PDA

View Full Version : Hoe diep kan een humbuckerstrat gaan ?



EpiCenturiesAWAy
28 januari 2007, 11:45
Nu ik het me bedenk is dit wel een rare vraag..
Ze is er gekomen naar een afbeelding die ik heb gezien van een custom strat bij esp, die nieuwe van george lynch GL-56.
Deze ziet er belachelijk mooi uit naar mijn mening dan ;)
Maar ik heb el heel mijn gitaar spelende carrière op les pauls gespeeld.
Nu zou ik in de toekomst een nieuwe band willen voor iets experimentelers..
Denk wat een alexisonfire, maar is dit hiermee te doen ?
En laat ons zeggen, old school hardcore ?
Ik hoop dat jullie de vraag een beetje snappen :)

T

Gitaro
28 januari 2007, 11:52
Watte?

Als het ding genoeg output heeft is het natuurlijk te doen. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je bedoelt.

EpiCenturiesAWAy
28 januari 2007, 11:53
Het is me niet te doen van output..
Gewoon, heeft een strat met humbucker erin genoeg BODY om wat zwaardere dingen te doen ?

robert-gitarist
28 januari 2007, 11:58
Ah zeker wel.Kijk mar na die superstrat's als Ibanez,ESP/LTD,Jackson..
Kijk na die grote jongens uit die wereld,heel erg veel spelen op dat soort modellen ;)

Gitaro
28 januari 2007, 12:02
Ahh. Ja hoor! Ik heb zelf ook een tijd lang metal thrash gespeeld op een vuilnis-strat met een baggerbucker gespeeld. Het klinkt natuurlijk altijd anders dan een LP, maar als er een fatsoenlijke humbucker inzit is het prima te doen. En als je een tremolo hebt is dat alleen maar mooi meegenomen. Je zult misschien wel verbaasd staan. Ik vond het niet echt revolutionair toen ik voor het eerst op een "dikke" gitaar speelde. Zo veel verschil zat er nou ook weer niet in.

Het enige wat ik jammer vond was dat er geen HB in de nek zat, voor lead dus.

En by the wya, echte hardcore speelt men toch op SGs? Die staan volgens mij ook niet echt bekend als de meest br00tal heavy gitaren die er zijn.

EpiCenturiesAWAy
28 januari 2007, 12:06
En by the wya, echte hardcore speelt men toch op SGs? Die staan volgens mij ook niet echt bekend als de meest br00tal heavy gitaren die er zijn.

Ja, daar dacht ik ook nog aan..
Hoe verhoud zo'n HB-strat zich tot een SG ?
Ik heb nog nooit op een HB-strat gespeeld, op een SG genoeg ;)

Rinze
28 januari 2007, 12:21
Een strat met humbucker kan heel vet klinken, maar nooit zo vet in het laag en mid-laag als een Les Paul. Dat kan juist een voordeel voor de strat zijn: voorbij bepaalde grenzen wat betreft vervorming, lager stemmen en snel en geartikuleerd spelen houdt het met een LP gewoon op, die wordt dan te modderig. Een strat heeft, door de langere mensuur en andere materialen dan net wat meer transparantie, duidelijkheid en doordringend vermogen in huis. Mijn strat met SD Jeff Beck erop klinkt niet zo vet als mijn Lag Roxanne of Framus Tennessee, beide met hetzlfde element bij de brug. Maar hij klinkt evengoed op zijn eigen manier vet en zeker niet lichtjes. Dat neemt niet weg dat ik voor een echt heavy en vet geluid toch vaak bij de Roxanne (zeg maar LP Double Cutaway) uitkom, maar ik hou de vervorming binnen bepaalde grenzen, stem niet lager en ben tegenwoordig te lui om echt snel te spelen. :hippie:

robert-gitarist
28 januari 2007, 12:24
Voor echt zwaar spul zoals Hatebreed,Soulfly etc gebruik ik mijn LTD Viper(sg model dus) met EMG's ;) maar voor dingen zoals trash,black metal,old school zooi etc gebruik ik mijn Jackson's.allemaal super strats met humbucker in den brug.Gaat prima ;)

robert-gitarist
28 januari 2007, 12:28
Waar je trouwens wel ff op moet letten is de stemming waarin je wilt gaan spelen ivm floyd rose gedoe.Voor lage stemmingen vind ik een vaste brug idiaal.Dat heeft voor mij ook de uiteindelijke doorslag gegeven om een Viper te kopen(en natuurlijk die looks he :D ).Mijn Viper staat altijd in B gestemd :)

EpiCenturiesAWAy
28 januari 2007, 16:41
Voor echt zwaar spul zoals Hatebreed,Soulfly etc gebruik ik mijn LTD Viper(sg model dus) met EMG's ;) maar voor dingen zoals trash,black metal,old school zooi etc gebruik ik mijn Jackson's.allemaal super strats met humbucker in den brug.Gaat prima ;)

Ik ga dr wel geen zware 'shit' mee spelen :)
En in e spelen (soms drop D )
Ik heb hier nog wel een peavey raptor liggen, die kan ik misschien al eens beginnen te tunen :D

T