PDA

View Full Version : Wat is deze gitaar waard?



Alchimiste
28 januari 2007, 12:09
Hoi iedereen,

gisteren, na een bezoekje bij mijn peter, kreeg ik een gitaar in mijn handen geduwd. Ziehier de beschrijving:

merk: Odwin Sonor
in de gitaar staat:
Seit: 1886
Instrumentenbau
Otwin
Type: Sonor

Ik denk niet dat het een gitaar is van 1886. Merk bestaat zo lang.
Ze heeft een donkerbruine body en neck.
De kop is zwart met witte stemknoppen. Een knop is afgebroken (bij het veranderen van snaren, is er eens stemknop verkruimeld in mijn hand, waarschijnlijk te wijten aan ouderdom). Ze heeft JAREN aan een muur gehangen.
Ik verwacht niet dat de gitaar duizenden euro's waard is, maar vermits ik weinig vind over dit merk, wil ik wat extra uitleg.
Alvast bedankt!

wietse
28 januari 2007, 14:16
zoéén?

http://www.andreas-polte.de/-Hersteller/-Vintage/-Otwin/Otwin_Sonor.JPG

dit is namelijk een otwin sonor, oostduits en onderdeel van de musima groep, kwaliteits gitaren.
voor de 2e wereldoorlog was het een onafhankelijk merk, stond wat kwaliteit aangaat op het zelfde hoge nivo als hoyer.
een goede otwin jazzbak doet toch snel een 500 euro.
als je googled vindt je toch nog wel wat info over otwin hoor.

zoon van Piet
28 januari 2007, 14:28
kan mooi spul zijn, Otwin... maar erg afhankelijk van de staat en bespeelbaarheid. Scheuren, barsten, kapotte mechanieken en vooral halsproblemen (kromme halzen en slechte hals/body-verbindingen) drukken de prijs behoorlijk...

Alchimiste
30 januari 2007, 10:41
Dan vrees ik het ergste... Mijn intentie is wel ze te behouden en er op te spelen.
Volgende schade:
- mijn peter heeft ie op de muur gehangen en heeft er een vijs in geklopt in de kop ( :eek: inderdaad...)
Bij het leggen van nieuwe snaren is er een stemknop afgebroken, verkruimeld in mijn hand.
Er zijn wat barsten. Dus 100% ziet ze er niet uit.

hendrix2
30 januari 2007, 12:18
Dan vrees ik het ergste... Mijn intentie is wel ze te behouden en er op te spelen.
Volgende schade:
- mijn peter heeft ie op de muur gehangen en heeft er een vijs in geklopt in de kop ( :eek: inderdaad...)
Bij het leggen van nieuwe snaren is er een stemknop afgebroken, verkruimeld in mijn hand.
Er zijn wat barsten. Dus 100% ziet ze er niet uit.

:o waarom... :o waarom

kassie
30 januari 2007, 12:49
wij hebben thuis ook een otwin. (van m'n mammie).
uit 1971. Ook daar verkruimelde een stemmechaniek knop eens in m'n hand. maar gewoon even andere stemmechanieken opgezet. Dat ding klinkt als een klok echt een supergoede gitaar vind ik. En de hals is ook kaarsrecht.

SBloke
30 januari 2007, 13:13
Doet mij denken aan en Hopf jazzschuit (archtop met F gaten en een tigerstripe achterblad) die ik ooit in handen had. Ook een Duitser. Nondeju wat kunnen die dingen machtig mooi klinken en spelen. Kom je ook eigenlijk nooit tegen die dingen.

Ik zou ermee langs een bouwer gaan en kijken wat ze ermee kunnen doen.

Alchimiste
30 januari 2007, 15:06
Tja, laten we zeggen dat mijn peter met bepaalde dingen weinig respectvol omgaat... Kwaad is geschied!
Alleszins ze klinkt fantastisch, dus ben zeker niet van plan ze te verkopen.
Ik ga ze eens binnenbrengen en zien wat de meneer van de winkel zegt.

wietse
30 januari 2007, 18:53
Dan vrees ik het ergste... Mijn intentie is wel ze te behouden en er op te spelen.
Volgende schade:
- mijn peter heeft ie op de muur gehangen en heeft er een vijs in geklopt in de kop ( :eek: inderdaad...)
Bij het leggen van nieuwe snaren is er een stemknop afgebroken, verkruimeld in mijn hand.
Er zijn wat barsten. Dus 100% ziet ze er niet uit.

ach kan erger ben eens bij mensen thuis geweest voor een partijtje elpee's (daar handel ik een beetje in) en zag tot m'n verbazing een 60's strat aan de muur met een paar dikke schroeven dwars door de body.
was een erfstuk, geerfd van een favoriete oom die hem destijds ergens midden 60er jaren nieuw had gekocht.
heb geprobeerd hem van hun te kopen maar daar wilden ze niks van weten, maar dat doet wel zeer dat je zo'n dure gitaar zo mishandeld ziet, die mensen hadden dus geen idee van de waarde van die gitaar.
ben het adres van die mensen en telefoonnummer allang kwijt (ergens in groningen) was nog voordat ik internet had, dus al weer wat jaartjes geleden.
helaas anders had ik ze nog wel eens gebeld of ze ook van gedachten waren veranderd.
wel weggegaan met prachtige elpees voor bijna niks ( livin'blues, cuby etc) maar ik had liever de gitaar gehad.

wat die otwin aangaat gewoon nieuwe stemmechanieken op zetten wel met wittte knoppen om het originele aanzicht toch nog wat te behouden, kan je zelf gemakkelijk vervangen.

Alchimiste
30 januari 2007, 19:35
Grappig en toch triestig verhaal...
Anyway, ik ga inderdaad de knoppen vervangen (in het wit).
Bedankt voor de info allemaal!

Greetz


(btw, met deze gitaar bezit ik er al 6 :B )

wietse
30 januari 2007, 20:17
(btw, met deze gitaar bezit ik er al 6 :B )

nog en kleine 50 te gaan dus voordat je mij inhaalt :D.

Harry
31 januari 2007, 09:53
patser :p

Alchimiste
1 februari 2007, 16:26
50??? Omg
Wat voor merken?

wietse
1 februari 2007, 17:24
kijk maar op m'n site.

Alchimiste
3 februari 2007, 09:26
Eén woord: indrukwekkend! :satisfie:

Strat1992
2 maart 2007, 01:02
ach kan erger ben eens bij mensen thuis geweest voor een partijtje elpee's (daar handel ik een beetje in) en zag tot m'n verbazing een 60's strat aan de muur met een paar dikke schroeven dwars door de body.
was een erfstuk, geerfd van een favoriete oom die hem destijds ergens midden 60er jaren nieuw had gekocht.
heb geprobeerd hem van hun te kopen maar daar wilden ze niks van weten, maar dat doet wel zeer dat je zo'n dure gitaar zo mishandeld ziet, die mensen hadden dus geen idee van de waarde van die gitaar.
ben het adres van die mensen en telefoonnummer allang kwijt (ergens in groningen) was nog voordat ik internet had, dus al weer wat jaartjes geleden.
helaas anders had ik ze nog wel eens gebeld of ze ook van gedachten waren veranderd.
wel weggegaan met prachtige elpees voor bijna niks ( livin'blues, cuby etc) maar ik had liever de gitaar gehad.

wat die otwin aangaat gewoon nieuwe stemmechanieken op zetten wel met wittte knoppen om het originele aanzicht toch nog wat te behouden, kan je zelf gemakkelijk vervangen.

echt.... wil je zulke verhalen aub voor je houden.. ik heb gelijk nergens zin meer in ;) :strat: