PDA

View Full Version : Custom footswitch voor Boogie Mark IV, mogelijk?



AART
28 januari 2007, 15:18
Hallo,

IK heb een Mesa Boogie Mark IV, maar zonder footswitch, deze gebruikte ik namelijk weinig.

Nu heeft de Mark IV de mogelijkheid om hem midi te gebruiken dmv. 6 external switching jacks.

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Mark_Series/Mark_IV/features/ExtSwitching-mini.jpg

Hiermee zijn dus te schakelen:

-Rhy 1
-Rhy 2
-Lead
-EQ
-Simul Class/Class A
-FX loop on/off

Nu wilde ik weten of het mogelijk is om een custom footswitch te maken die al deze 6 dingen kan schakelen.

De volgende zaken zijn niet zo moeilijk:
-EQ
-Simul Class/Class A
-FX loop on/off


*Single button tip-to-ground footswitches may be used to control the following features via rear panel external select jacks.
-EQ
-Simul Class/Class A
-FX loop
-Reverb

Deze zijn volgens mesa dus gewoon te schakelen met losse 1-knops footswitches van mesa. Dus daar moet er gewoon 3 van inbouwen in de footswitch.

Dan blijvend de volgende opties over, de kanalen:

-Rhy 1
-Rhy 2
-Lead

Dit moet namelijk zo geregeld worden dat als de een aangezet word de ander uitgaat, en de relais moeten niet gerectefried worden.


De manual zegt dit over de External Switching Jacks:


External Switching Jacks allow remote (ussually MIDI-programmed) operation of your amplifier's functions from an external switching source, such as the MESA/Boogie MIDI Matrix. In each case, the switching is accomplished by connecting ("shorting") the jack's tip to it's ring.

Is het dus ook mogelijk de kanalen hiermee te schakelen zonder mijn amp's relais te rectefrieλn, of moet ik een dure midi switcher zoals de ms 8 zoeken met floorboard? Dat zou zo'n 200 euro kosten en dan kan ik net zogoed een officiele footswitch kopen bij voerman a 300 euro oid.

aad
28 januari 2007, 16:34
Waarschijnlijk parels voor de zwijnen, maar ik vond het wel grapprig om dit te bedenken voor je:
http://img150.imagevenue.com/loc230/th_98372_mesaswitch_122_230lo.jpg (http://img150.imagevenue.com/img.php?image=98372_mesaswitch_122_230lo.jpg)

Vier 4013 D-flip-flops (2 in 1 dip14 IC) die door momentary switches worden geset, waarbij door de op deze manier geschakelde diodes de andere flip-flops worden gereset De uitgangen van de 4013A/B halven sturen relaitjes die je mesa-jacks schakelen.
Dus resume:
Als je op SW1 trapt gaat U1A aan U1B, U2A en U2B gaan of blijven uit.
Als je op SW2 trapt gaat U1B aan en de rest uit.

Enz. enz.

AART
28 januari 2007, 16:52
Pffieuw, dit gaat me misschien een beetje boven de pet, ik zal het ven doorkijken en proberen te snappen.

Bedankt dat je er even naar gekeken hebt. :)

Edit: Heb er even naargekoekeloerd en begin het een beetje te snappen.
Maar heb jij het niet zo gedaan dat je van alle 6 de opties er maar 1 tegelijk kan schakelen?
Of je hebt een switch teveel(3 kanalen en 4 switches?).

De kanalen moeten afhankelijk van elkaar zijn, en de eq, fx loop en simul/a moeten los op zichzelf staan.

Maar ik kan me vergissen.

aad
28 januari 2007, 17:32
Pffieuw, dit gaat me misschien een beetje boven de pet, ik zal het ven doorkijken en proberen te snappen.

Bedankt dat je er even naar gekeken hebt. :)

Edit: Heb er even naargekoekeloerd en begin het een beetje te snappen.
Maar heb jij het niet zo gedaan dat je van alle 6 de opties er maar 1 tegelijk kan schakelen?
Of je hebt een switch teveel(3 kanalen en 4 switches?).


Wat ik hier gemaakt heb is bedoeld voor alleen je kanaal keuze.
De overige schakelaars kunnen gewone aan/uit schakelaars worden zoals je zelf aanbrengt. Een effect is aan of uit dus dat hoeft niet zoals hier te worden overgenomen.

Ik heb inderdaad een switch teveel, maar aangezien er nu eenmaal 2 secties in een 4013 zitten kun je die laatste (die eigenlijk teveel is) net zo goed gebruiken voor een extra uitgang t.b.v. eventueel een "silent" stand? (tuning bijv.);)

/edit: In het geval van die "silent" stand moet er nog wel iets veranderen.




De kanalen moeten afhankelijk van elkaar zijn, en de eq, fx loop en simul/a moeten los op zichzelf staan.

Maar ik kan me vergissen.

Dus....

AART
28 januari 2007, 18:21
Ok, dan snap ik het nu :cheer:

Is het btw makkelijk om er leds in aan te brengen?
De voeding zal dan wel nog geregeld moeten worden, maar dat kna wel achter in mijn rack, met een 9v adapter oid denk ik.

nu eens kijken waar ik een mooie behuizing kan scoren, de meesten zijn niet echt groot(18 cm breed als grootste....).

BTW: Parels voor de zwijnen, in welke zin?

aad
28 januari 2007, 21:26
Ok, dan snap ik het nu :cheer:

Is het btw makkelijk om er leds in aan te brengen?
Zie nieuwe schema.
[QUOTE=AART]
De voeding zal dan wel nog geregeld moeten worden, maar dat kna wel achter in mijn rack, met een 9v adapter oid denk ik.

Goed plan. Voor de goede werking van de 4013 is het prettig als die voeding gestabiliseerd is.



nu eens kijken waar ik een mooie behuizing kan scoren, de meesten zijn niet echt groot(18 cm breed als grootste....).

Ja voor je groet voeten moet je wel de breedte in he? :seriousf:



BTW: Parels voor de zwijnen, in welke zin?

Ik heb vaker ideeen gelanceerd, maar soms te hoog gegrepen of zoiets.
Vind het dapper dat jij het begrijpt :).

Nieuw schema:
http://img169.imagevenue.com/loc8/th_14194_mesaswitch_122_8lo.jpg (http://img169.imagevenue.com/img.php?image=14194_mesaswitch_122_8lo.jpg)

deze moet werken!
Het eerdere schema miste wat transisitoren die ik nodig vind om de relais te bekrachtigen. (ik vind het niet netjes om dat rechtstreeks door de 4013's te laten gebeuren).

AART
28 januari 2007, 22:27
Dank je voor je hulp. Echt vet dat je zomaar even die schema's maakt! :)

Tja, begrijpen, en dan nog maken. Dat gaat nog wat worden, maar met de hulp van dit forum moet het wel lukken lijkt me. Bovendien heb ik een oom die veel verstand van elctrotechniek heeft.

Nog wat vraagjes:
Wat is VSS en VDD?
Wat is dat paralel naast D14, ken niet alle icoontjes meer van school?
Wat voor relais heb ik nodig voor re1 t/m re4?
Wat voor schakelaar is T1 t/m 4?



Ik heb de schema's op mijn pc opgeslagen, want ik begin er nog niet direct mee, denk dat het een vakantieprojectje wordt, want ik moet er wel de tijd voor nemen gok ik.

Ik zag dat banzai de meeste onderdelen wel heeft(iig de 4013 en veel momentary switches), dus daar ga ik wss bestellen.
Kan ik btw die 4e switch gewoon weglaten als ik hem niet gebruik, dus de switch open laten?

Dan ga ik ondertussen maar eens een onderdelenlijstje maken.

Dit deel(rhy1,2, lead):

-Behuizing (€20,-)
-4 x 4013 D-fli-flop(€2,-)
-3 x momentary switch(€20)
-16 x 1k weerstand (€?)
-16 x diode, wat voor diodes eigenlijk? (€?)
-3 x LED (€3)
-3 x male jack(€ 10)

De drie andere switches(simul, eq, fx):

-3 x male jack (€10)
-3 x LED (€3)
-3 x switch (€20)
-3 x R (€?)

En dan nog de snoer en voeding, heb vast nog wel zo'n adapter liggen.

Totaal zo'n 100 euro dus alsnog.

Ik moet dus nog even alles op een rijtje hebben, maar dan moet het lukken lijkt me.

bentium
28 januari 2007, 23:31
Nog wat vraagjes:
Wat is VSS en VDD?
Wat is dat paralel naast D14, ken niet alle icoontjes meer van school?
Wat voor relais heb ik nodig voor re1 t/m re4?
Wat voor schakelaar is T1 t/m 4?


vraag 1: Vss is de "massa" of "grond", Vdd, voedingspanning
vraag 2: dat is het spoeltje van de relay
vraag 3: eentje die schakelt op 5V, finder heeft er wel vermoed ik spst, maar elke variant is wel goed
vraag 4: momentary schakelaars, aangezien hier flipflops worden gebruikt om de staat te onthouden

aad
28 januari 2007, 23:47
Dank je voor je hulp. Echt vet dat je zomaar even die schema's maakt! :)

Tja, begrijpen, en dan nog maken. Dat gaat nog wat worden, maar met de hulp van dit forum moet het wel lukken lijkt me. Bovendien heb ik een oom die veel verstand van elctrotechniek heeft.

Nog wat vraagjes:
Wat is VSS en VDD?
Wat is dat paralel naast D14, ken niet alle icoontjes meer van school?
Wat voor relais heb ik nodig voor re1 t/m re4?
Wat voor schakelaar is T1 t/m 4?


VSS en VDD zijn resp GND en +. Maar bij Cmos chips spreek je van VSS (negatief-) en VDD (positief+).
"Dat" parallel naast D14 is dus het spoeltje van het relay, waarmee je uiteindelijk schakelt. Ik denk althans dat je het rechthoekje met het schuine streepje erdoor bedoelt. Alhoewel het hier een beetje als een losstaand iets is getekend zit het "vast" aan het schakelaartje dat ernaast staat.

Relaitjes, boeit eigenlijk niet echt wat je neemt. 12 volt zou ik doen, met ook een 12 volt voeding. Waarschijnlijk werkt het ook wel met 9volt.
Dan kan het gewoon op je effectadapter.
T1 t/m T4 zijn transistoren. Type BC337 of 547 of elk ander NPN type zal voldoen. Dat noem je een TUN (Transistor Universeel Npn). Zo heb je ook een TUP (Transistor Universeel Pnp). dat is precies zijn tegenpool.





Ik heb de schema's op mijn pc opgeslagen, want ik begin er nog niet direct mee, denk dat het een vakantieprojectje wordt, want ik moet er wel de tijd voor nemen gok ik.

Ik zag dat banzai de meeste onderdelen wel heeft(iig de 4013 en veel momentary switches), dus daar ga ik wss bestellen.
Kan ik btw die 4e switch gewoon weglaten als ik hem niet gebruik, dus de switch open laten?

Dan ga ik ondertussen maar eens een onderdelenlijstje maken.

Dit deel(rhy1,2, lead):

-Behuizing (€20,-)
-4 x 4013 D-fli-flop(€2,-)
-3 x momentary switch(€20)
-16 x 1k weerstand (€?)
-16 x diode, wat voor diodes eigenlijk? (€?)
-3 x LED (€3)
-3 x male jack(€ 10)


Voor dit schema heb je maar 2 4013's nodig. Zoals ik al zei, er zitten twee secties in 1 chip: U1A met U1B en U2A met U2B.
De diodes voor de 4013 circuits kunnen 1N4148 zijn (of een andere DUS (Diode Universeel Silicium)). Die voor de relais bij voorkeur iets zwaarder, bijv 1N4001 of zoiets (of een 1N4448.
Wat de kosten betreft, daar kan ik niet over oordelen. Ik betaal niet zoveel voor mijn onderdelen.




De drie andere switches(simul, eq, fx):

-3 x male jack (€10)
-3 x LED (€3)
-3 x switch (€20)
-3 x R (€?)

En dan nog de snoer en voeding, heb vast nog wel zo'n adapter liggen.

Totaal zo'n 100 euro dus alsnog.

Ik moet dus nog even alles op een rijtje hebben, maar dan moet het lukken lijkt me.

Aangezien elke Set en Reset ingang "gepull-downed is naar VSS met een 1K weerstand kun je de schakelaar die je niet gebruikt gewoon weglaten.

Frits van Mourik
29 januari 2007, 01:01
@ Aad: helemaal geweldig, dat je zo'n ontwerpje ff op een regenachtige zondagmiddag wilt bedenken &
vooral zo fraai in een schema vorm weet te geven!
Chapeau!!

@ Aart: Ik heb nog wel 3 prima momentary footswitches (nieuw) liggen.
Mag je hebben voor een lousy € 2,- p/st. ex verz.kosten.
Mail me maar...
Voor de rest van je elektronica-spullen verwijs ik je graag naar:
http://www.dickbest.nl/index.php

aad
29 januari 2007, 01:29
@ Frits, dank je!

@Aart en iedereen die hem wil:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/mesaswitch/mesaswitch.PDF
http://members.chello.nl/aad.sieraad/mesaswitch/mesaswitch_bot.PDF

componentenopstelling en koperlayout.

Lijkt mij een handig dingetje :D.

AART
29 januari 2007, 08:23
Bedankt allemaal!

@ Frits: ik mail je vanmiddag over die dingen, wil ze wel hebben namelijk. :)

Dan ga ik maar eens langzaam aan tot de volgende vakantie alle onderdelen bij elkaar sprokkelen.

SimonS
29 januari 2007, 18:04
dit is erg interessant! bedankt!

AART
29 januari 2007, 18:43
Nog een vraagje, die 100 uf cap vlak na de voedingsplug, hoeveel volt moet die zijn? 12 gok ik zo?

Maar het kleinste wat ik zie bij banzai is 16...

Of loopt dat allemaal niet zo nauw en kan ik ook een 25V gebruiken?

En de behuizing, zou het hierin passen?
http://www.banzaieffects.de/Hammond-enclosure-1411W-pr-20311.html
Of is dat net iets te krap?

AART
29 januari 2007, 19:47
Pff, wanneer maakt de belastingdienst de zorgtoeslag eens over?

Wil bestellen :D

SimonS
29 januari 2007, 22:52
de caps moeten een volt-rating hebben die hoger is dan de spanning die erop komt te staan. 20 Volt op de cap, 25V rating cap nemen, etc etc.

Frits van Mourik
29 januari 2007, 23:00
@ Frits, dank je!

@Aart en iedereen die hem wil:

http://members.chello.nl/aad.sieraad/mesaswitch/mesaswitch.PDF
http://members.chello.nl/aad.sieraad/mesaswitch/mesaswitch_bot.PDF

componentenopstelling en koperlayout.

Lijkt mij een handig dingetje :D.

- Potverdomme, en dat schud je zo even uit de mouw?
Geweldig!

AART
29 januari 2007, 23:11
@ Simon S: bedankt, dan neem ik de 16v wel.

@Frits: BLING; You's got mail!

aad
29 januari 2007, 23:37
- Potverdomme, en dat schud je zo even uit de mouw?
Geweldig!

Heb de print inmiddels aangepast zodat-ie in de behuizing past (lijkt mij).

http://www.banzaieffects.de/Hammond-enclosure-1411W-pr-20311.html

Afmetingen: 125,7 x 72.4mm

Aangezien dit kastje 307 x 77 x 56mm meet moet dit gaan!

Handig zijn de bevestigingen d.m.v. de Jack-chassisdelen.
Ook zijn er twee montage gaten in de print voorzien om hem nog wat steviger te monteren.

Als de relais zouden worden gewijzigd in dubbelpolig en er nog eens 4 Jack-chassisdelen bij zouden komen heb je mooi vier loops.
Met een eventueel uitgangetje voor de schakelaars zou je deze "looper" kunnen parallelschakelen en daarmee andere configuraties maken.
???????????????????????? ideetje????????????????????????


/edit....Oh ja natuurlijk dat elcootje. Dat kan inderdaad 16V of meer zijn.
Zou wel lekker zijn als ie ook mooi past. Dus ga niet overdrijven met een 350V type :seriousf: het boeit niet echt dus.

AART
29 januari 2007, 23:47
Hey Aad, bedankt.

Dan ga ik binnekort maar eens de onderdelen bestellen/bij elkaar sprokkelen, die behuizing moet maar passen.

Over de looper: ik denk dat ik het voorlopig maar gewoon bij het originele plan hou :)


En de switches voor de eq, fx en simul/class a; moeten die momentary of gewoon zijn?

aad
29 januari 2007, 23:59
Hey Aad, bedankt.

Dan ga ik binnekort maar eens de onderdelen bestellen/bij elkaar sprokkelen, die behuizing moet maar passen.

Ik zou die stelling (voor eventuele toekomstige plannen) niet al te simpel aannemen. Hoe vaak ik niet heb gehoord:
"Meneer ik heb hier een printje, hebt U daar een kastje voor?" Niet dus.
Probleempje, kom je uit op een "customized" kastje van € 100,-. Niet voor niets heb ik alle aansluitingen die vastliggen (voor het monteergemak) aan 1 kant van de print gezet. Op deze manier is het meteen een complete "module"
Als je goed kijkt staan er op de print voor de schakelaartjes kroonsteenjes getekend. Dat zijn printkroonstenen, waar je de draden in kunt schroeven.
Zo kun je dus bij problemen (of anderszins) eenvoudig het hele geval uit zijn behuizing schroeven zonder te (de)solderen.



Over de looper: ik denk dat ik het voorlopig maar gewoon bij het originele plan hou :)

Verstandig :D.



En de switches voor de eq, fx en simul/class a; moeten die momentary of gewoon zijn?

Die moeten volgens jouw eerdere voorbeeld "latching" zijn. Dat betekent dus : 1x trappen = "aan" en 2 x trappen = "uit", dit is natuurlijk afhankelijk van waar je begint :D.

Dit kun je ook eenvoudig testen toch?

AART
30 januari 2007, 15:08
Ik zou die stelling (voor eventuele toekomstige plannen) niet al te simpel aannemen. Hoe vaak ik niet heb gehoord:
"Meneer ik heb hier een printje, hebt U daar een kastje voor?" Niet dus.
Probleempje, kom je uit op een "customized" kastje van € 100,-. Niet voor niets heb ik alle aansluitingen die vastliggen (voor het monteergemak) aan 1 kant van de print gezet. Op deze manier is het meteen een complete "module"
Als je goed kijkt staan er op de print voor de schakelaartjes kroonsteenjes getekend. Dat zijn printkroonstenen, waar je de draden in kunt schroeven.
Zo kun je dus bij problemen (of anderszins) eenvoudig het hele geval uit zijn behuizing schroeven zonder te (de)solderen.



Verstandig :D.



Die moeten volgens jouw eerdere voorbeeld "latching" zijn. Dat betekent dus : 1x trappen = "aan" en 2 x trappen = "uit", dit is natuurlijk afhankelijk van waar je begint :D.

Dit kun je ook eenvoudig testen toch?


Ok, bedankt!

Dan heb ik genoeg info om aan de slag te kunnen binnenkort, bestel zo tegen het weekend de spullen denk ik.

Maakt het nog uit wat voor weerstanden ik gebruik voor die 1k dingen? koolfilm, carbon composite etc of maakt dat geen moer uit?

BTW: Is dit goed spul om de spullen op te monteren?
http://banzaieffects.com/hole-board-no-copper-pads-100x160mm-pr-17526.html

AART
30 januari 2007, 16:02
Onderdelenlijst Boogie Switcher:

Kanalen switch gedeelte:

- 2 x 4013 D-flip-flop € 0,50
- Behuizing Hammond 1411W €16,15
- 4 x Relais, Finder 12 V € 5,00
- 16 x 1K weerstand € 1,00
- 16 x 4148 diode € 1,60
- 1 x 1N5817 diode € 0,14
- 3 x LED € 1,00
- 3 x Female jack output € 3,00
- 4 x BC337 Transistor € 0,56
- 1 x 100uf Cap € 0,16
- Hole board € 0,82

- Powerplug € 0,37

Simul, FX, EQ:

- 3 x Female jack output € 3,00
- 3 x LED € 1,00
- 3 x Switch €22,00
- 3 x 1K weerstand € 0,15

- Verzendkosten € 4,40


Totale Kosten €60,85



Volgens mij heb ik zo alles, maar voor de zekerheid post ik het even, misschien zie ik iets over het hoofd.

aad
30 januari 2007, 16:28
Onderdelenlijst Boogie Switcher:

Kanalen switch gedeelte:

- 2 x 4013 D-flip-flop € 0,50
- Behuizing Hammond 1411W €16,15
- 4 x Relais, Finder 12 V € 5,00
- 16 x 1K weerstand € 1,00
- 16 x 4148 diode € 1,60
- 1 x 1N5817 diode € 0,14
- 3 x LED € 1,00
- 3 x Female jack output € 3,00
- 4 x BC337 Transistor € 0,56
- 1 x 100uf Cap € 0,16
- Hole board € 0,82

- Powerplug € 0,37

Simul, FX, EQ:

- 3 x Female jack output € 3,00
- 3 x LED € 1,00
- 3 x Switch €22,00
- 3 x 1K weerstand € 0,15

- Verzendkosten € 4,40


Totale Kosten €60,85



Volgens mij heb ik zo alles, maar voor de zekerheid post ik het even, misschien zie ik iets over het hoofd.


B I L L O F M A T E R I A L S

Project name: C:\cad\Utwin\project\gitaarnet\sch\mesaswitch.UTSC H
Time & date: 16:15:11 30-Jan-2007

# UT_DEVICE UT_VALUE UT_PKGTYPE Refdes
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 1N5817 1N5817 DO41 D13
1 2MM_PWR 2MMPWR_PLUG SP-PLUG J5
1 ELCO 100uF RAD2 C1
16 4148 4148 DO35 D11,D3,D12,D4,D5,D14,D6,D15,D7,D16,D8,D17,D9,D1,D1 0,D2
16 SFR25-10 1K SFR25-10 R14,R1,R15,R2,R16,R3,R4,R5,R6,R7,R8,R9,R10,R11,R12 ,R13
2 4013B 4013B DIP14 U1,U2
4 6,3JACK_PRINT IN JACK_RE'ON-S J1,J2,J3,J4
4 AZ5 AZ5 AZ5 RE1,RE2,RE3,RE4
4 BC337 BC337 TO92 T2,T3,T4,T1
4 BOUTON BOUTON - SW1,SW2,SW3,SW4
4 LED LED LED5 D18,D19,D20,D21

Dit is het lijstje wat mijn schema pakket genereert.
Dit is alleen wat er op de print zit gemonteerd, dus geen behuizing boutjes etc.

Zoek goed uit welk type relay van Finder je gaat gebruiken. Het type wat in de print zit is ook door Finder leverbaar. Het typenummer wat ik gebruik is van Zettler, maar bijv Omron levert ze ook. Dat is type G2E.

Als je trouwens van plan bent om 1 sectie niet te gebruiken kun je alle onderdelen aan de uitgangkant weglaten. Dus 1 BC337 vervalt (plus weerstanden enz) en 1 relay etc. scheelt weer in de kosten. Alle componenten aan de ingang van die sectie moet je wel monteren. Anders wordt die ingang ongedefinieerd en kan die "raar" gaan doen. Misschien merk je daar niks van maar het is goede gewoonte (in ieder geval) om ingangen "ergens" aan vast te knopen. Of ze uiteindelijk gebruikt gaan worden of niet.

/edit Met "Alle componenten aan de ingang van die sectie moet je wel monteren" bedoel ik dus niet de schakelaar, die kun je uiteraard weglaten. :D

SimonS
30 januari 2007, 16:36
volgens mij kunnen die 3switches (22euro) flink goedkoper. hoeven maar spst te zijn he, geen 3pdt ofzo.

AART
30 januari 2007, 17:38
@ Aad: Ok, dan haal ik dat weg, scheelt weer een paar euro.
Is deze relais goed?
http://banzaieffects.com/Finder-Relay-DPDT-12V-pr-16251.html

@ SimonS: Is dit dan ook bruikbaar?
http://www.banzaieffects.de/Taiwan-SPDT-Switch-pr-16229.html
En welke 2 van de 3 lugs moet ik gebruiken dan?

SimonS
30 januari 2007, 19:18
de middelste en ιιn van de buitenste.
........_____3
1___/
........------2
.....S1

onderkant switch is dan dit:
.______
| 2 1 3 |
.-------
de 1 is de middelste, 2 en 3 de buitenste twee. je hebt inprincipe slechts 1 en 2 nodig (spst) maar je hebt spdt, dus laat je of 2 of 3 ongebruikt.

AART
30 januari 2007, 20:02
ok, das mooi.
De goedkoopste spst is 7 euro per stuk....

aad
30 januari 2007, 21:09
@ Aad: Ok, dan haal ik dat weg, scheelt weer een paar euro.
Is deze relais goed?
http://banzaieffects.com/Finder-Relay-DPDT-12V-pr-16251.html

@ SimonS: Is dit dan ook bruikbaar?
http://www.banzaieffects.de/Taiwan-SPDT-Switch-pr-16229.html
En welke 2 van de 3 lugs moet ik gebruiken dan?

Deze:
http://www.conrad.nl/goto/?product=505196
past rechtstreeks in de print.
En kost maar € 1,28.
bestelnummer: 505196 - 89

Deze schakelaar kost maar €2,15
http://www.conrad.nl/goto/?product=701083
Bestnr.: 701083 - 89

enz. enz. Goed zoeken! :D Kan misschien nog beter.

AART
30 januari 2007, 21:22
hmm, is er geen uit dit rijtje die in de print past, anders moet ik de relais apart bestellen bij conrad:
http://banzaieffects.com/Relays-c-276.html

Apart bestellen bij conrad worden ze erg duur door extra verzendkosten.
En alles bij conrad bestellen lukt niet, die hebben niet alles in de goede maat/variant.
Maarja, as't nie ken zoas't mot, mot moar zoas't ken(in gebrekkig achterhoeks).

Denk dat ik die relay's maar haal bij de plaatselijke electronicaboer haal, in zevenaar hebben we hureka en in arnhem radio piet, een van die twee heeft het vast wel.

aad
30 januari 2007, 21:27
hmm, is er geen uit dit rijtje die in de print past, anders moet ik de relais apart bestellen bij conrad:
http://banzaieffects.com/Relays-c-276.html

Zo te zien niet toch?



Apart bestellen bij conrad worden ze erg duur door extra verzendkosten.
En alles bij conrad bestellen lukt niet, die hebben niet alles in de goede maat/variant.


welke maat/variant?

AART
30 januari 2007, 21:54
Zo te zien niet toch?

Idd, jammer.


welke maat/variant?

De 1n5817, de behuizing en ze hebben andere jacks.

aad
31 januari 2007, 13:47
Idd, jammer.



De 1n5817, de behuizing en ze hebben andere jacks.

De 1n5418 kun je vervangen door welke 1ampere diode dan ook. Bijvoorbeeld de 1N4001, 4002, 4007 enz. Het is maar een ompoolbeveiliging.

deze jack is goed:
http://www.conrad.nl/goto/?product=736392
Bestnr.: 736392 - 89

AART
31 januari 2007, 14:37
:edit: mijn oom had nog een paar van die relays liggen dus nu heb ik er 4. :edit:

Hmm, even gekeken, maar bij conrad zijn dingen als weerstanden ed veeel duurder.

Bij banzai ben ik klaar voor 40 euro, incl verzenden ed, bij conrad heb je dan wel geen verzendkosten boven de 20 euro, maar dan betaal ik gelijk voor alles zo'n 60 euro.

Dus ik bestel het bij banzai en kijk wel even of ik die relays ergens anders vind.

Nog 2 vragen btw:

Ik heb de switches van Frits binnen, en hij heeft me nog wat transistoren en diodes meegegeven:

-BA148 diodes
-BC183 en BC213 transistoren

Zijn deze bruikbaar of moet ik per se de BC337 en 4148 hebben?

aad
31 januari 2007, 18:04
:

Nog 2 vragen btw:

Ik heb de switches van Frits binnen, en hij heeft me nog wat transistoren en diodes meegegeven:

-BA148 diodes
-BC183 en BC213 transistoren

Zijn deze bruikbaar of moet ik per se de BC337 en 4148 hebben?

Lees post9 nog eens door van dit topic. In die post geef ik hier al antwoord op.

AART
31 januari 2007, 18:08
Lees post9 nog eens door van dit topic. In die post geef ik hier al antwoord op.


Ok, sorry, vergeten.
Dan ben ik nu klaar.
Vrijdag bestellen en dan moeten de onderdelen volgende week wel binnen zijn.

AART
31 januari 2007, 20:03
Nog een vraagje over de simul class/class a en FX en EQ switch:

http://img78.imageshack.us/img78/6654/singleswitchwoledrz6.jpg

Dit is hem zonder LED, maar hoe plaats ik daar nu een LED in, in dat schema?

AART
1 februari 2007, 12:37
anyone? Bumpus!

aad
1 februari 2007, 14:05
anyone? Bumpus!

Zo bijvoorbeeld:
http://img164.imagevenue.com/loc67/th_35207_ledje_122_67lo.jpg (http://img164.imagevenue.com/img.php?image=35207_ledje_122_67lo.jpg)

Transistoren type TUN (mijn tekst nog eens doorlezen :))

Frits van Mourik
1 februari 2007, 15:39
Sjongejonge Aad, hoe teken jij toch zo gemakkelijk ?? :???:

aad
1 februari 2007, 19:51
Sjongejonge Aad, hoe teken jij toch zo gemakkelijk ?? :???:

Muis, PC en jaaaaaaarenlange ervaring :D

En verder natuurlijk UltiCAP en Ultiboard en CorelDraw.

AART
1 februari 2007, 22:07
Muis, PC en jaaaaaaarenlange ervaring :D

En verder natuurlijk UltiCAP en Ultiboard en CorelDraw.


Het heeft me iig heel erg geholpen.

Heb alles besteld bij Banzaieffects.com. Hoop dat het er snel is.

Er zitten ook enkele donororganen uit oude wasmachines tussen nu, namelijk de relays.

Ik heb holeboard besteld bij Bnazai om alles op te monteren, en de jack ingangen op het schema laat ik weg en worden gewoon vaste kabels. Scheelt ruimte en geld voor extra pluggen.

Als kabel naar de amp gebruik ik 8-aderige kabel die ik nog had liggen, twee daarvan moeten het doen, anders krijg je zon bos kabels.
Als het niet werkt omdat de kabels te dun zijn oid vervang ik ze wel door cheap ass 2 aderige kabels.

AART
15 februari 2007, 23:19
Ok, vandaag spullen ontvangen en begonnen.

Eerst op een holebaord, maar dat werkte niet.
Met wat hulp van mijn oom nu het belangrijkste gedeelte aan de praat.

Alles zit nu op een koperboard.
Morgen ga ik de rest eraan maken en wachten op de behuizing die nageleverd word.
Foto's van hoe ik het nu gedaan heb zal ik morgen wel even plaatsen.

AART
18 februari 2007, 11:54
Hij werkt nu half. Het 'ingewikkelde' gedeelte, de kanaalschakeling werkt, maar de andere schakelingen(enkelvoudige) niet.

deze dus:
http://img164.imagevenue.com/img.php?image=35207_ledje_122_67lo.jpg

Het ledje blijft branden, ongeacht of je contact maakt of niet.
Hoe kan dit? De transistoren zitten voor zover ik weet goed, en verder zie ik nergens een onbedoeld contact oid.
Wat doe ik fout?

Foto's van 0 tot bijna klaar volgen om een uur of 3. Mijn pa had de cam ontvoerd.

Iemand btw nog tips om tekst mooi op de behuizing te krijgen?

aad
18 februari 2007, 14:33
Hij werkt nu half. Het 'ingewikkelde' gedeelte, de kanaalschakeling werkt, maar de andere schakelingen(enkelvoudige) niet.

deze dus:
http://img164.imagevenue.com/img.php?image=35207_ledje_122_67lo.jpg

Het ledje blijft branden, ongeacht of je contact maakt of niet.
Hoe kan dit? De transistoren zitten voor zover ik weet goed, en verder zie ik nergens een onbedoeld contact oid.
Wat doe ik fout?

Foto's van 0 tot bijna klaar volgen om een uur of 3. Mijn pa had de cam ontvoerd.

Iemand btw nog tips om tekst mooi op de behuizing te krijgen?

Heb je de schakelaars wel aangesloten op de amp?
Ik zal je even e.e.a. uitleggen.

Uitgaande van een aanwezige spanning op de Jack (vanuit je amp) wordt T1, de eerste transistor gezien vanaf links (we "lezen" dus van links naar rechts) via R1 aan zijn basis aangestuurd. Op dat moment geleidt T1 en "trekt" dus de basis van T2 via de aangesloten weerstand van 4K7 naar GND. T2 geleidt dus niet en de LED krijgt geen stroom en is dus uit.
Trap je nu je effect in, dan wordt de tip van de jack naar GND getrokken en krijgt T1 geen stroom meer door de basis. T1 stopt dus met geleiden -> T2 krijgt stroom door de basis en gaat geleiden -> de LED brandt.

Let wel dit is uitgaande van een aanwezige spanning op de tip van de jack.
Is die er niet dan kan dat bijv. de volgende oorzaak hebben:
Je hebt idd de jack niet aangesloten :D.
Of die effectschakelingangsjacks (heheh) hebben juist een stroompje nodig (wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen).

AART
18 februari 2007, 15:31
Oh ok.
Dat wist ik niet. Ik hbe idd getest zonder hem op de amp aan te sluiten. Maar ik vermoedde al zoiets.

Bedankt vor de uitleg. :)

AART
18 februari 2007, 15:49
Heb de behuizing helaas nog niet binnen, dus moet wachten tot dinsdag/woensdag voor ik hem echt af kan maken.

Ik maak hem dus op een koperboard. De plaat zelf is de ground. De relays en flipflops zijn er met de rug opgelijmd.

Het begin:
http://img120.imageshack.us/img120/1852/afbeelding013sd6.jpg

De platen verder afgewerkt, zoals het er nu uitziet, lijkt wel kinderspaghetti zo:
http://img120.imageshack.us/img120/4575/afbeelding021bu5.jpg

De kabel die naar de amp gaat:
http://img149.imageshack.us/img149/4617/afbeelding017yp6.jpg

Hoop dat ik de behuizing snel binnen heb want ik wil schakelen! :)

EpiCenturiesAWAy
17 april 2007, 19:20
Nog niets binnen AART ?? :)

AART
17 april 2007, 21:55
niet van Banzai.
Dat heb ik gecanceled nadat de ETA voor de 4e keer werd uitgesteld.

Ik heb nu een behuizing gemaakt door mijn oom.

Ik heb henm daar nu inzitten maar heb een ledje gemold:S.

Kanaalschakeling werkt prima voor zover ik nu heb getest op mijn Boogie, de andere 3 switches moet ik nog even aansluiten.