PDA

View Full Version : Sovtek MIG-50 ohmage cabinet-vraagje



guitarguru
28 januari 2007, 16:38
Mijn Sovtek buizentopje heeft drie speakeraansluitingen, nml. 4, 8 en 16 ohm.
Nu is dat geen probleem met mijn 8 ohm 1x12 en mijn 4 ohm 2x12 kasten.
Maar nu wil ik dus twee 1x12 kastjes van 8 ohm elk aansluiten. Kan ik dan gewoon eentje in de 8 ohm steken en de andere in de 4 of de 16 ohm? Of juist een in de 4 en de andere in de 16 ohm, of kan het gewoon niet :mad:

Bedankt voor jullie evt. reactie. :strat:

Squier4ever
28 januari 2007, 16:52
1 in de 8 en de ander in de 16 kan, mits het mono/stereo verhaal dan klopt....

volgens mij...

Unicron
28 januari 2007, 17:58
Nee, dat kan niet. Je moet maar 1 van de 3 inputs gebruiken.

Dus hopelijk hebben je boxjes een extra parallele jack ingang om ze op elkaar door te lussen? Je moet de boxjes namelijk vóór het cabinet al combineren, want je kan maar met 1 kabel je top in. Gebruik even een multimeter om te zien welke weerstand de uiteindelijke configuratie heeft...

guitarguru
28 januari 2007, 20:49
Mmmm, erg jammer. Die boxjes kun je niet doorlussen. Als dat wel had gekunt had ik dan te maken met een 16 ohm speaker-load?

Ik zeg nou wel dat ik ze niet kan doorlussen, maar dat is natuurlijk wel zelf te maken, toch? Bij een van de kastjes hangt de speakerdraad gewoon los met een jackje eraan (vrouwtje). Kan ik daar dan gewoon een andere draad aan vast solderen (hoe?) en die in de andere box steken? Dat zou dan ca. 16 ohm opleveren? :confused:

Unicron
28 januari 2007, 21:48
Je moet eigenlijk zien dat je op een van de cabinetten een extra input parallel aan degene die er al op zit maakt. Dus een extra jack chassis monteren en dan de + en - hiervan vastsolderen aan de beide polen van de input die er al zat. Dan kun je een extra cabinet hier zo op aansluiten (zo een dubbele input is op veel oude 4x12s standaard).

Hou wel de weerstand in de gaten, beetje googlen leert wat er gebeurt met parallel schakelen en weerstanden. Op deze manier zou iig twee boxjes van 8 ohm samen 4 ohm worden...

Losse draden met inputs lijkt me sowieso geen goed plan, laat staan daar nog iets aan vastmaken.

Jimwoud
30 januari 2007, 11:49
Is het niet mogelijk om een verdeel stekker te maken, van 1 naar 2 jacks(met speakersnoer uiteraard) en hem dan in de 4 Ohm uitgang te doen???

Unicron
1 februari 2007, 11:54
jawel.....

guitarguru
1 februari 2007, 19:34
Bedankt voor jullie input.

Zo'n Y-kabeltje zou natuurlijk perfect zijn. Worden twee 8-ohm kastjes dan 4 ohm of 16 ohm? Daar snap ik nog geen snars van nml. :angry:

Unicron
2 februari 2007, 11:20
je neemt 1 jack, daar soldeer je twee kabels (met elk een jack) aan. Dus twee draadjes naar + en twee draadjes aan - (wel bij beide draden exact gelijk! anders zijn ze uit fase). Op deze manier worden twee boxjes van 8 samen 4....