PDA

View Full Version : raar lat. probleem



stevie_vp
27 januari 2007, 19:20
Hey!
Ik heb een gek probleempje...
Ik heb n laptop, standaart geluidskaart..
daarin plug ik een midi/usb keyboard...
Opnemen in cubase sx... plugin erbij...
Máár.. mijn midi signaal komt perfect op tijd binnen als ik opneem..
daar geen latency dus... ook als ik de opgenomen midi track afspeel
met de plugin erover (edirol orchestra bijv.) issie goed op tijd...
Maar als ik gewoon zonder op te nemen speel en mezelf hoor (via monitoring dus) heb ik wél weer veel latency. Help! :) normaal heb ik nooit veel problemen met latency maar nu... ik begrijpr nix van...
Greets
/
s

PS: ik heb 512mb ram... 3/4 gig.hz p4..

Azrael
27 januari 2007, 19:25
Wat jij merkt is gewoon de latency van je ingebouwde geluidskaart. Daar heb je met opnemen geen last van mits je niet jezelf direct wilt horen. Wil je dat wel dan hoor je jezelf vertraagt door je boxen. Is niks aan te doen en is volkomen normaal met standaard geluidskaarten. Dat je midi signaal op tijd binnen komt is normaal....midi is in de regel altijd op tijd (goed voor complexte dingen met meerdere midi instrumenten is het wat anders maar daar gaat het hier niet over). Dat alles wat je opneemt zodra je het terugspeelt op tijd klinkt is ook normaal. Je computer compenseert daarvoor. Dus stel je latency is 50ms (miliseconden) bij binnenkomst dan zorgt je computer ervoor dat het signaal 50ms eerder wordt afgespeeld bij het later afspelen.

Enige oplossing is een goede geluidskaart kopen via USB/Firewire of PCI. Alleen dan ben je van je latency probleem met VST instrumenten af. Kwaliteit en snelle geluidskaarten kosten nu eenmaal geld. Dat zit niet in een laptop.

Kortom....even sparen en wat goeds kopen. Wat de geluidskaarten betreft staat er genoeg op dit forum in het recording gedeelte. Even zoeken.

stevie_vp
27 januari 2007, 19:37
ok! dat is duidelijk... :)
Ik was zoiezo al van plan de usb kaart van m-audio te nemen..
iig bedankt voor de uitleg :)
greets

stevie_vp
27 januari 2007, 19:45
Is het trouwens ook zo dat die latency van me kaart minder word als ik alle overbodige programma's uitzet ofgaat deze latency er niet uit....?

En als dat wel zo is... welke programmas dan? ik begrijp dat de anti virus msn en anders shit moet uitzetten... maar heb ook wel is gehoord dat je bepaalde windows onderdelen kan uitzetten (in taakbeheer) zoals themes enzo...

Azrael
27 januari 2007, 19:53
Is het trouwens ook zo dat die latency van me kaart minder word als ik alle overbodige programma's uitzet ofgaat deze latency er niet uit....?

En als dat wel zo is... welke programmas dan? ik begrijp dat de anti virus msn en anders shit moet uitzetten... maar heb ook wel is gehoord dat je bepaalde windows onderdelen kan uitzetten (in taakbeheer) zoals themes enzo...

Nee , zal nooit minder worden door het uitschakelen van programma's. Je kunt hoogstens lager in latency gaan zonder problemen. Daarvoor moet je even op google op "optimize pc audio" ofzoiets zoeken dan vind je zat. Beste is een volledig apart gedeelte (andere harddrive andere windows) voor audio.
Je kunt ook ASIO4ALL drivers installeren en gebruiken als tijdelijk oplossing maar het zal geen succes worden. Los van je latency klinkt een ingebouwde laptop geluidskaart ook altijd vreselijk.