PDA

View Full Version : Multieffects en rechtstreeks naar de PA....



r0etie
28 januari 2007, 16:29
Ik heb zelf een behoorlijke tijd onderzocht wat de mogelijkheden van versterker modelling is mbv de Boss COSM technologie. Nadat ik de GT-5, GT-6, en GT-8 heb gehad, ben ik toch weer terug bij het beginsel van "echt is beter".

Zijn er hier mensen die wel met succes rechtstreeks de PA in gaan via multieffects?

Paul.

RolandT
28 januari 2007, 18:51
De andere gitarist in onze groepje gaat met zijn Digitech GNX rechtstreeks in een Yamaha PA.

Synx
28 januari 2007, 22:12
Speel sinds kort ook over de PA met n XT live van Line6. Werkt perfect, bijna niemand die het hoort en je bent enorm veelzijdig.
(vergelijkingsmateriaal: rack mesa50/50 en sp77 op 212v30 engl)

peter_heijnen
29 januari 2007, 10:20
Hangt natuurlijk ook vanaf waarvoor je speelt en wat voor geluid er nodig is.

Ik heb de afgelopen twee jaar twee theatertours met eenzelfde club gedaan waarvan de eerste met een vox tonelab se direct en de tweede met een vox ac15 met een sm57 ervoor. We speelden alleen in de grote zalen dus overspraak vanaf het podium was niet echt een issue. De geluidsman werd blijer van de tonelab en ik werd blijer van de ac15 met pedalen.

edje kadetje
29 januari 2007, 13:17
Ik ga vanuit mijn roland gp100 direct naar het mengpaneel. Tijdens repetities werken we zo en gebruiken dan allemaal koptelefoons. Het bevalt mij uitstekend. Ik heb ook al een hele CD ('s avonds en 's nachts) zo ingespeeld en ook dat vond ik lekker klinken. Een kandidaatzanger bij onze band vond het geluid wel tegenvallen. Dus niet iedereen vindt het goed.

r0etie
29 januari 2007, 22:50
Okee,

Vind het wel tof dat het voor jullie wel werkt. Het makkelijke van inprikken en spelen vond ik wel super. En de keuze uit alle versterkers van de wereld was ook tof. Maar ik vond mijn livegeluid niet bevredigend vwb 1.) Rasperigheid in de high gain geluiden 2.) Geen duidelijk gefocust geluid in de bandmix 3.) Geen lekkere punch in het livegeluid 4.) Gemodelleerde buizenwarmte die het net niet helemaal is en 5.) Een geïsoleerd gevoel van het geluid alsof ik het niet zelf was die daar stond te spelen. Het dichtste bij de gewenste sound was ik toen ik een Harmonic Converger (een boutique achtig apparaatje) kocht van Hadley Hockensmith via de post en internet. Hij woont in de VS. De rasperigheid was verdwenen, en het timbre van het geluid kwam dichter bij een echte buizenamp. Maar toch kon ik er maar niet aan wennen. Hebben jullie daar geen problemen mee dan? Of misschien ligt het wel mij of aan de Boss? Geen idee. Smaken verschillen natuurlijk, en voel je niet aangevallen. Gewoon interesse of er mensen zijn die het wel gelukt is......

peter_heijnen
30 januari 2007, 08:49
Direct inprikken of met "gewone" backline spelen zijn twee verschillende dingen met allebei hun voors en tegens. het gaat er dus om dat je dat kiest wat het beste past bij jou en je situatie en gezien je klachten mbt je geluid ben je er al uit lijkt me......

johantipker
30 januari 2007, 22:30
-een goeie buizenbak is ontworpen om mee op stage volume te spelen, vandaar dat ie dat ook goed doet, lekker klinkt blend etc om alle cliche's maar van stal te halen... wel is ie in sommige settings al gauw te hard wellicht...
..misschien was deze alinea wat overbodig omdat het nogal logisch lijkt...

-zo'n modeler levert een soort totaalplaatje... de gitaarsound wordt in al z'n facetten gemodeleerd incl de produktie / opname aspekten. dwz hij klinkt al, zoals je een gitaar op een cd zou horen..... (tenminste, dat claimen de diverse fabrikanten van dat spul.)

Je hebt dus een wezenlijk andere aanpak nodig. De modeler is een ding, maar hoe versterk je 'm?

alle waar naar zijn geld... een gitaarversterker heeft altijd een hoog rendement speaker, met een piek rond 1khz, vandaar dat een gitaaramp al gauw zo pestpokke hard klinkt in den oren...en dan hoeft ie nog niet eens zo duur te zijn.

een modeller, die meestal waanzinnig klinkt via een headphone of een stel studiomonitoren, moet dan live in de alles verschroeiende bandmix op stagevolume gebracht worden...
het mooiste klinkt dat via een fullrange speaker...

dan begint de ellende: een fullrange speaker die het hifi spectrum met de zelfde punch en heftigheid weergeeft als een goedkope gitaaramp dat op z''n sloffen al doet, moet een hoog rendement hebben.
Dan kom je toch al gauw in de topmerken speakers, versterkers en aktieve monitoren terecht, en dan is duizend euro voor een bijv aktieve echt goede monitor al helemaal niet teveel betaald, wil je stereo, dan moet er zelfs nog eentje bij, tel daar de kosten van je modeler op en je zit voor je "nepsetje" al in de prijsklasse van de boutique "edel" tubeamp al la bogner, egnator en cs en die zien er toch echt een stup doper uit...

bovendien, wil t echt gaan knallen via die modeller op je aktieve monitor, moet je misschien ook nog wel gaan denken aan een extra vette channelstrip, waarmee je nog wat van die hele subtiele compressie enzo op je totaalsound kunt zetten voor wat extra punch en druk..

ik denk dat je dan (bij benadering) heel dicht in je buurt kan komen van je ideale droom "levensechte" gitaarsound...

maar je moet dan al wel haast een paar sponsors gaan zoeken...

hugo123
31 januari 2007, 17:07
En klinkt het geluid dan nog wel goed als je je modeler in de fx send en return zet of klinkt het dan ook anders?


hugo

rjong999
31 januari 2007, 17:59
Ik gebruik als 'quick&ditry" setje het volgende:

in een 3HE rackje zitten de Soldano SP77 en de G-System, met in de loop van de G-Sys een DS1 en aan de beide uitgangen een Hughes&Kettner Red Box.
Die stuur ik vervolgens naar twee actieve bi-amp monitors (2 x 80w+50w), van Thomann. En die hebben weer een balanced output die doorgaat naar de tafel.

Zo heb ik mijn stage sound uit mijn eigen monitors en gelijk een directe uitgang met speaker emulatie naar de PA.

Het klinkt als een zonnetje. Ik experimenteer er nog wat mee, maar de Soldano doet het lekkerder in dit setje dan de Bogner The Fish. Met name als we wat meer ingetogen setjes spelen werkt dit echt heel goed, maar ook het sologeluid is prachtig, lekker scheuren en heel helder en gedefinieerd, je prikt er makkelijk zonder veel volume doorheen.

Voor de echte pijpwapperende maagomdraaiende diep-in-je-buik rocksound werkt het niet, gewoon niet genoeg druk, dynamiek, zoiets...

johantipker
31 januari 2007, 21:49
Ik gebruik als 'quick&ditry" setje het volgende:

in een 3HE rackje zitten de Soldano SP77 en de G-System, met in de loop van de G-Sys een DS1 en aan de beide uitgangen een Hughes&Kettner Red Box.
Die stuur ik vervolgens naar twee actieve bi-amp monitors (2 x 80w+50w), van Thomann. En die hebben weer een balanced output die doorgaat naar de tafel.

Zo heb ik mijn stage sound uit mijn eigen monitors en gelijk een directe uitgang met speaker emulatie naar de PA.

Het klinkt als een zonnetje. Ik experimenteer er nog wat mee, maar de Soldano doet het lekkerder in dit setje dan de Bogner The Fish. Met name als we wat meer ingetogen setjes spelen werkt dit echt heel goed, maar ook het sologeluid is prachtig, lekker scheuren en heel helder en gedefinieerd, je prikt er makkelijk zonder veel volume doorheen.


Voor de echte pijpwapperende maagomdraaiende diep-in-je-buik rocksound werkt het niet, gewoon niet genoeg druk, dynamiek, zoiets...


als je sound op zich klopt, moet je misschien es inprikken op een paar hele heavy monitoren, wellicht rockt t alsnog...

ateng
1 februari 2007, 02:21
Ik heb zelf een behoorlijke tijd onderzocht wat de mogelijkheden van versterker modelling is mbv de Boss COSM technologie. Nadat ik de GT-5, GT-6, en GT-8 heb gehad, ben ik toch weer terug bij het beginsel van "echt is beter".

Zijn er hier mensen die wel met succes rechtstreeks de PA in gaan via multieffects?

Paul.
Rechtstreeks met Boss inprikken vind ik niet echt geweldig, als multi-effect zijn ze veel beter in combinatie met een goede (buizen)versterker.
Voor rechtstreeks kun je beter een Line6 of een Vox Tonelab gebruiken want die klinken veel overtuigender en minder digitaal.

no 1 hops
2 februari 2007, 09:41
lees even met aandacht deze topic.
heb een gnx1 (treed nooit op en speel alleen via hoofdtelefoon) waarvan ik weet dat je die in kunt stellen op de uitgang naar wat het signaal zal gaan, 1speaker, 2 speaker of 4 speaker versterker/stack of direct.

zou voor de rock sound alleen een buizen eindtrap dan niet voldoende zijn?
want ook de compressie van de eindtrap medebepalend voor de sound (heb ik ooit eens gelezen).

daarbij de gedachte dat een fullrange speaker toch anders omgaat met gain dan een gitaarspeaker
stel je voor een setje, modeller>buizeneindtrap>silentbox>mic>pa.

(silentbox, heet misschien anders, is zo'n kast waarin binnenin een grote speaker zit waarvoor een mic is geplaatst, (alles gesloten)ding is goed geisoleert en je laat hem maar blazen, de mic neemt het op en dat gaat dan richting pa)

maar zoals gezegt, ik ben maar een leek

Synx
4 februari 2007, 18:12
Even wat ervaringen delen over het digitale gebeuren. N live XT klinkt door n PA zeker wel goed mits goed afgesteld.
Door n buizeneindtrap en gitaarcab klinkt het geheel ook goed (nadat je de output aanpast ) maar je merkt dat het echt voor n PA ontworpen is.
Verder vergeleken met n goede buizensetup is er wel n verschil in de manier waarop n versterker reageert op de volume knop en je manier van picken. Hier is n buizenamp nog steeds veel beter in. Heb wel gehoord dat die digitech GNX dingen dit beter doen dan de XT live.
Over de bandmix en rasperigheid kan ik gewoon stellen dat dit vooral door n slechte afstelling veroorzaakt wordt. Bij n andere PA heb je ook iets andere kenmerken en die moet je compenseren door de mixer of je eigen patches.
Blijf toch bij mijn mening dat 95% in de zaal het verschil niet zal merken en als je eigen gear voor je getild wordt je dan toch genoeg centen hebt om er ook echt n killer rack van te maken en niet n halve met mindere spullen.
( xt live is 'maar' 430 )
Dus voor n coverband of semi prof werk is n modeller zeker niet slecht. Heb je n tour door 23 verschillende landen dan zou ik het wel weten!

rjong999
5 februari 2007, 11:14
Dus voor n coverband of semi prof werk is n modeller zeker niet slecht. Heb je n tour door 23 verschillende landen dan zou ik het wel weten!hmmm....als ik door 23 landen zou gaan toeren zou ik zeker mijn Fish niet meenemen, dan liever twee GT8's

Synx
6 februari 2007, 00:15
hmmm....als ik door 23 landen zou gaan toeren zou ik zeker mijn Fish niet meenemen, dan liever twee GT8's

Dan zou ik toch n huge rack mee laten slepen ;)