PDA

View Full Version : Gelukkig kan mijn versterker zo hard ;)



Toaster
28 januari 2007, 11:50
Sow gisteren een optreden gehad in een te grote zaal zeg maar. Een sporthal.
Het dak was op 20 meter hoogte, de eerste muur achter mij lag 15 meter verderop. + 1000 man in de zaal. (lekker hard kletsen natuurlijk)

Amps:
100watt marshall
40 watt bandmaster (blondje)

En wat ik eigenlijk wil zegen, bij dit soort gigs is 40 watt toch wel weinig. Ik weet dat ik gitarist ben ;) en dat die altijd hard willen staan, dus ik houd rekening met mijn bandgenootjes.

De bassist stond 10 meter verderop, maar die kon me toch niet horen...

Hoe hard stond je dan? nou mijn 100 watt Marshall stond op op 12 uur. Weet je hoe hard dat is??? Te hard, maar ik hoorde mezelf zeg maar op heel normaal volume.
De bandmaster stond net over de 5 Harder kan niet voor cleane volumes.

Met andere woorden:
Ik snap nu waarom die topjes zo hard kunnen. Ik had mezelf niet kunnen horen als ik een kleiner ampje bij me had gehad.

Als je dus zo'n mini ampje wil kopen houd er dan rekening mee dat je met zulke zalen dus misschien wel een probleem krijgt.

Had je dan geen monitor, euhh ja en nee. Een oud kreng waarvan de tweeter binnen 10 minuten was opgeblazen.. sow dan baal je helemaal.

Goed, een lang verhaal, maar ik moest het even kwijt.

skabouter
28 januari 2007, 12:00
ik vind dat niet zo gek hoor:) soms moet een amp idd gewoon hard kunnen anders valt ie weg! heb ik met mijn 100 watt framus dragon ook, die gaat soms ook over de helft van de master in grotere zalen. hoe grotere zalen, hoe minder reflecties van muren, en hoe eerder je amp wegvalt in de mix.
Helemaal als je buiten gaat spelen, zet dan je marshall maar eens op 10, als je zelf niet (erg) dicht op box staat zal je zien dat het idd helemaal zo hard nog niet is. thuis wel ja :D

PS ik HAAT monitors! ik vraag meestal of ze mijne uit laten, maar ik wil mn amp graag zo hard dat ik hem gewoon zelf van achter hoor! dit is het beste/eerlijkste geluid, monitors zijn CRAP!

Toaster
28 januari 2007, 12:07
ja en monitors hebben een irritant hoog, ik vraag wel eens aangeluidsmensen of ze mijn monitor ook daadwerkelijk kunnen mixen. :D die kop van die gasten dan haha.

Maar goed ik heb ook buitenoptredens gehad en binneoptredens voor zoveel volk en dan was het wat minder extreem, maar een sporthal is echt naadje.


Dat wegvallen was trouwens heel apart. Het geluid golfde echt voorbij. Soms viel het weg leek wel en dan kwam het weer hard terug. Hier had de hele band last van.

brrrrbrbrrr het was wat betreft stage geluid echt horror.

casper innosence
28 januari 2007, 12:17
ik vind dat niet zo gek hoor:) soms moet een amp idd gewoon hard kunnen anders valt ie weg! heb ik met mijn 100 watt framus dragon ook, die gaat soms ook over de helft van de master in grotere zalen. hoe grotere zalen, hoe minder reflecties van muren, en hoe eerder je amp wegvalt in de mix.
Helemaal als je buiten gaat spelen, zet dan je marshall maar eens op 10, als je zelf niet (erg) dicht op box staat zal je zien dat het idd helemaal zo hard nog niet is. thuis wel ja :D

PS ik HAAT monitors! ik vraag meestal of ze mijne uit laten, maar ik wil mn amp graag zo hard dat ik hem gewoon zelf van achter hoor! dit is het beste/eerlijkste geluid, monitors zijn CRAP!

Hehe, nou afgelopen zomer hebben wij op een tuinfeestje gespeeld...Had in het begin mn triple rectifier (niet over de pa) op master op 5 (12 uur) kanaal op een 3 ongeveer en kreeg de andere dag berichten van hemelsbreed 1,5 km... Of we een open air hadden georganiseerd.

Toaster
28 januari 2007, 12:22
haha we hebben hier in het dorp ooit Green Lizzard gehad die speelde toen met een powertone en een oude London City VOLLLLLLL open.

Het publiek werd er eigenlijk helemaal gek van (ook omdat die jongens de speakers op het publiek hadden gericht.)

Dat geluid was dus 12 kilometer verder in het andere dorp nog haarfijn te volgen.








Dat wil ik eigenlijk ook ooit eens presteren 8-)



Maarrrr daarentegen heb ik ooit een keer iemand in een heeeeeel klein kroegje in Leeuwarden zien spelen over een reissue Marshall met 2x een 4x12.

Dat was overkill en de ruiten van het café vonden dat ook.

Mitch
28 januari 2007, 13:43
Ik vind 't altijd kunstiger om op kleine podia nog goed te klinken on- en off stage dan dat het een prestatie is dat een amp hard kan op een groot podium ;)

Je sig is trouwens ontzettend lang en het is niet echt boeiend dat je meerdere items al verkocht hebt...

BS
28 januari 2007, 14:02
In zulke zalen hoor je gewoon uitversterkt te worden en is 40 watt meer dan genoeg.

Mr.Bluesbreaker
28 januari 2007, 14:08
Ik vind het anno 2007 (fullstack was wel stoer maar best onhandig) een beetje de kunst om je podiumbalans in toom te houden.

Kijk ik heb ook een 100 watt buizentop waar ik ook onversterkt wel een sportzaal mee kan vullen. Wat je dan krijgt is dat je band de gehele backline harder zet, de zang moelijk daaroverheen kan brullen, monitoring kan ook niet oneindig hard. Je hele podiumbalans is dan weg, op een gegeven moment hoor je echt niks meer. J

Je kunt dan beter iets langer soundchecken, je amp zo hard zetten dat je je zelf enigszins hoort boven de drums, en wat je nog meer nodig hebt, dat regel je met je monitormix. Gewoon de geluidmensen te vriend houden, dan denken ze zelf ook sneller met je mee.
Je kunt dan veel beter een zaalgeluid mixen, en het publiek zal je ook dankbaar zijn dat ze geen tetterende 4*12 kasten met 100 watts op 10 voor hun bakkes krijgen. Die kasten en vooral bas komen soms pas na 2 of meer meter tot ontwikkeling-> je hoort het op het podium niet, maar je cabinet staat vaak onder jezelf door te blazen, publiek halve meter/meter lager, vul maar aan.

casper innosence
28 januari 2007, 15:49
Je moet in mijn ogen altijd een compromis weten te sluiten met het versterkervolume en de mate van uitversterking in de zaal en op de monitor.

Wat ik persoonlijk fijner vind op het podium, de gitaar ietsjes harder, maar minder/niet over de monitor. Op die manier komt de zang op de monitor er beter uit. Tevens proberen onze andere gitarist en ik dan ook als het even kan onze kasten (beiden 4x12") zo over t podium te richten dat we elkaar ook nog (een klein beetje) kunnen horen. Dan kunnen ze in de zaal ook meer met de volume schuif van de PA.

Werkt best goed op die manier. Alleen bij ECHT grote podia zal het niet altijd werken (dat ik onze andere gitarist goed kan horen enzo)

Toaster
28 januari 2007, 20:48
Ik geloof niet dat de PA last van ons had hoor :D er hingen halverwege de zaal nog een keer speakers omdat je het anders achterin niets kon horen.

Maar goed.


Ik geef het jullie te doen met een versterker minder dan 40 watt op dat podium. Anno 2007 of niet.

Ik heb op verschillende podia gestaan meer hier was het absurd. en ik weet heus wel dat je op een podium moet samenwerken met je volumes.

Kim Wilson
28 januari 2007, 20:57
Meer dan 40 watt is echt dikke onzin. In een zaal waar jullie stonden, was ongetwijfeld ook wel PA aanwezig, dus hoef je helemaal niet zo hard staan te blazen. Dat is ten eerste slecht voor de oren, en ten tweede zorg je ervoor dat jullie elkaar niet meer horen.

En ook hier lees ik weer dat je het hebt over "die lui van de PA" alsof het een heel apart clubje is. Onthou goed dat jullie samen je geluid moeten maken. Als die geluidsman iets tegen je zegt of aan je vraagt, is dat om jouw geluid goed in de zaal neer te zetten, en niet om je te pesten. Als je wat wil, moet je dat overleggen. Band en PA moeten samen voor een goed podium- en zaalgeluid zorgen, is mijn idee.

Mitch
28 januari 2007, 21:30
Ik geloof niet dat de PA last van ons had hoor :D er hingen halverwege de zaal nog een keer speakers omdat je het anders achterin niets kon horen.


Huh ? Dus je werd wel uitversterkt ? Het ging dus puur om je amp als 'monitor' te gebruiken ? Dan begrijp ik eerlijk gezegd je hele post niet zo, ik dacht dat je bedoelde dat je met je amp ook de hele zaal moest vullen.

Deze opmerking


Als je dus zo'n mini ampje wil kopen houd er dan rekening mee dat je met zulke zalen dus misschien wel een probleem krijgt.

begrijp ik ook niet echt. Waar denk je dat het gemiddelde forumlid vaker speelt ? Oefenruimte/klein podium of arena ? Wat Kim zegt, alles boven de 30/40/50 watt is eigenlijk al overkill.

arjanb01
28 januari 2007, 21:39
Huh ? Dus je werd wel uitversterkt ? Het ging dus puur om je amp als 'monitor' te gebruiken ? Dan begrijp ik eerlijk gezegd je hele post niet zo, ik dacht dat je bedoelde dat je met je amp ook de hele zaal moest vullen.

Deze opmerking



begrijp ik ook niet echt. Waar denk je dat het gemiddelde forumlid vaker speelt ? Oefenruimte/klein podium of arena ? Wat Kim zegt, alles boven de 30/40/50 watt is eigenlijk al overkill.

Helemaal mee eens ! Ik heb 22 watt aan buizenpower en daar redt ik het zelfs in een grote feesttent waar 1500 man in kunnen ! Gewoon goeie soundcheck doen en goeie afspraken met de geluidsman maken ! Klaar ben je !

vulvasonic
28 januari 2007, 23:07
In zulke zalen hoor je gewoon uitversterkt te worden en is 40 watt meer dan genoeg.

Ik heb dit ook een aantal keren meegemaakt. Als je in grote feesttenten speelt of in sporthallen, dan is zelfs een AC30 met extra 4x12 niet genoeg om jezelf goed te kunnen horen. Je bent dan helemaal afhankelijk van de monitors en dat zuigt vaak enorm. En zelfs DAN!
Loop even over de catwalk en je hoort geen kut meer.......

Ach ja, er zijn ergere dingen denkbaar, maar toch. :)

Toaster
28 januari 2007, 23:30
Ik heb dit ook een aantal keren meegemaakt. Als je in grote feesttenten speelt of in sporthallen, dan is zelfs een AC30 met extra 4x12 niet genoeg om jezelf goed te kunnen horen. Je bent dan helemaal afhankelijk van de monitors en dat zuigt vaak enorm. En zelfs DAN!
Loop even over de catwalk en je hoort geen kut meer.......

Ach ja, er zijn ergere dingen denkbaar, maar toch. :)

Ik denk dat ik dan niet helemaal helder ben geweest en dat vulvasonic het wel snapt.

Ik bedoelde inderdaad als monitor voor mezelf. Tot overmaat van ramp was mijn stage monitor binnen 3 nummers opgeblazen en we moesten nog 2 en een half uur.....

Ik bedoelde dus dat ik mezelf moeilijk kon horen op het podium omdat het lawaai en de "zompigheid" van de zaal al het geluid opzoog. Ik was zeg maar de enige op het podium die gitaarmuziek kon horen, terwijl ik behoorlijk hard stond.

Wat betreft het PA geluid... De monitor mixer was meer afwezig dan aanwezig. Ook leuk. En nee ik heb niks tegen PA mensen.

Is trouwens wel lekker als je bij je amp staat en het kietelt aan je voeten van alle heftige resonanties :-) haha

Toaster
28 januari 2007, 23:33
Huh ? Dus je werd wel uitversterkt ? Het ging dus puur om je amp als 'monitor' te gebruiken ? Dan begrijp ik eerlijk gezegd je hele post niet zo, ik dacht dat je bedoelde dat je met je amp ook de hele zaal moest vullen.

Deze opmerking



begrijp ik ook niet echt. Waar denk je dat het gemiddelde forumlid vaker speelt ? Oefenruimte/klein podium of arena ? Wat Kim zegt, alles boven de 30/40/50 watt is eigenlijk al overkill.


Ik speel niet voor Marco Borsato hoor ;) maar gewoon in een coverband. en gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat mijn versterker tevens het zaalgeluid moet doen.

Dat laatste is trouwens niet hooghartig bedoeld.

Tristan
28 januari 2007, 23:50
Ik denk dat ik dan niet helemaal helder ben geweest en dat vulvasonic het wel snapt.

Ik bedoelde inderdaad als monitor voor mezelf. Tot overmaat van ramp was mijn stage monitor binnen 3 nummers opgeblazen en we moesten nog 2 en een half uur.....

Ik bedoelde dus dat ik mezelf moeilijk kon horen op het podium omdat het lawaai en de "zompigheid" van de zaal al het geluid opzoog. Ik was zeg maar de enige op het podium die gitaarmuziek kon horen, terwijl ik behoorlijk hard stond.

Wat betreft het PA geluid... De monitor mixer was meer afwezig dan aanwezig. Ook leuk. En nee ik heb niks tegen PA mensen.

Is trouwens wel lekker als je bij je amp staat en het kietelt aan je voeten van alle heftige resonanties :-) haha

Volgens mij komt dat wat je nu hebt ervaren helemaal niet door de grootte van de zaal, maar gewoon door het feit dat die zaal een enorme galmbak was...
Ik ken ook middelgrote tot kleinere zalen die precies hetzelfde probleem hebben, als de drummer dan echt voluit mept kom je er niet meer overheen en/of kan niemand elkaar horen, hooguit zichzelf...
De enige oplossing hiervoor is dat iedereen gewoon zachter moet spelen...

dml
29 januari 2007, 08:03
Wat Kim zegt, alles boven de 30/40/50 watt is eigenlijk al overkill.

Waarom is alles daarboven overkill? Is het niet zo dat hoe meer vermogen, hoe meer dynamiek je hebt? Daarbij komt dat 100 watt niet schrikbarend veel harder gaat dan 50 watt. Natuurlijk wordt het een ander verhaal als het om eindtrapoversturing gaat maar laten we even uitgaan van een situatie waar dit niet van toepassing is en je onvervormde, supercleane eindversterking wilt.

Kim Wilson
29 januari 2007, 08:25
Waarom is alles daarboven overkill? Is het niet zo dat hoe meer vermogen, hoe meer dynamiek je hebt? Daarbij komt dat 100 watt niet schrikbarend veel harder gaat dan 50 watt. Natuurlijk wordt het een ander verhaal als het om eindtrapoversturing gaat maar laten we even uitgaan van een situatie waar dit niet van toepassing is en je onvervormde, supercleane eindversterking wilt.
Ja, theorie is mooi. Volgens de papieren gaat het nauwelijks harder. In de praktijk werkt het alleen net effe niet zo.

Juist dat laatste wat je zegt, is voor de meeste gitaristen erg belangrijk. Ik wil geen superclean geluid, en velen met mij denk ik. Het is net die eindtrapoversturing die ik wil hebben.

Nu denk ik wel dat, als je in een grote feesttent staat, met een podium van 10 bij 20 meter, dat dan de situatie wat anders wordt. Dan kon mijn Hotrod het nog wel eens moeilijk krijgen. Maar goed, dat moet het gros van de gitaristen hier ook nog maar zien te redden. :)

Mitch
29 januari 2007, 08:56
Waarom is alles daarboven overkill?

Als ik het zeg, dan is het zo :D
Ja, tuurlijk kan het eeuwige clean-op-hoog-volume argument worden aangevoerd, maar ik durf te stellen dat vermogen ná Klasse A het meest overschatte item is door gitaristen.
On topic: wat Tristan al zei, tegen vervliegend geluid in een galmbak helpt niets, behalve proberen zachter te spelen, wat dan weer voornamelijk van de drummer af moet komen.