PDA

View Full Version : Wat vinden jullie belangrijk.



sash
28 december 2002, 16:51
Nou dan hier ook maar een topic over wat je belangrijk vind aan je gitaarspel (dus sound, thoerie e.d.)

JV
28 december 2002, 16:52
dat anderen het goed vinden.

en dat ik tegen mezelf kan zeggen: wow, dat was een lekker solotje.

wat dan belangerijk is boeit niet. alst maar lekker is.

kan dus nog zo slecht zijn, als het gewoon lekker klonk is het goed.
tuurlijk is theorie ook heel belangrijk, techniek en bezieling ook. maar daar let het publiek totaal niet op, die moeten het gewoon lekker vinden klinken. bezieling is dat misschien nog wel het belangrijkste daarin, dat wel

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2002-12-28 16:54 ]</font>

Anders Destium
28 december 2002, 17:03
Belangrijkst vind ik dat ik het leuk vind om te doen en dat blijf vinden, en die andere mensen, ach...
Ik vind het ook als hobby constructief, je hebt er meer aan dan bijv ALLEEN maar compu en PS2 spellen te doen.
Ik vind het absoluut niet erg om complimenten te krijgen, maar dat is niet de reden dat ik speel :smile:

Negative K3 fan
28 december 2002, 17:04
1 originaliteit
2 creativiteit
3 originaliteit

dat was het ongeveer, ik haat dingen die al gedaan zijn door andedren, hoe vreemder hoe beter denk ik maar.

Shay
28 december 2002, 17:04
Hallo,

Voor mij en de scene waar ik in speel vind ik de netheid en samenspel een van de belangrijkere zaken.

Als gitarist maak ik ook zeker gebruik van de ruimte die in nummers te vinden is op een improviserende manier ...

Dus op een rijtje

Netheid
Samenspel
Creativiteit

greetzz

p.s. mijn kamer is een zooitje

rePUNKtative
28 december 2002, 20:25
Dat er veel vuur in zit, gemotiveerd spelen (niet als 1 of andere lamzak staan spelen) en orginaliteit / creativiteit.

Das het belangrijkste imho. Techniek, wat is dat??

basswasp
28 december 2002, 21:07
Hier ook al? :wink:

Nocki
29 december 2002, 01:41
ik vind het belangrijk om over te hebben. du s lekker spelen net onder je niveau zodat je niet te moeilijk moet doen op het podium. en je altijd zeker bent.
goed luisteren naar de rest en een goed geluid hebben en houden.
snel opbouwen en reserve spullen bij je hgebben.
goede snaren en kabels
altijd kunne spelen en je spul kennen.
onderhoud van je spullen
maar het belangrijkst blijft dat je goed kan spelen, houding, geen kramp snel maar goed en zeker.
en je utstraling is ook belangrijk.

Nocki

vulvasonic
29 december 2002, 02:01
Niet het belangrijkste misschien, maar omdat het nog niet genoemd is:

Speel nummers die net iets onder je bodemniveau liggen. Dus als je 41 graden koorts hebt en je hond is net overleden, dat je dan nog steeds iets extra's over hebt (extreem voorbeeld natuurlijk).

Maar gewoon dus, dat je niet al je energie hoeft te stoppen in al die toontjes, maar dat je de nummers bij wijze van spreken met 2 vingers in je neus kan spelen, zodat al je overige energie kan gaan naar het nummer zelf en alle extra's dat je zo'n nummer dan kunt geven.

Vind ik belangrijk.
;]

Rectifier
29 december 2002, 03:22
Er moet natuurlijk wel een beetje spanning zijn. Als je alles met 2 vingers in de neus kan spelen zou ik ophouden. Dan improviseer ik een solo wel op een andere manier om het levendig te houden :wink:.

Belangrijk....ehm, dat je achteraf hoort dat je te horen was, of dat de mix goed was. T'is wel leuk dat iedereen je knalhard de hele avond heeft gehoord, maar ik vind't belangrijker dat de totale mix goed is.

Maar niets frustrerender dat je "niet" te horen was :sad:.

Oh ja, en oogcontact. Dat zit er niet altijd in als je met onervaren muzikanten speelt die stijf staan van de zenuwen.

Phoenix Rising
29 december 2002, 03:29
De "hobby" in het algemeen is gewoon erg belangrijk geworden voor me. Het is meer dan gitaar spelen, het is ook knutselen, er over praten met anderen (zoals dit forum bijvoorbeeld), etc.

Wat mijn spel betreft, ik speel 100% voor mezelf. Ik ben een echte beta, en waarschijnlijk daardoor vind ik de technische aspecten van gitaar spelen heel erg belangrijk. Ik hou me veel met mijn techniek bezig. Snelheid vind ik ook erg belangrijk, ben ik mee geboren, doe alles snel :smile:

Ik zou daarom ook een hele slechte songwriter zijn, trouwens. Ik ben ook geen musicus, ik ben gewoon een technisch iemand met een HELE grote liefde voor muziek, die toevallig gitaar speelt.

Een grote zwakte aan mijn spel, en eigenlijk mijn gehele persoonlijkheid (*neus op feiten druk*), is om dingen waar ik niet tevreden over ben terug te herleiden naar technische aspecten. Bijvoorbeeld; "ik heb ook niet de goede pickups hiervoor" of, als ik niet zoveel noten per seconde kan spelen word ik nooit goed, etc. Hier moet ik echt vanaf!

Ik kan het niet helpen, maar ik ben soms ook wel jalours op mensen die gewoon lekker nummers spelen, gewoon doen niet denken. Maar zo ben ik niet.

Maar ik heb er wel echt onwijs veel plezier in, en dat is toch het aller aller belangrijkste :grin:

Pee
29 december 2002, 11:20
- de kick bij een optreden (applaus, complimenten achteraf,...)
- de vooruitgang: als ik zo 2 uurtjes heb geoefend, dat ik kan zeggen: oja, nu heb ik echt wel veel geleerd.
- na een solo kunnen zeggen: dit was lekker.
- ook wel eens gewoon niets doen (allez, niets serieus) dus gewoon toffe geluiden uit je gitaar halen en simpele liedjes spelen

michielv
29 december 2002, 12:08
* inzet/emotie (dus geen 13 in een dozijn zpel)
* functioneel (het moet passen op het moment in de muziek)
* plezier: als ik er geen lol aan beleef ga ik wat anders doen.

Kitaarhiero
29 december 2002, 14:17
Belangrijk:

1. Creativiteit
2. een solo niet de hele tijd op hetzelfde plekje spelen.
3. gebruik van de Pickup switch. Het valt me op dat heel veel gitaristen die ik ken dat ding in één positie laten staan, hun hele leven lang... dan denk ik: daar kan toch veel meer mee? 3 pick-ups en er maar 1 gebruiken?

sash
29 december 2002, 16:47
Ben helemaal vergeten te zeggen wat ik belangrijk vind:

Ik hou van varieteit in het spel, dat niets hetzelfde is een 2e keer dat je het speelt. Verder vind ik uitstraling belangrijk, maar het belangrijkste is toch de soul die je in je spel legt, leuke en technisch perfecte loopjes zijn misschien goed voor de kenners, maar het merendeel houdt toch van een gitarist die met veel gevoel speelt. Verder is de sound natuurlijk belangrijk, zonder een goeie sound speel ik helemaal niet lekker. Het enige van theorie wat belangrijk is, is dat je weet welk je akkoord op welk moment je moet pakken.

Mitch
29 december 2002, 21:03
Ik zie niet zo zeer een volgorde van belangrijkheid, maar eerder een logische opeenvolging:

Als je je theorie eenmaal in de praktijk kan brengen (akkoordenschema's e.d.) kun je makkelijker met nummers uit de voeten. Je kunt dan meer aandacht besteden aan hoe je in de band klinkt i.p.v. alleen met jezelf bezig te zijn. Vergelijk dit met de eerste rijlessen: veel aandacht voor het schakelen, weinig aandacht voor de weg...
Hoe beter je 'in de band' past kun je bij verschillende nummers wat meer aandacht aan opbouw of solo's gaan geven. Als ook dat steeds makkelijker gaat, des te meer kun je je gaan richten op je eigen sound.
En als je daar tevreden over bent ben je geen normale forumbezoeker :grin:
Nee, serieus, als ik naar mezelf kijk zit ik met de zeer beperkte theoretisch kennis die ik heb nu in het stadium van 'sound' en ben daar al redelijk klaar mee. Planning is dus om weer terug naar af te gaan: meer theorie....

Negative K3 fan
29 december 2002, 21:40
ik zou ook wel meer theorie willen leren, en leren hoe tope te passen enzo. Maar ik ben zo lui en ik heb zo weinig tijd :smile:

moretel
30 december 2002, 10:37
Ik heb er net een maand intensieve techniek en theorie workout op zitten (3-4 uur /dag) en ga dat nu in mijn huidige repertoire van 2 bands verwerken wat er op neer komt dat ik alle accoorden schema's analyseer en aanpas en ook toonladders ga begrijpen om vervolgens met chromatische loopjes van de ene naar de andere ladder te stappen en gewoon te spelen wat ik hoor en leuk vind met de toonladders en accoorden (sweeps en arpeggio's) als referentie, de solo's ga aanpassen en nog perfecter probeer te spelen,

thuis gaat dat allemaal goed, drumcomputer. meespeeltracks etc.
Alleen als ik soms met wat professionelere muzikanten samen speel voel ik me net alsof ik niets heb geleerd en loop wat aan te klooien, ik blijf maar amateur,
bij die jongens lijkt het wel of alles vanzelf gaat. Bij mij kan dat ook wel maar alleen als ik echt lekker warm ben.
maar weer goed dooroefenen.

De volgende stap is om tijdens jamsessies direkt alles paraat te hebben.

Dat is wat ik naar streef, niet meer nadenken wat je aan het doen bent maar gewoon die vingers laten gaan en spelen wat je op dat moment wil.

Naast het bandrepertoire ben ik nu bezig aan het opbouwen van een solo repertoire wat ik een paar maal per week oefen om altijd wat speelklaar te hebben.

Ik werk de laatste tijde met oefenschema's en als je dat een tijdje doet komt er wat meer structuur in het oefenen en komt alles aan bod.
Elke week pas ik het lijstje aan, in de afgelopen weken stond dat in het teken van technische ontwikkeling en nu in het spelen van oud en nieuw repertoire.
Nooit meer van die momenten wat ga ik nu doen ?
Nee wat moet er afvallen ? en die keuze vind ik veel moeilijker want ik vind bijna alles leuk om te doen.

Ic3gl0vE
1 januari 2003, 16:48
Het is belangrijk dat ik plezier heb in spelen. Mensen die het mooi vinden zijn er altijd wel.