-overdrive, wel een boost/driver, maar dit is puur om een buizenamp extra te martelen, klinkt niet lekker als stand-alone drive over een cleane combo!
nou dus wij vragen of er switches aanwezig waren (andere gitarist van onze band had zelfde probleem) en die waren er wel, dus probleem opgelost zou je denken (ik moet namelijk echt kunnen switchen tussen clean/drive voor de parts die ik speel). maar toen moesten we (snel) opbouwen, footswitch erin, DEED HET NIET!!! bottomline is dat ik uiteindelijk met de hand heb zitten schakelen, en dat moest nogal vaak, ik speel in een erg onstuimige gefreakte ska-punk band met veel wisselingen. maar met de hand schakelen werkt dus niet!!

enfin, dit soort problemen heb ik dus wel eens, als we weer niet al onze eigen spullen meekunnen nemen ivm ruimte in auto gebrek.

EN IK HAAAAT DIT, IK HEB EEN VETTE SETUP,ALLES WERKT EN KLINKT, maar als ik niets mee kan nemen of maar een deel dan kom ik altijd weer in problemen. GRRRRRRRRR

heel stom topic dit, maar ik moest het kwijt...........iemand anders ook last van?


iemand anders zijn cab gebruiken wil ik nog wel eens overwegen maar verder altjid mijn eigen top.

Lord Abortion
29 januari 2007, 09:13
sja, ik heb het in dit geval niet over sounds, puur over "werk-mogelijkheden". ik ben eigenlijk te verwend met mijn setup, hij is heel smooth, alles klopt. 3 kanaals top, midi schakelbaar, midi rack FX`s, en midicontroller. altijd iedere sound/effecten combinatie met 1 druk op een knop!

maar als je dan ineens met andere amp speelt dan passen de FX`s er ineens niet bij, of zit je met 2 losse controllers, of een 1 kanaals amp waar je niets mee kan.

EN JA ik kan best een los preampje kopen waar altijd mn sound inzit, en ja, ik kan ook best een overdrive pedaaltje kopen voor het geval dat, maar daar ga ik niet allemaal aan beginnen. zo kan je alles wel kopen voor het geval dat, t meest baal ik er gewoon van dat ik mn setup nie altijd meekrijg, en dat al die ongein behoorlijk ten koste van mn spel gaat (met de hand schakelen bijv) en dat het een hoop extra gezeik geeft vaak. HAAT!!!

en sws, zorg er verdomme voor dat 2 kanaals amps gewoon een switch erbij hebbem, toch??? lijkt me wel logisch verdomme!

ik ga mezelf voortaan maar dit gezeik besparen, en hoe dan ook mn eigen set meezeulen. al moet er een 2e auto geregeld worden met alle kosten van dien enzo. niets is dit gezeik waard!

Ik heb plannen voor een rack van 12 units dat moet samenwerken met mijn Dragon. Nu besef ik ook dat (als ik in een band zit) dit een enorm werk wordt om te vervoeren. Head + cabinet + rack + (groot) floorboard + een paar gitaren, daarmee vul je al snel een ganse stationwagon. Maar het moet wel een setup worden die enorm veelzijdig is en praktisch te bedienen tijdens het spelen. En precies om daar steeds zeker van te zijn ga ik waarschijnlijk een Marshall JMP-1 o.i.d. er bij monteren. Niet om "normaal" te gebruiken, maar enkel om zuiver op het rack te kunnen spelen als dat nodig is. Het is geen grote meerkost, en als er al een backline staat kan je toch redelijk compact je effecten, pedaaltjes en kanalen schakelen.

Ik heb er lang over gedacht, en deze manier zal (eens alles afgewerkt is) voor mij de ideale combinatie zijn tussen sound en handigheid. Het moet een soort "grote" en "kleine" setup in één worden.

heinz3110
29 januari 2007, 09:31
Frustrerend,als je over een andere setup moet spelen en het klinkt niet lekker.
Ik neem eigenlijk altijd mijn combootje mee. Plof,en hij staat.

Te vaak meegemaakt dat hun backline wel ok en bruikbaar was, maar dan hadden ze de footswitch niet erbij! Staat er een 2 kanalenbakkie en kan je nog niet schakelen! AARRGGH!

Rutger
29 januari 2007, 09:44
Ik speel zoveel mogelijk op eigen gear. Maar soms heb je van die bandavonden/festivals waarop ze al een setup hebben staan en waarvan je gebruik moét maken. En dan maar hopen dat er iets fantsoenlijks staat wat bovendien niet is afgetrapt....

Dan ben ik al blij met een nette Fender Hot Rod o.i.d.

interessander
29 januari 2007, 09:45
Ik heb meerdere malen over andere cabs gespeeld en dat is nooit een probleem, maar die ene keer dat ik een death metal sound uit een carvin legacy moest halen viel het flink tegen.

Dweezman
29 januari 2007, 10:11
Te vaak meegemaakt dat je niet op je eigen amp mocht spelen, en sommige van de bands tóch eigen spul meeneemt. En terecht.

Ik speel nu altijd op mijn eigen amp of niet. Mijn amp is de helft van mij instrument. Uit praktisch oogpunt ben ik wel van een halfstack naar een Twin Reverb gegaan. Niet echt lichter, wel compacter.

Onze toetsenist gebruikt 3 keyboards, stellages, eigen monitoren: da's pas lastig... (vind ik zelfs)

BLOK182
29 januari 2007, 10:16
IK speel in principe ook altijd op mijn eigen amp. Voor sessies e.d. heb ik gewoon een plankje met een tuner, overdrive, wah en 1 knops footswitch, kan daar ook alle kanten mee op. Heb geleerd dat een extra overdrivepedaal (ook al gebruik je het niet in je setup) altijd handig kan zijn, ook met ingerichte repetitieruimtes, jamsessies e.d.

Kim Wilson
29 januari 2007, 10:33
Ik speel ook eigenlijk het liefste over mijn eigen spul. Maar eigenlijk kan ik met alles wel wegkomen. Als het niet te extreem wordt, tenminste. Ik denk niet dat ik een goed bruikbaar geluid uit een Peavey 5150 zou kunnen halen, maar dat zijn ook niet de doorsnee amps. Met een JCM800 zou ik ook best kunnen spelen. Niet mijn geluid, maar ik red me er wel mee. Daarbij, 90% heeft toch niet in de gaten wat voor geluid je hebt, of ik nou op een Fender of een Marshall sta te spelen. Als het maar te horen is, dat is het belangrijkste. Voor mij althans. Bluesdrivertje ervoor en gaaaaan!!!

yanto
29 januari 2007, 10:38
Ja het blijft een lastig onderwerp. Ik ben zelf gitarist, maar organiseer zelf festivals/wedstrijden en daarnaast werk ik ook regelmatig op verschillende zomerfestivals.
Bij wedstrijden ontkom je er bijna niet aan om op de standaard backline te spelen. Omdat dit wel zo eerlijk is naar alle bands, daarbij is er vaak de tijd niet voor om een heel podium te gaan verbouwen tijdens de change-overs.
Nu is het idd zo dat er vaak een crappy backline staat. Als je dit niet wilt doe er dan niet aan mee. Regels zijn regels, ik heb vaak genoeg met bands moeten bakkelijken en dat terwijl we een goede backline hebben.
Ik snap het wel ikzelf speel het liefst ook op mijn eigen spullen. In ieder geval eigen top en effecten. Ik probeer dit van te voren ook zo goed mogelijk te communiceren met de organisatie/zaal. staat er geen cab, dan de eigen cab mee en als het niet mag dan afhankelijk van wat er staat wel of niet spelen.
Verder zie ik op de zomerfestivals genoeg bands die licht reizen, omdat dit nou eenmaal goedkoop is. Vaak vinden ze het ook niet erg om op de backline van het festival te spelen en ik moet zeggen dat er 9 van de 10 keer ook gewoon goed spul staat.
Mijn ervaring is dat de grotere en wat ervaren bands veel relaxter zijn daarin dan jonge beginnende bands. Die zeuren nog het hardst.
Mijn advies, blijf relaxed, probeer mee te denken met de organisatie en probeer niet het onderste uit de kan te halen. Het gaat om het spelen en het vermaken van het publiek. Om dan met een chagrijnig gezicht op het podium te staan is dan ook niet leuk. Voor jezelf niet en voor het publiek ook niet.

Bins
29 januari 2007, 10:46
Ik probeer zoveel mogelijk mn eigen spul mee te nemen, maar wij zitten ook wel eens met een transport probleem, dus soms kan het helaas niet. Gelukkig heb ik maar 1 sound nodig, dus het zal me meestal worst wezen wat voor amp er staat, zolang het maar een beetje scheurt.
Meestal zijn het toch randalls/peaveys/H&K's... daar kan ik wel wat mee. Ik herinner me alleen nog een keer in amsterdam.. Stond er een jcm900 en... en twin! Dus wij kop of munt gedaan wie de lul zou zijn, en ik was het natuurlijk. Nou had ik toen nog een sd-1 voor bij mn mesa, dus het viel uiteindelijk nog wel mee. Dat soort dingen kan ik alleen maar om lachen, ik kan me iig niet echt druk maken over mn "sound" op zo'n moment.

Gelukkig gaan we zeer binnenkort een bus kopen, zijn we van het gedoe af. Je eigen backline is toch altijd het fijnst.

Fenndangoband
29 januari 2007, 11:23
Voor mij is het zeer simpel... ik speel absoluut niet als ik niet op eigen gear mag spelen. No compromise... tenzij het zou gaan om een contest of zo... is nl. eerlijk naar iedere groep toe. Gelukkig nog nooit meegemaakt dat je verpicht bent om op een bepaalde amp te spelen.
Je werkt lang aan je eigen sound... je kan perefect met je set-up werken en klinkt het best... waarom zou je dan op andermans stuff beginnen spelen... plaatsgebrek voor transport valt altijd op te lossen als je echt wil.

Kim Wilson
29 januari 2007, 11:49
Voor mij is het zeer simpel... ik speel absoluut niet als ik niet op eigen gear mag spelen. No compromise... tenzij het zou gaan om een contest of zo... is nl. eerlijk naar iedere groep toe. Gelukkig nog nooit meegemaakt dat je verpicht bent om op een bepaalde amp te spelen.
Je werkt lang aan je eigen sound... je kan perefect met je set-up werken en klinkt het best... waarom zou je dan op andermans stuff beginnen spelen... plaatsgebrek voor transport valt altijd op te lossen als je echt wil.
Bij kleine festivals is het niet te doen om voor elke band een compleet andere backline op te bouwen. Wij hebben het ook wel gedaan, festivals organiseren. Je speelt maar mooi over de cabs die er staan, drumstel blijft ook staan, net als de basversterker. Eigen topjes zijn prima, maar er zijn goeie cabs aanwezig. Ik neem aan dat dat straks ook zo gaat met het gitaarnet festival. Als je maar 10 minuten ombouwtijd hebt, kun je simpelweg niet de backline compleet vervangen. Als je arrogant genoeg bent om dat wel te eisen, moet je denk ik toch op zoek gaan naar andere speelgelegenheden.

Wat iemand hier ook zeer terecht opmerkte, het zijn vaak de jonge bands die het hardst lopen te emmeren over hun eigen setup dit en dat, terwijl de grotere en meer ervaren bands hier veel relaxter mee omgaan.

yhcmarc
29 januari 2007, 11:55
Als je maar 10 minuten ombouwtijd hebt, kun je simpelweg niet de backline compleet vervangen.


Jawel hoor, gewoon een kwestie van goed voorbereiden en organiseren, wij hebben vaak genoeg een complete backline binnen 10 minuten op het podium gehad, snelle linecheck en gewoon een goede sound neergezet.

Gewoon een kwestie van backstage alles uit de cases, drumstel kant en klaar opgebouwd, speakercabs + head in een keer het podium op, stekkers erin en klaar .. het is allemaal zo simpel.

Lord Abortion
29 januari 2007, 11:55
Bij kleine festivals is het niet te doen om voor elke band een compleet andere backline op te bouwen. Wij hebben het ook wel gedaan, festivals organiseren. Je speelt maar mooi over de cabs die er staan, drumstel blijft ook staan, net als de basversterker. Eigen topjes zijn prima, maar er zijn goeie cabs aanwezig. Ik neem aan dat dat straks ook zo gaat met het gitaarnet festival. Als je maar 10 minuten ombouwtijd hebt, kun je simpelweg niet de backline compleet vervangen. Als je arrogant genoeg bent om dat wel te eisen, moet je denk ik toch op zoek gaan naar andere speelgelegenheden.


Je setup kan dat opvangen hé ... In mijn rack komt een DI dus je hoeft geen tijd te verliezen met de cab goed te micen. Eens alles afgesteld is (en dat doe je vooraf) is het gewoon inprikken en gaan. En met een deftige interface in het rack gaat kabels trekken ook best wel snel. Een wissel hoeft echt maar zo lang te duren als je dat zelf wil.

Rutger
29 januari 2007, 11:57
Bij kleine festivals is het niet te doen om voor elke band een compleet andere backline op te bouwen. Wij hebben het ook wel gedaan, festivals organiseren. Je speelt maar mooi over de cabs die er staan, drumstel blijft ook staan, net als de basversterker. Eigen topjes zijn prima, maar er zijn goeie cabs aanwezig. Ik neem aan dat dat straks ook zo gaat met het gitaarnet festival. Als je maar 10 minuten ombouwtijd hebt, kun je simpelweg niet de backline compleet vervangen. Als je arrogant genoeg bent om dat wel te eisen, moet je denk ik toch op zoek gaan naar andere speelgelegenheden.

Wat iemand hier ook zeer terecht opmerkte, het zijn vaak de jonge bands die het hardst lopen te emmeren over hun eigen setup dit en dat, terwijl de grotere en meer ervaren bands hier veel relaxter mee omgaan.
Klopt, en ik kan me er ook best in schikken. Regels zijn regels en een standaard backline maakt dergelijk bandavonden mogelijk.

Het is alleen kut als er een slechte backline staat. Of een amp die voor hardrock/metal geschikt is en verder niet.... Als een organisatie voor een standaard backline kiest, vind ik dat ze wel voor iets goeds moeten zorgen wat een beetje in lijn is met de te verwachten muziekstijlen van die avond

Kim Wilson
29 januari 2007, 12:02
@yrcmarc:
Of wat het festival toelaat. Bij kleinere festivalletjes zijn de mogelijkheden niet zo uitgebreid, hoor.

Bij ons festival stond het drumstel al opgesteld, mics er omheen. Er was geen mogelijkheid om een ander drumstel op te bouwen en in te prikken. Veel kleinere festivals zijn niet zo professioneel dat je een compleet ander drumstel op het podium kunt rollen. Dan heb je het maar te doen met wat er staat.

Ik ben het er wel mee eens dat wát er staat, dat dat ook goed moet zijn.

almarvk
29 januari 2007, 12:11
Drummers zijn eigenlijk een heel ander verhaal...


Bij m'n vorige band maakte het me niet zoveel uit met wat ik speelde. Ik had vaak 2 overdrives bij me die vaak ook wel werkten op transistors. Het maakte me iig niet veel uit.

Nu heb ik een setup die heel bepalend is voor mijn sound. Ik kan dus ook niet zonder. Iig niet zonder de top, pedaal en gitaar. Dat is gewoon bepalend bij mij, ben ik achter gekomen. Op dat punt heb ik dan ook geen GAS meer. Gek he?!?

up-guitarman
29 januari 2007, 12:15
Gelukkig heb ik dit nog niet veel voorgehad. De keren dat ik het heb voorgehad stond er een Fender Bassman (sindsdien wil ik er trouwens ééntje ;)), of in het slechtste geval een Hughes & Kettner Attax (niet geweldig maar wel ok).

Ik hoop wel dat ik het nooit meemaak dat ik op een behringer of een peavey bandit moet spelen. Als ik op de standaard backline MOET spelen dan moet het ook wel goed zijn, en dit wil ik dan op voorhand ook wel deftig weten...

yhcmarc
29 januari 2007, 12:20
@yrcmarc:
Of wat het festival toelaat. Bij kleinere festivalletjes zijn de mogelijkheden niet zo uitgebreid, hoor.

Bij ons festival stond het drumstel al opgesteld, mics er omheen. Er was geen mogelijkheid om een ander drumstel op te bouwen en in te prikken. Veel kleinere festivals zijn niet zo professioneel dat je een compleet ander drumstel op het podium kunt rollen. Dan heb je het maar te doen met wat er staat.

Ik ben het er wel mee eens dat wát er staat, dat dat ook goed moet zijn.

Dan nog, je kan een drumstel binnen 10 minuten makkelijk verwisselen ook al heb je geen verrijdbaar podium en moeten de mics blijven staan, met een paar vierkante meter kan je uit de voeten en het is gewoon een kwestie van snel en professioneel handelen en weten hoe je eigen en PA spullen werken. Ik snap echt serieus niet waarom er altijd zo moeilijk gedaan moet worden over dingen die niet moeilijk zijn.

Rutger
29 januari 2007, 12:23
Ik heb ook weleens lopen zeiken bij een festival of ik echt niet m'n eigen amp kon gebruiken... die andere gitaristen klonken zo kut over de backline. Ik kreeg het niet voor mekaar en dus toch maar over die amp. Bleek er toch een heel behoorlijk geluid uit te krijgen te zijn.... :dontgeti:

jonesd
29 januari 2007, 12:25
Dan nog, je kan een drumstel binnen 10 minuten makkelijk verwisselen ook al heb je geen verrijdbaar podium en moeten de mics blijven staan, met een paar vierkante meter kan je uit de voeten en het is gewoon een kwestie van snel en professioneel handelen en weten hoe je eigen en PA spullen werken. Ik snap echt serieus niet waarom er altijd zo moeilijk gedaan moet worden over dingen die niet moeilijk zijn.

Ik ben akkoord dat je op 10 minuten een drumstel kan vervangen en miken.

Ik ben er wel van overtuigd dat het nadien ruk zal klinken...
Een drumstel (goed) soundchecken kost nu eenmaal tijd...

Kim Wilson
29 januari 2007, 12:28
Dan nog, je kan een drumstel binnen 10 minuten makkelijk verwisselen ook al heb je geen verrijdbaar podium en moeten de mics blijven staan, met een paar vierkante meter kan je uit de voeten en het is gewoon een kwestie van snel en professioneel handelen en weten hoe je eigen en PA spullen werken. Ik snap echt serieus niet waarom er altijd zo moeilijk gedaan moet worden over dingen die niet moeilijk zijn.
Nou, ik kan wel een paar oorzaken noemen.

Ten eerste hadden wij festivals met redelijk jonge beginnende bands.

Ten tweede deden we dit op vrijwillige basis, twee keer per jaar. Niet echt dagelijkse kost dus.

Ten derde is een drumstel een lastig ding om uit te versterken. Veel microfoons, ketels die niet droog genoeg zijn, je loopt elkaar in de weg. Vergeet niet dat in een kwartier de ene band eraf gaat en TEGELIJK de andere op moet bouwen, allemaal in dat ene kwartier. Als het langer duurt, gaan de mensen weg. Dan KUN je niet een drumstel wisselen. Of iig wilden wij het risico niet lopen. Wat er staat is goed genoeg. We hadden altijd mijn drumstel staan, dat was gewoon een goeie kit.

Ik ben van mening dat een drumstel wisselen niet nodig is. Ik ben zelf ook drummer, en het interesseert me geen reet of ik op mijn eigen of die van een ander moet spelen. Als het goed spul is, is het goed. Eigen snare en bekkens, meer niet.

Maar goed, dat is mijn mening. :)

yanto
29 januari 2007, 12:35
Jawel hoor, gewoon een kwestie van goed voorbereiden en organiseren, wij hebben vaak genoeg een complete backline binnen 10 minuten op het podium gehad, snelle linecheck en gewoon een goede sound neergezet.

Gewoon een kwestie van backstage alles uit de cases, drumstel kant en klaar opgebouwd, speakercabs + head in een keer het podium op, stekkers erin en klaar .. het is allemaal zo simpel.

Zo simpel is het niet. Dit kan als het podium zich ervoor leent. Backstage groot genoeg en gelijkvloers naast het podium. Dit lijkt logisch maar is zeker niet altijd zo. Ook moet er voldoende sound/stagecrew aanwezig zijn. Je kan dan zelf je backline wel hebben staan binnen 10 min. Maar dit betekent nog niet dat alles is gemiked en gechecked. Bovendien zitten ze er ook niet op te wachten als jij als enige band perse over de eigen bakcline wil spelen. Dit betekend eerst standaardbackline afbouwen, jullie backline opbouwen en vervolgens weer afbouwen en opbouwen.
Ja zo simpel is het...

yhcmarc
29 januari 2007, 12:42
Ik zeg ook niet dat het moet, maar dat het kan ... en als je als drummer (zoals in allebei mijn bands) een goede en met een zeer specifieke sound ludwig of DW kit hebt ben je niet blij als je wordt geforceerd om op een my first tama te moeten spelen ..

yhcmarc
29 januari 2007, 12:44
Zo simpel is het niet. Dit kan als het podium zich ervoor leent. Backstage groot genoeg en gelijkvloers naast het podium. Dit lijkt logisch maar is zeker niet altijd zo. Ook moet er voldoende sound/stagecrew aanwezig zijn. Je kan dan zelf je backline wel hebben staan binnen 10 min. Maar dit betekent nog niet dat alles is gemiked en gechecked. Bovendien zitten ze er ook niet op te wachten als jij als enige band perse over de eigen bakcline wil spelen. Dit betekend eerst standaardbackline afbouwen, jullie backline opbouwen en vervolgens weer afbouwen en opbouwen.
Ja zo simpel is het...

JA HET IS ZO SIMPEL .. en ik spreek uit ruim 15 jaar ervaring .. als je weet hoe je spullen werken, hoe je het wilt micen en hoe snel op te bouwen kan je binnen 10 minuten een backline + linecheck hebben staan .. en voor het van te voren opbouwen heb je niet meer dan een paar vierkante meter nodig, tenzij je natuurlijk een drummer hebt met 100 toms, een rack, 1000 bekkens etc ..

Debaser
29 januari 2007, 12:45
Ik zeg ook niet dat het moet, maar dat het kan ... en als je als drummer (zoals in allebei mijn bands) een goede en met een zeer specifieke sound ludwig of DW kit hebt ben je niet blij als je wordt geforceerd om op een my first tama te moeten spelen ..


gewoon helemaal verrot slaan...
met een "I told you so" blik achteraf

Unicron
29 januari 2007, 12:54
Met ervaren geluidsmensen is backline wisselen voor de snaarinstrumenten sowieso heel makkelijk. Je zet je box voor de box die er al staat, mic verplaatsen, even inregelen, klaar...

Drumkit is ander verhaal, maar als je met bijvoorbeeld DDrum triggers speelt kan je zelfs dit in 10 minuten fixen, mits je van tevoren afspreekt hoe je alles gaat uitsturen. Als je de hele kit opnieuw moet mic-en is dat inderdaad niet te doen als je van bijvoorbeeld Tama naar Gretsch gaat...

Sommige zalen eisen dat je de tops gebruikt die daar staan, totale waanzin natuurlijk. Onze gitarist speelt bijvoorbeeld vaak met een HM-2, en er zijn genoeg amps die de output daarvan niet op de preamp kunnen verdragen. Resultaat: totale kutsound. Als ik van tevoren hoor dat ergens een Trace Elliot box staat neem ik ook sowieso eigen spul mee, ben daar 1x mee mis gegaan.

Het probleem is denk ik dat onervaren mensen tijd verprutsen met ombouwen waardoor zalen en boekers er zekerheidshalve liever vanaf zien, en de bands die het wel kunnen niet meer in die gelegenheid stellen.

DaveItUp
29 januari 2007, 13:01
Altijd m'n eigen top. De mogelijkheid tot een cab meenemen heb ik momenteel niet, maar daar werk ik aan. Als ik t kan vervoeren dan zal ik m meenemen. Nu te vaak met een superlead over een of ander modern cabinet. Het klinkt wel, maar verre van ideaal.

yanto
29 januari 2007, 13:05
JA HET IS ZO SIMPEL .. en ik spreek uit ruim 15 jaar ervaring .. als je weet hoe je spullen werken, hoe je het wilt micen en hoe snel op te bouwen kan je binnen 10 minuten een backline + linecheck hebben staan .. en voor het van te voren opbouwen heb je niet meer dan een paar vierkante meter nodig, tenzij je natuurlijk een drummer hebt met 100 toms, een rack, 1000 bekkens etc ..

Ja het kan net. Maar dat geld niet voor iedere band. Jij gaat al uit van een standaard rockbandje: drums, bas, 2x gitaar en zang. Je geeft het al gekscherend aan van dat drumstel, maar als je als band met 'rare' dingen (toetsen, laptops, 1000-delig drumstel) komt aanzetten lukt het al niet meer. En een band moet goed weten waar ze mee bezig is. Dat je als band als het staat, gelijk kan inprikken en spelen. En dat is zeker niet altijd het geval.

Unicron
29 januari 2007, 13:07
gewoon helemaal verrot slaan...
met een "I told you so" blik achteraf

Liefst ook tijdens het spelen af en toe met een strakke, van geen kwaad bewuste blik opzij kijken en dwars door de vellen heen beuken.

yhcmarc
29 januari 2007, 13:11
Ja het kan net. Maar dat geld niet voor iedere band. Jij gaat al uit van een standaard rockbandje: drums, bas, 2x gitaar en zang. Je geeft het al gekscherend aan van dat drumstel, maar als je als band met 'rare' dingen (toetsen, laptops, 1000-delig drumstel) komt aanzetten lukt het al niet meer. En een band moet goed weten waar ze mee bezig is. Dat je als band als het staat, gelijk kan inprikken en spelen. En dat is zeker niet altijd het geval.

Ik zeg ook niet dat het een wet is ofzo die voor alles en iederen geldt , maar dat het kan, en dat over het algemeen een gemiddelde band (laten we uitgaan van idd 2x gitaar + bas + drums + evt keyboardje ) het wel binnen 10 minuten kan , mits je je zooi voor elkaar hebt en goed voorbereid. Maar als men per definitie al gaat zeggen dat het een onmogelijke situatie is .. tja ..

Kim Wilson
29 januari 2007, 13:12
... Als je de hele kit opnieuw moet mic-en is dat inderdaad niet te doen als je van bijvoorbeeld Tama naar Gretsch gaat...

...
Hey, nou niet lopen katten op Tama's hè! :angry:




;)

yhcmarc
29 januari 2007, 13:15
hehehehe ..

Unicron
29 januari 2007, 13:26
Het hangt er met betrekking tot de gear die je meewil, en hoeverre je hierin eisen stelt ook vanaf welke prioriteit je een bepaalde show geeft. Als je ergens op een festival op een vroeg tijdstip moet openen en er spelen bijvoorbeeld acht bands, dan weet je dat je redelijk weinig respons zult krijgen en dan kies je eerder voor een no-nonsense aanpak; lekker weinig spullen mee, flink blazen, in 20 minuten alles eruit gooien en dan aan het bier.

AutoStatic
29 januari 2007, 14:26
Sluit me bij Marc aan. In 10 minuten omwisselen hoeft geen enkel probleem te zijn. Onze drummer gebruikt een SPD-S naast z'n kit en ook dat gaat prima. verder ALTIJD eigen spullen mee. Indien dat niet kan (Volta, Winston, wedstrijdjes) mijden we de boel. Als er moeilijk wordt gedaan dan denken we eerst na op wat voor plek we zijn (gesubsidieerde toko of vrijwilligerscluppie) en gaan we of ook moeilijk doen (gesubsidieerde toko's, had het in een andere draad al over luie programmeurs, nou, luie geluidsmensen/stagedudesmanagersgasten zijn er ook genoeg) of binden we in (vrijwilligerscluppies). Inbinden houdt in, wel eigen bekkens/snare/kickpedaal en toppen, de rest gebruiken we wel van de backline of delen we met andere bands.

Kim Wilson
29 januari 2007, 14:36
Festivals waar ik het over heb, ging altijd uit van het jeugdwerk, van de plaatselijke jeugdsoos. Een stuk of 8 bands op het podium, 's middags beginnen, elke band 3 kwartier en tot laat in de avond knallen. Het draaide allemaal op vrijwilligers en veelal beginnende bands. Het is dan echt ondoenlijk om voor elke band weer een ander drumstel neer te zetten. Meestal waren het bands die voor de eerste keer, of iig nog geen 5 keer op een podium stonden. Nou, dan wens ik je succes met je ombouwen.

Op grotere en professionele podia werkt het wel zo, dat snap ik ook. Maar op zo'n voor-de-lol festivalletje moet je gewoon lekker spelen op wat er staat. :)

treblemaster
29 januari 2007, 16:28
Ik hou er ook niet van om op andere versterkers te spelen.....vaak zitten er veels teveel knoppen op en ben je te lang bezig met uitzoeken hoe het werkt en hoe je geluid ok is. Doe mij maar een oude buizenbak met 5 knoppen ;)
Ik nam altijd m'n eigen top mee, hoe irritant het ook is om met een zware, oude buizentop honderden meters af te leggen van het station naar de plaats van bestemming (in die tijd had niemand van ons een rijbewijs of auto).
Ook wel eens gespeeld in een kraakpand over een kabinet waarvan maar 1 speaker het deed (van de 4)..niet echt ideaal.....

Mike McCready
29 januari 2007, 17:17
Ik heb nog nooit over iemand anders zijn versterker gespeeld en zal dat ook nooit doen. misschien alleen als vantevoren duidelijk is welke versterker en ik er een keer op heb kunnen spelen ofzo.
Als ik ergens zou komen met mijn amp en ik moest onverwachts over een andere amp spelen, zou ik me omdraaien en naar huis gaan

casper innosence
29 januari 2007, 17:41
Dan nog, je kan een drumstel binnen 10 minuten makkelijk verwisselen ook al heb je geen verrijdbaar podium en moeten de mics blijven staan, met een paar vierkante meter kan je uit de voeten en het is gewoon een kwestie van snel en professioneel handelen en weten hoe je eigen en PA spullen werken. Ik snap echt serieus niet waarom er altijd zo moeilijk gedaan moet worden over dingen die niet moeilijk zijn.

Helemaal mee eens (Als ik het goed heb doe jij bass in Omission niet?). In het punk en hc wereldje speel je niet altijd op de grootste podia, uitversterking van een geheel drumstel is vaak niet nodig (wat kick en misschien wat snare, is vaak genoeg), maar sommige geluidsmannen willen ZOOOVEEEL controle houden over de sound, dat ze het podium geluidvergeten.

In veel kroegen/Jc's/kleine zalen kun je goed af als je de gitaren/bass en drums gewoon op elkaar afstemt in de zaal. Niks over monitoren, maar in de zaal wel rekening houden met het publiek in de zaal wat volume betreft.

Niet alleen gitaristen/musici zijn koppig, ook menig geluidsman kan er wat van. Die vinden bijna altijd dat de gitaar te hard staat, zelfs wel es gehoord dat ie vond dat onze drummer te hard sloeg..hahaha. Puur omdat ze dan het zaal geluid minder kunnen controleren.

Maar goed das eigenlijk een ander verhaal.

Eigen top gebruik ik ALTIJD, kasten wil ik nog wel es over nadenken, maar als er een Marshall MG kast, 'n Behringer staat of iets dergenlijks, (en ik weet het van te voren) dan gaan beide kasten gewoon de bus in en het podium op.

yhcmarc
29 januari 2007, 17:48
Klopt, ik speel idd o.a. bas in Omission. Bij ons gaan ook altijd de eigen tops + kasten het podium op. Drums kan soms nog wel wat voor geregeld worden, maar bij voorkeur ook de eigen kit.

casper innosence
29 januari 2007, 17:53
Drums maakt onze huidige drummer niet zo veel uit, de oude had liever zn eigen kit. Maar deed er dan ook niet zooo moeilijk over om er n andere band over te laten spelen. (bekkens/snare/pedaal uitgezonderd).

off topic, tis rustig met omission, werken aan een nieuwe plaat? ben benieuwd..

yhcmarc
29 januari 2007, 18:11
december even een maandje vrij genomen, we hebben nog wel wat shows staan maar het oefenen is lastig plannen .. we hebben onlangs wel 3 nieuwe nummers opgenomen voor 2 samplers en zijn idd ook bezig met nieuw materiaal. Maar vanwege school / werk / bands en afstanden (we wonen momenteel in Velsen, Utrecht, Rotterdam en Groningen ) oefenen we helaas niet zo vaak als we zouden willen.

Rormo
29 januari 2007, 18:37
Drumstel zal bij ons wel gewisseld moeten worden straks. Hebben een linkshandige drummer. Alles dus in spiegelbeeld :)

Punt
29 januari 2007, 20:44
Ik werk tig jaar aan mijn sound. Spendeer veel tijd, geld en energie.
Mijn sound is bepalend voor de sound van de band. Dan ga ik echt niet op ander spul spelen. Dan maar niet spelen.

We hebben met de band wel een soort semi unplugged setup voor bepaalde gelegenheden, dan neem ik m'n 1x12 oefen combo mee. Daarvan weet ik ook hoe die reageert. Is wel een compromis, maar je staat niet voor verrassingen.

Rutger
29 januari 2007, 22:53
Tja, ik denk dat er meer gitaristen zijn die hard aan hun gear hebben gewerkt om hun eigen sound te creeeren. Ik ben er ook zoeen, en daarom speel je het liefst met je eigen gear. Want jouw gear icm met jouw spel, maakt je geluid en dus ook het geluid van je band. In mijn geval een belangrijk deel, want ik ben leadgitarist en er is geen toetsenist.

Maar toch heb ik gemerkt dat het live allemaal wat minder zwaar weegt. Tuurlijk moet je niet op slechte spullen spelen en een schel of dof geluid hebben. Maar het publiek is toch al gauw tevreden. Zolang het maar plezierig voor de oren is....

Wat het meest bepalend is voor je live-sound, is je gitaar. Het karakter van je gitaar klinkt door alle gear heen. Ik bedoel, ook door een goedkope Vox-pathfinder klinkt je strat als een strat en je LP als een LP. En dat maakt het karakter van je sound

Kim Wilson
29 januari 2007, 23:12
Ik ben natuurlijk als gitarist ook wel op zoek naar mijn geluid. Ik heb al ouwe en knetterdure speakers, straks nog een mooi vintage topje, het kan niet op. Maar mocht het zo uitkomen dat we op één of ander mooi festivalletje kunnen staan, maar dan moeten we wel over het spul spelen dat daar staat (wel even van tevoren vragen wat er aanwezig is), speel ik ook wel op iets anders. Het gaat ook om de lol. Als ik eerst een bos gezeik heb, omdat ik te arrogant ben om over een ander zijn spul te spelen, hoeft het al niet meer. Voor een optredentje van 3 kwartier maak ik liever een leuk stukkie muziek met een hoop lol. :)

Neals
29 januari 2007, 23:33
En ik blijf erbij, dat ik als punk-gitarist heb geleerd dat je of over vette, of over baggerversterkers speelt. Geen footswitch? Dan amp op leadkanaal en neckhumbucker wat dicht.. etc.

JorikDekkers
30 januari 2007, 10:09
ik vind het veel uitmaken wat voor spullen je zelf hebt. Als jij een pedalenbord hebt wat gericht is op een eenkanaals amp, dan is het meestal wel overkoombaar: je stelt op die amp een mooi of redelijk clean in en de rest doe je met pedalen.

Een heel ander verhaal wordt het als je een 3 of meer kanaals versterker gebruikt. Zelden staan er zulke versterkers in de backline en nog zeldener heb je de tijd om dat in te stellen naar je wens. Het klopt wel dat het het publiek niet zo uitmaakt hoe jij precies klinkt maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat je je nummers als band anders moet gaan spelen omdat je beperkt wordt door het materiaal van de organisatie.

Eigenlijk zou het beste zijn dat je voor de zekerheid een apart pedalenbord of multieffect hebt voor zulke situaties, maar zo blijf je bezig...

Dick Wolkendeck
30 januari 2007, 10:26
Voor mij is het zeer simpel... ik speel absoluut niet als ik niet op eigen gear mag spelen. No compromise... tenzij het zou gaan om een contest of zo... is nl. eerlijk naar iedere groep toe. (...)

(En ook @ yanto: ) Hoezo? juist dan is het van belang je eigen spul te hebben staan, je wilt immers niet een effectovergang of zo missen. Moet je soms ook op de wedstrijdgitaar spelen? Of mag je je eigen gitaar gebruiken, vinden jullie? Nou dan. Is wel zielig voor die bands die geen echte squier kunnen kopen, maar het leven is hard :p

En in het algemeen: om inderdaad maar niet te zwijgen over keyboards. Ik zie nog geen festival/metalbash/grote prijs met een vaste keyboardopstelling. "Geen gelul, allemaal op deze mooie casio/philicorda spelen, jongens". Belachelijk, toch. Hup, gewoon topje op de backline box stapelen, inpluggen, pedalboard tussen de monitors, biertje drinken, stemmen, wachten tot de drummer en toetsenist klaar zijn (ik wil er op wijzen dat de drummer in deze gevallen vrijwel altijd zelf zijn pedalen, snare en bekkens mee moet nemen), reservegitaar stemmen, KLAAR. Waar hebben we het over... Of wat dacht je van een combootje op het podium zetten, de sm57 ervoor slepen en presto... En als het niet mag, doe je het gewoon toch. Niemand aankijkien, vooral niet vragen, doen, overtuiging uitstralen, liefst met 5 roadies. en als ze je dan wat willen zeggen, doen of je gek bent of uit Turkmenistan komt.

AutoStatic
30 januari 2007, 11:44
...speel ik ook wel op iets anders. Het gaat ook om de lol. Als ik eerst een bos gezeik heb, omdat ik te arrogant ben om over een ander zijn spul te spelen, hoeft het al niet meer. Voor een optredentje van 3 kwartier maak ik liever een leuk stukkie muziek met een hoop lol. :)

De lol zit 'm voor mij voor een groot deel in goed geluid. Als m'n geluid prut is speel ik ook niet lekker. Is ook niet echt een kwestie van arrogantie maar meer van voor jezelf opkomen. Dat mag soms best wel een beetje.

Mitch
30 januari 2007, 11:46
Pfff, gisteren en keer lui geweest (nou ja, ik had ook geen tijd om ijn spullen op te halen) en voor een repetitie alléén mijn Tele meegenomen en ingeprikt op de Marshall Mosfet 100 (transistorbak met een slecht clean en een heel raar drivekanaal) in plaats van zelf mijn pedalboard meenemen en/of mijn amp.
Man, wat had ik spijt. Het ging nog wel, fijn dat het geen optreden was, maar het blijft toch wel behelpen als je goeie spullen en je eigen sound gewend bent. Aan de andere kant: het ging gewoon allemaal wel, met reverb als enige effect. :D

Kim Wilson
30 januari 2007, 11:51
De lol zit 'm voor mij voor een groot deel in goed geluid. Als m'n geluid prut is speel ik ook niet lekker.
Uiteraard. Maar ik heb het over een goeie backline.

En zoals hier ook wel meer wordt gezegd, en ik het ook wel mee eens ben, een versterker moet het probleem niet zijn. Als je een top hebt is het ideaal. Heb je je eigen combo, zet je die op de cab die er staat, microfoontje ervoor en het is ook opgelost. Ik vind echter wel dat je over een speakercab niet moet zeuren, zeker niet als je maar 3 kwartier op e.o.a. festivalletje staat. Een speakercab geeft IMO zo weinig meerwaarde (of er moet wel écht troep staan),dat het IMO niet waard is om daar een hoop heisa over te staan maken. Ik heb zelf oude G12H's, maar als ik even over een 4x12 Marshall cab moet rammen, nou en?

Over het drumstel verschil ik wél van mening met een aantal hier, maar goed, dat is hier ook niet de discussie.

Wabbie
30 januari 2007, 13:55
Ben ik dan een van de weinige hier die het niet zoveel boeit wat er staat qua backline. Ik bedoel, een gemiddelde versterker heb je toch wel redelijk snel door en daar krijg je toch meestal wel een redelijk geluid uit. Man, ik heb jarenlang opgetreden met een valvestate, dus mij boeit het allemaal niet zo veel. En over cabinetten ga ik al helemaal niet zeuren, zolang het aan mijn top kan, ben ik tevreden. Waarom wordt er toch altijd zo eindeloos gezeurd over kabeltjes, types speakers en buizen?
Alsof het publiek dat hoort? Alsof je dat zelf hoort in de bandmix? Ik vind al dat soort dingen maar subtiele verschillen geven die toch wel wegvallen in het algemene bandgeluid. Dus waarom zou je je dan daar om gaan stressen?
Als wij ergens moeten optreden dan doen we dan voor de lol, en als we dan over een vaste backline moeten spelen, dan moet dat maar. Dan ga ik me niet zo arrogant opstellen dat ik per se over mijn eigen spul wil spelen. Ik denk dat veel zaaleigenaren daar ook behoorlijk de pest in krijgen, al die muzikanten die opeens hoog van de toren gaan blazen omdat ze per se hun eigen spul willen gebruiken.


Less talk, more rock and roll please :gitarist::)

Kim Wilson
30 januari 2007, 13:58
Ik ben het helemaal, maar dan ook volledig met je eens, maar ik denk idd wel dat we ernstig in de minderheid zijn.

Ik zie een nieuw onderwerp voor een enquete. :D

Wabbie
30 januari 2007, 14:00
Ik ben het helemaal, maar dan ook volledig met je eens, maar ik den kidd wel dat we ernstig in de minderheid zijn.

Ik zie een nieuw onderwerp voor een enquete. :D

ah fijn! een medestander :). Ik denk dat dit inderdaad wel eens een leuk enquete onderwerp kan zijn :D .

En nu ga ik lekker gitaarspelen! ( en voor de verandering eens over de valvestate ipv de koch :D )

interessander
30 januari 2007, 14:08
Het hangt er maar net vanaf wat je uit je versterker wil halen, als je een extreem geluid wil, zij het extreem clean of extreem heavy, dan vallen er al een aantal versterkers af die daar gewoon niet voor gemaakt zijn. Los van dat feit vind ik het ook vervelend als er een hele avond over dezelfde apparatuur gespeeld wordt met als resultaat een aantal bands die nagenoeg hetzelfde klinken. Ik hoor binnen een bepaald genre graag verschillen op een avond, zowel in nummers als in sound.

AutoStatic
30 januari 2007, 14:19
Uiteraard. Maar ik heb het over een goeie backline.

En zoals hier ook wel meer wordt gezegd, en ik het ook wel mee eens ben, een versterker moet het probleem niet zijn. Als je een top hebt is het ideaal. Heb je je eigen combo, zet je die op de cab die er staat, microfoontje ervoor en het is ook opgelost. Ik vind echter wel dat je over een speakercab niet moet zeuren, zeker niet als je maar 3 kwartier op e.o.a. festivalletje staat. Een speakercab geeft IMO zo weinig meerwaarde (of er moet wel écht troep staan),dat het IMO niet waard is om daar een hoop heisa over te staan maken. Ik heb zelf oude G12H's, maar als ik even over een 4x12 Marshall cab moet rammen, nou en?

Over het drumstel verschil ik wél van mening met een aantal hier, maar goed, dat is hier ook niet de discussie.

Eigen top mee vind ik ook niet zo'n probleem. Vermits er een redelijke speakerkast staat. Maar dat is bijna altijd wel het geval.

SBloke
30 januari 2007, 14:19
PODxt + FBV shortboard + DI.... allemaal in een klein flightcaseje... en klaar ben je.

What's the big problem? gewoon omleren gaan met je POD en blij zijn met de geluiden die hij wel kan maken, niet wat hij niet kan. Perfect geluid bewaar je maar voor de CD opnames.

Wabbie
30 januari 2007, 14:20
Het hangt er maar net vanaf wat je uit je versterker wil halen, als je een extreem geluid wil, zij het extreem clean of extreem heavy, dan vallen er al een aantal versterkers af die daar gewoon niet voor gemaakt zijn. Los van dat feit vind ik het ook vervelend als er een hele avond over dezelfde apparatuur gespeeld wordt met als resultaat een aantal bands die nagenoeg hetzelfde klinken. Ik hoor binnen een bepaald genre graag verschillen op een avond, zowel in nummers als in sound.

Dat gaat tot op een zekere hoogte wel op inderdaad. Maar toch denk ik dat je met een willekeurige versterker best nog wel een redelijk geluid neer kunt zetten zolang je maar weet wat je wilt. Ik heb ooit een briljant blues-geluid uit een peavy 30 watt transistorbakkie gehaald tijdens een jamsessie, terwijl de andere gitarist eindeloos aan het klooten was met z'n enorme pedalboard.
Ik snap heus wel dat je geen vet heavy-death-black true metal geluid uit een fender versterker gaat halen, maar als het moet ga ik het toch zeer zeker proberen :D

interessander
30 januari 2007, 14:22
Ik heb serieus een tijdje death metal, in A note bene, gespeeld op een fender twin reverb (ja, toen wist ik er weinig van) met een distortion pedaal, die dingen zijn daar dus niet op berekend...

vandaar dat ik het ok over de extremen had...

Wabbie
30 januari 2007, 14:31
Ik heb serieus een tijdje death metal, in A note bene, gespeeld op een fender twin reverb (ja, toen wist ik er weinig van) met een distortion pedaal, die dingen zijn daar dus niet op berekend...

vandaar dat ik het ok over de extremen had...

okee, point taken, death metal in A op een fender twin dat wordt lastig. Maar dan ga ik me weer afvragen waarom in hemelsnaam in A ;) En dat is weer een hele andere offtopic discussie ( waar we toch niet uitkomen, ieder zo zijn eigen ding nietwaar ;) ).
Maargoed, ik heb ook tijdenlang black metal gespeeld op een jazzmaster over allerlij verschillende combo's die er maar stonden ( vooral transistor, en een paar keer een JCM900 ) en dat ging ook best aardig.

interessander
30 januari 2007, 14:41
Ik zie het helemaal voor me, black metal op een jazzmaster, geweldig!

ontopic: soms speel je zelfs over iets beters dan dat je zelf op dat moment hebt en dat is dan weer leuk, zo speelde ik eens over een sovtek mig 100 en heb ik er later ook maar een gekocht.

Negative K3 fan
30 januari 2007, 14:42
hey wabbie, het gaat hier niet direct om sound, maar om mogelijkheden, arjen (skabouter) kon niet eens van kanalen wisselen...

Wabbie
30 januari 2007, 14:51
hey wabbie, het gaat hier niet direct om sound, maar om mogelijkheden, arjen (skabouter) kon niet eens van kanalen wisselen...

Kijk, dat is inderdaad dan wel weer lastig. Ik doelde ook niet zozeer op de topicstarter, maar meer op al de mensen die per se over hun eigen cabinet+ top wilde spelen en anders weer naar huis gingen.
Het spul moet het natuurlijk wel doen of compleet zijn.

@intersander: het gaat wonderwel nog best goed, black metal op een jazzmaster, klinkt lekker lomp en laag, helemaal op het nek element. De andere bandleden keken eerst heel raar op toen ik mijn jazzmaster tevoorschijn haalde, maar toen ze het hoorde waren ze verkocht ;).
Jammer dat we nooit hebben opgetreden verder met die band, maargoed misschien in de toekomst wellicht.:rockon:

Rutger
30 januari 2007, 15:03
Ik denk dat het m eigenlijk vooral zit in onzekerheid.... de angst voor de sound die je gaat krijgen. Je speelt over een amp die je niet kent en waar je nog nooit over gespeeld hebt, en je hebt maximaal 2 minuten om dat ding te leren kennen en fatsoenlijk af te stellen alvorens er een spetterend optreden mee te moeten neerzetten. In combinatie met een gezonde dosis zenuwen en adrenaline kan ik me voorstellen dat je daar behoorlijk de kriebels van kunt krijgen.

Maar je kunt het ook als een onderdeel van de uitdaging zien natuurlijk :)

t Scheelt dat ik veel in allerlei oefenhokken speel met elk weer een andere backline. Lui als ik ben neem ik vaak alleen een gitaar + kabel mee naar de repetities. Dan raak je eraan gewend om in een minuutje knoppen draaien toch iets leuks uit zo'n afgeragde transistorbak te toveren, en voor die paar uurtjes daar gewoon tevreden mee te zijn.

basswasp
30 januari 2007, 15:11
Skabouter kon wel van kanaal wisselen, alleen moest het met een drukknopje in plaats van een footswitch. Dat is niet ideaal, maar het werkt wel.
Wanneer je per se tijdens een nummer van 'scheur' naar 'clean' moet, speel je zachter en/of draai je aan je volumeknop op de gitaar en/of ga je naar een ander element.

Rutger
30 januari 2007, 15:18
ik denk dat dat het eenvoudigst is te ondervangen door zelf een ds-pedaal mee te nemen

JorikDekkers
30 januari 2007, 15:42
ja en dat zei ik dus een paar posts geleden:

op zich is dat overkoombaar, maar wanneer je echt heel veel schakelmogelijkheden gewend bent (en die ook gebruikt in je band) dan wordt het een probleem: zéker als je die schakelmogelijkheden nou net uit je amp haalt.

De geluidskwaliteit is overkomelijk (voor mij iig), maar als jij een set speelt waarbij je clean, od, od+, dist, een soloboost een fuzz en dan nog wat aparte sounds uit je versterker moet halen houdt t dan snel op he

Rutger
30 januari 2007, 15:49
Ja, dan ben je vrij beperkt idd. Dat kan je wel ten dele opvangen door de technieken die Basswasp noemt.

Kijk, het blijft gewoon heldere zaak dat als je aan een bandwedstrijd/festival meedoet, je (lang) van te voren weet of je over eigen gear of een standaard backline gaat spelen. Daar kun je je dan, neem ik aan, ruim van te voren op instellen. Je kunt bijv. even bellen met de organisatie met vragen over de backline, een multifx van iemand lenen en die voorprogrammeren, ik noem maar wat.
En als je dat teveel gedoe vind of er geen oplossing voor hebt, kun je ook ruim van tevoren beslissen om de gig niet te doen.

Als je voorbereiding slecht is, is dat jouw fout. Moet je dan niet op de organisatie gaan zeiken dat je niet je eigen gear mag gebruiken, want dat wist je allang.

ColourofFire
30 januari 2007, 15:51
Ik neem gewoon standaard mijn eigen zooi mee, soms moet je heel wat zeuren om ermee te mogen spelen, maar dat interesseert me echt heel weinig. Het uiteindelijke geluid is meestal alsnog redelijk zaad, altijd heerlijk, vandie geluidsmensen die eigenlijk geen idee hebben wat de bedoeling is als er een gitaar uitversterkt moet worden, maar ik hou er gewoon van om over mijn eigen versterker te spelen. Ik heb dat ding niet voor niets aye...

up-guitarman
30 januari 2007, 17:16
Mwa, over een andere amp spelen, liever niet maar als het moet dan moet het. Maar wel met als voorwaarde dat het deftig materiaal is ...

Een vriend van me maakt het mee dat de organisatie vor amps ging zorgen. Ze komen daar aan, blijkt er maar 1 gitaaramp + basamp te zijn ipv 2 gitaaramps. Dikke zever uiteraard. Die organisator heeft dan zelfs nog geprobeerd hen te laten spelen met 1 gitarist, zo van ja, speel dan om de beurten een nr. :D No way dus !!! Dat gaat me toch wel echt te ver !!! Op zo'n moment kan je beter je conclusie's trekken en het gewoon aftrappen, dat de organisator dan maar zijn plan trekt...

Rutger
30 januari 2007, 17:22
Wow, da's echt een kutstreek. Toont wel aan dat het altijd goed is van te voren even te bellen en na te vragen of alles aanwezig is wat je nodig hebt, en of je zelf nog wat mee moet nemen.

up-guitarman
30 januari 2007, 17:24
Wow, da's echt een kutstreek. Toont wel aan dat het altijd goed is van te voren even te bellen en na te vragen of alles aanwezig is wat je nodig hebt, en of je zelf nog wat mee moet nemen.

Mja, alles was op de koop toe goed afgesproken op voorhand ...
Er gingen twee gitaaramps staan...

Idd echt een kutstreek !!!

BLOK182
30 januari 2007, 17:26
Denk dat het ook een beetje afhankelijk is van je rol als band op de avond, en de mogelijkheden die je hebt. Vaak zijn onze voorprogramma's al hartstikke blij als er 4x12" van ons klaarstaan en een bastoren. Zelf vinden we het ook niet zo'n punt, aangezien het op de avond zelf een hoop gekloot qua ombouw scheelt. Nemen gitaristen eigen combo's mee, dan kunnen die ook op de 4x12"s, kan je jezelf tenminste horen:-) We hebben wel eens een enkeling gehad die zat te zeiken over speakers en een heel bladiebla over zijn eigen kast, maar soms moet je gewoon compromissen sluiten. En qua jamsessies vind ik het best fijn als er al wat staat, dan komt het ertoch grotendeels op neer wat je met een gitaar kan:-)

BLOK182
30 januari 2007, 17:28
Mja, alles was op de koop toe goed afgesproken op voorhand ...
Er gingen twee gitaaramps staan...

Idd echt een kutstreek !!!
Dat is inderdaad klote. Maar wat me opvalt is dat best veel mensen niet doorhebben wat nou precies basgitaar en normale gitaar is. Zien ze twee amps, is het ook al prima. Heb zo nogal eens op een studentenfeest staan spelen over basamps, omdat er lukraak maar iets besteld was:-)

interessander
30 januari 2007, 17:31
Ik had een keer ergens dat er twee carvin legacy halfstacks stonden, en wij hadden enkel eigen tops mee, op zich prima, maar van degene die de boel verhuurd had mochten er geen andere tops op de kasten gezet worden. Konden we uiteindelijk toch de eigen tops niet gebruiken en ik kon er geen lekker geluid uit krijgen, althans niet het geluid dat ik gewend was om uit mn 5150 te krijgen.

Negative K3 fan
30 januari 2007, 17:35
dat heet gewoon een luxe probleem interessander...

en trouwens, kon je die amp niet naast de kast zetten en toch aansluiten?

interessander
30 januari 2007, 17:56
Het ging niet om op of naast de kast, we mochten niet over de kast spelen, dus alsnog over de carvin moeten spelen, en ik vond dat een nogal zompig geval.

Pun
30 januari 2007, 21:30
Ben ik dan een van de weinige hier die het niet zoveel boeit wat er staat qua backline. Ik bedoel, een gemiddelde versterker heb je toch wel redelijk snel door en daar krijg je toch meestal wel een redelijk geluid uit. Man, ik heb jarenlang opgetreden met een valvestate, dus mij boeit het allemaal niet zo veel. En over cabinetten ga ik al helemaal niet zeuren, zolang het aan mijn top kan, ben ik tevreden. Waarom wordt er toch altijd zo eindeloos gezeurd over kabeltjes, types speakers en buizen?
Alsof het publiek dat hoort? Alsof je dat zelf hoort in de bandmix? Ik vind al dat soort dingen maar subtiele verschillen geven die toch wel wegvallen in het algemene bandgeluid. Dus waarom zou je je dan daar om gaan stressen?
Als wij ergens moeten optreden dan doen we dan voor de lol, en als we dan over een vaste backline moeten spelen, dan moet dat maar. Dan ga ik me niet zo arrogant opstellen dat ik per se over mijn eigen spul wil spelen. Ik denk dat veel zaaleigenaren daar ook behoorlijk de pest in krijgen, al die muzikanten die opeens hoog van de toren gaan blazen omdat ze per se hun eigen spul willen gebruiken.


Less talk, more rock and roll please :gitarist::)

Ik heb dan nog wel nooit een concert gespeeld, maar ben het toch met je eens.
Ik heb al in verschillende oefenruimtes over heel wat verschillende versterkers gespeeld, van hele goede tot hele slechte. En eigenlijk boeit het allemaal niet zo heel veel.

Baker
30 januari 2007, 23:47
Ik heb dan nog wel nooit een concert gespeeld, maar ben het toch met je eens.
Ik heb al in verschillende oefenruimtes over heel wat verschillende versterkers gespeeld, van hele goede tot hele slechte. En eigenlijk boeit het allemaal niet zo heel veel.

Nou en zo ist.
Kunnen we eindelijk dit forum opheffen.
Het boeit toch niet waar je op speelt.

(tsg, wat een onzin)

Hoe dan ook. Ik neem altijd mijn eigen spul mee.
Als het niet anders kan dan is het een kwestie van GOED informeren wat er EXACT staat. En dan komt het wel goed.
Het is wel zo, dat als je op zo'n bandjes avond staat dat je dan ook niet te hoge verwachtingen moet hebben. En inderdaad, uit de meeste amps krijg je toch wel een acceptabel na even pielen.

En als je dan echt nbiet tevreden bent, moet je gewoon niet meedoen aan zulke avonden.

el loco
31 januari 2007, 09:38
Ik speel nooit over een andere versterker dan die van mijzelf, en ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er een probleem van gemaakt werd. Wij maken het bij het afspreken van de gig gewoon duidelijk als harde eis: eigen amps, anders geen optreden. Zelfde geld voor spullen uitlenen, cabinets kunnen nog net, maar voor de rest helemaal niks. Spullen zijn mij te duur om door anderen te laten slopen.

En het heeft niks te maken met hoog van de toren blazen, maar gewoon met de omstandigheden creeeren waaronder je als band het best presteert. Voor ons is het gebruik van eigen versterkers daarbij een basisvoorwaarde. Zaaleigenaren en organisatoren hebben daar over het algemeen alle begrip voor.

Rutger
31 januari 2007, 09:55
Ja, het gaat gewoon om duidelijkheid en goede afspraken. In het bedrijfsleven laat je ook niets aan onduidelijkheid over en ga je ook niet "stiekum" toch je eigen zin doen, of als een etterbak je zin doordrijven. Als je dat doet lig je er gewoon uit. Er wordt bij een overeenkomst onderhandeld over de voorwaarden en er worden duidelijke afspraken gemaakt. En aangezien een optreden ook gewoon buissiness is, maak je ook gewoon afspraken waar beide partijen het mee eens zijn, en als er dan nog onduidelijkheid bestaat wordt er even gebeld.

Ik heb het idee dat het bij veel muzikanten niet helemaal doorgedrongen is dat muziek, zodra er meerdere partijen bij betrokken zijn, gewoon zakendoen is

Michael AE
31 januari 2007, 10:21
Ik speel eigenlijk altijd over mijn eigen spullen en vind ook dat zoiets makkelijk moet kunnen. Ik ken mijn spullen door er door en weet dus ook wat er fout gaat als er iets fout gaat. Die zekerheid heb ik niet als ik op iemand anders zijn spullen moet spelen. Het geluid vind ik niet eens zo interessant; dat haal ik ook wel uit iets anders.

Wat ik zo raar vind is dat je bij wedstrijdjes niet op je eigen top mag spelen. Het argument is dan meestal dat het "niet eerlijk is" als jij wel een goede sound hebt en een ander niet. Volgens mij is dat helemaal niet zo, namelijk. Een countryband zal best een goede bruikbare sound uit een twin kunnen halen, maar een metalband over een twin is geen gehoor. Kan iemand mij uitleggen wat daar dan eerlijk aan is?

Rutger
31 januari 2007, 10:38
Dat argument snap ik ook niet. Het gaat er bij een battle immers om dat je als band zo goed mogelijk uit de verf komt, en daar speelt gear ook een rol in. Bij een battle gaat het immers niet alleen om de leuke liedjes en de uitvoering, maar ook om je sound en je performance en hoe je je als band profileert. Dat je dan laat horen dat je je bandgeluid serieus neemt en daar aandacht aan besteed hebt, vind ik alleen maar voor de band spreken. Als ik jurylid zou zijn zou ik dat zeker mee laten tellen in de beoordeling

glacius
31 januari 2007, 10:50
ik neem altijd minimaal mijn eigen top mee, tenzij ik weet vanwie de setup is ..

een paar jamsessions waar ik kom speeld een maat van me met een basman replica over een 2x12 vintage 30 en red snapper..

dat voldoet ook wel .

pol
31 januari 2007, 10:56
Wij spelen zowiezo altijd over eigen amps + cabs, geen discussie mogelijk, + geven dit ook op voorhand door, nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Onze bassist wel eens, er stond een backline, en die basbox was een peavey tvx ofzoiets, dat ding kraakte als de pest en kon het vermogen van de bassamp (mesa 400+) totaal niet aan.
Vanaf toen gaat gewoon alles mee, zo lang duurt dat toch niet om een paar boxjes aan te sluiten, de drummer heeft toch altijd meer werk om alles klaar te zeten.

Marc Oblivian
31 januari 2007, 11:41
Of je maakt metal en er staat een fender twin...

Oh...hebben wij wel eens gehad hoor.
We speelden toen in engeland. We hadden geen eigen versterkers mee (we waren met het vliegtuig gegaan).
Was niet ideaal: 2 Fenders voor een band die bijzonder brute en snelle deathmetal speelt.
Maar goed: voor 1 gig met een busje vol versterkers en zooi een wereldreis maken was ook niet echt een optie.

Marc Oblivian
31 januari 2007, 11:53
Anderszijds is het vaak weer zo dat zaaltjes zelfs vragen of je je eigen backline mee kan nemen.
Vaak dus echt geen probleem.
Een topje verwisselen/een versterker neerzetten behoort naar mijn ervaring ook bijna altijd tot de mogelijkheden.
Heb eigenlijk maar 1 keer meegemaakt dat we geen eigen versterkers mee mochten nemen. Was in een of ander buurthuis waar ze bang waren dat het dan allemaal te hard werd en dat er klachten over geluidsoverlast zouden komen. Heeft weinig geholpen: de drummer was buiten duidelijk te horen.

Rutger
31 januari 2007, 11:54
Maar hard gaat het wel! :D

Ik ken een band die behoorlijk harde scream-emo maakt, en live vrij clean speelt (over fender buizentopjes). supersound en toch snoeihard, heel origineel :)

hidde630
31 januari 2007, 14:43
als het moet neem ik mijn eigen top mee, maar meestal spelen we wel met andere bands waarvan ik weet over wat ze spelen en wat redeljik bij mij aansluit dus dan vraag ik of ik die kan gebruiken. Ik heb zelf geen auto en met een top + gitaar in de trein is niet altijd even handig.....als het logistiek kan neem ik hem liever wel mee, maar ik ben ook blij als het niet hoeft en ik wat kan gebruiken...

over de 4*12 op shows.....mijn eigen 1960tv klinkt zooo veel toffer, maar die ga ik echt niet meesleuren hoor, tenzij het natuurlijk nodig is.....als er een kast staat vind ik het snel prima!

skabouter
31 januari 2007, 14:58
IEDERE tent zou standaard 2 1960`s (of andere 4x12`s) moeten hebben! dan vinden heel veel gitaristen snel hun aansluiting en scheelt ze sjouwen. en voor de puristen met bogner 4x12`s......die nemen gewoon toch hun eigen mee:)

Dick Wolkendeck
31 januari 2007, 16:05
Ja, het gaat gewoon om duidelijkheid en goede afspraken. In het bedrijfsleven laat je ook niets aan onduidelijkheid over en ga je ook niet "stiekum" toch je eigen zin doen, of als een etterbak je zin doordrijven. Als je dat doet lig je er gewoon uit. Er wordt bij een overeenkomst onderhandeld over de voorwaarden en er worden duidelijke afspraken gemaakt. En aangezien een optreden ook gewoon buissiness is, maak je ook gewoon afspraken waar beide partijen het mee eens zijn, en als er dan nog onduidelijkheid bestaat wordt er even gebeld.

Tuurlijk. We spelen nooit zonder contract. En daar staat dan in dat ik mijn eigen distortion meeneem. En dat is dan een 5150. Is echt nooit een probleem. en als er in het contract niet staat dat de rest van de bands over onze speakers speelt, doe ik niet moeilijk als ze dat wel willen.


Ik heb het idee dat het bij veel muzikanten niet helemaal doorgedrongen is dat muziek, zodra er meerdere partijen bij betrokken zijn, gewoon zakendoen is

En veel zaaleigenaren weten niet dat ze het onderwerp muziekmaken aan de artiest moeten laten, maar dat terzijde. Heeft niets met je zin doordrijven te maken, maar wel met een professionele uitstraling. Veel gezeik trouwens altijd van die zaaltjes, terwijl ze bij de eerste de beste buitenlandse act niets anders meer kunnen dan diep buigen. Het NL voorprogramma mag verrekken zonder soundcheck of kleedkamer (en dat laten ze zich dan ook gebeuren, gek genoeg), de buitenlandse roadies doen gewoon professioneel hun werk en doen wat moet. Dus deuren dicht ivm tocht, anders ontstemmen de 35 gitaren van Annihilator. En niks Randall backline, je weet wel. Moet je als NL eens doen, ben je meteen een zeikerd/arro etc... Wel vreemd dat juist hier op een gitaarforum die zaaleigenarenhouding zo is ingesleten. en dan heb ik het dus niet over spelen in de kroeg, da's een ander vak.

BLOK182
31 januari 2007, 16:50
Dat argument snap ik ook niet. Het gaat er bij een battle immers om dat je als band zo goed mogelijk uit de verf komt, en daar speelt gear ook een rol in. Bij een battle gaat het immers niet alleen om de leuke liedjes en de uitvoering, maar ook om je sound en je performance en hoe je je als band profileert. Dat je dan laat horen dat je je bandgeluid serieus neemt en daar aandacht aan besteed hebt, vind ik alleen maar voor de band spreken. Als ik jurylid zou zijn zou ik dat zeker mee laten tellen in de beoordeling
Vaak heb je met wedstrijdjes een hoop bands op een avond. Dezelfde backline zonder wijzigen scheelt soundchecktijd, ombouwtijd, en heel veel plaats. Menig backstage is niet berekend op spullen van 5-7 bands. Zelfs zonder wijzigingen in de backline loopt de changeover tijd al snel op.

Rutger
31 januari 2007, 16:59
Maar dat was het argument niet waar ik op reageerde. Het argument was: iedereen gelijke kansen dus iedereen speelt over dezelfde backline

BLOK182
31 januari 2007, 17:05
Het klopt inderdaad wel dat het eerlijker is dat bands ook over eigen spul mogen spelen, maar in praktijk is het gewoon onhaalbaar.

skabouter
31 januari 2007, 18:20
ik vind t kut als iedereen backline MOET delen! dat kan je niet maken, sommige gitaristen zullen zich erg krap voelen binnen de opties en werken misschien met een sound/effecten die niet haalbaar is zonder eigen gear! en daarmee staat misschien de hele band wel of niet. ik voel me altijd zweterig en zenuwachtig als ik weet dat de amp (die niet van mij is!) niet goed switched, of crappy instellingen heeft, of dat alles anders werkt dan ik het gewend bent.
het klinkt misschien onprofessioneel, maar het gaat ten koste van mijn spel en concentratie als ik me ook nog druk moet maken over de setup.........
zzoals dat optredentje vrijdag dus he, waarbij ik MET DE HAND die crappy combo (waar elk van de 8 bandjes over speelde) moest schakelen. dus stoppen met spelen, omdraaien, bukken, switchen, omdraaien, weer verder spelen. KUT!

jorrit
31 januari 2007, 19:38
als de backline kut is neem ik me eigen setje mee en laat dan mn engl kast staan voor de andere bands, je krijgt geld omdat je je zooi uitleent als backup en sloopt een band ze krijg je vergoeding van de zaal.
Maar meestal kan ik gewoon mn eigen top neerzetten en vaak me eigen kast dr bij.. das toch wel zo lekker..

renier
31 januari 2007, 21:14
Tja, wij moeten wel vaker in zalen spelen waar je je eigen spullen gewoon niet mee MAG nemen!! Je moet dan rechtstreeks in de PA en wij gitaristen weten wat dat betekent, een K..-sound, jawel. Men wil dan de zaak onder controle houden, volumematig, en of dat nou ten koste gaat van de sound zal ze een worst wezen.
Voor die gevallen zou ik dus eigenlijk een POD of zo moeten gaan aanschaffen, maar dat spul heb ik juist allemaal verkocht omdat ik voor de sound en nothing but the sound wil gaan in mijn verdere leven.....

Ik sta er nu gewoon op dat ik mijn buizenamp mee kan nemen, desnoods met de speakers naar de muur of zo of behoorlijk zacht, als ik mijn sound maar heb. Gitaargeluiden moeten imo door gitaarspeakers de wereld in gestuurd worden.

:strat:

voor die gevallen heb je het juiste stukje apparatuur juist altijd bij je: een dikke, vette middelvinger.

ik speel over mijn eigen spul (of van te voren bekend kwaliteitsspul) of ik speel niet. ik verdom het om op een podium te staan klooien met rotzooi omdat een of andere geluidskneus zo nodig alles op zijn manier moet doen.

skabouter
31 januari 2007, 21:16
now that`s a statement!!!!!!

Kim Wilson
31 januari 2007, 21:17
Eén of andere geluidskneus ook...

Iets zegt me dat je de jongens van de PA niet als gelijkwaardig ziet.

skabouter
31 januari 2007, 21:59
ach, het is vast niet verkeerd bedoeld, maar voor veel muzikanten (lees:gitaristen) zijn geluidsmensen nou eenmaal irritant. vooral de vrijwilligers leekjes van het jeugdcentrum die wel even denken te weten hoe je een goed geluid neerzet.............

blijft water en vuur he, geluidsmannen en gitaristen!

jorrit
1 februari 2007, 00:18
zo met je eens!

"Moest" een keer spelen in een zaal waar iemand achter het geluid zat die me niet mocht. (K kende hem ook en mocht hm ook niet voor de duidelijkheid ;))
iig. heb ik de hele show geen geluid gehad, speelde bas via een DI dus kon alleen maar de bass vol open zetten en aan de trillingen merken dat ik speelde..

ColourofFire
1 februari 2007, 01:20
zo met je eens!

"Moest" een keer spelen in een zaal waar iemand achter het geluid zat die me niet mocht. (K kende hem ook en mocht hm ook niet voor de duidelijkheid ;))
iig. heb ik de hele show geen geluid gehad, speelde bas via een DI dus kon alleen maar de bass vol open zetten en aan de trillingen merken dat ik speelde..

Jah altijd fijn idd... Maandje geleden op moeten treden. Had de eerste helft van het eerste nummer helemaal geen monitor...naja okay, men versterker (eigen, mocht na veel gezeik het podium op...) stond vrij hard, dus ik hoorde mezelf wel, en met een beetje moeite de rest ook wel... Knalt die idioot van een geluidsman halverwege de monitor vol open. Ik schrok me volledig de klote, en hoorde helemaal niets meer van de zang... De rest van het optreden heb ik maar een beetje naar de mond van de zanger moeten kijken waar hij was (wat bij een improvisatienummer afentoe goed irritant kan zijn)

stevie_vp
1 februari 2007, 02:23
Precies!
Ik vind zeker dat een band een eigen karakter en gevoel kan overbrengen
m.b.v. eigen spullen en keuzes die ze daar in maken! Aan de andere kant begrijp ik ook best goed dat het qua organisatie moeilijk is...
Ik zou gewoon een goeie drumkit neerzetten die iedereen gebruikt.
(eventueel eigen bekkens erop knallen)
2x een 4x12 cab en een vaste bas amp (toch via di)
Dit hele zooitje ga je gewoon soundchecken smiddags met een top op de cabs natuurlijk...
Dan kunnen de andere bands gewoon hun eigen top in de goeie cab steken (als ze willen).
Dat duurt misschien 1min?? En dan zorgen dat ze op ongeveer even hard staan.... klaar is kees...
Alle monitors goed :) geen probleem meer...

Bins
1 februari 2007, 02:34
Jah altijd fijn idd... Maandje geleden op moeten treden. Had de eerste helft van het eerste nummer helemaal geen monitor...naja okay, men versterker (eigen, mocht na veel gezeik het podium op...) stond vrij hard, dus ik hoorde mezelf wel, en met een beetje moeite de rest ook wel... Knalt die idioot van een geluidsman halverwege de monitor vol open. Ik schrok me volledig de klote, en hoorde helemaal niets meer van de zang... De rest van het optreden heb ik maar een beetje naar de mond van de zanger moeten kijken waar hij was (wat bij een improvisatienummer afentoe goed irritant kan zijn)

Je kan ook gewoon vragen tijdens het optreden of de monitor wat zachter/anders kan hoor. "If you're shy, you're always hungry" zeggen de amerikanen..
als je als band je podium geluid gewoon goed hebt, en je cabs niet recht de zaal in laat stralen, zijn monitors in 9 van de 10 gevallen meer een luxe dan een noodzakelijkheid

Kim Wilson
1 februari 2007, 08:36
Vergeet niet dat je als band samen met de geluidsmensen moet werken om je geluid goed te krijgen. Als je ze als tegenpartij ziet, schiet het natuurlijk niet op...

Dick Wolkendeck
1 februari 2007, 09:55
Maar dat was het argument niet waar ik op reageerde. Het argument was: iedereen gelijke kansen dus iedereen speelt over dezelfde backline

En dat vind ik dus een onzin argument. Moet iedereen dan ook over de daar aanwezige gitaar spelen? Met snaren 0.11 want dat geeft iedereen dezelfde kansen? Ik zeg het nog maar een keer: een versterker is een muziekinstrument. Geen randapparatuur. Je neemt je eigen instrument mee. Of moet iedere band het soms met dezelfde zanger/stembanden doen?

Rutger
1 februari 2007, 10:08
Dat zei ik dus ook...


Vergeet niet dat je als band samen met de geluidsmensen moet werken om je geluid goed te krijgen. Als je ze als tegenpartij ziet, schiet het natuurlijk niet op...
Inderdaad

Mijn "truukje" met geluidsmannen is om bij aankomst in de zaal, gewoon even naar de beste man/vrouw toe te lopen en mezelf voor te stellen, even een praatje te maken en de soundcheck door te spreken. Geluidsmannen zijn toch vaak uit de klei getrokken boerenjongens die vaak alleen kritiek horen als er iets niet goed is. Als je zo'n man positief benadert, heb je gelijk een fantastische samenwerking. Luister gewoon naar zijn argumenten en wuif ze niet direct weg, maar probeer samen tot oplossingen te komen. Een ervaren geluidsman weet heus wel waar ie het over heeft....

t Is wel zo dat als een geluidsman met bullshit argumenten komt waarom jij over die crappy combo moet spelen ipv jouw +E1000 amp, dat toch wel een teken van onkunde is.... Bij een goede geluidsman gaat een goede sound immers boven alles, en met zo'n man/vrouw valt er dan altijd wel wat te regelen

Kim Wilson
1 februari 2007, 10:17
Dat over die uit de klei getrokken boerenjongens ben ik het in principe mee oneens, maar de rest van je verhaal klopt als een bus.

Rutger
1 februari 2007, 10:36
Nou, daarmee bedoel ik eigenlijk meer: die jongens moeten op zo'n avond keihard werken, waarbij iedereen zich met hen bemoeit en vooral als het niet goed gaat. dat maakt dat die jongens vaak kortaf en rechtdoorzee communiceren, omdat ze gewoon geen tijd hebben voor bullshit. bovendien zie je vaak dat als ze al een tijd in het vak meedraaien, ze zich harden tegen kritiek en daardoor nogal stug overkomen.

Dat geldt natuurlijk niet voor elke geluidsman, maar als die jongens aan het werk zijn nemen ze meestal zo'n houding aan. Dat komt ook door de wijze waarop ze vaak behandeld worden door muzikanten en de organisatie: kritisch en veeleisend. Dus het is logisch dat als jij aan komt zeiken met dat je je amp veel harder wilt draaien, terwijl hij nog iets moois probeert te maken van het zaalgeluid, hij superbot terug is.

Dus als je gewoon wat begripvoller met elkaar omgaat, bereik je veel meer en hou je het gezellig!

BLOK182
1 februari 2007, 10:47
Ook gewoon handig om ff je stageplan en rider door te sturen van tevoren, ook al gaat het om een bandwedstrijd. Voorkom je vaak al een hoop geklooi mee en het uit meteen een stuk strakker en professioneler. Verder is een eigen geluidsman een must-have als je vaker speelt.

Kim Wilson
1 februari 2007, 10:47
@ Rutger:Juist!

Ik heb al eens behoorlijk woorden gehad met een gitarist. Ik deed het geluid bij ons in de jeugdsoos, een redelijk klein zaaltje, en de bewuste gitarist had een Marshall fullstack, rechtstreeks de zaal in gericht. Ik heb het op alle mogelijke manieren proberen duidelijk te maken en uit te leggen, maar ik kreeg niet het idee dat ie mee wou werken. Maar ik had hem wel zover dat hij zijn spul zachter had gezet.

Ergens in het begin van de eerste set zag ik hem alweer aan zijn volumeknoppen draaien. Ik had hem op de tafel al uitgezet, maar nog kreeg ik de zang er niet bovenuit. Een hevig verontrust meisje (vriendinnetje van de zanger) kwam naar me toe, klagen dat ze haar vriendje niet meer kon horen. Uitgelegd dat het aan de gitarist lag, zij weg met een "Jaja, dat zal wel"-blik.

Toen heb ik het die gitarist in de pauze nog één keer goed duidelijk gemaakt (ik was inmiddels best wel boos) dat het zo niet werkte. Hij heeft zijn spul zachter gezet, en de rest van de avond ging hardstikke goed. Ook complimenten vanuit de zaal gehad, dat het eindelijk een keer goed te horen was.

Na de tijd nog even een praatje met die jongens gemaakt, biertje gedronken en tevreden verlieten we allen de zaal. Mooi toch? :)

Rutger
1 februari 2007, 11:07
Precies... en het gekke is dat je de positie van de gitarist ook kent. Want zijn argumenten zijn voor hem vaak ook redelijk. Ik heb dikwijls gehad dat ik mezelf echt slecht hoorde maar dat ik toch te hard stond voor het zaalgeluid. Dat kan met van alles te maken hebben, en dan moet je toch een oplossing zien te vinden

k Heb trouwens nog zo'n verhaal... ik ben bandleider van een huisband van een jeugdvereniging in Zoetermeer. Al 2,5 jaar elke maand vaste prik een optreden in de kantine van een middelbare school. Afgelopen zomer kregen we een nieuwe drummer, die veel beter is dan de vorige maar bovendien ook véél harder drumt!
De zaal is kut kwa akoestiek, dus het was echt een probleem voor de geluidsman. Hij liep bij de soundcheck naar het podium om te vragen of ie zachter kon drummen. Ik zei dat er niet zoveel aan kon gebeuren 'want zo drumt ie nou eenmaal.' Ik had een beetje zo'n houding van: 'Niet zo zeuren, hij drumt toch fantastisch! Hij heeft hier al ns eerder ingevallen, en toen ging het toch ook prima!?'
Ik merkte daarna dat de geluidsman erg onverschillig werd en z'n best niet meer deed, zo van: jullie zoeken het maar uit... Toen toch maar even van het podium gestapt en naar m toegelopen. Toen verzocht hij me in de zaal te gaan staan en te luisteren. Hij liet horen hoe het onversterkt en versterkt klonk.... geen verschil, de drummer knalde overal overheen!
Ik schrok me kapot, ben met hem gaan overleggen en we hebben er alles aan gedaan om het geluid goed te krijgen. Frustratie voorbij en een geweldig optreden gehad!

Door schade en schande wordt men wijs zal ik maar zeggen... sindsdien werk ik nauw samen met deze geluidsman en overleggen we alles. Nauwelijks irritaties meer en een veel beter zaal- en podiumgeluid :)

AutoStatic
1 februari 2007, 11:15
Echt zelden problemen met geluidsmensen. M'n versterker draai ik dan ook richting podium en niet richting publiek. Op deze manier kan ie goed uitversterkt worden en hoort de drummer ook nog wat indien monitoring te wensen overlaat. Mocht het alsnog te hard gaan dan zet ik er een powerbreak tussen en komt het bijna altijd wel goed. En je even voorstellen bij de geluidsman/vrouw en bespreken hoe en wat van tevoren doet ook wonderen. Het moet van twee kanten komen.

Rutger
1 februari 2007, 11:19
M'n versterker draai ik dan ook richting podium en niet richting publiek.
Doe ik ook ja, k zet hem nooit achter me maar op z'n minst naast me, en het liefst nog op een paar meter afstand (als de ruimte het toelaat). Laatst had ik m voorop de hoek van het podium staan en naar de drummer gericht. Ik heb een goed podiumgeluid, de drummer hoort ook nog wat en de geluidsman heeft geen last van me.

Kim Wilson
1 februari 2007, 11:19
Doe ik ook ja, k zet hem nooit achter me maar op z'n minst naast me. Laatst had ik m voorop de hoek van het podium staan en naar de drummer gericht. Ik heb een goed podiumgeluid, de drummer hoort ook nog wat en de geluidsman heeft geen last van me.
Inmiddels wel doof aan één oor, zeker? :D



Maar eerlijk is eerlijk, het mooiste is als je versterker gewoon van voren te zien is. Dat is voor het plaatje het mooist. In deze situatie zit de zaal tegen de achterkant van je versterker aan te kijken. Wel mooi voor het geluid, niet mooi voor het plaatje...

Rutger
1 februari 2007, 11:21
:p

Die gast ramt zo hard dat we allemaal oordoppen nodig hebben :D

Tja, het plaatje wordt iets minder mooi idd. t hangt ook van de zaal af of het kan, hij moet niet in het zicht staan natuurlijk. Maar aan de andere kant: het grootste deel van het publiek interesseert dat geen ruk, als de show maar leuk is!

Persoonlijk vind ik een podium het mooiste als er zo weinig mogelijk op staat. De vesterkers subtiel opgesteld, gitaren netjes naast elkaar in de hoek, geen overbodige muziek- of micstandaards, alle overige rommel (koffers,tassen, flightcases) niet naast of op het podium maar netjes uit het zicht.

AutoStatic
1 februari 2007, 11:45
Inmiddels wel doof aan één oor, zeker? :D

ALTIJD oordoppen in, door schade en schande wijs geworden.


Maar eerlijk is eerlijk, het mooiste is als je versterker gewoon van voren te zien is. Dat is voor het plaatje het mooist. In deze situatie zit de zaal tegen de achterkant van je versterker aan te kijken. Wel mooi voor het geluid, niet mooi voor het plaatje...

Deze draad gaat over eigen spullen mee. Als dat betekent dat mijn versterker 90 graden gedraaid moet worden vind ik dat prima. Of dat er nou wel of niet uitziet intereseert me geen &*%$. Al eerder werd het argument geopperd tegen het gebruik van eigen spullen dat het publiek het toch niet hoort. Hier ben ik niet mee eens. Maar hetzelfde gaat denk ik ook op voor of het publiek je versterker kan zien ja of nee en of dat van invloed is op hun beleving. Hier kan ik me dan wel weer in vinden. Het auditieve aspect weegt zwaarder dan het visuele aspect denk ik. En zelf interesseert het me geen loei of iemand op een Bogner of een Yoko speelt, als het maar lekker klinkt.

Unicron
1 februari 2007, 11:59
ik kan niet ontkennen dat mijn oordeel bij voorbaat gekleurd is als ik een band zie opbouwen, en ik zie dat er POD's in 2203s gestoken gaan worden.....

AutoStatic
1 februari 2007, 12:26
Heb ik ook gehad. Maar heb inmiddels genoeg bands gezien die met Yoko spullen een goeie sound neer wisten te zetten. Weer een vooroordeel minder, wel zo fijn.

skabouter
1 februari 2007, 16:44
ik kan niet ontkennen dat mijn oordeel bij voorbaat gekleurd is als ik een band zie opbouwen, en ik zie dat er POD's in 2203s gestoken gaan worden.....

ik heb een keer iets raars meegemaakt. speelden op een avond met meerdere bands, en als afsluiter een classic metal band met covers van motorhead/acdc etc etc. ik kreeg complimenten over mn amp/sound van die gitarist, en toen ging ik ff mee zijn rig uitchecken! hij had een marshall6100 met 4x12 en een floorboard. daar zaten meerdere pedals op, en een V-amp......dus ik vroeg of die V-amp voor de FX`s waren. maar neehoor, daar haalde ie amp models uit, en dat ding ging direct in de ingang van zijn 6100 die gewoon op clean stond :| RAAAAAAAAAR
maar hij speeelde meeesterlijk goed, en zn sound was ook eeeerg vet! gek genoeg.......

Unicron
2 februari 2007, 11:22
ja, het is ook niet helemaal eerlijk natuurlijk om zo te benaderen, maar ik vind het altijd zo ontzettend 'jammer' wanneer er een te gekke amp achter staat, die dan alleen functioneert als eindtrap...

skabouter
2 februari 2007, 15:35
ik heb het eerlijk gezegt ook een tijd gedaan.....een 3 kanaals preamps (wel buizen) door het cleane kanaal van mn jcm800 gejaagd. dit alleen live, omdat ik anders sounds tekort kwam binnen mijn band met die 1 kanaals jcm800. thuis liet ik dat ding natuurlijk wel flink brullen als stand-alone :)

Azrael
2 februari 2007, 15:42
maar hij speeelde meeesterlijk goed, en zn sound was ook eeeerg vet! gek genoeg.......

Tja , is niet raar. Die V-amp is een prima ding ondanks dat hij geen reet kost.

skabouter
2 februari 2007, 16:02
sja, wat is goed........ik heb zowel dat raar gevormde ding als de 19" pro gehad, maar t blijven erg gedigitaliseerde sounds. ik vond het nooit echt mooi eigenlijk. beiden redelijk snel weer weggedaan

Dick Wolkendeck
2 februari 2007, 19:50
sja, wat is goed........ik heb zowel dat raar gevormde ding als de 19" pro gehad, maar t blijven erg gedigitaliseerde sounds. ik vond het nooit echt mooi eigenlijk. beiden redelijk snel weer weggedaan

Tj,a als je thuis met een jcm800 kan brullen... Niet moeilijk, toch? :rockon:

skabouter
2 februari 2007, 20:59
ik heb het nog een tijdje geprobeert voor direct recording. maar het was uiteindelijk niets nee. kreeg er geen fijne klanken uit, toen ben ik toch maar die V-amp pro gaan verkopen en van het geld heb ik een fijne Condensator mic gekocht:) gewoon mn buizenamp miccen leverde (uiteraard) veel betere sound op. maar toen was ik nog aan het experimenteren.