PDA

View Full Version : Firepod vs. Helixboard



Hubrecht
28 januari 2007, 15:10
Hoi! Ik wil binnenkort beginnen met het opnemen van echte drums (na jarenlang drums geprogrammeerd te hebben), alleen zit ik nu na een hoop research nog te twijfelen tussen twee mogelijkheden.

Ik hoor eigenlijk uitsluitend lovende reacties over de Presonus Firepod. 8 inputs, 8 preamps. 500 euro.

http://www.presonus.com/firepod.html

Alleen sprak ik laatst een paar keer met een andere dude, en die had sinds kort een Phonic Helixboard gekocht. 24 inputs, ook allemaal via Firewire naar je computer te sturen zodat je gwoon 24 sporen los op kan nemen, 700 euro.

http://www.feedback.nl/?id=55&b=PHB24FW

Zijn er mensen die hier ideeen over hebben? In eerste instantie zie ik nu niet in waarom ik niet voor de Phonic zou gaan, maar misschien zijn de preamps van de presonus stukken beter? Anders zou ik niet weten waarom een unit met 3x zoveel inputs maar 200 euro duurder is. Zijn er mensen die me hier iets over kunnen vertellen, of hun mening kunnen geven over wat zij zouden doen? (Als iemand een heel goed ander idee heeft is dat uiteraard ook welkom) Dankje!

DarknessAwaits
28 januari 2007, 15:33
Het moet bijna wel dat de preamps van Phonic een stuk minder zijn. Ik heb zelf een simpele vierkanaals mixer (zonder firewire o.i.d.), het werkt wel goed voor waar ik hem gebruik (zelden overigens) maar de preamp zal van gelijke kwaliteit zijn als de bekende Behringer mixers. Mocht je dit geen probleem vinden dan zou ik zeker zo'n Helixboard nemen. Ik heb het zelf ook overwogen.

Hubrecht
28 januari 2007, 17:31
Ja dat dacht ik dus ook. Ben wel benieuwd naar hoe groot het verschil is tussen de preamps van de firepod en zo'n helixboard. Terwijl ik dit typ eens kijken of er geen topics zijn met samples van verschillende pre-amps. Ik hecht uiteraard wel veel waarde aan een zo mooi mogelijk resultaat :)

harrie-beton
28 januari 2007, 23:41
Qua pre-amps en Analoog naar digitaal converters is de firepod hoorbaar beter. Dat hoor ik op andere forums.
Voor een low-budget multitrack lijkt het me best lollig. Ik verwacht een beetje mp3 kwaliteit bij de phonic.
De firepod is echt een professioneel ding.

El Capitain
29 januari 2007, 00:39
Drums kun je met minder dan 8 sporen opnemen...
pre-amps van phonic zijn voldoende....maar niet geweldig

Dus als je het goed wil doen zou ik voor de firepod gaan....bespaar je 200 euro. Al die kanalen heb je toch niet per sé nodig. Mocht je ze ooit wel nodig hebben, dan kun je ook een tweede firepod aanschaffen en lekker doorlussen toch?

Hubrecht
29 januari 2007, 10:29
Thanx voor jullie reacties! Ik ga denk ik toch voor de Firepod. Mocht ik nog meer sporen willen hebben kan ik altijd een 2e firepod kopen, dan heb ik 16sporen voor 1000 euro, wat 300 euro meer is maar wel echt kwaliteit. Acht sporen is precies genoeg voor het opnemen van drums (kick,snare top, snare bottom, tom, floor, hihat, overhead L, overhead R). Ik heb nu geen firewire op mn pc, maar ik dacht erover om gewoon een kaartje te kopen voor in een PCI slot. Op andere fora heb ik veel gelezen over problemen met Firewire en windows, en de installatie van zo'n firepod. Mensen die daar ervaring mee hebben?

Roman
29 januari 2007, 12:03
Motu heeft net de 8pre uitgebracht... www.motu.com, check die eens. Uitstekende pre-amps. Ik heb'm gezien voor net onder de 600 euro(!)

El Capitain
29 januari 2007, 21:57
ik heb een firewire kaartje er los in gezet voor mijn yamaha i88x, maar heb geen last van de firewire gehad. Wel van de installatie, maar ik las dat dat inherent aan windows+een mLan-kaart was en dat dat niet aan de firewire kaart ligt.

Maar hij werkt goed nu bij mij...(wat betekent dat ik er niet meer aan ga kloten :), don't fix it if it ain't broke)

koentrend
30 januari 2007, 11:04
Ik ben nog steeds benieuwd wat de verschillen zijn tussen de Firepod en de Firestudio.
Heeft iemand een Firestudio toevallig en hoe bevalt deze?
greetz.

harrie-beton
30 januari 2007, 12:28
Voor de topic starter: firwire is vrij makkelijk, kaartje werkt altijd. In mijn FAQ heb ik een grote pagina aan Windhoos besteed, bij problemen eerst gewoon format C en dan verder kijken. Koop dit jaar nog geen Vista.

At koentrend. Ga maar zoeken op google met de woorden review. Je vraag valt buiten dit draadje.

Roman
30 januari 2007, 12:30
Volgens mij is het grote verschil dat de studio versie ADAT ondersteunt. 26 i/o, net als de saffire van focusrite