PDA

View Full Version : Knoppen vervangen?



Wouter^^
28 januari 2007, 12:45
Ik heb een vraagje over de knoppen op mijn Les Paul, de vier knoppen (één volume en één toon knop per element) werken namelijk niet goed.
Normaal kan je het volume een stukje harder draaien, maar bij mijn knoppen als je draait gebeurt er eerst niets en dan aan het eind van de draai gaat hij opeens aan. De knoppen werken dus alleen als aan of uit, dit vind ik erg jammer.

Dus mijn vraag kan ik andere knoppen in mijn LP zetten om dit probleem op te lossen? of is er een andere oplossing, ik zeg er alvast bij dat ik geen ervaring heb met gitaren repareren..

GibsonDC
28 januari 2007, 13:22
Dan moet je niet de knoppen vervangen maar de potmeters, maar het kan volgens mij ook ook aan de bekabeling liggen..

no 1 hops
28 januari 2007, 14:01
lijkt het meeste op de potmeters.
kosten een euro of 4 per stuk en evt het in laten bouwen

Wouter^^
28 januari 2007, 16:24
Okee de prijs valt al mee:) maar is het moeilijk om zoiets zelf te doen, zoals ik al eerder zei ik heb geen ervaring met aan gitaren sleutelen.

Robbert
28 januari 2007, 16:53
Okee de prijs valt al mee:) maar is het moeilijk om zoiets zelf te doen, zoals ik al eerder zei ik heb geen ervaring met aan gitaren sleutelen.

Tja, goed solderen is vaak een onderschat klusje... niet dat het erg ingewikkeld is; het is meer een kwestie van ervaring opdoen om het netjes te kunnen doen.

Valoosj
28 januari 2007, 16:57
een goede soldeer bout is een belangrijk begin. heb ik vorig weekend ondervonden bij het maken van een pedaaltje

nickbongers
28 januari 2007, 17:04
t belangrijkste is dat je niet gaat klooien met teveen soldeertin, dan wordt t alleen maar n smeerboel. als t soldeerpuntje de 1e keer niet mooi wordt houd je gewoon je bout er even bij en hij vloeit zo weer. eigenlijk heel logisch, maar ik heb al heel wat soldeerwerkjes gezien waar al dat soldeertin voor een enorme onduidelijke knoeiboel zorgde.

oeps, 2x, sorry

Wouter^^
31 januari 2007, 19:27
Bedankt voor de reacties, ik ga de potmeters eerdaags vervangen:)

AvU
31 januari 2007, 19:53
let wel op de waardes van de potmeter, waarschijnlijk is het een 500k potmeter. ga naar de elek. winkel met een potmeter daar kunnen ze zeker de goede mee geven!

grt. Arjan

B_2_the_a
31 januari 2007, 21:02
stap naar een gitaarwinkel ;) is beter... bij electra zaken willen ze nog wel es plastic nonsense meegeven

Johannes
1 februari 2007, 02:38
Bij elektra winkels hebben ze ook hi-fi potmeters. Die zien er onwijs pauper uit, plastic, klein en fragiel, MAAR. Ze werken heeeeel gelijkmatig, zijn stofdicht en slijten niet (niet in jouw leven iig). Eén nadeel, ze kosten ong 30 euro... :(

Wouter^^
2 februari 2007, 20:52
Nou €30x4 heb ik er niet voor over, ik vind de prijs van de lokale muziekboer €3,50 toch mooier.