PDA

View Full Version : Neck wat te ruim in de pocket van de body



hanzeman
27 januari 2007, 20:04
Ik heb vandaag een no-name alder body en maple/rosewood neck op de kop getikt.

De neckpocket is voor de no-name neck echter net wat aan de ruime kant; de hals zit niet lekker strak, maar heeft een piepklein beetje speling.

Wat nu? De pocket aan de binnenkant lakken om hem net die fractie van een milimeter krapper te maken? Vloeibaar hout smeren voordat ik de neck vastschroef? Gewoon de neck vastschroeven?

thijser
27 januari 2007, 20:10
vloeibaar hout kan, maar wordt niet zo mooi denk ik. Je kan proberen om een stukje fineer van hetzelfde houtsoort in de neckpocket te lijmen. Je zal natuurlijk altijd wel iets zien, maar ik denk dat dat het mooist is.

hassent
27 januari 2007, 20:12
Gewoon vast schroeven, komende zomer sluit ie weer netjes aan....:satisfie:

hanzeman
27 januari 2007, 20:16
Gewoon vast schroeven, komende zomer sluit ie weer netjes aan....:satisfie:

Dit stuk maple groeit echter niet meer, ze hebben in de fabriek de wortels eraf gezaagd...


Maar serieus, een stripje fineer zou dus kunnen. Het gaat maar over een fractie van een milimeter. Maar net genoeg voor speling dus.

Het probleem met deze body was, dat de pocket niet helemaal netjes was, er zt wat ongelijke lak in wat ik geprobeerd het te vlakken, maar of dat ook gelukt is...

Hoe kan ik het beste er voor zorgen dat de neck ook goed staat, dat de snaren dus recht over de hals gaan lopen?

hassent
27 januari 2007, 20:25
Ik zou de pocket niet opvullen, maar gewoon vast schroeven.ALs je dat toch wil, plak dan de rest van de body af en spuit een aantal lagen blanke lak in de pocket, tot ie goed past.

De hals recht plaatsen is heel simpel. Gewoon je lage en hoge E erop en zorgen dat de afstanden tot de rand van de toets gelijk zijn. Met een lijmklem en wat klosjes je hals vast zetten en voorzichtig de schroeven er in.

hanzeman
27 januari 2007, 22:36
Ok, dat is inderdaad wel een goede methode, dat met die lijmklem doet de truuk! (Eerst voorboren met de lijmklem erop en dan de schroeven in dit geval)

Rinze
27 januari 2007, 23:19
Een beetje speling is niet erg, de meeste Fenders hebben het ook, ik heb er nooit last me. Die laktip is wel erg definitief.

Ik heb een keer gelezen dat je dit ook als volgt kunt oplossen: plak onder de hals een stuk schuurpapier, schroef hem goed vast, het schuurpapier zorgt ervoor dat ie wrikvast zit, terwijl je niks zichtbaars of onomkeerbaars doet.

hanzeman
28 januari 2007, 00:36
Maar schuurpapier lijkt mij niet erg effectief in het doorgeven van geluid van de hals naar de body. Lijkt me je sustain en tone niet erg bevorderen.

Ik was ook niet zozeer bang dat de nek zou bewegen, met vier schroeven zou hij tamelijk vast moeten zitten, maar meer voor het geuidsverlies: als hij heel strak in de pocket zit benadert dat lijkt mij een verlijmde hals. Als hij minder aansluiting heeft, zal hij trillingen minder goed doorgeven.

Ik dacht er wel aan om een druppel vloeibaar hout op de bodem van de pocket onder de neck te leggen. Dan aandraaien en weer losmaken en drogen laten en dan de zaak in elkaar schroeven, dan heeft hij de meeste aansluiting.

Of is dit allemaal niet nodig? (is mijn eerste zelf uit losse onderdelen in elkaar te zetten gitaar)

DarknessAwaits
28 januari 2007, 01:38
Ik denk niet dat het nodig is hoor, en mocht je later niet tevreden zijn kun je altijd nog naar dergelijke oplossingen teruggrijpen.

mm80
28 januari 2007, 09:47
De verbinding van de hals met de bodem van de neckpocket is waar het om gaat, als die goed stevig aansluit dan geeft het niet dat je aan de zijkanten iets speling hebt.
Mischien vind je het er niet zo mooi uitzien en dat kan ik me wel een beetje voorstellen maar sustain/tone verlies zul je niet krijgen.

hanzeman
28 januari 2007, 09:54
En hoe krijg je de bodem van de neckpocket het beste helemaal vlak?
In de bodem van deze pocket was zeer onregelmatig gelakt, er zaten vrij dikke 'bobbels' langs de randen die ik heb weggeschuurd, maar ik vind het erg lastig om de bodem nu 100% vlak te krijgen zodat de neck echt overal contact heeft met de bodem, ik ben ook bang om te veel weg te schuren.

hassent
28 januari 2007, 11:06
Je kan er voor kiezen om de pocket 0,5mm dieper uit te frezen, dat corrigeer je wel weer met de brug wat lager af te stellem.

hanzeman
28 januari 2007, 11:49
ik heb geen frees, ben nu met schuurpapiertje op klosje bezig, tijdrovend klusje maar ja...

Johannes
28 januari 2007, 12:51
Wat ik een keer heb gedaan bij een brakke squier waarvan de hals en body ook niet netjes paste.

De neck pocket flink ingesmeerd met 2 componenten lijm (droogt keihard op), een stuk cellofaan superstrak om het einde van de hals gedaan en vervolgens de hals strak aan de body geschroefd. Overtollige lijm natuurlijk meteen weggeveegd. Toen de lijm was uitgehard, de hals losgeschroefd en het cellofaan verwijderd (gaat heel makkelijk, want de lijm hecht er niet op).

Het resultaat was een perfect passende hals, heel netjes en onzichtbaar!

hanzeman
28 januari 2007, 14:05
De neck pocket flink ingesmeerd met 2 componenten lijm (droogt keihard op), een stuk cellofaan superstrak om het einde van de hals gedaan en vervolgens de hals strak aan de body geschroefd. Overtollige lijm natuurlijk meteen weggeveegd. Toen de lijm was uitgehard, de hals losgeschroefd en het cellofaan verwijderd (gaat heel makkelijk, want de lijm hecht er niet op).



En dat kan natuurlijk evt ook met vloeibaar hout!

kiem
28 januari 2007, 14:20
de neckpocket van mij gitaar was ook een tikkie te ruim, dus heb ik met titebond er een flinterdun stukje schaafkrul in gelijmd, gaat prima.

RopStop
4 februari 2007, 14:39
Het is echt onzin dat een hals aan de zijkanten niet mag kieren. Het grootste contact-oppervlak zit aan de onderkant van de hals.

Denk hier maar eens over na: als je een perfecte fit aan de zijkant zou hebben, zou je je hals niet of nauwelijks in de pocket krijgen.

Rinze
4 februari 2007, 15:42
En wat als je een perfecte fit aan de zijkant hebt en het wordt warmer, waardoor de boel uitzet? Dan heb je kans dat de boel te krap wordt, met kans op barsten (hopelijk alleen in de lak).

Chisper
25 februari 2007, 21:58
Ik heb dit ook wel eens gehad. Ik heb een dun stukje hout 2 mm (geen fineer) in de pocket gelijmd, en toen de neckpocket opnieuw gefreesd. Wel wat werk maar het resultaat is dat je het haast niet ziet na het lakken.